6.069 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 45 Svar

afbalancering af mc hjul stor kbh afbalancering af mc hjul stor kbh

hey drenge jeg skal have afbalanceret 2 hjul til min r1'er , købte sådan et gør det selv sæt i biltema igår, men kan sq ikke rigtigt finde ud af det. smiley

er der nogle af jer der kan, eller som kender et sted hvor man lige kan få afbalanceret 2 hjul ?

er selv mekaniker men vores afbalancerings apparat kan ikke klare mc hjul desværre smiley


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • rengøring 1.000 kr.
  • Montering af skab 1.560 kr.
  • Handyman: lampe og gardin opsætning 800 kr.
  • Fejlsøgning ovn - relæ slår fra 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  afbalancering af mc hjul stor kbh
  • børge L
    børge L Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Svar: 14
    #1   30. mar 2015 gå på youtube der kan man se hvordan

  • #3   30. mar 2015 https://www.youtube.com/watch?v=bBzviKTPMrg

  • #4   30. mar 2015 Ved folk mener at statisk afbalancering er det eneste rigtige for det har man jo altid gjort men dynamisk er det eneste rigtige især hvis hjul er mere end 3-4 tommer bredt.

  • #5   30. mar 2015 Smid dem ind i bilen og fis forbi Sajmon nær Roskilde

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.919
    #6   30. mar 2015 #4 og hvad er en dynamisk afbalancering så, for de uvidende som evt kigger med - og hvordan udføres den?

  • #7   30. mar 2015 Jeg har selv afbalceret mine som på videoen , det virker fint

  • #8   30. mar 2015 Dynamisk er som man gør med bildæk

  • #9   30. mar 2015 Hvad er det du ikke kan få til at virke? Det er pærelet...

    Jeg bruger selv 4 små kuglelejer skruet fast på et par stykker træklodser... Virker hver gang.


  • #11   30. mar 2015 Måske klip her kan forklare bedre. https://youtu.be/IX4NpFNjpsY

  • #13   30. mar 2015 Uha nej. Bilen gør man det på ! Men mc der er det ligemeget, jeg har mærket forskellen efter en punktering hvor hjul var vejet af inden statisk og tysk dækmand vejede dæk af rigtig, han var til og med så klog og køre hjul uden dæk inden dæk kom på og mærke fælg hvor var tungest og flytte dæk en gang på fælgen.
    Vi lever i 2015 og alt andet på mc skal være så teknisk som muligt men afvejning af hjul gør folk stadig som i 1950 selvom teknologi kan gøre det for en.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.919
    #14   31. mar 2015 #13 - Hvad mærkede du så efter din punktering og den tyske dækmand lavede det HELE perfekt?

    Hvis ikke man kan se eller mærke noget galt efter en statisk afbalancering som alle vi "idioter" gør på stativet, hvorfor så bruge flere 1000 kroner på det?
    Hvis man har en moderne sportscykel som kan køre på den gode side af 250, så skal man nok opdage det hvis ikke hjulet er i balance...
    Jeg rykker gerne dækket hvis det kan spare nogle vægtklodser - det er der da ikke noget nyt i.

    KUNNE det tænkes at dit hjul var forkert afbalanceret før din punktering? Har du overvejet det?
    Hvis det var et forhjul og du har lavet et par hårde landinger efter wheelies på det, så har dækket rykket sig på fælgen og så passer din afbalancering ikke alligevel... smiley


  • #15   31. mar 2015 Jeg mærkede ingen ting det var det der var det gode.
    Kan fornemme at du også bruger stativet til dine bildæk.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.919
    #16   31. mar 2015 Jeg kan fornemme at jeg bruger min nabo's afbalanceringsapparat til hjulene til bilen. Oftest gør han det for mig, og så laver jeg noget for ham til gengæld.
    Jeg kan ikke få mine bildæk til at rotere på stativet når der ikke er fælge i dem...

    Hvis hverken jeg eller de mennesker jeg skifter dæk for, kan mærke noget der ryster når vores hjul "kun" er statisk afbalancerede, hvorfor så bruge mere tid på at overkomplicere processen?


  • #17   31. mar 2015 smiley efter det blev gjort mærkede jeg ingen ting, det var der forskel var.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.919
    #18   31. mar 2015 Hver gang jeg bruger den statiske, mærker jeg eller de andre ingen rysteri eller ustabilitet.
    Kan eller gider du bare ikke argumentere for at gøre det anderledes?

    Jeg mangler stadig en god begrundelse...


  • #19   31. mar 2015 Kik klip

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.919
    #20   31. mar 2015 Så du importerer altså dækapparater og gør et salgsfremstød her i tråden, og det er grundlaget for dine flade kommentarer...

    Got it...


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.919
    #22   31. mar 2015 #19 - Jeg har skam set klippet, men jeg kører ikke på en eller anden bøjet amerikansk chopper pram hvor det der hjul kommer fra, så jeg har ikke de samme skævheder at skulle bekymre mig om.

    Hvis en fælg fra en moderne cykel har den slags skævheder, er fælgen klar til udskiftning. Jeg skifter måske 200 dæk om året, og har endnu aldrig haft en eneste klage - så jeg mener selv jeg har et statistisk grundlag for at sige at det der er spild af tid. smiley
    At du mener noget andet og ikke gider argumentere for det, står dig frit for. smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.919
    #23   31. mar 2015 #21 - Jeg plejer at lade de gamle vægtklodser sidde på fælgen efter et skift, for at se om dækket ændrer noget. Oftest behøver man ikke sætte ret meget på når man gør det sådan. Michelin dæk har f.eks intet mærke for hverken vægt eller high spot.

  • Erik M
    Erik M Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 3 Svar: 136
    #24   31. mar 2015 @Trådstarter.
    Sættet fra Biltema er da helt OK... Har lige brugt det - og det virker!

    - Ja, kun statisk, men det er også 99,5 % hvis ellers hjul er lige, og det kan jo måles med modhold i samme arb. gang...

    Ellers er det et smut forbi Enghave MC... Det klarer de som en sveske!


  • #25   31. mar 2015 De fleste (alle?) trackday junkier jeg kører ræs med (incl. mig selv) afbalancerer hjulene statisk på en rullebuk og det virker fint. Sammen med en manuel dækmaskine kan men selv gøre arbejdet hurtigt og godt og vi skifter mange dæk i løbet af en sæson (og vi vender bagdækket efter 2-3 trackdage så de kan holde lidt længere til de 1600 kr det koster...)

    Som sagt er det en rigtig god idé at pille alle vægtklodser af og starte med at checke fælgen for så kan man montere dækket optimalt så man kan afbalancere med færrest vægtklodser.

    Selve afbalanceringen er Yoga/Meditation for mænd: Man sætter sig med korslagte ben foran hjulet og finder tungeste punkt. Sæt en lille tapestrimmel og placér den tungeste del 90 grader forskudt. Hvis den hurtigt drejer nedefter sættes 20 gram på modsat markeringen og man tester igen. De forsigtige kan tape vægtene på med lidt Gaffa indtil man er færdig.

    Når hjulet til sidste drejer laaangsomt nedefter checker man til begge sider og checker igen at det tungeste sted stadig er samme sted. Til sidste når man en 'ligegyldig' grænse hvor der næsten ikke sker noget og så er man færdig!

    mvh

    JimR


  • #28   31. mar 2015 ET mål ????
    Skal vi ikke blive enige om og holde en ordentlig tone forresten.
    Holda op smiley


  • #29   31. mar 2015 Søren K> Må jeg have lov til at spørge hvad dit grundlag er, for at udtale dig om hvad der er bedst?

    Hvis det er, som jeg læser det, at du har oplevet at du kunne mærke en ubalance en enkelt gang efter en statisk afbalancering, og så at du har oplevet at der ingen ubalance var i hjulet efter at du har fået det afbalanceret på maskinen - Som i øvrigt intet har med en dynamisk afbalancering at gøre, da den for det første slet ikke kører hurtigt nok, og i øvrigt heller ingen simuleret vejbane kontakt har, som et "rigtigt" dynamisk afbalancerings apparat har.
    Hvis det er tilfældet, at det er dit erfaringsgrundlag, så må jeg indrømme at jeg finder det en smule for spinkelt, til at dømme "almindelig" statisk afbalancering ude.
    Ligesom Jim (og Sajmon i øvrigt), kører jeg RR, og skifter MANGE dæk om året. Alle som en bliver statisk afbalanceret, og jeg oplever aldrig problemer.
    En enkelt gang sidste år oplevede jeg at mine afbalanceringsklodser "gled af" fordi fælgen blev så varm, at limen blev blød. Der kunne jeg godt mærke ubalance ved +200km/t, så jeg kender skam godt følelsen af hvornår det er i orden, og hvornår det ikke er. smiley


  • #30   31. mar 2015 Uha uha bølger kører højt.
    Oplyser kun min erfaring og trådstarter spørger faktisk om hvor han kan få afbanceret sine 2 mc fælge fordi deres maskine på værksted ikke kan mc hjul.
    Pludselig kører tråd af sporet med råben og skrigen om ET. Og nu er dynamisk ikke dynamisk mere. Et klip bliver dømt nede da fælg jo nok er gammel og skæv på klip men tænk nu hvis trådstarter står med 2 gamle og skæve fælge som han godt ville bruge.
    Det virker lidt som om at ham der råber højest er vant til og få ret og råber til han får det.
    Håber ikke vi diskuterer men argumenterer.
    Noget andet ! Er der ingen admin i det her forum ? Mener vedkommende der skyder alvorligt med skarpt og råben burde have rap over næsen ellers bliver det pludselig standart.


  • #32   31. mar 2015 Søren, hvem er det du mener skal have et rap over næsen, jeg ser ingen der taler grimt?

    Jeg spørger dig hvad din erfaring er, siden du skriver at dynamisk er det eneste rigtige, specielt på brede fælge? Du henviser så samtidig til en reklamevideo, der viser en maskinafbalancering (ikke en dynamisk afbalancering), hvilket jo ikke rigtig besvarer spørgsmålet?

    Jeg vil meget hellere have et svar fra dig, fremfor at skulle til at gå efter "manden og ikke bolden" smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.919
    #33   31. mar 2015 Jeg har også stillet en masse spørgsmål han ikke gider svare på. Eller også kan han bare ikke... smiley

  • #34   31. mar 2015 http://www.mcdaekonline.dk/Reifenbegriffe.html
    Punkt 13. Svarer måske lidt. Men her kan i mod argumentere.
    Indlæg #27 ???


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.919
    #35   31. mar 2015 Det er noget værre dårligt forklaret sludder der står i punkt 13...

    Du skriver i #30 at vi argumenterer - men endnu har du til gode at komme med noget brugbart, som ikke er "jeg kan mærke forskel"...


  • #36   31. mar 2015 Søren, fortæl nu hvad din erfaring er, og hvad den bygger på, i stedet for alle mulige kommercielle links. smiley

    Mit gæt er at du ikke aner hvad du taler om, og bare forsøger at kloge den, uden at have noget at ha det i. Men jeg kan jo tage fejl, og så skal jeg nok være den første til at æde mine ord igen. smiley
    Den video du linkede til, viser ikke en dynamisk afbalancering, det er fakta.
    Hvis dine, skal vi kalde det formodninger (i det mindste indtil du beviser noget andet), er baseret på at dét er en dynamisk afbalancering, fordi det var sådan en din tyske mekaniker lavede, så er dine udtalelser om at dynamisk afbalancering er lykken, baseret på et forkert grundlag. Så jeg synes i høj grad at det er relevant at få klarlagt hvad din erfaring er baseret på?


  • #37   31. mar 2015 I bliver ved til i får ret og nu skal jeg personlig komme med udredning. Måske i kan forklare hvorfor enhvert dækværksted har en fin maskine, jeg mener jeg er den eneste der er kommet med argumenter, men nu må i kunne henvise til andre argumenter end jer selv.
    I får lidt mere læsestof imens i tænker.
    ( håber man kan oploade den pdf fil jeg har hængt på her. )


    profilbillede
  • #38   31. mar 2015 Jeg holder vejret smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.919
    #39   31. mar 2015 Nope. Bare smid et link til den.

    Kommer du med en personlig udredning, eller giver du bare noget videre som andre har skrevet før dig?

    #38 - Ja jeg er også lige så spændt som en fjeder. smiley


  • #40   31. mar 2015 He he uanset hvad så skal jeg argumentere og i skal åbentbart ikke. Jeg har henvist til noget.
    Nu må i på banen med argumenter for jeg har intet set endnu ud over jeres personlige erfaringer.
    Især argument med dynamisk der ikke er dynamisk må i diske op med.


    profilbillede
  • #41   31. mar 2015 Du kan ikke smide en pdf op her!
    Kopier teksten og indsæt den.


  • #42   31. mar 2015 Næ det fandt jeg ud af smiley holda op siden her gik i selvsving med fejl. lignede vejrudsigt fra dmi

  • #43   31. mar 2015 En dynamisk afbalancering skal simulere kørsel, deraf at den er dynamisk.
    Det gøres dels ved at hjul kører noget hurtigere rundt end det gør på den maskine der, og dels at hjulet belastes med en vejrulle, som simulerer kørebanen.
    Hvis målet blot er at hjulet skal rotere, så rotere man også hjulet ved en traditionel statisk afbalancering, men det bliver den jo heller ikke dynamisk af smiley
    Dét den maskine gør, er bare en lidt mere avanceret form for statisk afbalancering.
    Jeg tvivler faktisk på at der overhovedet bruges reelle dynamiske afbalanceringsapparater til MC. Der findes kun ganske få af dem til biler i DK.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.919
    #44   31. mar 2015 Du har henvist til noget som i bedste fald er en Google translation af noget tysk, som INTET forklarer om hvad DE mener en dynamisk afbalancering er, og hvorfor den er nødvendig.

    Ja jeg bruger personlige erfaringer, for det er hvad jeg har i stride strømme af.
    Ca 800 sæt MC hjul har jeg afbalanceret statisk for mig selv og andre - og jeg har aldrig har fået en klage over det, eller mærket et problem selv.
    Indrømmet - jeg har aldrig haft en MC der kunne køre mere end ca 290, så det er muligt der findes forhold derover som vil afsløre problemer jeg ikke har forudset, men indtil videre må vi gå ud fra at når min rimeligt faste kundekreds får skiftet deres dæk hos mig op til flere gange om året, må de jo i en eller anden grad være tilfredse med mit arbejde.

    Mit statistiske grundlag mener jeg derfor er rimeligt godt på plads, som afføder mit spørgsmål om hvorfor du mener den statiske ikke er nok, når folk ikke mærker nogle problemer. Det har du endnu til gode at svare på...!

    Dit bidrag er "jeg kan mærke forskel" og et link til en reklamefilm for en dækmaskine, hvor de afbalancerer en fælg som er af amerikansk afstamning - et land som er notorisk kendt for IKKE at producere kvalitet.

    I #30 siger du så "tænk nu hvis trådstarter står med 2 gamle og skæve fælge som han godt ville bruge. " - og der er mit svar at hvis MC fælge er fysisk skæve, så skal de enten rettes op eller skrottes. Der findes ikke alverdens vægtklodser som kan kompensere for en fælg som ikke render lige - det siger min erfaring mig også.
    Den er lige både statisk og på et dækapparat, men hvis den slår bare 5-6mm, vil det kunne mærkes med det samme man svinger eller bremser.

    Hvad kunne du selv mærke før og efter?

    Er du helt afvisende overfor at den person tidligere har afbalanceret dit hjul, KUNNE have gjort et dårligt stykke arbejde?


  • #45   31. mar 2015 Link var til lærebog om grundlæggende afbalancering.
    Interesant læsning måske nogen fik mere bid i asfalt ved og nærlæse det. Bagefter kunne man bede udgiver rette ord om dynamisk men så skal der nok nogle gode argumenter med smiley
    Er spændt som en fjeder smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.919
    #46   31. mar 2015 Du kom ikke med et link.

  • #47   31. mar 2015 I rest my case... Jeg fik dog i det mindste bekræftet at du ingen erfaringer har selv.

    I hundetræner kredse, har man et udtryk man kalder "Internet trainers" det er dem der kan det hele på nettet, men ingen praktisk erfaring har selv............... Hvis du forstår sådan en lille en smiley


  • #48   31. mar 2015 Buggi.
    Har faktisk trænet mere hund end du nok har spist ærter.
    Mystiske argument med det nok var dårligt inden det blev rullet.
    Men læs selv ;)måske nogen får noget ud af det.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.919
    #49   31. mar 2015 Har du et opmærksomhedsproblem, siden du kun svarer på en ting af de eksempelvis tre man spørger om?

    Har du f.eks et link til den bog du synes vi skulle læse?

    Har du overhovedet noget som helst andet end... tja... Aner ikke hvad du har.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.919
    #50   31. mar 2015 Husk lige - at bare fordi noget står på internettet, betyder det ikke nødvendigvis at det er fakta. smiley

  • #51   1. apr 2015 Jeg har rigeligt og behøver ikke reklamere for hvad jeg har for og gøre mig interresant.
    Jeg har nævnt hvad læse stof er og her burde kort søgning være nok. Men læs måske lidt kan bruges
    Og ikke mindst, fordi en siger at sådan er det, er det ikke sikkert det er sådan i virkelighed.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.919
    #53   17. jul 2015 Det er en finfin metode han bruger - samme som mig uden problemer.

    Det kan være dine kronrørslejer eller hjullejer som er slidte, og forårsager sitren eller let rysten.


Kommentér på:
afbalancering af mc hjul stor kbh

Annonce