6.069 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
45 Svar
afbalancering af mc hjul stor kbh afbalancering af mc hjul stor kbh
hey drenge jeg skal have afbalanceret 2 hjul til min r1'er , købte sådan et gør det selv sæt i biltema igår, men kan sq ikke rigtigt finde ud af det.
er der nogle af jer der kan, eller som kender et sted hvor man lige kan få afbalanceret 2 hjul ?
er selv mekaniker men vores afbalancerings apparat kan ikke klare mc hjul desværre
0 synes godt om
jan 2014
Følger: 1 Svar: 14
feb 2006
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 12 Svar: 572
jan 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 280
okt 2004
Følger: 28 Følgere: 36 MC-er: 6 Emner: 394 Svar: 7.567
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.919
jul 2013
Følger: 14 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 25 Svar: 553
jan 2014
mar 2006
Følger: 20 Følgere: 41 MC-er: 5 Emner: 74 Svar: 812
Jeg bruger selv 4 små kuglelejer skruet fast på et par stykker træklodser... Virker hver gang.
jan 2014
jan 2014
Vi lever i 2015 og alt andet på mc skal være så teknisk som muligt men afvejning af hjul gør folk stadig som i 1950 selvom teknologi kan gøre det for en.
Hvis ikke man kan se eller mærke noget galt efter en statisk afbalancering som alle vi "idioter" gør på stativet, hvorfor så bruge flere 1000 kroner på det?
Hvis man har en moderne sportscykel som kan køre på den gode side af 250, så skal man nok opdage det hvis ikke hjulet er i balance...
Jeg rykker gerne dækket hvis det kan spare nogle vægtklodser - det er der da ikke noget nyt i.
KUNNE det tænkes at dit hjul var forkert afbalanceret før din punktering? Har du overvejet det?
Hvis det var et forhjul og du har lavet et par hårde landinger efter wheelies på det, så har dækket rykket sig på fælgen og så passer din afbalancering ikke alligevel...
jan 2014
Kan fornemme at du også bruger stativet til dine bildæk.
Jeg kan ikke få mine bildæk til at rotere på stativet når der ikke er fælge i dem...
Hvis hverken jeg eller de mennesker jeg skifter dæk for, kan mærke noget der ryster når vores hjul "kun" er statisk afbalancerede, hvorfor så bruge mere tid på at overkomplicere processen?
jan 2014
Kan eller gider du bare ikke argumentere for at gøre det anderledes?
Jeg mangler stadig en god begrundelse...
jan 2014
Got it...
Hvis en fælg fra en moderne cykel har den slags skævheder, er fælgen klar til udskiftning. Jeg skifter måske 200 dæk om året, og har endnu aldrig haft en eneste klage - så jeg mener selv jeg har et statistisk grundlag for at sige at det der er spild af tid.
At du mener noget andet og ikke gider argumentere for det, står dig frit for.
jan 2011
Følger: 3 Svar: 136
Sættet fra Biltema er da helt OK... Har lige brugt det - og det virker!
- Ja, kun statisk, men det er også 99,5 % hvis ellers hjul er lige, og det kan jo måles med modhold i samme arb. gang...
Ellers er det et smut forbi Enghave MC... Det klarer de som en sveske!
jul 2009
Følger: 1 Følgere: 22 MC-er: 1 Emner: 16 Svar: 68
Som sagt er det en rigtig god idé at pille alle vægtklodser af og starte med at checke fælgen for så kan man montere dækket optimalt så man kan afbalancere med færrest vægtklodser.
Selve afbalanceringen er Yoga/Meditation for mænd: Man sætter sig med korslagte ben foran hjulet og finder tungeste punkt. Sæt en lille tapestrimmel og placér den tungeste del 90 grader forskudt. Hvis den hurtigt drejer nedefter sættes 20 gram på modsat markeringen og man tester igen. De forsigtige kan tape vægtene på med lidt Gaffa indtil man er færdig.
Når hjulet til sidste drejer laaangsomt nedefter checker man til begge sider og checker igen at det tungeste sted stadig er samme sted. Til sidste når man en 'ligegyldig' grænse hvor der næsten ikke sker noget og så er man færdig!
mvh
JimR
jan 2014
Skal vi ikke blive enige om og holde en ordentlig tone forresten.
Holda op
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.642
Hvis det er, som jeg læser det, at du har oplevet at du kunne mærke en ubalance en enkelt gang efter en statisk afbalancering, og så at du har oplevet at der ingen ubalance var i hjulet efter at du har fået det afbalanceret på maskinen - Som i øvrigt intet har med en dynamisk afbalancering at gøre, da den for det første slet ikke kører hurtigt nok, og i øvrigt heller ingen simuleret vejbane kontakt har, som et "rigtigt" dynamisk afbalancerings apparat har.
Hvis det er tilfældet, at det er dit erfaringsgrundlag, så må jeg indrømme at jeg finder det en smule for spinkelt, til at dømme "almindelig" statisk afbalancering ude.
Ligesom Jim (og Sajmon i øvrigt), kører jeg RR, og skifter MANGE dæk om året. Alle som en bliver statisk afbalanceret, og jeg oplever aldrig problemer.
En enkelt gang sidste år oplevede jeg at mine afbalanceringsklodser "gled af" fordi fælgen blev så varm, at limen blev blød. Der kunne jeg godt mærke ubalance ved +200km/t, så jeg kender skam godt følelsen af hvornår det er i orden, og hvornår det ikke er.
jan 2014
Oplyser kun min erfaring og trådstarter spørger faktisk om hvor han kan få afbanceret sine 2 mc fælge fordi deres maskine på værksted ikke kan mc hjul.
Pludselig kører tråd af sporet med råben og skrigen om ET. Og nu er dynamisk ikke dynamisk mere. Et klip bliver dømt nede da fælg jo nok er gammel og skæv på klip men tænk nu hvis trådstarter står med 2 gamle og skæve fælge som han godt ville bruge.
Det virker lidt som om at ham der råber højest er vant til og få ret og råber til han får det.
Håber ikke vi diskuterer men argumenterer.
Noget andet ! Er der ingen admin i det her forum ? Mener vedkommende der skyder alvorligt med skarpt og råben burde have rap over næsen ellers bliver det pludselig standart.
sep 2006
Jeg spørger dig hvad din erfaring er, siden du skriver at dynamisk er det eneste rigtige, specielt på brede fælge? Du henviser så samtidig til en reklamevideo, der viser en maskinafbalancering (ikke en dynamisk afbalancering), hvilket jo ikke rigtig besvarer spørgsmålet?
Jeg vil meget hellere have et svar fra dig, fremfor at skulle til at gå efter "manden og ikke bolden"
jan 2014
Punkt 13. Svarer måske lidt. Men her kan i mod argumentere.
Indlæg #27 ???
Du skriver i #30 at vi argumenterer - men endnu har du til gode at komme med noget brugbart, som ikke er "jeg kan mærke forskel"...
sep 2006
Mit gæt er at du ikke aner hvad du taler om, og bare forsøger at kloge den, uden at have noget at ha det i. Men jeg kan jo tage fejl, og så skal jeg nok være den første til at æde mine ord igen.
Den video du linkede til, viser ikke en dynamisk afbalancering, det er fakta.
Hvis dine, skal vi kalde det formodninger (i det mindste indtil du beviser noget andet), er baseret på at dét er en dynamisk afbalancering, fordi det var sådan en din tyske mekaniker lavede, så er dine udtalelser om at dynamisk afbalancering er lykken, baseret på et forkert grundlag. Så jeg synes i høj grad at det er relevant at få klarlagt hvad din erfaring er baseret på?
jan 2014
I får lidt mere læsestof imens i tænker.
( håber man kan oploade den pdf fil jeg har hængt på her. )
sep 2006
Kommer du med en personlig udredning, eller giver du bare noget videre som andre har skrevet før dig?
#38 - Ja jeg er også lige så spændt som en fjeder.
jan 2014
Nu må i på banen med argumenter for jeg har intet set endnu ud over jeres personlige erfaringer.
Især argument med dynamisk der ikke er dynamisk må i diske op med.
sep 2006
Kopier teksten og indsæt den.
jan 2014
sep 2006
Det gøres dels ved at hjul kører noget hurtigere rundt end det gør på den maskine der, og dels at hjulet belastes med en vejrulle, som simulerer kørebanen.
Hvis målet blot er at hjulet skal rotere, så rotere man også hjulet ved en traditionel statisk afbalancering, men det bliver den jo heller ikke dynamisk af
Dét den maskine gør, er bare en lidt mere avanceret form for statisk afbalancering.
Jeg tvivler faktisk på at der overhovedet bruges reelle dynamiske afbalanceringsapparater til MC. Der findes kun ganske få af dem til biler i DK.
Ja jeg bruger personlige erfaringer, for det er hvad jeg har i stride strømme af.
Ca 800 sæt MC hjul har jeg afbalanceret statisk for mig selv og andre - og jeg har aldrig har fået en klage over det, eller mærket et problem selv.
Indrømmet - jeg har aldrig haft en MC der kunne køre mere end ca 290, så det er muligt der findes forhold derover som vil afsløre problemer jeg ikke har forudset, men indtil videre må vi gå ud fra at når min rimeligt faste kundekreds får skiftet deres dæk hos mig op til flere gange om året, må de jo i en eller anden grad være tilfredse med mit arbejde.
Mit statistiske grundlag mener jeg derfor er rimeligt godt på plads, som afføder mit spørgsmål om hvorfor du mener den statiske ikke er nok, når folk ikke mærker nogle problemer. Det har du endnu til gode at svare på...!
Dit bidrag er "jeg kan mærke forskel" og et link til en reklamefilm for en dækmaskine, hvor de afbalancerer en fælg som er af amerikansk afstamning - et land som er notorisk kendt for IKKE at producere kvalitet.
I #30 siger du så "tænk nu hvis trådstarter står med 2 gamle og skæve fælge som han godt ville bruge. " - og der er mit svar at hvis MC fælge er fysisk skæve, så skal de enten rettes op eller skrottes. Der findes ikke alverdens vægtklodser som kan kompensere for en fælg som ikke render lige - det siger min erfaring mig også.
Den er lige både statisk og på et dækapparat, men hvis den slår bare 5-6mm, vil det kunne mærkes med det samme man svinger eller bremser.
Hvad kunne du selv mærke før og efter?
Er du helt afvisende overfor at den person tidligere har afbalanceret dit hjul, KUNNE have gjort et dårligt stykke arbejde?
jan 2014
Interesant læsning måske nogen fik mere bid i asfalt ved og nærlæse det. Bagefter kunne man bede udgiver rette ord om dynamisk men så skal der nok nogle gode argumenter med
Er spændt som en fjeder
sep 2006
I hundetræner kredse, har man et udtryk man kalder "Internet trainers" det er dem der kan det hele på nettet, men ingen praktisk erfaring har selv............... Hvis du forstår sådan en lille en
jan 2014
Har faktisk trænet mere hund end du nok har spist ærter.
Mystiske argument med det nok var dårligt inden det blev rullet.
Men læs selv ;)måske nogen får noget ud af det.
Har du f.eks et link til den bog du synes vi skulle læse?
Har du overhovedet noget som helst andet end... tja... Aner ikke hvad du har.
jan 2014
Jeg har nævnt hvad læse stof er og her burde kort søgning være nok. Men læs måske lidt kan bruges
Og ikke mindst, fordi en siger at sådan er det, er det ikke sikkert det er sådan i virkelighed.
Det kan være dine kronrørslejer eller hjullejer som er slidte, og forårsager sitren eller let rysten.
afbalancering af mc hjul stor kbh