{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.713 visninger | Oprettet:

Motorcykel problematik. {{forumTopicSubject}}

Hej Alle.

Har for knapt en måned siden erhvervet mig en Kawasaki ZXR 400. Den havde hos sælger svært ved at holde sig i tomgang, men den kørte fint nok når den først kom igang. Tænker at en karburator rensning vil afhjælpe problemet, så sender den til en mekaniker. Han skiller den ad og renser den. Han testkøre den efterfølgende uden problemer. Jeg får sat prøveplader på og køre den til syn. Men på vejen derud, har den svært ved at accelerere, når der sættes i gang fra 1 gear. Det kan mærkes at den ikke trækker optimalt. Får den til mekaniker igen, som kan konstatere at den kun køre på 2 cylindre. Han tjekker hans tidligere arbejde og skifter to tændrør. Den køre så fint igen, i et kort stykke tid ca. 12 km. Men så står tændrørene af igen. Han står nu og kan ikke finde fejlen, og derfor ikke ved hvad det vil komme til at koste. Spørgsmålet er så om jeg kan trække handlen tilbage fra sælger, som han sagde. Den var velholdt og kørte perfekt ?

Håber der er nogle venlige sjæle, der kan rådgive mig lidt.

På forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Motorcykel problematik.
  • #1   22. apr 2015 Lyder ikke rart
    Håber du for en fornuftig snak med ham
    Er han bruger herinde?

    Johnni


  • #2   22. apr 2015 Det kan du ikke er den korte historie. Det er surt men du må få den fixet og derefter nyde sommeren på den.

  • #5   22. apr 2015 Går ud fra at det er den du nævner i en anden tråd, fra 1994!! Hvorfor er der nogen der forventer at en privatmand (det går jeg stærkt ud fra at det er) skal/kan give nogen form for garanti på en 21 år gammel cykel???? Hvis jeg køber en 20+år gammel bil, ved jeg da godt at den ikke er "rustfri" selv om sælger påstår det, sikkert efter bedste overbevisning! Måske skulle jeg så jamre og hyle, når den efter 11måneder ikke går gennem syn på grund af lidt rust??? Og som #4 nævner, har der været skruet i den efterfølgende! Jeg ved godt hvad jeg ville gøre, få den lavet, og var det slemt var det så ærgerligt, for mig!! Jeg ville aldrig nedlade mig til at brokke mig til sælger, når penge og attest skifter hænder er det løb kørt!!

  • #7   22. apr 2015 #1 Nej han er ikke bruger herinde.

    #2 Ja der er nok ikke andet for at få det fikset. smiley

    #3 Ja som du selv nævner, er den købt som beset. Det er også min holdning. Det er bare surt show at den går yderligere i stykker efter en meget kort tur. Har stort set ikke kørt på den.

    #4 Mekanikeren er skam flink nok. Han undrede sig også da jeg ringede og sagde at den stadigvæk kørte suboptimalt. Men han kan så bare ikke finde den nye problematik. Det er derfor svært at sige hvor meget ekstra jeg skal smide oven i, det allerede betalte beløb.

    #5 Jeg er udmærket klar over at det er en gammel motorcykel. Men jeg går ud fra at når sælger udspecificere en annonce tekst om at den køre og starter perfekt, og at den ingen mekaniske fejl har. Da jeg så kommer og ser på den, fortæller han at den aldrig har haft problemer med tomgangen, og han mener at der er fordi den har stået stille vinteren over. Han påstod så at den bare skulle køres til. Men jeg vælger at køre den til mekaniker og få karburator renset i en forhåbning om at den så efterfølgende vil kunne stå i tomgang og køre fint, som sælger gav klart udtryk for at den altid havde gjort. Og vil da give dig fuldkommen ret i at når pengene og papirer er ordnet, så er handlet afsluttet. Jeg er bare forvirret omkring de yderligere omkostninger, bliver det 5 tusinde, eller 15 tusinde. Det har en betydning for mig. Måske har jeg købt katten i sækken. Jeg opretter denne tråd med henblik på andre folks synsvinkel på den situation jeg står i. Og at folk herinde med erfaring måske havde bud eller erfaring med ligende motorproblematik.


  • #8   22. apr 2015 Tror du skal prøve en anden mekaniker - at opgive efter en rensning og tændrør?


  • #9   22. apr 2015 #6 Ja, kan da forsøge at få en snak med ham. Så må jeg lade mekanikeren søge videre og krydse fingre på at han finder fejlen forholdsvis hurtigt. Nu vil jeg ikke udstille mekanikeren. Men det er en jeg har fået anbefalet. Vedkommende virker også til at have styr på det faglige.

    Jamen jeg købte cyklen, hvor den sagtens kunne starte og køre. Den havde som tidligere nævnt bare svært ved at stå i tomgang. Mekanikeren har så skyllet og renset tanken. samt renset karburatoren. Han prøve kørte den uden problemer. Jeg henter den og køre hjem uden problemer (ca. 4 km) Den står så i garagen to dage. Jeg køre den så til syn, hvor den på vejen derud ikke vil trække og går ud nogle gange når jeg forsøger at sætte i gang, fra eksempelvis et lys kryds. da den er synes, køre jeg den over til MP motorcykler, som ligger lige ved siden af synshallen og får hjælp til at sætte den nye nr. plade på. Jeg forklare problematikken som jeg havde på vej der ud. De kan så konstatere at den kun køre på 2 til 3 cylindre. Jeg får den ud til den mekaniker som havde renset karburator. Han tjekker tingene efter og forsøger også med to nye tændrør. da han så igen prøvekøre den, køre den fint de første par km. men uheldigvis står tændrørene af igen.


  • #10   22. apr 2015 #8 Tror skam ikke at han har opgivet. Han ville bare gerne gøre mig opmærksom på at det ville kunne risikere at tage mange timer at finde fejlen og derefter lave den. Hvilket vil sige at det måske kunne blive dyrt at lave. smiley

  • #12   23. apr 2015 Jeg forstår ikke man køber sådan en gammel cykel, hvis man ikke selv kan lave noget.. Nå men Martin, sælg den til mig, jeg vil da gerne give 7K for den smiley

  • #14   23. apr 2015 Den kørte jo også fint indtil du smed den på værksted smiley Min pointe var at fejlsøgning er voldsomt dyrt på et værksted, da det jo bare er "spild" timer, rep kommer først når fejlen er fundet + når de skifter dele i vildskab er det til vilde overpriser smiley Regel nr1 når man handler brugte ting.. Stol aldrig på sælger..

  • #15   23. apr 2015 #14 Ja man lære jo af sine erfaringer. Det er mit første MC køb. Og tænker også at den fejl søgning, kommer til at koste mig dyrt. Men det er jo desværre konsekvensen er uvidenhed inden for dette område. Men en mulighed er også at få en af mine bekendtes far til at lave den. Han har mange års erfaring, måske det bliver billigere.

  • Carsten H
    Carsten H Tilmeldt:
    aug 2012

    Emner: 11 Svar: 278
    #16   23. apr 2015 Det er rigtig ærgerligt for dig Martin, og du kan ikke bruge det til meget nu, men nu skriver jeg det alligevel, så er der måske en anden 1. gangskøber som læser det...

    Når man køber MC (første gang) og ikke har oceaner af penge at kaste i det så er der tre muligheder:

    1) køb en MC type som er "uopslidelig" f.eks. GS500, CB 500, ER-5 etc.
    2) vent til du har sparet lidt mere op (=spørg mor smiley )
    3) køb den MC du drømmer om men forvent at skulle kunne skrue det nødvendige selv !

    Du har valgt punkt 3 og har været nødsaget til at købe dig til skrue-hjælp, og inden du får set dig om så har du måske 25-30.000 til at stå i en MC som slet ikke kan bære den pris (græde ikon her). For de samme penge kunne du have fået mange rigtig gode og lækre MC's.


  • Carsten H
    Carsten H Tilmeldt:
    aug 2012

    Emner: 11 Svar: 278
    #17   23. apr 2015 Det er for resten et "kritisk" pris-niveau man typisk rammer som førstegangskøber med få penge på lommen.

    Hvis du vælger at sætte max-pris på 15.000 kr. så kommer du desværre tit af med ca. det samme beløb inden MC'en er super køreklar.

    Hvis du går en smule op i niveau - ca. 25.000 så er der pludselig oceaner af gode brugte MC's at vælge fra.

    (ikke dermed sagt at alle MCs til salgspris 15.000 er noget gammelt lort - man kan sagtens være heldig at finde gode eksemplarer)


  • #18   23. apr 2015 #16 - Jeg takker for de gode råd. smiley Men fik den faktisk ned i pris fra 29.000 til 20.000 pga. den tomgangs problematik, det er så ærgerligt at det har forårsaget et nyt problem, hvor prisen er ukendt. Men ja, jeg lære af mine fejl. Og hvis det ender ud i køb af anden MC bliver det nok en helt ny. For som du selv nævner kommer jeg jo åbenbart til at investere mere end hvad sådan en MC kan bære i prisniveau.

    Men synes da jeg har fået nogle positive og konstruktive indslag fra brugere her på siden. Hvilket har rustet mig til at have andre forudsætninger og kriterier for køb af MC en anden gang måske.

    Men nu får jeg hjælp en privat person, med mange års erfaring til at finde fejlen, og så må jeg tage situationen derfra.


  • #20   23. apr 2015 #19 - Ja, men hvad der er sparet er også tjent. ?

  • #22   23. apr 2015 #21 Føler du velbehag ved at skrive sådan en kommentar ?

  • #23   23. apr 2015 når man køber en gammel slæde, er det lidt som at købe et skrabelod - det er ufattelig sjældent at man vinder!

    Uanset hvor mange, eller få, kilometer slæden har kørt, bliver pakninger, gummi, elektronik m.m. altså mætte af dage. Det er naivt at tro andet.. Kan man selv skrue lidt, og skifte lortet, kan det holdes på et fornuftigt leje - skal man købe den ydelse ude i byen er det alt for dyrt at købe gammelt!


  • #24   23. apr 2015 +1 til nummer 11

  • #26   23. apr 2015 Du skriver selv at den startede og kørte fint hos sælger (dog lidt bøvl med tomgang) - den handel har du selv godkendt og betalt for. Når vi snakker privat handlen, så er den ofte ikke meget længere end det, med mindre at sælger VIRKELIG har taget røven på dig, og at du kan bevise det!

    Sælger gav dig så også lige 9000KR i ''rabat'' - for mig at se er der slet ikke mere at komme efter hos sælgeren.

    Som jeg ser det, har du nu 4 valgmuligheder:

    1: Du laver den selv, eller får hjælp af en god kammerat som har styr på sagerne - den formegentlig billigste løsning...Dette havde du dog nok allerede gjort, hvis det var en mulighed.

    2: Du finder en ''hobby-mekaniker'', der findes en del personer rundt i det Danske land, som formegentlig kan hjælpe dig med at får Kawa'en ud og summe igen - mod betalingen self., men billigere end på et proffesionelt værksted...Det kan også vise sig at være lidt af et sats.

    3: Du sender dyret til mekaniker (evt. en anden, hvis du er usikker på den første), betaler det som mekanikeren forlanger og kører så ellers en skøn sommer i møde! smiley smiley smiley ...dog med det lille minus, at du ærger dig over at have købt en motorcykel, som måske alligevel var en tand for ''billig'' smiley

    4: Du sælger den igen som den står, og får skrabet de penge tilbage som du kan...Nok kun en løsning hvis du ikke har råd eller lyst til at få den lavet smiley smiley


  • #27   23. apr 2015 Og når den så ellers en gang er kørene igen, så får du sat dig rigtig godt ind i, hvordan den maskine virker og hvordan du vedligeholder den.

    Jeg kører selv på en VT 1100 fra 1986... hold kæft hvor er det en dejlig maskine, men WOW! hvor var jeg også blevet en fattig man (...eller fattigere), hvis ikke jeg kunne skrue på den selv smiley smiley

    Som det er sagt før i denne tråd, så er de ældre maskiner kun for folk som har hænderne skruet rigtig på...Specielt når vi snakker privat handel.


  • #29   24. apr 2015 #26

    Ved du om der er nogle hobby mekanikere på fyn, som jeg evt. kunne tage kontakt til. Jeg ville enlig gerne lære at rode med det selv, men er bare bange for at ødelægge motorcyklen yderligere. Så noget sidemands oplæring ville være vildt godt.


  • #30   24. apr 2015 Prøvede du at justere op for tomgangsskruen ?
    Checke at choker fungerer som den skal ?


  • #31   24. apr 2015 Choker fungerende fint. Og havde justeret lidt på tomgangs skruen. ?

  • #32   24. apr 2015 Nu går jeg ud fra at det er de samme to tændrør der er stået af igen. Så ville jeg prøve at bytte rundt på tændspolerne, hvis problemet så flytter med til to nye cylindre, er det vel en defekt spole! Det koster gratis at prøve smiley Og så skulle du få dig en manual, Haynes eller Clymer, giv evt. ham her et ring: http://www.birgersbilligebilboeger.dk/

  • #33   24. apr 2015 #32 Ja det var da en mulighed, vil du mene at det er kompliceret at gøre, af en der aldrig har rodet med MC'er før ? Har allerede haft snakket med Birger. Men han havde ikke en haynes, men en bucheli verlag bog på tysk. smiley Som er bestilt af Birger.

  • #34   24. apr 2015 Det burde være ret simpelt, nu kender jeg ikke den cykel, men det sværeste er sikkert at komme til dem smiley

  • #37   25. apr 2015 Jeg tror jeg har en værkstedsmanual både H og L model på cd eller på computeren

  • #38   25. apr 2015 #37 Okay spændende, jeg har selv fundet Kawasaki ZXR Motorcycle Service Manual Supplement. Er det dem du har på din PC ? ?

  • #39   27. apr 2015 Så fandt jeg da også lige ud af, at der er blevet fusket med KM tallet. smiley

    profilbillede
  • #40   27. apr 2015 Eller synsmand har tastet forkert, er desvære sket før i farten, hvor mange ejere ?

  • #41   27. apr 2015 Hvis du seriøst tror på at den kun har kørt 29000 på 21 år, ja så er nok "fusk" med i spillet smiley Skifter du 3 tallet ud med et 1 tal i 2007, ser det da helt fornuftigt ud, husk så at lægge 100.000 til alle tal smiley

  • #42   27. apr 2015 #40 - Så vidt jeg kan forstå er jeg den 3. ejer, men det er jo ikke til at vide med sikkerhed. smiley

    #41 - Ja det har du ret i, med 1 tallet. Men Man kan jo i realiteten ikke bruge det skide km tal til noget, da det er så nemt at fuske med eller ja udskifte speedometer. smiley


  • #43   27. apr 2015 Hvis du er 3. ejer, må der så være mindst en der fået den synet for "sjov" siden 2007 smiley - så det ville jeg nok tage med en skovlfuld salt! Og nej, i realiteten betyder km. tallet intet på en cykel af den alder, der er det bedre med sund fornuft, se hvor forskruet/passet den ser ud!

  • #44   27. apr 2015 #42 - Ja der har nok været 4 i alt, men sælger kunne kun huske den ejer han havde købt den af. smiley

  • #45   27. apr 2015 Heh... Ja han har vel kun købt den én gang smiley

    Du skal ikke ligge noget særligt i det KM tal. Lyder motoren sund, så er det det eneste du behøes fokuserer på.

    Er du rigtig paranoid smiley Så skifter du alle olier og væsker på biken.


  • #46   27. apr 2015 MC type som er uopslidelig... gs500... HAHAHAHAHAHA smiley smiley smiley smiley

    Aldrig har jeg hørt så mange problemer om en mc som en gs 500 søg forum smiley


  • #47   27. apr 2015 Elias... der kører sku' også RIGTIG mang GS'ere rundt omkring - jo flere der er på gaden, jo flere problemer vil man også se i forum.

    GS'eren er en enkel og slidstærk konstruktion, det kommer man ikke udenom... Men alt bliver slidt med tiden også en GS'er ! smiley


  • #49   30. apr 2015 #48 Det skal jeg gøre, den er stadigvæk ved mekaniker smiley

  • #50   26. maj 2015 Lige en lille update: Problemet ligger højst sandsynlidt i karburatoren. Det er en af dyserne som er slidte. Dette resultere i, at når MC'en når et bestemt omdrejningspunkt, så levere dyserne for meget benzin og så står tændrørene af. Men er der nogle af jer kloge hoveder, hvad det er for en dyse helt præcist, og eventuelt hvor den kan erhverves ?

    Med Venlig Hilsen

    Martin.


  • #51   2. jun 2015 Så fik jeg motorcyklen hjem fra mekanikeren. Jeg tog den beslutning selv at skifte karburatoren på den (har fundet en anden brugt). Jeg står så igår og skiller de forskellige dele fra hinanden så jeg kan komme til karburatoren. Men stødte på dette syn:

    Har den karburator overhovedet været taget af? - Det silikone ser gammelt ud. Jeg betale i første omgang for en karburator rensning (1500 kr.) Men så vidt jeg ved skal karburatoren af og skilles ad. Derefter renser man de forskellige dele.


    profilbillede
  • #52   2. jun 2015 Den sidder også godt fast, så kan ikke få den af.

    profilbillede
  • #53   2. jun 2015

    profilbillede
Kommentér på:
Motorcykel problematik.

Annonce