3.022 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

Jonas R
Jonas R
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Strømudtag til GPS Strømudtag til GPS

Hej med jer,

Jeg er helt ny mht. til MC. Så beklager min uvidenhed:)

Jeg har købt mig en GPS, så jeg kan finde rundt når jeg skal til udlandet.

Jeg vil i denne forbindelse gerne lave et strømudtag, så min GPS, kan få strøm fra motorcyklen af.

Jeg har læst frem og tilbage, og er faktisk kun kommet mere og mere i tvivl om hvad jeg skal gøre.

Lige umiddelbart er jeg mest til at lave strømudtaget fra forlygten.

Men hvordan gør man det. Der er jo en million ledninger derinde..

Hvad skal kobles til hvad...

Nogen der kan hjælpe???

Jeg kan uploade billeder, hvis det gør det nemmere at guide.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Samling af havemøbler 300 kr.
  • Kør fliser/sten på genbrugspladsen 500 kr.
  • Slå græs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Strømudtag til GPS
  • #1   20. jul 2015 Hvorfor ikke bare købe et 12v stik i tante Hansen og smide det direkte på batteriet?

• #2   20. jul 2015 Jeg tog et stik fra t Hansen og satte gps stik i , også en gang tape rundt, også tog jeg strøm fra potionslys, så hver gang der kommer tæning på lader den gps og gps tænder selv smiley

• #3   20. jul 2015 Køb et stik til cigartænder (vandtæt eller det der ligner) Thansen har dem til noget der ligner 50 kr. Når du alligevel er der, køber du en sikringsholder (som du sætter imellem på plus) og et par meter ledning. Så trækker du ledningerne fra batteriet til dit strømudtag, det største problem plejer at være at få det placeret, altså selve stikket. Det er langt den mest enkle måde at gøre det på, og så fucker du ikke op i nogen ledninger du skulle have holdt fingerne væk fra smiley

• #4   20. jul 2015 Købte den her og satte den på posionslys, også har din gps strøm

profilbillede
  • #5   20. jul 2015 Lad være med at bruge cyklens egen ledningsnet, det er meget underdimensioneret i forvejen

Direkte på batteriet eller over et relæ hvor du bruger en tændingsplus til at aktivere den

• #6   20. jul 2015 Det sker der ingenting ved ...

• #7   20. jul 2015 Virker fint sammen med positions lyset - ledningen kan uden problemer klare den bette kun strøm en gps trækker ved vedligeholdelses ladning.

• #8   20. jul 2015 Nej, mange slipper om ved mange dumme ting, gør tingene ordentlig eller lad være

• #9   20. jul 2015 Det er altså 1,2 amp de gode trækker og mange bruger så også basisstikket til luftpumper og div

• #12   21. jul 2015 Ja det er vantæt når det ikke er i brug, monter det et sted hvor vandet ikke lige kommer

• #13   21. jul 2015 Ledninger osv til positions lys er i 99% af tilfælde dimensioneret lige som det almindelige forlys. Ved en 55 W pære er det godt 4 amp. Ved en H4 med langt lys på mere end det.
    Der er altså absolut ingen problem i drive en lille oplader til en gps her på.
    Fordi man laver et udtag er der jo ingen grund til tilslutte pumper til sømands balloner, kaffemaskiner osv. hertil.

Fortsat god ryger Glenn

• #14   21. jul 2015 God fornøjelse med hacked

• #16   21. jul 2015 Det tager 10 minutter at montere udtag på styret og forbundet til batteriet.

Hvorfor så gå i cyklens eget ledningsnet - det kan kun give risiko for fejl (også selv om det er lavet ordenligt).

Husk sikring tæt på +pol og strips, så den ikke går på stel hvis den bliver rykket ud af sikringsholder.

Hvorfor svine Glenn B til, fordi han har en mening om at lave tingene ordentligt. Forumet er vel til meningsudveksling og ikke til at nedgøre eller svine til.

• #17   21. jul 2015 Erik + Glenn get real. Det er sgu ikke atom fysik at koble sig på to ledninger i lygten - og som Jan påpeger kan ledninger til pos. lys RIGELIGT bære det.

Laver man det med lodninger og krymp - så er det vist MINDST lige så godt som direkte på batteri. Sikring på en GPS lader = total unødvendigt - eftersom der ER sikring på pos. lys i forvejen.

Selvfølgelig skal det KUN bruges til GPS - og ikke alt muligt andet - der trækker mere.

"Det tager 10 minutter at montere udtag på styret og forbundet til batteriet." - ja hvis evt. kåbe - tank - mv. allerede ER afmonteret - for DU vil vel ikke føre ledning uden at fastgøre den undervejs. Når nu du er så kritisk omkring ledninger på dyret..??

• #18   21. jul 2015 PÅ styret styret = vand i stikket når der er hanstik i, så det er en meget dårlig ide

• #20   21. jul 2015 På min VFR har jeg to ting sat direkte over batteriet; GPS og et ekstra lighterstik. GPS trækker kun strøm når den er tændt, men glemmer jeg den kan jeg i hvert fald snildt starte efter 2-3 dage. Lighterstikket trække kun strøm, når der er sat noget til; typisk telefoner på langtur. Jeg har aldrig haft antydning af et problem!!!

• #22   21. jul 2015 VT1100@Roskilde
    Det er korrekt det ikke er atom fysik at koble sig på andetsteds og ingen tvivl om at det nok skal virke.
    Men det er stadig ikke at gøre det korrekt/ordentligt. Du skriver det jo selv i at man ikke må koble andet på 12 v udtaget end GPS. Og nej en lodning er ikke lige så vibrations stabil som en tilslutning direkte til et batteri.

Med hensyn til montering, så trækkes det under tanken sammen med de andre ledninger - uden at afmontere kåbe, tank o.l. Alt er stripset. Som jeg skrev er det vigtigt at den del der er forbundet mellem pol og sikringsholder er stripset, så den ikke kan røre stel, hvis den skulle smutte ud af sikringsholderen, når sædet monteres. Og jeg brugte kun 10 minutter på at montere det.

Nu er det her jo min mening og min måde at gøre det på, samt mit forslag til trådstarter. Om andre gør det anderledes er jo op til dem smiley

• #23   21. jul 2015 Ååh gud - du er en af dem der mener en lodning og dermed ledning knækker under rystelser. Jamen så behøves der vel ikke siges mere.

I øvrigt - øøøh - "den del der er forbundet mellem pol og sikringsholder er stripset, så den ikke kan røre stel, hvis den skulle smutte ud af sikringsholderen, når sædet monteres." - hvis man ikke kan styre den lille detalje - så burde man nok ikke rode med det selv.

Fair nok du vil gøre det på EN måde - men så lad da selv vær med at påstå at andre ikke "gør det ordentligt" - fordi de vælger en anderledes måde.

• #24   21. jul 2015 Nu mener jeg at den debat her er ved at blive personlig, og det lyder lidt af lort ;( Jeg tror såmænd at det kan laves på rigtigt mange måder, men det var vel også det problem TS havde! Og når han skriver at "der er en million ledninger i forlygten" så mener jeg altså stadigt at det bedste at han kan gøre, er at køre to ledninger direkte fra batteriet! Hvis han bare er i nærheden af mig (elspasser) så er det den nemmeste, og mest sikre måde at gøre det på. Og det var vel det der blev spurgt til, ikke hvem der røg for meget eller for lidt smiley og ikke hvem der var den største idiot, den titel skal jeg da gerne påtage mig, hvis det kan glæde nogen smiley

• #25   21. jul 2015 Hvor har du ret Tom. Det er jo helt ligegyldigt hvordan dette her laves, bare det laves. Og hvorfor så gøre det sværere end det er??

• Jonas R
    Jonas R Tilmeldt:
    jul 2014

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #26   22. jul 2015 Rigtig mange gode forslag. Lige umiddelbart lyder det til at det nemmeste er at gå i t Hansen og køb en ledning og klaske den direkte på batteriet

Dog kan jeg se (se billed) at jeg har sådan en udgang her i forlygten - kan den bruges til noget

profilbillede
  • #27   22. jul 2015 Mål på den Jonas, find ud af om der er strøm, og så brug du bare den.

• #28   23. jul 2015 har haft 3 stks af de ledninger fra thansen, ingen af dem har virket.
    sæt gpsholderen direkte på batteriet og afsted.

• #29   23. jul 2015 Hvis man har en Optimate lader kan der købes "cigartænder" som passer til lade stikket

Kommentér på:
Strømudtag til GPS

Annonce