1.231 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Billig affjedring ekspert, helst på Sjælland Billig affjedring ekspert, helst på Sjælland

Hvem skal man køre til hvis man gerne vil have renoveret sin affjedring på sin gsxr 750 1998 og evt indstillet til sin vægt?
Helst på Sjælland.

Kan værksteder som BikX Næstved. YSR Ringsted sagtens gøre det. Eller vil i anbefale at finde en ekspert der ikke beskæftiger sig med andet?

Jeg skal ikke have dyr Pro affjedring på, da jeg ikke køre track days, i hvertfald endnu. Og det er min første sportscykel. Men cyklen har kørt 58000. Så går ud fra den godt kunne bruge noget kærlighed, og jeg vejer mere end hvad fx. Standard forgaffel fjedrene på 0.80 kg/mm bør blive belastet med smiley

Jeg er på SU. Så dette skal helst gøres ikke alt for dyrt.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Billig affjedring ekspert, helst på Sjælland
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.720
    #1   25. mar 2016 Bagdæmperen trænger typisk til en gang service - det skal du enten opgive fordi den er for gammel, eller skifte den til en nyere og bedre model fra f.eks Hyperpro, Wilbers eller Øhlins. Det bør man kunne finde for 2000 kroner.

Forgaflen fungerer ganske fortrinligt hvis den lige får et service og fjedrene bliver skiftet. Burde kunne gøres for 1500-2000.

Som så mange mennesker før dig, skal du skelne mellem ting der er "dyre" og ting der "koster mange penge".
    Hvis noget er dyrt, er det fordi forholdet mellem hvad du betaler og hvad du får, er dårligt.
    Hvis noget koster mange penge, er det fordi prisen er høj - men det siger ikke nødvendigvis noget om hvad du får for pengene.

Ting kan sagtens være dyre uden at koste mange penge - og ting kan sagtens koste mange penge uden at være dyre.

Når det handler om affjedring, er det meget sjældent at man får noget gratis eller til lav pris, som nok mest er det du mener.
    Ekspertise tager lang tid at få, og koster derfor en del penge når man skal tilbyde det til andre.
    Kan du ikke skrue selv, så koster det bare nogle penge.

• #2   25. mar 2016 Lol jeg siger tak for livslektionen. Hvor finder man en Øhlins til 2000?

• Sajmon ™

#3   25. mar 2016 Det var ikke ment som en livslektion - blot en indikation af at man ofte køber dyrt ved at købe til lav pris, når det handler om MC'er.

Jeg så en Wilbers for 1500 for ikke så længe siden. De kommer ofte til salg både her og på f.eks ebay.

• #4   25. mar 2016 Spørg evt på facebook gruppen.
    Roadracing nye og brugte reservedele

Her handles den slags ofte smiley

• #5   25. mar 2016 du kunne ringe til ham her

http://mcteknikhyperpro.dk/index.html

• #6   25. mar 2016 Vil helst ikke have progresiv smiley

• Sajmon ™

#7   25. mar 2016 Til gadekørsel er progressiv det der virker bedst - det bedste af 2 verdener.

• #8   25. mar 2016 Vil helst ikke have progresiv smiley

• Sajmon ™

#9   25. mar 2016 Altså.. Alle fjedre er jo progressive - men nogle mere end andre.

Er der en årsag til du ikke vil det?

• #10   25. mar 2016 I min verden er det noget pjat. Vil have linær da jeg har læst mig til og har fået fortalt det er bedst til bane. Og selv om jeg ikke køre bane endnu, vil jeg have noget godt.. Jeg er ikke interesseret i en fancy ekstra progresiv dæmper hvor risikoen for den går i bund er minde hvis man kommer ud i et eller andet dybt hul ude på vejene. Og hvor man har mindre føling med hvad der sker.

• #11   25. mar 2016 Jeg fandt en fin öhlins til min zxr til 1500kr sidste år.
    Som Sajmon siger kan det lade sig gøre, man skal bare kigge lidt rundt på div sider, gerne ebay.
    Jeg fandt mange til gsxr 600-750, det var svære til en gammel zxr.

• #12   25. mar 2016 https://youtu.be/F9yQylk1heI
    ring til dave moss men han er nok ikke billig:)

• Sajmon ™

#13   25. mar 2016 Jeg tror du har overfortolket en hel del på hvad folk har sagt til dig, eller hvad du har læst... smiley
    Det er kun fjedrene der er forskel på når man siger "lineær" eller "progressiv" - dæmperne er alle sammen ens, og alle affjedringskomponenter er progressive i større eller mindre grad.

Uanset hvad, er det ALDRIG en god ide at affjedringen bunder ud - men om den gør det eller ej, har intet med føling og feedback at gøre.

Jeg er ikke ekspert og jeg er ikke ude på at overtale dig til det ene frem for det andet, men man skal ikke basere sit valg på hvad der er "100% optimalt" på bane, når det er en cykel som vil leve 99,9% af tiden på ujævne veje, med alverdens løse ting liggende over det hele, huller, lunker, buler og bump i asfalten, og 90% af tiden en hastighed der er bestemt af fartgrænser og ikke om vejen er fri forude så man kan køre til cyklens grænse.

At sige "det er noget pjat", giver slet ikke mening. At finjustere affjedringen på en cykel med "progressive" fjedre, kræver lidt mere af manden der gør det, men hvis ens kørestil er andet end optimal, vil "progressive" fjedre være den bedste løsning. (læs: Til gadecykler).
    Det ene er ikke bedre end det andet - det kommer an på manden der sidder ovenpå cyklen, og om hans kørestil passer til det ene eller det andet.

Den kortere version er: Du vil, som gadekører, ikke kunne mærke nogen som helst forskel på om din cykel kører med "progressive" eller "lineære" fjedre.
    Det samme gælder de første 20-25 køredage du har på bane - og når du kommer så langt, har du for længst købt en baneracer og fået dine egne inputs til hvad der dur for dig. smiley

• #14   25. mar 2016 Du har aldrig sat dine ben på en bane. Og vil alligevel have den affjedring som de hårdeste drenge køre race med på din "gamle" gadeged.... Det giver ikke mening. .. Lyt til sajmon. Du vil til enhver tid være bedre hjulpet med progressiv også på trackdays.. Dine gadedæk giver op længe inden din fjeder..

• #15   25. mar 2016 Hvis din affjedring er tæt og virksom ville jeg starte med at og justere den rigtigt ind og derefter prøve hvordan den reagerer på din vægt på vejen, du kan næppe have den store kendskab til hvilke fjedre den/ de forrige ejere har puttet i din cykel...
    På en SU ville der for mig være andre vigtigere ting at bruge penge på.

• #16   25. mar 2016 Brian hvor har jeg skrevet at jeg vil have den affjedring som de hårdeste kører med?

• #17   25. mar 2016 Hvorfor synes du progressiv er bedre? Fordi man ikke ligeså godt kan mærke hvad der sker i vejen? Eller stikker der andet under? smiley

• #18   25. mar 2016 smiley Du kan jo bedre mærke hvad der sker hvor affjedringen bruges mest. Og har en hårdere fjeder når den Max belastes (huller i vejen. Kørsel med oppakning og passager) hvilket er en klar fordel på offentlig vej.. Du kommer ALDRIG i en situation hvor lineær fjeder er en fordel for dig... Inden du når dertil har du købt en langt nyere cykel kun til bane brug

• Sajmon ™

#19   25. mar 2016 Under normale kørselsforhold på gade, ER der ingen forskel på lineære og progressive - men der er bare meget mindre chance for at bunde ud = du bevarer kontrollen over cyklen i en presset situation, fordi der stadig er bevægelse i affjedringen.

Man kan godt tilføje en masse grafer og kurver til den forklaring, men det er ikke rigtigt til at forholde sig til hvis ikke man er über nørd på området. Det er ingen af os... smiley

Jeg har 6 sæt fjedres personlig erfaring på 2 banecykler og en gadecykel, og til gade ville jeg vælge progressive til hver en tid. Jeg har sådan set lige bestilt et sæt HyperPro fjedre til min XTX af samme årsag. smiley

• #20   25. mar 2016 Kærsgård Motorservice i Slagelse

Kommentér på:
Billig affjedring ekspert, helst på Sjælland

Annonce