{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.795 visninger | Oprettet:

Claus S
Claus S
Tilmeldt:
23. sep 2013
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 9

Luftskrue {{forumTopicSubject}}

Så er ventilerne justeret på min Suzuki GSX 750 F og jeg skal have synkroniseret karburatorene. Jeg har derfor anskaffet en Morgan Carbtune Pro men vil gerne vide om jeg skal skrue på luftskruerne også? Jeg kan se i Haynes at karb. 1+4 skal drejes 2 omgange ud og karb. 2+3 kun 1½ omgang ud. Kan det passe at de ikke skal lige langt ud og er det bedst bare at lade skruerne stå som de er? Cyklen starter og kører ellers fint som den er lige nu. Står dog ikke helt jævnt i tomgang da den svinger lidt i omdrejningerne +/- 50 RPM.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Luftskrue
  • #1   5. apr 2016 Carburator syncronisering har ikke noget med luftskruerne st gøre. Det er kun syncronisering af spjæld smiley

  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #2   5. apr 2016 Jo jo, men hvis en skrue feks står 3 omg ude og en anden kun står 1 omg ude, vil den jo suge vidt forskelligt på de 2 karburatorer, så start med at stille blandings skruerne ens, ellers vil spjældene ikke stå ens efter synkronisering.

  • #3   5. apr 2016 det kan sagtens passe at de er forskellige på cylinder 1 og 4 ift 2 og 3.
    På mange motorcykler er flowet forskelligt på de pågældende cylindre.
    Det kompenserer fabrikanterne oftest for vha dyse str og andre karburator indstillinger.

    Sæt de skruer som foreskrevet og lav en synk af dine karburatore.
    Så får du forhåbentlig en smoooth operating bike ??


  • #4   5. apr 2016 Dine yderste cylindre render køligere end dine 2 inderste, derfor skal de have en anden indstilling på luftskruen, end de yderste.

    Stil dem efter forskriften, som din bog siger. Stil derefter dine karburatorer på tomgangsskruerne. Forinden sæt din ene store hoved tomgangsskrue lidt højt, evt ved 2500 rpm.
    Start evt med at parre 1 & 4 ens og - herefter parre 2 og 3 - så parre du de to par med hinanden.


  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #5   5. apr 2016 Nu er det altså ikke luftskruer men blandingsskruer, der sidder på disse karbs, og en blandingsskrue giver mindre benzin jo mindre den er skruet ud, så det er altså mindre benzin på de midterste cylindre, så det har ikke noget med køling at gøre.

  • #6   5. apr 2016 Jeg ved hvad han mener, om ik andet får den mere/mindre mængde benzin på skruens indstilling ind det mængde luft der er tiltgænglig.

    Man kan bevidst have valgt det setup med mere mager indstilling på de midterste, selvom det ikke virker logisk... Så bliver de hurtigere varme/ når driftstemperatur.

    Tag f.eks en V2 yamaha 1100 motor. Den har med vilje mindre karburator dyser på bagerste cylinder, end den forreste der er større. Selvom den bagerste render varmere og det er en luftkølet maskine. Omvendt logik, men det virker altså efter hensigten


  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #7   5. apr 2016 Det har nok noget at gøre med at en varmere motor/cylinder skal have mindre benzin, selvom den teoretisk vil blive endnu varmere.
    det med V motoren kan også være fordi det bageste forrør ofte er mere krøllet end det forreste, og derfor har mere modstand, og så skal den have mindre benzin.


  • #8   6. apr 2016 Hvis det en luftkølet maskine vil mere benzin i teorien køle motoren, så den ikke går "lean". Men er den væskekølet, er den mindre følsom.

    God pointe Fanta - på XVS1100 havde den en 90 grader bøjning inden forrør fra cylinder/top af.. dog havde forreste forrør også et knæk der lignede et 90 graders


Kommentér på:
Luftskrue

Annonce