2.831 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Kørsel efter honing og nye stempel ringe? Kørsel efter honing og nye stempel ringe?

Jeg har haft det meste af min motor skilt at her i vinter, hvilket endte med nye pakninger over det hele, samt honing af cylinderne og nye stempelringe. Nu er det så jeg ved at nye cylinderkits skal køres til, men gælder det også i min situation?

Selve motoren er fra start 80erne og har kørt 50.000km så den er helt sikkert kørt til.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Cleaning 205 kr.
  • Rensning af ovn og emhætte 1.799 kr.
  • Klipning af små hække 1.000 kr.
  • Hækkklipning en ydersiden og toppen 1.600 kr.
  • Dækskifte på el-løbehjul 670 kr.
  • Ophæng af billeder - slagbor 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kørsel efter honing og nye stempel ringe?
  • #1   15. apr 2016 Ja, de nye stempel ringe skal lige arbejdes igennem i cylindrene. Så jeg vil helt sikkert køre en 1000 km med let belastet motor. Hellere mellem omdrejninger, end lave omdrejninger - og ikke kør den ud i det røde felt.

Var motoren helt ny, vil du i samme omgang kører alle de andre bevægelige dele i motoren ind - Slår mange fluer med ét smæk smiley

• #2   15. apr 2016 Lad den stå i tomgang i 10 min og giv lidt gas en gang i mellem. Sluk den og vent 30min. 10 min tomgang med lidt mere gas og vent 30min. 10 mere med gas en gang imellem og vent 30min. Kør en tur på 100-150km med meget acceleration og motorbremse.
    Søg på det hvis du er i tvivl. Rigtigt mange bruger denne fremgangsmåde af den simple årsag at det virker. Ringe og cylindre er i dag i så god kvalitet at det ikke skal køres ind i flere tusinde km. De har bedre af at få noget gas smiley

• #3   15. apr 2016 http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

• #5   15. apr 2016 Først læst jeg det link jeg har sendt. Jeg var meget skeptisk. Spurgte så ham der honede min cylinder og han sagde det var fremgangsmåden. Han kørte meget cross og der bruger man den fremgangsmåde, da det er nemt. Har gjort det på min egen maskine og den overlevede. Mener man det er for voldsomt osv, så står det heldigvis frit for hvordan man kører sin maskine ind smiley

• #6   15. apr 2016 Alt det her er ligesom religion og politik. Folk står helt fast og mener altid de har ret. Forvent at få 300 forskellige svar.

Har også fulgt det link Casper har skrevet.

• #7   15. apr 2016 Hans Henrik, den med opvarmningen er udelukkende for at få toppakningen til at sætte sig rigtig. Så det hjælpe ikke meget at køre en tur.

Resten af fremgangs måde er mere eller mindre også hvad div kit manualer fra eks HRC og Yoshimura beskriver.
    Det eneste tidspunkt jeg mener der kan være et problem. Er ved gamle støbejerns cylindere, men på alt der er nikasil belægning, er der ingen tilkøring idag.

Derimod kan der være problemer, i tilkøring af lejer og gearkassen. Men det er så en helt anden historie.

• #8   15. apr 2016 Skønt med en ekspert der kan forklare det smiley

• #10   15. apr 2016 Ja Henning ved noget om motorer.

Undrer mig over f.eks. BMW S100RR og måske andre BMW har omdr begrænsning på de første 1.000 km og først begrænsning fjernet ved service?

• #11   16. apr 2016 #10 de fleste manualer foreskriver jo også langsom tilkørsel..

• #12   16. apr 2016 Hvad der jo er helt galt, for tilkøringen skal ske "kvikt" for at citere en sønderjysk tuner med eget komplet motor værksted, men tænker det kun gælder støbejerns cylindre så? Nikasil er jo knaldhårdt.

Jeg har læst alt på motomanns side og det er den samme mening jeg deler.

• #13   16. apr 2016 Nu er der jo stadig andre ting der skal køre til. Før i tiden var en langsom tilkøre, jo ganske fint fordi cylinder / stempler var den primære bekymrering.

Men idag er det alt andet end cylinder / stempler. Mange gange bruge jeg en time til at køre nye motore til. Og der efter et par timer til at køre lejer / gearkasse til.
    Den sidste del giver en meget markant, lyd ændring i motoren. Som ikke kommer på motore kørt til på gaden.

• #15   16. apr 2016 #14 sikkert ikke smiley så det jo heldigt andre ved noget...

Kommentér på:
Kørsel efter honing og nye stempel ringe?

Annonce