{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.978 visninger | Oprettet:

El-start stoppet med at virke? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har et lidt teknisk spørgsmål angående min KTM 450 EXC (2008). Der kommer lige lidt baggrunds historie med, som måske kan lede vej til svaret jeg desværre ikke selv kan finde.

Jeg har haft den indenfor og stå, og har rodet lidt med skjoldene, sædet og tanken, for at se på ledningsnettet mhp. at installere blinklys. Der har på intet tidspunkt været problemer med el-start på den, og så sent som i går aftes, virkede det helt fint.

Dog her til morgen, skete der ingen ting når jeg trykker på den røde el-start knap. Der kommer overhoved ingen lyd derfra.

Jeg har ikke hevet nogle ledninger ud, men det eneste jeg mistænker er igår aftes, hvor jeg fandt ledningerne til at installere hornet, og da de begge rørte styret ved en fejl, kom der en lille gnist. På det tidspunkt var alt slukket på den, så jeg tænkte ikke mere over det og pakkede bare sammen.

Og idag, som sagt, sker der ingen ting når jeg trykker på el-start. Jeg kan godt starte den ved kick-start, og når motoren kører og jeg trykker på den røde el-start knap, kan jeg hører en summen ved batteriet, som om at knappen dér aktiverer noget, men ikke når motoren er slukket.

Så mit spørgsmål er egentlig hvad problemet kan være, og hvordan jeg kan fikse det? Mistænker der måske er gået en sikring, men har ingen forstand på det overhoved, så har ingen idé om hvad jeg eventuelt skal udskifte for at få det til at virke.

Jeg håber det giver mening, alt hjælp sættes pris på! smiley
Mvh


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  El-start stoppet med at virke?
  • #1   18. nov 2016 Først og fremmest... er der strøm på batteriet?

    Du har jo lavet en kortslutning da de to ledninger fik direkte forbindelse uden en forbruger. Ledninger til hornet burde ikke kunne æde din hovedsikring, men det er muligt der sidder en sikring et sted til styrkontakterne, som kan være knaldet da du lavede kortslutning på hornet - som jo også løber over styrkontakterne.


  • #2   18. nov 2016 Var ved at skrive det samme som Milling.

    Men virker dine andre knapper på styret? Langt lys osv osv


  • #3   18. nov 2016 Ja, jeg går ud fra at der er strøm på batteriet, eftersom når jeg starter motoren med kick-start så tænder både for og baglyset. Jeg ved ikke om det godt kan tændes uden batteri, har som sagt ikke så meget forstand på det.

    Og ja, de andre knapper på styret virker fint. Testede langt lys osv.


  • #4   18. nov 2016 Det er din motor der laver strøm når den køre, så det kan du ikke regne med smiley

  • #6   18. nov 2016 Der er ikke nøgle/tænding på de her modeller, så kan kun tænde lyset ved at starte motoren.

  • #7   18. nov 2016 Der er vel en dødmandsknap eller noget i den retning?

    Du har ikke aktiveret den, vel? (det er for øvrigt noget vi alle har prøvet... så ingen skam der)


  • #9   18. nov 2016 Det er self. en meget god pointe du har der smiley

  • #10   18. nov 2016 Der er en dødmandsknap, men den er ikke aktiveret nej. Det er heller ikke sådan en der kan holdes nede af sig selv, man skal manuelt holde den nede.

    Når jeg tænder motoren med kick-start, er det også den jeg bruger for at slukke igen, så er overbevist om det ikke er noget med den.


  • #12   18. nov 2016 Check evt. Starter relæ den har sikkert en sikring der er røget.

  • #13   18. nov 2016 Altså i enhver form for fejlsøgning starter man med det åbenlyse.

    1. Er strøm på batteriet, du må låne dig til et multimeter hvis ikke du har et.
    2. Er der forbindelse i kredsen? Igen...Det åbenlyse er at lede efter en sikring, når nu du har lavet en kortslutning.
    3. Er overstående ok, så må du igang med at gå systemet igennem fra ende til anden, altså om alt er tilsluttet som det skal, kontakter og relæer er ok osv. osv., ofte kan man godt komme til at skabe en løs forbindelse et sted, selvom man egentlig roder med noget helt andet.

    Du må have haft lidt fat i ledninger osv. eftersom du har kunne lave en kortslutning.


  • #14   18. nov 2016 Hvordan kan jeg se om en sikring er gået? Har vedhæftet et billede af starter relæet, og har taget de små plastik låg af.

    profilbillede
  • #15   18. nov 2016 De røde og gule plastikdimser er sikringerne. Den røde er formegentlig din hovedsikring.

    Der løber en lille metaltråd/pind i mellem de to spadestik på sikringen, er den brændt over er sikringen gået.

    Sikringen er bygget sådan op, at tråden er designet til en vis strømstyrke f.eks 10A, trækker sikringen en større strøm end dette (kortslutning ell. lign.) så vil tråden brænde/smelte over, og forbindelsen i kredsen er brudt.


  • #17   18. nov 2016 Er ikke helt sikker på jeg forstår hvordan jeg skal kontrollere dem..
    På den gule står der "20" bagpå og "10" på den røde.


    profilbillede
  • #18   18. nov 2016 Kan se at den gule ikke danner et "U" nede i. Det ligner den er gået over.

    ** Rettelse, den er 100% gået over. Jeg går ud fra at det er problemet?


    profilbillede
  • #19   18. nov 2016 Jep det er din sikring der er sprunget smiley skift den og det spiller igen. Smut i T-hansen eller lign., de koster ingen penge. Du skal self. bare have en 20A sikring igen.

    Og så er den røde for øvrigt ikke din hovedsikring (hvis den kun er på 10A).


  • #21   18. nov 2016 Sådan nogle sikringer er bare universelle eller hvad? Eller skal jeg have en der passer bestemt til mit relæ?

    Og hvis der står 20 bagpå, betyder det 20a? og 10 betyder 10a? smiley


  • #22   18. nov 2016 Mere eller mindre universsale ja, der findes self. flere typer, men din er en meget alm. en af slagsen.

    20 er = 20A ja.

    Tag den i lommen med ned til butikken, så finder de lige den du skal have.


  • #24   18. nov 2016 Kæft hvor fedt man! Så må jeg krydse fingre for at det bare er det smiley

    Tusinde tak til jer alle. I er nogle helte haha smiley


  • #25   18. nov 2016 Vil godt sætte mine penge på det er det, du har jo helt tydeligt en brudt forbindelse.

  • #26   18. nov 2016 håber det er det, godt du skrev du havde kortsluttet noget....go typisk fejl 40....
    Check det lige!, sikkert løst det med en 1 liner.....det må være første gang i mcg historie...;0)


  • #27   18. nov 2016 Så var jeg lige i T-Hansen og købe nye sikringer, og voila - I havde sku ret!

    Problem solved! Nu virker el-start som det skal smiley

    Igen, tusinde tak - det er fandme nice at I gider hjælpe. God weekend! smiley


  • #28   18. nov 2016 God weekend til dig også smiley

Kommentér på:
El-start stoppet med at virke?

Annonce