1.805 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

GS500 "Banker" når den er kold. GS500 "Banker" når den er kold.

Godaften!

I oktober købte jeg en Suzuki GS500. Dengang havde den 48.000 kilometer på tælleren, i dag er den nærmere de 52.000.

Jeg har de seneste uger lagt mærke til, at den "banker" en lille smule når den er kold. Der er tale om et let bank, næsten bare en klikkelyd som er mest tydelig når jeg accellererer.
Lyden forsvinder når motoren er blevet varm, og særligt på kolde dage er den til stede.
Jeg er i tvivl om hvorvidt den har gjort det altid, men at jeg først har bemærket det på det seneste fordi der har været koldere om morgenen når jeg er kørt afsted.

Er der nogen der har prøvet noget lignende?
Nogen ideer til hvad det kan skyldes, og hvordan det eventuelt kan afhjælpes. Alternativt en erfaring der siger, at det er normalt på sådan en tocylindret, luftkølet motor, og at jeg roligt kan køre videre..

Tak! smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Klippe hæk, ca 10 m., slå græs på areal ca 5 x 3 m 1.630 kr.
  • Kørsel af affald fra nedrivning på lossepladsen 2.000 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine, som melder fejl “i30” sandsynligvis anti flood 1.130 kr.
  • Udskift eksisterende kogeplade samt 3 stikkontakter 1.500 kr.
  • Tilslutning af kogeplade 500 kr.
  • Hæk klippes 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  GS500 "Banker" når den er kold.
  • #1   18. dec 2016 tjek olien, er den frisk, og er der nok på, er olie filtret frisk ,

og at det er en olie der kommer hurtig rundt i denne kolde tid, ellers er det meget svært spørgsmål at svare på, når man ikke har hørt den, du kan måske lægge et klip ind her imens du kold starter din mc , så kan vi lytte på den .

mvh

• #2   18. dec 2016 Knastakslerne på den model, kan bevæge side sideværts. Så det er helt normalt den tikker/klikker i toppen. Så længe det stopper når den er varm, er det ikke noget du skal blive bekymret for.
    http://gstwins.com/gsboard/index.php?topic=46460.0

• #4   19. dec 2016 Varmer du ikke cyklen op inden du kører?

• #5   19. dec 2016 Man varmer ikke op før man kører.
    Start og kør. Det er bedst for motoren og miljøet.

• #6   19. dec 2016 Tak for svar allesammen.

Olien har pt. gået knap 1500 km, og oliefiltret er skiftet samtidig, så jeg formoder der er rimeligt friskt. Jeg kører på 10W-40, som ifølge manualen skulle være duelig ned til -10 grader, og kommer vi derned, så lader jeg nok cyklen stå alligevel smiley

Jeg varmer som regel ikke op, udover at jeg starter motoren før jeg tager handsker og hjelm på. Så snart jeg er klar, så kører jeg. Dels fordi jeg sjældent har tid/tålmodighed til at stå og vente, men også fordi jeg har læst, at en luftkølet motor har bedst af at varme op under forsigtig kørsel uden kraftige accelerationer.

jeg har ikke kunnet lokalisere hvor lyden kommer fra, men det er ret sikkert et sted mellem knastakslerne og krumtappen. Det kommer fra den "ende" af motoren i hvert fald.

Jeg vil prøve at optage en video i aften eller i morgen, og håber så på at der med min telefon kan optages en ordentlig lyd.

Mange tak! smiley

• #7   19. dec 2016 du har helt ret med at din gs har bedst at køre uden de voldsomme omdrejninger ca. de første 10km hvor den så er driftsvarm...
    dette med at lade den stå og køre i tomgang er taxa mentalitet.

• #8   19. dec 2016 Mekanik snakker når det ikke er driftsvarmt - og du har en luftkølet motor.. de snakket endnu mere smiley Går det væk når motoren er varm, så glem dine bekymringer.

Du ikke i tvivl, når tingene snakker forkert. Formegentlig ikke noget du vil opleve på en gennemprøvet japaner motor smiley

• #9   19. dec 2016 #5 En motor har godt af at blive varmet op inden man kører, det har jeg altid gjort og det fortsætter jeg med.
    jeg siger ikke at den skal være brandvarm men den skal bestemt ikke køres når den er helt kold, det slider unødvendigt på motoren, olien er kold osv.
    Miljøet er jeg ligeglad med smiley

• #11   19. dec 2016 Jeg holder på at alle motorer har bedst af at blive varmet lidt op, men folk må jo gøre hvad de mener er bedst smiley

• #12   19. dec 2016 Du gør som du vil. Men det er stadig helt unødvendig.
    En 2-takter og for den sags skyld alle andre skal selvfølgelig aldrig køres helt vild op i omdrejninger før de er driftsvarme. Men en stille start tager de absolut ingen skade af.

• #13   19. dec 2016 #11: Det handler om graden af flueknepperi. Hvis du varmer den op ved bare at lade den stå i tomgang, så siger terorien, at der er skadeligt for motoren. For det er ved kold motor, at olien er tykkest, samt ved tomgang at olietrykket er lavest. Så i teorien giver det mere slid på f.eks. knastaksler osv.
    For os alm. dødelige mennesker, betyder det intet.

• #14   19. dec 2016 Jeg har bare altid lært at en motor har bedst af at blive varmet lidt op inden kørsel og det holder jeg mig til.
    Som jeg også nævner så mener jeg ikke at den skal være brandvarm men et par minutter tager den i hvert fald ikke skade af.
    Jeg kunne aldrig finde på at køre på min mc før den lige har fået lidt varme, men det må folk gøre som de vil smiley

• #16   19. dec 2016 #15: Bliver en udstødningspakning tæt når motoren bliver varm?

• #17   19. dec 2016 #16 er utætheden lille kan de små udvidelser varmen gir godt holde det tæt smiley man kan altid starte med at spænde udstødnings boltene efter.. Måske en eller to er løse

• #19   20. dec 2016 holder også på lidt opvarmning inden 1-2 minutter mens man kan få hjelm og handsker på og måske lige en hurtig sutter af fruen så er det bare derud af smiley

• #20   21. dec 2016 stemplerne er ret korte og sikkert også længere om at varme op længden betyder de kan kæntre en anelse , d, dine kaburatorer er sikkert ikke dyset til minusgrader ... mager blanding og iskold luft er mindre brandbar og kan give en haltene motorgang = støj

kold mekanik støjer bare mere

• #21   23. dec 2016 jeg har samme cykel, og min gør det samme. Snakkede med yamaha/suzuki forhandleren, i odense, om det, og de sagde at det var helt normalt..
    De fortalte også, at de har prøvet at fjerne lyden på en, engang, men lyden kom ret hurtigt igen.
    btw, så har min gået over 120.000 km nu, den har snakket lige siden jeg har købt den, og den kører upåklageligt endnu

Og ja det er knastakslerne der kan give sig lidt inden motoren bliver rigtig varm.

-vh

Kommentér på:
GS500 "Banker" når den er kold.

Annonce