{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.138 visninger | Oprettet:

iridium for at undgå afbrændt tændrør {{forumTopicSubject}}

jeg hentede i går en motorcykel, men på vej hjem brændte tændrøret af og slog stemplet i stykke.
for at undgå at brænde tændrøret af igen overvejer jeg lidt et iridium tændrør, da min cykel er en 125cc og køre mange omdrejninger. men vil det overhovedet gøre en forskel.
jeg søger ikke flere kræfter kun driftsikkerhed tak på forhånd.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  iridium for at undgå afbrændt tændrør
  • #1   17. jul 2017 hej Jonathan, hvilken cykel drejer det sig om?
    Iridium røret vil i bedste fald holde lidt længere inden det smelter ned, men det kan ikke kurere den egentlige fejl. Normalt er den slags fejl med for meget varme betinget af fejl i tændingsanlæg (forkert tændingstidspunkt) eller indsprøjtning/karburator (for mager blanding). Hvis det ikke er en meget tunet maskine, så ville jeg starte min fejlfinding de to steder og søge efter noget der afviger fra fabrikationsindstillinger.


  • #2   17. jul 2017 det er en honda cbr 125r og den er som fabrikken i motoren, men jeg tror ikke den gamle ejer har skiftet tændrøret inden for de 40000km den har kørt, men tak for svaret den kommer en tur på værksted så bør de vel kunne se om der er noget der ikke er som det skal

  • #3   17. jul 2017 Et tændrør bliver ikke brændt sådan der på 40.000km. Det noget andet der er galt smiley

  • #4   17. jul 2017 det virkede som om stemplet pludselig slog det i stykker ??

  • #5   17. jul 2017 Hvis cyklen har kørt for magert og tænding står forkert osv.. Så kan der godt brændes hul i stemplet. Er det det korrekte tændrør? Det står på siden hvilken model det er typisk smiley

  • #6   17. jul 2017 det er det rigtige tændrør.

  • #7   17. jul 2017 Var der ikke noget med at det skete på en motorvej? For er det en 125 ccm du har holdt fuld skrue på i længere tid, så er det næsten en naturlov at det ender sådan! Selv om den står original kører den stadig så magert som muligt smiley

  • #8   17. jul 2017 #7
    Ligefrem næsten en naturlov at en 125 cc motor går i stykker med fuld gas i længere tid?
    Det synes jeg er en underlig kommentar.

    En firtaktsmotor skulle meget gerne kunne holde til fuld gas i længere tid, ellers er den fejlkonstrueret.



  • #9   17. jul 2017 Det skulle vel ikke være sådan at kværnen har fået åben lyddæmper, uden efterfølgende inddysning af karburator?

  • #10   17. jul 2017 Det er da vist et udvidet service, vi ser på her smiley ...

  • #11   17. jul 2017 jeg har skaffet en ny motor der har kørt under det halve såå jeg er forhåbentlig snart på vejen igen

  • #12   18. jul 2017 Fuldt knald på en motor er aldrig helt sagen, ligger man 10% under topeffekt er man meget sikrere kørende.

  • #13   18. jul 2017 Det ligner ikke et smeltet tændrør, nærmere et kys fra stemplet. Det lugter af katastrofalt nedbrud i motoren, og du har gjort det nemmeste, nemlig at finde en ny. Den har muligvis kørt med for lidt olie enten nu eller tidligere. Bankede den i motoren før dette?

    Jeg stemmer i af den gruppe der siger at en motor SKAL kunne tåle topeffekt uendeligt når den er gennemvarm. Ellers er det en dårlig motor.


  • #14   18. jul 2017 jeg tror jeg går over til et lidt koldere tændrør for at undgå at den yder maks så holder den lidt igen vel. jeg ville egentlig dyse den op men det er sgu en mærkelig dyse den har jeg har aldrig set sådan noget en før, og jeg kan ikke finde en større.

  • #15   18. jul 2017 Hvis du ikke kan få større dyser, så få et par mage til den du har nu, og køb et sæt rivaler til dyser. Så kan du lave dem selv. Og det er en god ide at give tomgangsdysen lidt også, og hæve nålen!

  • #16   18. jul 2017 Koldere tændrør hjælper kun hvis den smelter røret. Hvis tænrøret bliver for koldt, soder det i stedet.

  • #17   18. jul 2017 #15 det vidste jeg sgu slet ikke man kunne få tak for tippet ??

  • #18   18. jul 2017 Punkt 1 er at AFR skal være rigtig, ellers brænder motoren enten af pga af for mager blanding, eller soder til pga for fed blanding.

    Stod lige og kiggede ned i en Suzuki GSX400RR hvor ventilerne var smadret og plejlstangen vredet skæv, muligvis pga for mager blanding, men vides ikke helt endnu.


  • Robert H
    Robert H Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Svar: 2
    #19   18. jul 2017 Honda plejer ikke at lave dårlige motorer.

    Det rigtige tændrør til en cbr 125, skulle være NGK CR8E og som iridium hedder det NGK CR8EIX. Elektrode afstand 0,7 mm.

    Et koldere tændrør har sjovt nok et højere glødetal, så måske ville et CR9E - hhv. CR9EIX være en mulighed.

    Jeg nævner NGK, men andre rør med tilsvarende værdier kan naturligvis benyttes.


  • #20   19. jul 2017 Honda har lavet dårlige motorer, VF750F/S er et dårligt produkt, står lige nu og roder i en, den er ikke smart skruet sammen, karburatorrensning, ventil justering, tændrørs skift, er ikke det nemmeste på den model, tanken er nem at tage af, og det er det.
    De havde også dårlige knaster fra starten af, blev senere kureret.


Kommentér på:
iridium for at undgå afbrændt tændrør

Annonce