iridium for at undgå afbrændt tændrør {{forumTopicSubject}}
jeg hentede i går en motorcykel, men på vej hjem brændte tændrøret af og slog stemplet i stykke.
for at undgå at brænde tændrøret af igen overvejer jeg lidt et iridium tændrør, da min cykel er en 125cc og køre mange omdrejninger. men vil det overhovedet gøre en forskel.
jeg søger ikke flere kræfter kun driftsikkerhed tak på forhånd.
jan 2008
Følger: 15 Følgere: 19 MC-er: 4 Emner: 9 Svar: 848
Iridium røret vil i bedste fald holde lidt længere inden det smelter ned, men det kan ikke kurere den egentlige fejl. Normalt er den slags fejl med for meget varme betinget af fejl i tændingsanlæg (forkert tændingstidspunkt) eller indsprøjtning/karburator (for mager blanding). Hvis det ikke er en meget tunet maskine, så ville jeg starte min fejlfinding de to steder og søge efter noget der afviger fra fabrikationsindstillinger.
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 103
jan 2012
Følger: 7 Følgere: 15 MC-er: 3 Emner: 11 Svar: 814
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 103
jan 2012
Følger: 7 Følgere: 15 MC-er: 3 Emner: 11 Svar: 814
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 103
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
aug 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 41 Svar: 529
Ligefrem næsten en naturlov at en 125 cc motor går i stykker med fuld gas i længere tid?
Det synes jeg er en underlig kommentar.
En firtaktsmotor skulle meget gerne kunne holde til fuld gas i længere tid, ellers er den fejlkonstrueret.
mar 2006
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 6 Emner: 54 Svar: 548
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Annoncer: 9 Emner: 64 Svar: 3.005
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 103
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 377 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.710
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.797
Jeg stemmer i af den gruppe der siger at en motor SKAL kunne tåle topeffekt uendeligt når den er gennemvarm. Ellers er det en dårlig motor.
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 103
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.797
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 103
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 377 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.710
Stod lige og kiggede ned i en Suzuki GSX400RR hvor ventilerne var smadret og plejlstangen vredet skæv, muligvis pga for mager blanding, men vides ikke helt endnu.
maj 2007
Følger: 1 Svar: 2
Det rigtige tændrør til en cbr 125, skulle være NGK CR8E og som iridium hedder det NGK CR8EIX. Elektrode afstand 0,7 mm.
Et koldere tændrør har sjovt nok et højere glødetal, så måske ville et CR9E - hhv. CR9EIX være en mulighed.
Jeg nævner NGK, men andre rør med tilsvarende værdier kan naturligvis benyttes.
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 377 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.710
De havde også dårlige knaster fra starten af, blev senere kureret.
iridium for at undgå afbrændt tændrør