{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.032 visninger | Oprettet:

nødlys {{forumTopicSubject}}

påtænker at monter 2 lygter som skal virke som nødlygter. mistede mc sidste år da pære sprang og det gjorde også av. dette vil jeg undgå ved at lave nødlys så hvis pære springer tænder andet lys har leget med et 5 polet relæ. ville tage styrestrøm fra - siden på pære men når forlygte pære får stel virker relæ ikke. gode ide ønskes


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  nødlys
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #1   12. feb 2018 Mistede du MC'en fordi forlygten gik ud?

    Virker det lange lys ikke? Så tænker jeg at man kan stoppe og skifte pæren ud med den ekstra man så medbringer...


  • #2   12. feb 2018 Hvilken MC har du?
    Måske skal du montere to lygter som begge lyser, det vil nok være pænere en tre hvor kun den ene lyser.


  • #3   12. feb 2018 Altså rent teoretisk.
    Kan du vel bruge et NC. relæ, klip minus ledningen til lygten og kør igennem som holde strøm, når pæren springer, falder strømmen og relæet vil slutte. vupti så tænder nødlys.
    Hvorvidt det påvirker lys udbyttet på forlygten vil jeg ikke byde ind med. smiley


  • #4   12. feb 2018 #3 tanken er god, men det vil ikke virke i praksis, da både pæren og spolen skal have 12v for at fungere, og sætter du dem i seriel deler de spændingen imellem sig. Givetvis med størst spænding over spolen, pga højere modstand, så lygten vil ikke lyse meget.

  • #5   12. feb 2018 Find en go Led cykellygte og put den i baglommen..

  • #6   12. feb 2018 God led lygte.. Det er selvmodsigende.. Derimod en god ledlygte er vejen frem smiley

  • #7   13. feb 2018 MC'en bliver ved med at sende spænding til pæren, også selv om den springer, så relæet vil ikke slippe når pæren springer. Hvis det skal ske automatisk skal du ind og måle på strømmen til pæren.
    #4, hvis du sætter pæren og relæet sammen parallelt er det ikke spændingen der deles. Der vil være 12V på begge dele, men strømmen deles smiley


  • #8   13. feb 2018 7 my bad rettet til seriel. smiley

  • #10   13. feb 2018 Nu ved jeg ikke hvilken MC det er til men jeg vil foreslå en god e-mærket LED lygte. Jeg har skiftet min lygte ud og det giver et meget bedre lys og er mere holdbart og kan godkendes med den på

Kommentér på:
nødlys

Annonce