{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.334 visninger | Oprettet:

R60/5 ladelampe {{forumTopicSubject}}

... den går fint, og starter som en drøm.

Men pludselig på en tur holder den op med at lade. Lampen lyser konstant. Alt virker... bortset fra, at den ikke lader. Voltmeter står og danser omkring 12, når jeg kører. Den plejer at ligge omkring 13.

Jeg har haft kappen foran af for at checke generator, men der er jeg altså på dybt vand. Alt ser ud til at sidde som det skal.

Forslag til ting, jeg kan checke...?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  R60/5 ladelampe
  • #1   13. maj 2018 Tjek at kullene ikke er slidt ned til minimums mål.
    Tjek ALLE stik stikforbindelser, de kan være korroderede.
    Hvis det ikke løser problemet, så kan der være fejl i dioderne, laderelæ, stator og så skal der gang i måleapparater og manual smiley


  • #2   13. maj 2018 ... tak, Klaus.

    Kan ikke se noget mærke på kullene, men de ser - i mine øjne - lange nok ud...


    profilbillede
  • #3   13. maj 2018 Ja, kullene burde være ok, så må du nok i gang med at måle ledningsnet/generator i gennem desværre. Hvis det er sket under kørsel, så kan det jo egentlig også være en knækket ledning et eller andet sted..

    Prøv evt. at kigge her http://www.strunge.net/guzzi/teknik/generator/index.html og klik på generator, Moto Guzzi og BMW har stort set det samme ladesystem i de årgange smiley


  • #4   13. maj 2018 Den flinke mand her, viser lidt fejlfinding smiley
    https://youtu.be/oxQwx5EC5X4


  • #5   13. maj 2018 Har du tjekket batteriet, det kunne jo være helt nede.. Så sluger det jo alt hvad generatoren kan smide efter det............


  • #7   14. maj 2018 Jeg gætter på at det er rotoren der er stået af. Det er sket et par gange på min Guzzi.

    http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=78054.0



  • #8   14. maj 2018 ... jeg havde en impulslader på batteriet natten over. Den viste grønt, så jeg tænker at batteriet er OK..

    Jeg går links og forslag igennem... tak, drenge!

    Jeg har forsøgt at søge på emnet, men bruger måske forkerte søgeord.

    Jeg prøver lidt forskelligt.

    Godt at vide, at Guzzi er nogenlunde samme Verden... det åbner jo for en del søgninger!

    ??


  • #11   14. maj 2018 Hm... den måler igennem (på mit måleinstrument, der er lisså gammelt som cyklen ??) Med 0 ohm modstand.

    Det kunne være... en kortslutning i rotoren... og vin til Bendik?


    profilbillede
  • #13   14. maj 2018 Tak, Hans Henrik.

    Det gjorde jeg, og... samme resultat direkte på kulbanerne. Og ingen overgang fra yderste ring.

    Statoren virker også OK.

    Jeg vælger nu Nokia-telefoner... tak, stavekontrold! Jeg vælger nu nok at smutte i hjemme-biksen efter et digitalt multimeter, så jeg kan måle modstanden korrekt.

    Faldt over den her , der nok er liiidt langhåret, men... jeg lærer da noget:

    https://youtu.be/x5nMgNtll9w


  • #14   15. maj 2018 På /5 BMW, skal der være mellem 6,21 og 7,59 Ohm ved 20°C når du måler på kobberbanerne, så du skal ha' fat i noget lidt mere fintfølende måleapparatur smiley

    Har læst lidt mere rundt om på div. BMW-forum, det er vist ikke en ukendt problematik, at rotoren står af på de gamle luftkølede motorer.


  • #16   15. maj 2018 Ja, og nej smiley

    smiley
    Vi er vel bare, på hver sin måde, enige om, at der skal være en ohmsk værdi der ikke er nul ohm eller afbrudt (uendelig). Om det så lige er 3,5 ohm eller 7,59 Ohm er lidt lige meget, bare det ligger i det område smiley


  • #18   15. maj 2018 Hej Hans Henrik
    Det kommer vel an på hvor du måler, og hvad du måler med, der vil kunne være forskelle i resultaterne som kan svinge de par ohm. Og man får jo en mere korrekt måling med f.eks. et nykalibreret Fluke til X-antal tusind kroner i forhold til et instrument til et par hundrede kroner, og selvfølgelig har man renset overfladen på det man vil måle på. Derudover tæller erfaring med måleteknik jo også en rolle. Så mener da stadig at det jeg skrev tidligere passer i denne tråd. Hvis man vil vide den nøjagtige ohmske modstand i den kobbertråd som er i rotoren, må man nødvendigvis vide dimensionerne og trådlængden på denne model, så kan man jo regne det ud. Derfor kan 3,5 ohm passe ligesågodt som 7,5 ohm, det ved jeg ikke, men fakta er, at der må ikke være 0 ohm og den må ikke være afbrudt. Og dermed kan Mico's måling (når han når dertil) jo godt vise noget helt tredje og stadig vise om rotoren er OK eller i udu.


  • #19   15. maj 2018 Status:

    21 min 30 sek inde i videoen om BMW 75/5 (100% identisk generator!) taler han om de 3 faser i statoren, som ikke må være kortsluttet.

    Jeg måler forbindelse til stel på alle 3 faser på statoren, så ... mon ikke vi har en 'vinder'?

    Rotoren måler 3,2



  • #20   15. maj 2018 Status, DIODER

    Alle OK.



  • #22   15. maj 2018
    Godt, så.

    Jeg var ikke kommet så vidt uden jeres hjælp.

    Tak, drenge.

    Jeg er så bare ikke helt i mål endnu... smiley

    1.500,- for en ny original via forhandler, der henter hos BMW.

    Nettet viser alternativer... som fx. fornitz.dk, der har en brugt til 350.

    Men jeg er måske mere lun på at få skiftet vindingerne.

    Så... hvem kan gøre det?

    Min nabo foreslår Nimbus-Århus.

    Men jeg er åben for forslag smiley


Kommentér på:
R60/5 ladelampe

Annonce