1.469 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
19 Svar
synkronisering/justering synkronisering/justering
Hejsa
Nogen der ligger inde med vakuummeter og lidt ekspertise i synkroniserning, i nogenlunde nærhed af Esbjerg og omegn?? Den har stået stille i et par år nu, og kører noget ujævnt, for ikke at sige MEGET ujævnt, i tomgang... Så den trænger virkelig..... Håber på lidt hjælp, da mekanikkeren nok koster spidsen af en jetjager...
0 synes godt om
jun 2004
Følger: 54 Følgere: 53 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 2.299
Hygge
nov 2006
Følger: 20 Følgere: 19 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 180
jeg har et synkronometer til at ligge, det er ikke særligt svært, det drejer sig om 3 skruer på den aksel der går igennem karburatorerne der skal stiles på.
Vi kan nok finde ud af noget en dag, du skal bare have tanken af og have fikset en midlertidig tank til at køre på imens der skrues.
Det kunne også være du skulle kigge tændrør og luftfilter efter inden da det også godt kan være derfor.
Morten (Esbjerg)
maj 2007
Følger: 36 Følgere: 35 MC-er: 3 Emner: 117 Svar: 947
Lyder kanon !!
Har skiftet både luftfilter og tændrør, det har ikke hjulpet det helt store, men det er også en "ny" karb. der er kommet på så den trænger helt sikkert... Der sidder e´t vakkum "udtag" for neden på vher karb, og en lille skrue til at åbne for dem, som er nem nok at komme til, men blandeskruerne sidder også dernede, og ikke særlig nemme at komme til at skrue på, der er ikke ret meget plads, og evt. skruetrækker skal godt nok være kort... eller små fingre hehe. Men måske ikke dem der skal bruges??.. Håber da vi kan finde ud af noget en da, kunne være kanon... tak for hurtig respons
maj 2007
Følger: 36 Følgere: 35 MC-er: 3 Emner: 117 Svar: 947
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.715
nov 2006
Følger: 20 Følgere: 19 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 180
nej det har ikke noget med blandingen at luft/benzin at gøre i dette tilfælde, det man synkroniserer er hvor hårdt hver cylinder/karburator arbejder i forhold til hinanden, altså at gasspjældene åbner ens, m man vil.
Blandingsskruerne kan jeg ikke hjælpe dig med, der skal du måle på udstødnings gassen med en lambda sonde som monteres i udstødningen. og køre en tur hvorefter man kigger måleresultater efter og justerer i forhold til dem.
en god ide er at køre ud til for eksempel Carstens mc, og få ham til et rulle din cykkel, der bliver det målt samtidig med, det koster vidst 500 kr for en rulning der.
Og så tror jeg nok at de blandingsskruer du snakker om der sider i bunden af karburatoren ikke er blandingsskruer men aftapning til bundkarene, blandingsskruerne sider så hvidt jeg ved oppe midt på din karb, mener nemlig det er den samme model som sider på min cykkel.
nov 2006
Følger: 20 Følgere: 19 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 180
det er rart at have et sådant liggende, det var måske værd at investere i.
maj 2007
Følger: 36 Følgere: 35 MC-er: 3 Emner: 117 Svar: 947
nov 2006
Følger: 20 Følgere: 19 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 180
Ang blandingsskruer, har du nok fundet den rigtige, det lyder ikke helt forkert at du skulle kunne se din "hovednål" igennem det hul du skruer blandingsskruen ud af, den går ind og hvad skal man sige peger på toppen at dyserøret, for at lave turbolens/vacum omkring toppen at dette, for at trække benzin op harfra.
maj 2007
Følger: 36 Følgere: 35 MC-er: 3 Emner: 117 Svar: 947
nov 2006
Følger: 20 Følgere: 19 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 180
Denne købte jeg i en totalt og aldeles misvedligeholdt stand til billige penge, den har jeg så haft totalt adskilt og renoveret i vinter.
Se eventuelt mine foto albums, har ikke lige fået taget mig sammen til af få den oprettet herinde endnu, men det kommer. Den 600 som står i min profil har min bror overtaget.
nov 2005
Følger: 22 Følgere: 22 MC-er: 2 Emner: 73 Svar: 1.086
Jeg har en CarbTune sync. enhed m.v. men jeg kunne godt lige bruge en Hands On guide første gang.....
Det skulle egenlig ikke være svært, så vidt jeg kan læse mig til, men nogle gange er der lige et et par småting som man lige skal have set/hørt, for at gøre tingene rigtigt...
nov 2006
Følger: 20 Følgere: 19 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 180
1: demonter tank
2: lav en midlertdig tank (har selv taget en 1½ liter sodavandsflaske, målt benzinslangen (10mm udvendigt, så hvidt jeg husker) og boret et 9,5 mmm hul i låget, og et 2 mm åndehul i bunden, bøvlet benzinslangen gennen hullet i låget, benzin i vupti så har man en noget intermistisk midlertidig benzin tank.
3: på alle 4 karburatorer er der en studsl formentlig med en lille gummihætte på, de tages af og slangerne fra dit synkronometer forbindes her til.
Dog skal det lige siges at den ene karburator (den tættest på benzin hanen) med rimelig sikkerhed er forbundet til benzinhanen, dette lille stykke slange fjernes midlertidigt så man kan komme til den studs den er monteret på.
4: Så er man klar til at få startet sin mc op, hvis det er viserinstrumnter man har er der formentlig med instrumenterne blevet leveret nogle små ventiler disse lukkes helt til inden start, og skal sidde på slangen imellem hvert viserinstrument og den pågældende karburator.
5: Motoren kører, og bliver lige varm, åben lige så stille for de små ventiler en efter en indtil nålene på viserinstrumenterne begynder at vise noget, hvis de vibrerer meget har man åbnet for meget for ventilerne.
6: Karburatorene synkroniseres parvis således:
imellem karburator 1 0g 2 sidder der en lille skrue på den aksel som forbinder dem og som gaskabelet trækker i, nu er det så ideen at man skal have de to instrumenter der er tilslutter karburator 1 og 2 til at vise det samme, dette gøres ved at skrue på den lille skrue på akselen, de andre instrumenter glemmer vi lige imens.
Samme procedure for karb 3 0g 4.
Nu har vi den samme visning på instrument 1og 2 og den samme visning på 3 og 4, altså parvis, ikke nødvendigvis det samme.
Det sidste man så gør er at finde den skrue der er på akselen imellem karburator 2 og 3 og stille den således at instrument 1og2 viser det samme som instrument 3og4.
så skulle man gerne være færdig og det hele kan samles igen.
Håber det kan hjælpe jer.
Morten R
maj 2007
Følger: 36 Følgere: 35 MC-er: 3 Emner: 117 Svar: 947
maj 2007
Følger: 36 Følgere: 35 MC-er: 3 Emner: 117 Svar: 947
maj 2007
Følger: 36 Følgere: 35 MC-er: 3 Emner: 117 Svar: 947
mar 2007
Følger: 23 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 109 Svar: 840
Hvad er det precist man stiller på?
Kan det have indflydelse på gas responsen?
Jeg har lige fået min synkroniceret, og nu synes jeg ikke at den tager gas lige så hurtigt som før!
maj 2007
Følger: 36 Følgere: 35 MC-er: 3 Emner: 117 Svar: 947
mar 2007
Følger: 23 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 109 Svar: 840
Men jeg vil selv have udstyr til det, jeg har mest tillid til mig selv.
Men jeg må lige kende teorien bag, infen jeg kaster mig over det. (+ mit værksted skal lige være færdig, er ved at bygge 80m2 hvor ½ af det er mit nye værksted.
synkronisering/justering