Banken i motor efter problem Banken i motor efter problem
Jeg havde min nye/ældre Boldor på et aut værktsted sidste sommer for lige at få justeret et par ting og sager.
Da jeg fik den igen var ventildækslet klistret ind i flydende pakning samt at de 8 gummitætningen der sidder i dækslet næste var "moslet" ned i dækslet.
Efter nogen tid begyndte der at komme olie ud af drevet hvor omd. kabel går i ventildækslet og her for ca. 1 md. tid siden tog jeg hul på et begyndene problem. Jeg troede naivt at det kun var en pakning som der skulle skiftes ved drevet, men ak nej, det kære værksted har voldtaget min kære Honda og brækket overfaldet hvor drevet går i. Det er nu skiftet ud med et brugt og Hondaen køre igen. Men der er en vis banken/raslen i motoren. Det er måske et dumt spørgsmål men hvad kan det være. En snakker om at det var synkroniseringen af karb. En anden snakker om at det kunne være metal dele som der genere... hvad er Jeres umiddelbare bud.
mar 2005
Følger: 14 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 27 Svar: 379
mar 2005
det kan godt være mere slidt end de andre overfald og derved kan knastakslen "hoppe" det er IKKE godt
jan 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 125
Svært at sige hvor lyden kommer fra.
Men banken eller raslen i motoren skal i hvert tilfælde identificeres inden man kører videre.
mar 2005
feb 2006
Følger: 22 Følgere: 41 MC-er: 4 Annoncer: 2 Emner: 400 Svar: 2.370
maj 2004
Følger: 33 Følgere: 30 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.530
det vil hjælpe på diagnosen hvis du kan lokalisere lidt bedre, om lyden kommer fra bund/midt eller top af motoren.
Prøv evt. at holde et metalrør på motoren forskellige steder, mens du "lytter" i den anden ende, dat kan tit hjælpe til at lokalisere lyden.
du kan evt. prøve at justere de 2 knastkæder og se om det gør en forskel. Kæden derfobinder bund med top, justeres ved at løse de to 6mm møtrikker som er placeret bagpå cylinderen midt under karburatorerne. mens motoren står i jævn tomgang. Når de er løse, kan kædestrammeren indstille sig selv, og så spænder du blot de to møtrikker igen.
Den øverste kæde, mellem de 2 knastaksler, justeres ved at spænde/løsne justeringsskruen forrest, midt på topstykket.
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 37 MC-er: 1 Emner: 135 Svar: 785
Jeg var inde hos et værksted i Aalborg og det fortalte at min banken ikke var unormal, det var bare et spørgsmål om at justere den op i tomgang. Det var koblingen som der snakker når den kom for langt ned i omdrejninger.
Mange tak for Jeres svar.
Ps. lagde eller en ny besked herinde vedr. km stand og om det var før eller efter skift at overfald men af en eller anden grund er det ikke herinde.
Banken i motor efter problem