2.660 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

ABS bremse eller ej? ABS bremse eller ej?

Hejsa alle i fine MC folk smiley

Jeg skal til at tage MC kort (25. maj 2007), og overvejer hvad jeg skal købe af cykel...

Efter mange overvejelser og mange gode råd, er jeg kommet frem til at jeg vil købe en splinter ny Suzuki SV650S, men den kan både fås med og uden ABS bremser... Da jeg går meget op i sikkerhed, hælder jeg mest til at købe en med ABS, mens en del af mine MC venner siger at det ikke er nødvændigt, og der er jo også 10000 at spare, hvis jeg køber uden...

Hvad synes i herinde?

Mvh. Troels Lyster

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  ABS bremse eller ej?
  • #1   13. maj 2007 i bil er det fint med abs... men ville ikke bryde mig om at have det på min mc... men har ikke prøvet hvordan det føles...

• #2   13. maj 2007 Det er nok ikke ofte der vil blive brug for det og på tør vej tror jeg ikke det hjælper noget. evt kunne det nok være meget rart når det er vådt eller på anden måde mere glat end normalt.
    Men sikkerhed er jo også sådan at man kun får brug for det meget sjællent, men hvis man gør er man glad for at have det. Jeg tror ikke jeg ville spare pengene, evt også fordi ABS bliver mere og mere almindeligt og når den skal sælges en gang tror jeg det kan være med til at den er nemmere at komme af med igen.

• #3   13. maj 2007 Det er ellers testet flere steder at ABS virker! Det kan spare mange for uheld, netop fordi de ikke forstår at bruge en bremse ordentligt!

Desværre er ABS total overset her i DK. Bare husk på at det er din egen sikkerhed det gælder i sidste ende! Er 10k så mange penge?

• #4   13. maj 2007 ku forestille mig at den måske ku virke hvis man bremsede på småsten... det er da sket et par gange for mig at forhjulet har blokkeret pga de lortesten på vejen... ehe

• #5   13. maj 2007 Det virker, og man kan bare bremse igennem.
    Havde jeg haft det i sommers havde jeg sikkert ikke kommet så slemt til skade som jeg gjorde. Men desværre et blokeret forhjul et ikke nemt at styre med.

• #6   13. maj 2007 Fantastisk, så hurtigt man får nogle svar her smiley Bliver mere og mere sikker på at min nye MC skal have ABS, kunne dog være Spændende at høre om der er nogen der har direkte dårlige erfaringer med ABS ?

• #7   13. maj 2007 jeg kan ikke se nogen grunde til at fravælge ABS, bortset fra økonomien..

• #8   13. maj 2007 Hejsa,

Stod selv i samme valg for lidt tid siden... FZ1 ny 2006'er uden ABS: 185,000 mens samme cykel i 2007 har fået ABS: 200,000.

Jeg synes personligt at 15k var for meget at betale for ABS alene og har fravalgt det. Jeg synes ikke det giver mening på en motorcykel
    da kun de allerfærreste piloter bremser maximalt med deres MC.

Der hvor jeg tror det hjælper er alene på det psykiske plan, nemlig at man selv som relativt urutineret MC'ist ikke bliver
    lammet af frygt for at komme til at overbremse. Derved tør man måske bremse mere effektivt smiley Personligt oplevede jeg IKKE at jeg turde bremse hårdere ned på min gamle cykel med ABS end på den jeg kører på nu uden ABS (kald et bare en psykisk blokade - men specielt ved nødsituationer og høje hastigheder tror jeg ikke at man når at tænke 'jeg har abs')

Jeg havde ABS på den gamle cykel. Jeg har ingen decideret dårlige erfaringer med det ud over et lidt 'svampet' greb. Det jeg ikke kunne lide ved min gamle cykel var integralbremsere!!! Det kan jeg ikke komme overens med! Jeg ønsker selv at kunne styre min nedbremsning på hhv. for- og baghjul...

Men som sagt... for og imod... jeg har ingen problemer med at køre med ABS men synes ikke at det i mit tilfælde var 15k værd...

Spørgsmålet du skal stille dig selv er: Tør jeg bremse hårdere ned på en ABS cykel end en uden? Hvis ja - så køb ABS - hvis nej - så spar det...

/Anna

• #10   13. maj 2007 Jeg valgte selv at købe en K6 SV650S og spare 10K, bla også pga jeg havde læst flere steder at abs var tvivlsomt på en mc, har ikke fortrudt det, men rent sikkerhedsmæssigt var det måske ikke så klogt smiley

• #11   13. maj 2007 Den gang jeg var på køretekninsk kørte vi på nogle honda'er med abs!
    Efter jeg prøvede det skal jeg aldrig have en cykel med abs!

Din bremselængde bliver ikke bedre tvært imod, abs' en sætter ind alt for tidligt.. lidt lige som de første biler med abs i sin tid!

/Kristian

• #12   13. maj 2007 det kan jo så være en teknisk dårlig løsning, på omtalte honda model. Andre cykler kan godt have en bedre ABS-funtion.

• #14   13. maj 2007 mcer skal have rigtige bremser ikk det der ABS LORT

• #15   13. maj 2007 ABS træder jo først ind når man blokerer bremserne!
    Det er ellers testet til at være kanon på mc´er

Skal se om jeg kan finde testene igen

• #16   13. maj 2007 der er lidt her:
    (link fjernet)

• #17   14. maj 2007 Hvis man nu køber en cykel med ABS, kan man så deaktivere systemet, hvis man finder ud af at man ikke kan lide at køre med det, evetuelt ved at tage ledningen af til ABS sensoren, ligesom man kan på biler? således bremsen ville fungere ligesom en non-ABS bremse...

• #18   14. maj 2007 En cykel bremser IKKE dårligere end en uden ABS!!!!

ABS er en sikkerhedsline som kun træder i kraft når forhjulet begynder at blokere, og derfor kan redde en fra at ryge i jorden. (styrte)

At de skulle slå til før er da vist din personlige holdning? Kristian [8000] S
    Det lyder meget usansynligt, da systemet jo ikke virker før blokade...

nicolas A: <citat:> mcer skal have rigtige bremser ikk det der ABS LORT
    Du lyder til at have forstået hvad det går ud på. Hvilke mc´er har du prøvet ABS på???
    Mit gæt er ingen, men fantastisk udtalelse! smiley

Min holdning er: At ABS er et godt sikkerhedsnet at have den dag man panikbremser, eller rammer grus i nedbremsningen, men at man skal lære at bremse optimalt uden at ABS´en træder i kraft! (Eks på DMC bronzekursus www.dmc-org.dk )

Jannik...

• #19   14. maj 2007 Jeg Kender ikke noget til ABS bremser på mc... Min logik går ud på. Hvem bremser max... Road racing køre... Tror dog ikke der er nogle af dem der bruger ABS .. Så jeg ville nok vælge det fra, og så kunne du bruge nogle af de penge du spare, på nogle køre kursuser... Som jeg tror, vil hjælpe dig langt mere på sikkereheden, end ABS bremser.
    Mvh

• #20   15. maj 2007 Jeg skal helt sikkert på nogle køre kurser, stol trygt på det... Har nu bestemt mig for at købe med ABS, da jeg har fundet et lednings diagram over abs systemet. Jeg vil dog montere en lille usynlig kontakt, der kan slå systemet fra, da jeg gerne vil have lidt erfaring i at køre uden (i hvert fald i det mindste prøve at køre uden). Men i skal alle have tak for jeres inslag, det har været en god hjælp til beslutningen... Tusind tak, Troels

Kommentér på:
ABS bremse eller ej?

Annonce