Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af betonaffald 2.500 kr.
  • Opgravning af rødder fra buksbom busk 1.000 kr.
  • Rengøring af køleskab og 3 fryse skuffer 700 kr.
  • Udskift S16 kraftstik 1.800 kr.
  • VVS-montering og -reparationer 1.040 kr.
  • Hæk klipning ca 12m og taget toppen af 4 træer de er ca 2 1/2 m 3.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kardantræk.
  • #1   11. jun 2007 Kardantræk er når bagdækket trækkes af en kardanaksel frem for en kæde... dvs den ikke skal smøres osv. Næsten vedholdelsesfri.

• #2   11. jun 2007 det her er kardantræk:
    (link fjernet)

og som du kan se er der ikke særligt meget man kan pille ved, derfor er det vedligeholdelsesfrit... og smart smiley

• #3   11. jun 2007 Kender ikke rigtig den nævnte katana, men mener den er ret kvik. Begynder MC? Det afhænger en del af begynderen smiley

Kardantræk: Yes!

Cyklen har så ikke nogen kæde eller tandhjul. Det er noget der sviner, skal renses og smøres, justeres og udskiftes jævnligt.

Med kardantræk flytter du motorens kraft til baghjulet mennem en massiv stang. Denne trækker nogle snekker og gear, som løber i olie. Der er intet at justere. Alt det fedtede er lukket inde, en gang om året skruer man en prop ud, tapper den gamle olie af og hælder frisk på. Det holder normalt hele cyklens levetid. Meget anbefalalsesværdigt.

Det siges, at man taber nogle få % trækkraft ved kardan ift. en helt frisk nysmurt kæde. Efter bare et par hundrede km er der ingen forskel.

Personligt?? -- jeg skal aldrig mere have en MC med kæde - det bliver kardan eller remtræk fremover smiley

• #4   11. jun 2007 nemlig Knud, Rem- eller stangtræk. det du'r

• #5   11. jun 2007 Kardan fungerer bare, - og et par heste mindre kan ingen mærke, jeg kan ihvertfald ikke.

• #6   11. jun 2007 det kan jeg heller ikke så,.... vejen frem

• #7   11. jun 2007 kardan er super nemt at have med at gøre. som du selv nævner næsten vedligeholdesfrit. der er lidt effekttab gennem kardantræk, men ikke noget en begynder burde kunne registrere. så vidt vides er gs 650 en god cykel. kommer så an på hvad man foretrækker af kørestilling, køreegenskaber, vægt, sædehøjde o.s.v

• #8   11. jun 2007 Jeg startede selv på en 650 Katana. Superfed begyndercykel. Ca 72 heste og den trækker rigtig godt fra bunden.
    Hvis man skal tale lidt om de negative sider, er det en lidt tung mc, 220 kilo tør.
    Hvis du får smag for at køre lidt frisk i svingene, er den for det føste tung, og kører med 18 tommer forhjul, hvilket giver en lidt langsom styring. Ydermere kan bagdæmperne på sådan gammel dame være lidt mør, hvilket vil give lidt voblen i sving.

Simon

• #9   11. jun 2007 Er kardantræk ikke altid (næsten) vedligeholdelsesfrit;-)

Kardan er bare dejligt at have - gid min V-strom havde det. Det er træls at smøre kæde med alt det svineri det medfører, især træls uden en centralstøttefod.

• #10   11. jun 2007 Jo, mange cykler letter lidt i hele længden når der er kardan på- betyder intet. Derimod er der mange, der beskriver at specielt påløb ved nedgearing kan være en kontant affære.

Kardantræk er lidt dyrere at fremstille, men det har en anden ulempe, set fra producentsynspunkt: Der er ikke noget after-market!!! En vigtig ting i dag.

• #11   13. jun 2007 Det er forresten rigtigt - det er en typisk Guzzi ting - har hørt om det før. Jeg tror - skriver tror- at guzziek netop har et "kryds" ligesom de gamle Morris/Austin mini havde.

• #12   13. jun 2007 kardan og rem er for fedt... hader også de kæder der... men problemer ligger bare i at de mcer jeg kan lide har kæde... øv bøv... og det er pænt dyrt at lave om til fx rem...

• #13   13. jun 2007 Jonas, hvis du holder fat i din cykel, tror du så ikke det svarer sig at bygge om til rem??

Du får nok ikke alle penge hjem i sparede kædekits og plejeprodukter, men behageligheden er vel også lidt gryn værd??

Kommentér på:
Kardantræk.

Annonce