{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.956 visninger | Oprettet:

Rasmus S
Rasmus S
Tilmeldt:
7. okt 2018
Følger: 12 Emner: 1 Svar: 4

Honda CB750 F2 1978 SOHC {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har erhvervet mig 2 Honda CB750 F2 fra 1978 SOHC.

Den ene kunne jeg godt tænke mig at lave til en blanding af en original, men med opgraderinger, fx ny USD forgaffel og måske lidt andre ting.

Den anden kunne jeg godt tænke mig at lave til en rigtig cafe racer. Begge cykler er gamle, slidte og medtagne. Her dog masser af tid og pengene kommer hen af vejen.

Jeg har læst en del på alverdens fora da jeg er helt nybegynder med mekanik og mc'er generelt. Jeg vil rigtig gerne ha så mange inputs fra folk som muligt!
Jeg behøver ikke store forklaringer da jeg nok selv skal prøve at google/youtube mig til så mange ting som muligt, men vil vildt gerne høre hvad folk har af erfaringer og hvad, der kan svare sig at lave selv og omvendt.

Jeg kunne godt tænke mig at lære så meget som muligt, mens jeg skiller dem ad os ordner hvad, der nu skal ordnes.

Jeg er nok en smule ukonkret, men det er nok fordi jeg ved så lidt.

Jeg har renset karburatoren på den ene, men er det næste skridt at få en til at se på topstykker, cylindere, ventiler osv eller skal jeg prøver at få startet skidtet og høre hvordan den lyder?

Tak på forhånd!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Honda CB750 F2 1978 SOHC
  • #2   7. okt 2018 Tag dem en af gangen, uden den store erfaring bliver du bare forvirret hvis du går i gang med dem begge smiley

  • #3   7. okt 2018 Modellen med de store ventiler, fint nok.

    Kig dem igennem, noter ned hvad du mener der kan bruges og hvad der definitivt er defekt, f.eks. hvis der er gravrust i forgaffelrørene. så duer de ikke.
    Når det er 2 ens cykler så er det nemt at få en helt færdig, så kan man senere vurdere om resterne kan bruges til en nr to cykel.


  • #4   7. okt 2018 disse hjemmesider skal du nærstudere:

    http://www.satanicmechanic.org/bigbore.shtml

    http://www.cyclexchange.net/Engine%20Tech%20Tips%20Page.htm

    https://cognitomoto.com/collections/fork-conversion-parts/products/complete-gsx-r-front-end-with-rim

    disse tre hjemmesider skal du studere til du kan dem udenad i søvne.

    bare jeg havde haft internet i 1990 da jeg købte min første honda cb 750 1978 model.
    jeg havde en haynes manual og et topnøglesæt fra harald nyborg og det gik godt.
    havde den i 11 år med 3 motorere jeg tunede ind i helvede.
    fik andre mc senere, men Hondaen ville ikke slippe mit hjerte.
    Og i 2017 fik jeg fat i en honda cb 750 f2 1976 igen.
    og jeg var lykkelig igen.
    Selvom jeg havde fået Kone og tre børn.
    Manglede der noget i mit liv, Det var Hondaen der manglede.
    Hver gang når jeg starter den bliver jeg glad i låget.
    Tillykke med dine 2 Hondaer.
    Hilsen Kenneth.


  • #5   7. okt 2018 #4.
    Og i 2017 fik jeg fat i en honda cb 750 f2 1976 igen.
    og jeg var lykkelig igen.
    Skal vi gå i små sko kom F2 modellen først frem i 1978 smiley


  • #6   7. okt 2018 Nej Honda cb 750 f2 kom i 1976 til 1978.(den med comstar alufælge)
    honda cb 750 F1 var med skive bagpå og med trådfælge.

    honda cb 750 K modeler gik fra K0 til K8 fra 1969 til 1978 og var med trådfælge og en skive foran og tromle bagpå.

    F2 modelerene har et andet topstykke med større ventiler.
    modellen hed supersport.
    Min 1976 er en honda cb 750 f2 supersport fra USA model. og er en af de første.
    Mange cb 750 kom først til Danmark senere i 1979 og 1980.
    honda restlager der blev indreg i Danmark.
    F2 modellen blev produceret fra 1976 til 1978.
    Hilsen Kenneth med sko størelse 45.



  • #7   7. okt 2018 #4
    Undskyld, jeg var for hurtig Honda CB750F2 så dagens lys i 1977

    SOHC
    Year and model code:[27]

    1969 CB750 (6 June), CB750K or CB750K0 (date unknown)
    1970 CB750K1 (21 September)
    1972 CB750K2 (US 1 March)
    1973 CB750K3 (US-only 1 February. K2 elsewhere)
    1974 CB750K4 (US/Japan-only, K2 elsewhere)
    1975 CB750K5 (US-only, K2/K4 elsewhere), CB750FO, CB750A (Canada-only)[28] The 1975 CB750F had a more streamlined look, thanks in part to a 4-into-1 exhaust and cafe style seat with fiberglass rear. Other changes included the use of a rear disc brake and a lighter crankshaft and flywheel.
    1976 CB750K6, CB750F1, CB750A
    1977 CB750K7, CB750F2, CB750A1
    1978 CB750K8 (US-only), CB750F3, CB750A2


  • #8   8. okt 2018 Blev introduceret i USA 1976
    K model blev vist første gang vist i USA i 1968 men kom først i handel 1969.

    Men hvis jeg skal have nye ventiler og stempler igen skal jeg have F2 dele.

    Min er dk indreg i 1976.
    Der var US-model og UK-model der fandt vej til Danmark først. med MPH spedometer.

    Har lige fået fået kaburatordele fra www.cmsnl.com som blev slået op på stelnummer.
    det er F2 karburator.
    Er det ok med dig at jeg kalder min 1976 for en f2 model ?
    jeg må hellere ringe til skat og sige at de har lavet en fejl i reg. atest.
    Min er indregistret marts måned i 1976.
    Hvis den er importeret senere til Danmark vil der Stå 31/12-1976.
    Den første Honda cb 750 jeg havde stod der 31/12-1978 på Reg.atest fordi den kom til Danmark i 1979
    Hilsen Kenneth.


  • #9   8. okt 2018 Og så gør du jo en solid indsats for, at originale CB750 F2 1978 bliver mere værd!

    Held & lykke med projektet!


  • Rasmus S
    Rasmus S Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 4
    #10   8. okt 2018 Hold da op. Tak for alle de mange nyttige komentarer ind til videre.

    Det skal dog siges at min far er med på sidelinien og han har rodet med knallerter og mc'er hele sit liv, dog mest englændere og kun til et vist niveau.

    Han har selv haft en K1'er fra ny, men den turde han ikke selv pille ved dengang og kan mærke at alt over 2 cylindere forvirrer den stakkels mand. Han synes dog at vi skal prøve at starte begge op når karburatorerne er gjort rene og se og høre hvad der så sker. Der har dog ikke været gang i dem siden 2004.

    Tak for de gode links Kenneth H, dem vil jeg straks begynde at nærstudere. Jeg har selv kikket en del på Cognitos produkter og projekter og denne var hele grunden til at jeg valgte lige netop den model (selvom jeg godt ved at det er en ombygget K'er de har brugt med en Super Sport tank)
    https://www.pipeburn.com/home/2016/03/03/74-honda-cb750-cognito-moto.html

    Jeg ved godt at det er et voldsomt projekt (for en som mig), men tænker som én tidligere skrev, at de ville være en ide at få den ene hurtigt op og køre og så må den anden ta et par år at lave.

    PS. hvis det er nogen trøst så tror jeg på at din F2'er er fra 76 ;).


  • Rasmus S
    Rasmus S Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 4
    #11   8. okt 2018 Jeg vil også gerne høre:

    1. Er der nogen som har erfaringer med at smide egerfælge fra en F1'er på F2'er? Jeg har de originale comstar fælge, men tænker at det kunne være sjovt at ha en med hver.
    Eller endnu bedre - er der nogen som ved om man kan nappe nogle bredere fælge, fra en anden model/mærke eller nogen som passer til?

    Jeg er forresten en stor fyr på alle måder. Er næsten 2 meter og vejer på den frække side af 100kg, så er der noget jeg skal tænke over i den anledning? Støddæmpere bagtil skal skiftes tænker jeg, men hvad ville være bedst og er der andre ting osv.

    På forhånd tak!


    profilbillede
  • #12   8. okt 2018 Ja altså at gøre lidt ud af affjedringen på de små honda'er når nu du er i den voksne vægt klasse, øger køre komforten enormt...

    Tro mig... ;D


  • Rasmus S
    Rasmus S Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 4
    #13   8. okt 2018 Gert P - hvordan vil du anbefale det? Har lige hentet nogle andre forgafler i skrivende stund, magen til dem på billedet. Men hvordan og hvad bagtil?

  • #14   8. okt 2018 Så du sætter USD forgaffel på?
    Dem ved jeg ikke så meget om. Men tænker at du, lige som i alm forgaffel, kan skifte fjedrene så de passer bedre til din vægt.
    Det er det samme bagpå.
    Jeg skal have nye bagfjedre på min lille honda. Og der kigger jeg da efter vægt. Da jeg vejer 120 kg. Så skal de ikke kun gå til 110 ;D

    Jeg mener at emnet har været oppe før med affjedring på de gamle cykler. Må lige søge lidt rundt.


  • #15   8. okt 2018 Der findes et firma i england der bygger comstar fælger om til egerfælge.
    så kan du beholde original caliber og bremseskive.

    https://www.caferacerkits.co.uk/shop/#!/Comstar-to-Spoke-Wheel-Conversion-Flanges/p/96012911/category=0

    hilsen Kenneth.


  • #16   8. okt 2018 Kennet H.
    Ok kald du den så bare for 76 smiley
    I min hukommelse var de alle 78 og det siger Wikipedia også - men det kan du jo så modbevise.
    Jeg husker da den metalblå med Comstar hjulene kom frem - det var sager smiley


  • #17   8. okt 2018 Det syntes jeg ville være synd. Comstar fælge er fede. Især de Reversed comstar.
    Lad være at ødelægge dem.


  • Rasmus S
    Rasmus S Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 4
    #18   10. okt 2018 Gert P - ja, jeg har købt en forgaffel fra en Suzuki GSX-R USD (1998) og tænker at bruge vinteren på at få de to ting til at passe sammen. Har også købt kaliber og skiver fra samme Suzuki, så håber jeg kan finde en måde at få de to ting til at passe sammen.

    Kenneth H - Tak for linket, det vil jeg overveje. Har cirka fået en halv ekstra F2'er med i reservedele og har en del fælge. Overvejer dog i første omgang at se om jeg bare kan købe nogle F1'er egerfælge og få til at spille med ovennævnte forgaffel, kaliber og bremseskive. Aner ikke om det er muligt, men det får et forsøg. Ved dog ikke endnu bagtil, om jeg bare kal holde fast i den originale skive, som sidder på.

    Jeg har været inde og læse lidt om når man ombygger originale mc'er om og vigtigtheden af at man kun tager fat i en ende af gangen og så får den synet og så venter et år med næste projekt. Men nogen der ved angående bagstøddæmpere - tæller det med som en ombygning, hvis jeg bare skifter dem?


  • #19   10. okt 2018 Email dette firma. de har lavet en løsning.
    umidelbart ligner det en f2 forgaffel med F1 fælge.
    fede bremseskiver med custom ophæng caliber.

    http://www.good-bits.co.uk/product/honda-f750-front-end-set-up/

    man kan google meget:

    bare skriv:
    honda cb 750 brake upgrade.

    hilsen Kenneth.


Kommentér på:
Honda CB750 F2 1978 SOHC

Annonce