{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
639 visninger | Oprettet:

Nærlys i begge forlygtepærer {{forumTopicSubject}}

Hej MCG

Er der nogle her som ligger inde med "how to do" nærlys i begge forlygter på en Yamaha FZ8 Fazer?
Evt. også "partslist".

Jeg er godt klar over at teksten kan drejes i en anden retning end den er ment

Et spørgsmål som selvfølgelig også skal med, er det lovligt eller kan den synes med lys i begge pærer?

På forhånd tak.
Thomas




Kommentarer på:  Nærlys i begge forlygtepærer
  • #1   27. nov Du må gerne have to nærlyslygter, der må bare højst være 10 cm imellem dem. Det samme gælder fjernlygter. Der er sikkert guide til at lave det på youtube?

  • Erik K
    Erik K Online Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 224
    #2   27. nov Se tidligere tråd her:

    https://www.motorcykelgalleri.dk/forum/generel-diskussion/394034-forlys_honda

    Og der er flere tråde om emnet.
    Samme fremgansmåde om det er Yamaha eller Honda.


  • #3   27. nov Nu skal jeg ikke kunne svare på hvordan det fungere på en Yamaha, men på min Triumph var hele ledningsnettet forberedt på at have lys i begge lygter.

    Jeg købte et nyt sæt relæer, monterede dem på 10 min og så var den klaret.

    https://www.squaredeals-ltd.co.uk/triumph-headlamp-relays-for-sprint-speed-4--other-triumph-models-1xpair-2417-p.asp

    Den er synet med det, og jeg har kørt med andre der siger det ikke blænder.

    Det er noget med det var ulovligt i Tyskland på et tidspunkt, derfor måtte Triumph lave det med nær i en lygte og fjern i den anden. Men som sagt, hele ledningsnettet var lavet klar til lys i begge lygter.


  • #4   27. nov Det kunne se ud til at der i forvejen sidder en H4 pære i begge sider, men at nærlys kun er forbundet til den ene.

    hvis det er sådan det forholder sig, så kig på stikkene til pærerne og i den side hvor der kun er to ledninger, forbinder du det frie ben på pæren til det tilsvarende ben på den pære med tre ledninger i stikket

    mener at det er det midterste ben på pæren der er til nærlys..


  • Erik K
    Erik K Online Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 224
    #5   27. nov #4
    Det er ikke sikkert, at ledningsnettet kan klare belastningen på den måde du beskriver, medmindre den i andre lande kører med lys i begge.
    Men jeg tilslutter mig, at det vil være langt den nemmeste måde, at klare det på - hvis ikke man er sikker, kan man bruge den måde, som jeg skriver om i den tråd, jeg henviser til i svar #2


  • #6   27. nov Begge lygteglas skal også være forberedt til nærlys.

  • #7   27. nov Så vidt jeg lige hurtigt har kunne læse mig til, så er den oprindeligt lavet med 2x nærlys, men da man førhen ikke måtte have det i tyskland, så valgte man at ændre det til at kun den ene lyste, da tyskland er sådan et stort marked. derfor er alt andet lavet til 2x nærlys
    -og kan ledningerne ikke klare det, så springer sikringen jo heldigvis før der sker ledningerne noget. gør den så det, er det jo bare at smide et relæ ind i mellem..


  • Erik K
    Erik K Online Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 224
    #8   28. nov Henrik, vi er jo ikke uenige - slet ikke. Jeg er måske bare for forsigtig
    I den tråd jeg henviser til i #2 skrev jeg bl.a. :
    Har tidligere haft Honda ST1100 og der var det også sådan. Det skyldes, at det tidligere var forbudt, at køre med to nedblændede lygter i Tyskland - da dette var langt det største marked i Europa, valgte Honda ( og andre), at køre med et nærlys i hele Europa.
    Nu er det tilladt (EU forordning) og derfor vil du se nyere maskiner med to nærlys.
    Jeg fiksede det på min med et relæ og lidt ledning - syntes det så bedre ud og gav et noget bedre lys.
    I min var der samme type reflektor i begge lygter - den var jo oprindelig bygget til at køre med to nærlys - derfor 2 H4 pærer, men pga tyskerne, så....
    der var ingen ledning til nedblændet lys i stikket på højre side på min model, selv om der sad en H4 pære.
    Jeg ville ikke risikere evt. overbelastning af bestående ledningsnet og valgte derfor at bruge det bestående relæ til at aktivere et ekstra relæ, der så styrede forbruget til en direkte ledning til det ekstra lys.
    Jeg var måske overforsigtig, men jeg er ikke autoelektriker og ville hellere være på den sikre side.
    Better safe than sorry


  • #9   28. nov Når man har 2 nærlyspærer, er det smartest at de har hver sin sikring.

    Så hellere lave lidt ledningsarbejde gennemført, end bare hurtigt at luse på den anden pære....


  • #10   29. nov Tak for svar alle sammen, jeg tror der er noget brugbart????

    Der dog lige et lille men i forhold til alt det i skriver - jeg bor PT i Tyskland indtil sommeren 2021.
    Så jeg tror jeg lige skal forbi det lokale TÜV center for at hører om det er lovligt hernede.


  • Erik K
    Erik K Online Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 224
    #11   30. nov Det er lovligt overalt i EU også i D, da loven er ændret pga EU-forskrift -- såfremt lygterne er beregnet til det.

Kommentér på:
Nærlys i begge forlygtepærer