{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Cafe racer syn
  • #1   29. dec 2018 Her er foran på MC

    profilbillede
  • #2   29. dec 2018 Og bag ...kan den synes uden skærme

    profilbillede
  • #3   29. dec 2018 den skal da lige have et par syns skærme..

  • #4   29. dec 2018 Ja der skal være skærme på.

  • #5   29. dec 2018 9.01.002 Afskærmning af hjul
    (1) Registreringspligtigt køretøj med en konstruktiv bestemt maksimalhastighed
    på mere end 40 km/h skal være forsynet med skærme over samtlige hju


  • #7   29. dec 2018 Jeg har fået synet mindst 2 motorcykler uden skærme. Det har noget med årgangen og gøre.

  • #8   29. dec 2018 7> Er du nu HELT sikker på det? Der er noget med spejle samt blink (fra før 1995) man kan slippe igennem uden at have.

    Men skærme - de skal nu være der; både foran og bag. Det er ikke fordi det er lovligt. Det er "bare" synsmanden, der ikke har gjort sit arbejde.


  • #9   29. dec 2018 #8
    Ja dem er der desværre for mange af smiley


  • #10   29. dec 2018 Syns manden slog det op i hans store bog. Jeg kan ikke huske hvad dato det skilte ved, men den jeg fik synet fra 1970 kunne synes uden.

  • #11   29. dec 2018 10> Men det burde vel i så fald stå nævnt i Færdselstyrelsens foreskrifter, som #5 også refererer fra. Jeg ved godt knapt 1000 sider er meget, at tygge sig igennem, men jeg synes simpelthen ikke jeg kan finde noget deri, der fortæller om undtagelser smiley

    (ikke at jeg gider lege politimand.....bare inden man uforvarende drager til syn og den bliver kasseret grundet manglende skærme).


  • #12   29. dec 2018 Den sidste mc jeg fik synet. Blev synet og godkendt:
    Uden skærme
    Uden noget lys overhovedet
    Uden nogen instrumenter

    Den eneste ledning der var på den mc var tændkablet. Det tog lang tid og få den synet, da syns manden slog alt op i sin bog. Men den blev synet og godkendt som den stod pga. alderen


  • #13   29. dec 2018 Weird - men er den synet, så er den jo synet.

    Uanset hvor godt jeg kigger, så synes jeg stadig ikke jeg læser noget om før 1970. Men jeg kan også være halvblind.


  • #14   29. dec 2018 Ja der går mange vandre historier om os fra synshallen.. Men skærme skal de nu have i Sønderjylland

  • #16   29. dec 2018 Ingen lys heller - ja, nu fatter jeg ingenting?

  • #18   29. dec 2018 Nu må i ikke hænge mig op på skæringsdatoen, men jeg mener at det er fra før 1/1 1950 så kan den synes uden lys.

  • #19   29. dec 2018 Det er fra før 1/1 1951. Kan ikke huske fra hvornår en "fartviser" er lovkrav men det er med sikkerhed senere. Jeg vil ikke ligge hovedet på blokken med det med skærme. Men syns manden mente selv at det ikke gik da han så maskinen. Men efter og have slået det op i bogen gik det fint.

  • #20   29. dec 2018 Speedometer er først krav på mc efter 1/4 1990!

  • #21   29. dec 2018 6.03.031 To-hjulet motorcykel
    e- eller E-godkendt positionslygte til to-hjulet motorcykel kan alternativt være uden
    funktionsmærkningen »A« henholdsvis »R«.
    (1) To-hjulet motorcykel skal være forsynet med:
    a) En eller to positionslygter.
    Før 01.05.77: To-hjulet motorcykel skal være forsynet med mindst en
    positionslygte.
    b) En eller to baglygter.
    Før 01.05.77: To-hjulet motorcykel skal være forsynet med mindst en
    baglygte.
    c) En eller flere nummerpladelygter.
    (2) To-hjulet motorcykel kan være forsynet med:
    a) En eller to tågebaglygter.
    b) Sidemarkeringslygter.


  • #22   29. dec 2018 6.04.031 To-hjulet motorcykel
    (1) To-hjulet motorcykel skal være forsynet med en stoplygte, der skal lyse ved
    aktivering af såvel forhjulsbremse som baghjulsbremse.
    e- eller E-godkendt stoplygte til to-hjulet motorcykel kan alternativt være uden
    funktionsmærkningen »S«.
    Før 01.10.75: Der er ikke krav om, at stoplygte skal lyse ved aktivering af for-
    hjulsbremse.
    Før 01.01.71: Gælder ikke for to-hjulet motorcykel med egenvægt på højst
    120 kg.
    Før 01.07.56: Gælder ikk


  • #23   29. dec 2018 » § 42 a. Kørsel uden for lygtetændingstiden kan ske uden iagttagelse af reglerne om anvendelse af nærlys, tågeforlygter eller særligt kørelys, jf. færdselslovens § 33 a, i følgende tilfælde:

    1) Med motordrevet køretøj som led i dets opbygning eller reparation, og

    2) ved lejlighedsvis kørsel med motorkøretøjer, som er registreret første gang inden den 1. januar 1951 (veteranbiler og -motorcykler).«


  • #24   29. dec 2018 ja slukkede da batterierne er dårlige fra den tids alder men du må sku da ikke afmontere alle lygter fordi du ikke vil kører når det er mørkt. Nu stop det kan ikke diskuteres. .Den skal have skærme og lygter hvis den skal opfylde loven.

  • #25   29. dec 2018 Helt gamle motorcykler er jo solgt uden lys og lamper. Lys og lamper er så på nogen købt med som ekstra udstyr

  • #26   29. dec 2018 ja ja det er din overbevisning. Men det var jo heller ikke det han spurgte om i tråden. Men kommer du til syn ved mig eller nogen jeg kender så skal et køretøj altså have lys og lygter. jeg slutter her.

  • #27   29. dec 2018 Jakob du kan ikke kræve at jeg efter montere ting på mit køretøj. Min motorcykel er købt uden lygter fra ny i 1938. Du kan jo ikke som Synsmand kræver at jeg monteret noget på den, når den står som den forlod farbrikken.

  • #28   29. dec 2018 Det har jo ikke noget med overbevisning og gøre. Hvor mange biler tror du der kører rundt i Danmark uden sikkerhedsseler fordi de er født uden?

  • #29   29. dec 2018 Det tror jeg nu nok jeg ville have dig til at dokumentere med noget dispensation eller lignende fra Trafikstyrelsen før jeg ville trykke godkendt på den. selv en ford fra starten af århundredskiftet har lygter. Men hvis din er født uden så må det være sådan. HD'er som er importeret fra us kommer også uden positionslys til syn og bliver kasseret på manglende p-lys. Us biler er født med røde blinklys skal også laves om inden de må kører her hjemme. så i mange tilfælde kræver loven (Ikke den dumme synsmand) at køretøjer skal bygges om inden godkendelse.

  • #30   29. dec 2018 Ja en gammel Ford har lygter, det er jo så også et krav til syn når den er født med det, men den er jo også født uden seler.

  • #31   29. dec 2018 Før 01.01.66: Fremadrettet blinklygte kan afgive lys af hvid, gullig eller gul
    farve og bagudrettet blinklygte lys af rød eller gul farve.
    Veteranbil: Fremadrettede blinklygte kan alternativt afgive lys af hvid
    farve og/eller den bagudrettede blinklygte kan afgive lys af
    rød farve, såfremt bilmodellen originalt kunne fås med denne


  • #33   29. dec 2018 Fet var så blinklys farve.. skal stadigvæk have lys på......... læs nu det du finder inden du ligger det op

  • #35   29. dec 2018 Det er forkert det du skriver erik

  • #36   29. dec 2018 Jeg har skrevet fra hvornår lys er det lovkrav. Du vender så tilbage og siger at rødt blinklys skal laves om, men det er jo også årgangs bestem som jeg siger

  • #38   29. dec 2018 Du skrev

    og det har altid været sådan, at udstyr som speedometer, lys osv, der var på maskinen da den forlod fabrikken både skal være der og skal virke.

    Og det er forkert jeg har synet ekstrem mange motorcykler uden blinklys som er født med


  • #40   30. dec 2018 #32

    “...og det har altid været sådan, at udstyr som speedometer, lys osv, der var på maskinen da den forlod fabrikken både skal være der og skal virke.”

    Det er så til gengæld ikke korrekt.

    Hvis det er der, så skal det virke... men du må på visse årgange godt fjerne ting som f.eks. spejle, blinklys og speedometer. Det skal ikke nødvendigvis være der, bare fordi det sad på da den forlod fabrikken.

    Jeg har fået synet flere “nyere” motorcykler (fra slut 80’erne til start 90’erne) uden spejle, blink og speedometer.


  • #41   30. dec 2018 Men for at svare på trådens spørgsmål.

    Ja der skal være skærme på en motorcykel.

    Mig bekendt er det ikke nærmere defineret hvad en skærm reelt er eller hvor stor den skal være. Der skal bare være en eller anden form for skærm der dækker lidt over hjulet.

    ... og så er det også så absolut forkert at man ikke må korte en skærm af. Det må man hjertens gerne.


  • #43   30. dec 2018 Hold nu op Erik jeg skriver mine erfaringer. Efter jeg skriver hvad du siger er forkert bliver du mopset. Jeg har som jeg også sagde til start fået synet mindst 2 mc’er Uden skærme. Hvor det er blevet slået op i en bog. Om synsmanden ikke kan læse det rigtigt aner jeg ikke. Jeg siger blot at ud fra min erfaring har det nok noget med årgang og gøre. At du er ældre end mig er da fuldstændig ligegyldigt. Jeg har pt 11 motorcykler og har haft mange forskellige. Så jeg har fået synet ekstremt mange motorcykler. Jeg gav ikke tråd starteren et ja/nej svar da jeg ikke er sikker, jeg skrev blot min erfaring. Jeg kom desværre til at skrive at jeg har synet en motorcykel uden lys, som startede en heftig debat.

  • #44   30. dec 2018 #13

    Bare fordi den er synet er den ikke nødvendigvis lovlig.
    Hvis Fstyr finder ud af at noget er synet og godkendt, selvom den ikke skulle være det, vil de trække godkendelsen tilbage og indkalde til syn igen...og denne gang vil de selv overvære synet, for at sikre at det (synet) bliver foretaget efter reglerne.

    Jeg har selv været vidne til netop dette.

    Desuden vil de efterfølgende lave målrettede eftersyn af pågældende synsmand/synshal, som har lavet lort i den, til at starte med


  • #45   31. dec 2018 De bremseslanger må ikke flagre sådan rundt som de der gør.

    I UK kunne man få et syn som kun gjaldt om dagen, daytime MOT, pga lysets beskaffenhed, idiotisk men sandt.


  • #46   1. jan 2019 ja ufatteligt hvad der kan lade sig gøre i UK når man tænker på deres straffe for "bagateller" ved dog ikke om det er sådan mere men før i tiden kostede det en bøde på 5000 pund (!) at pille sin L-plate af (ekstra nummerplade med et stort L der skulle vise andre at du var ny i trafikken tvunget i 2 eller 3 år )

  • Henning M
    Henning M Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 67
    #47   2. jan 2019 Hvis du nu får mogabikken synet og så efterfølgende "møder" en fornuftig panser, så vil han da øjeblikkelig, få den kaldt til syn igen. Det kan han jo gøre, hvis han mener, den er ulovlig. Hvis du så kommer til syn med den hos en synsmand, der ikke læser i hans store sorte bog, som fanden læser biblen, så vil du stå med et køretøj, der ikke kan synes. Hvor fedt er nu lige det. Hvis du vil lave sådanne nogle ændringer, så bør du få en godkendelse,på de specifikke ændringer, der er lavet. Det er hverken let eller gratis og det er ikke noget, den lokale synsmand "bare lige" fikser..... Spørg bare Lauge motorcykler smiley
    Der er jo også noget med beskatningen af disse ombyggede mc' er. Hvis den er så ombygget, at den har mistet sin identitet, så er det bare at betale en ny registreringsafgift ved kasse 1.


  • #49   3. jan 2019 Vejledningen kan downloades som PDF, og så er der fine søgemuligheder. For ikke særligt mange år siden var vejledningen meget kortere omkring 50 sider hvis jeg husker rigtigt. Det var skrevet af mennesker der havde haft olie på fingrene, til mennesker der har olie på fingrene - kort og praktisk. Så kom den til EU, og nu var det akademikerne der skrev den og den er nu ret bøvlet at læse.
    Der findes en vejledning om hvornår trossamfund kan opnå status som godkendte og dermed få store finansielle fordele. Den første var på 11 sider, så kom der en ny version på 30 sider, og den nyeste er på små 200 sider. Bureaukraterne skal jo have noget at få arbejdstiden til at gå med.
    Min første "rigtige" MC var en Triumph Tiger 100SS i 1966. På kontrakten fra C Reinhard står motorcyklens pris og et efterleveret speedometer. Man kørte den til syn uden speedometer og betalte registreringsafgiften, derefter monterede man speedometeret, der så var en reservedel uden registreringsafgift.
    En af mine nuværende MC er fra 1960. Den har alle lygter, inklusive et kraftigt kørelys og blinklys. Ikke fordi det er et krav, begge ting kan undværes, men for min egen sikkerheds skyld.


  • #50   3. jan 2019 Tror mere du skal være bekymret for den konstruktive ændring af stellet lige ve sfstutningen af sædet ??
    Men mindre du har attest fra Autoconsult på at den er ok kan den ikke synes ??


  • #51   3. jan 2019 Når man køber sådan en mc (ombygget) er det vigtigt at få ALLE orginal dele med !
    Jeg ville ikke personligt kører til syn uden skærme !
    Og ja så skal div lys for og bag virke også bremselys for og bag + horn
    Evt et lovligt styr også ? ingen VILD larm det er klart smiley
    Ville ikke være så bange for det stel !
    Bare få den til at se lovlig ud og så hjem og bygge om igen smiley
    Lykke til og gi evt lyd om hvordan det gik.


Kommentér på:
Cafe racer syn

Annonce