{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Erfaring med dækapparat
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #1   29. dec 2018 En ting kan jeg sige allerede på forhånd, og det er at man bliver pikke irriteret over at skulle ligge og rode med det på gulvet, så en eller anden løsning som får det op i en ordentlig arbejdshøjde ville være første trin i min verden.

    Men selve apparatet opfylder de krav man stiller til sådan et, og ser ok solidt ud.

    Jeg har ikke erfaring med præcist den, men den type - og de kræver at man øver sig lidt, før det er så nemt som på videoen. smiley
    Men det er god og billig måde at få skiftet dæk på.


  • #2   29. dec 2018 Jeg har prøvet at bruge den model flere gange, som Sajmon siger, fungerer det bedst hvis den kommer op i arbejdshøjde. Pinden der bremser hjulet skal polstres med gummi og den klo der følger med standard er ikke den bedste. Bortset fra et par modifikationer, fungerer det overraskende godt uden at skade fælgene, hvis man bruger godt med smørelse.

  • #3   29. dec 2018 Den er sku smart!!!!!! smiley

  • #4   29. dec 2018 Altså, det dæk på videoen har været pillet af og genmonteret, det sidder ikke fast på fælgen, det er smurt godt i kanterne så det glider nemt, ja så arbejdshøjden .............
    Jeg ville godt se den klump pille et dæk af, som har siddet på fælgen 3 til 6 måneder,


  • #5   29. dec 2018 Min tanke har selvfølgelig også været på arbejdsstillingen - det overlever jeg nok da det jo ikke vil være særligt tit jeg skal bruge det, der medfølger et afbalanceringsapparat (statisk) i et af firmaets tilbud, det kunne godt komme i spil til hver sæson.

    I en anden video af tilsvarende apparat, der ligger der en føntørre inde i det dæk som skal monteres, og blæser varmluft rund i dækket for at varme det op for lettere montering. Fint trick - men selvfølgelig på lavt blus. Måske man også kan varme lidt på det dæk som skal afmonteres.

    Mht. det vred der vil være på apparatet tænker jeg det kan monteres på en plade som vil "støde" ind i væggen når man vrider dækket af. Jeg bor pt. i lejebolig og vil derfor ikke bolte det fast i gulvet.

    Tak for jeres tanker og idéer, jeg vil vende tilbage med feedback hvis jeg anskaffer apparatet.

    Mvh
    Thomas


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #6   29. dec 2018 Statisk afbalancering er fint - jeg bruger ikke andet når jeg skifter dæk for folk, og har endnu til gode at få en klage. smiley

    Mht varmeblæser, så skal den bare have fuld æde. 70 er bedre end 60, som er bedre end 50 grader osv.

    Et dæk der har været monteret på fælgen i 10-15.000km (en typisk MC sæson i DK er 3-5.000km) sidder F A S T, så der skal man have de store muller frem, når man bruger den slags apparater til at poppe kanten.


  • #7   29. dec 2018 Det fungerer - men man kommer til at knokle sig halvt ihjel på gulvet. Et par ordentlige dækjern, et passende antal klodser til at holde dækket ude af læberne i fælgen og noget godt dækfedt, så kan det sagtens fungere. Samt en kompressor med nosser nok til at "sprænge" dækket på plads.

  • #8   29. dec 2018 Har en tilsvarende.
    Jeg har fået fremstillet et par ekstra aksler i flere, så der var forskellige diametre. Og så har jeg skulle tilpasse kloen. Det er en smule ledløst, men det går.
    Man knokler rundt på gulvet , men i mit tilfælde holder et dæk mindst 2 sæsoner, så byrden er overkommelig.
    Når et dæk er blevet godt stift, kan det være svært at holde apparatet nede samtidig med man vrider kloen rundt.

    En gang har jeg måtte lade en anden udføre det. Primært fordi jeg er en klovn med dækjern, og ikke var erfaren med slanger. En anden gang måtte jeg få en professionel til det, da dækket der sad på fælgen var 15 år gammelt og stenhårde.

    Min plan er at få det fastmonteret på et bord, så arbejdet bliver noget lettere.


  • #9   30. dec 2018 Jeg skifter 25 dæk om året med et apperat mage til. Det foregår på asfalten,betonnen eller hvad paddock nu end er lavet af smiley selvfølgelig ville det være rart at kunne stå op. Men med lidt øvelse går det nu som en leg. Da man skal holde temmeligt godt igen når man drejer dækket af, så duer et sæt ben til stativet ikke da man holder igen med fødderne..

    Ved ikke hvad Søren snakker om smiley bruger ingen klodser og kun et enkelt dækjern til at vippe dækkanten ud over glideren.

    På gadecyklerne hvor dækket har sat en evighed hjælper lidt kropsvægt når det skal presses af fælgen smiley


  • #11   30. dec 2018 Det ser godt nok dejligt blødt ud det dæk smiley


  • #12   30. dec 2018 #10
    nej bliver nok ikke lettere med mit 200 dæk, har heldigvis dækapperat på jobbet hvis ikke ville nok betale mig fra det smiley


  • #13   30. dec 2018 Hold nu op.... Et bred dæk er lettere end et smalt. hvis dækket er varmt så smutter det lige på.

  • #14   30. dec 2018 Apparatet er fint til de bløde dæk, men et godt brugt touringdæk får du langt nemmere atmonteret med dækjern, så hvis du kun bruger det hver andet år er det ikke pengene værd og tjener sig på ingen måde hjem, hvis du blot mangler afbalancerings apparat, findes der masser af billige løsninger fra Louis og andre fine steder.

  • #15   30. dec 2018 BARE DET IKKE ER BRIDGESTONE DÆK
    Jeg har et apperat magen til og det skifter fint alle slags dæk udover bridgestones.... Der skal simpelthen hydraulik til at få skiftet dem, de er så hårde og det er uanset brug af dækvarmere.


  • #17   30. dec 2018 De sidste gade dæk jeg skiftede var Bridgestone bt021, godt med smørelse og lidt lune på gummiet så var det ikke noget større problem. Bare dækket er løftet rigtig op i fælgen, hvis ikke det er det så kæmper man mod naturloven smiley

  • #18   30. dec 2018 17> Og det er jo lige dér de små træklodser i passende størrelse kommer til sin ret, så man ikke rykker begge arme af sig selv smiley

    Giver I dem bare en tur med varmepistolen? Det kunne da være et godt trick til næste gang.


  • #19   30. dec 2018 Hvor putter du de træklodser hen Søren ? Hvis det er for at holde dækket i midt fælg, så skift hurtigt 20 dæk, så ved du hvor let de kan undværes smiley

    Smider dækket ind bag i kassevognen sammen med en 5kw varme blæser. så er der så lækkert at håndterer når det gamle er pillet af ...

    Ellers så skift om sommeren . et dæk der har lagt en time i solen smutter også lige på


  • #20   30. dec 2018 19> For at holde kanten af dækket tilpas langt inde mod midten (på bagsiden), så man kan få skubbet den anden side på plads - jeg har så åbenbart ikke fundet tricket endnu, for jeg synes det kan være aldeles drilsk lige der smiley

  • #21   30. dec 2018 Det med varme et sgu et godt fif. Jeg har kun prøvet med Bridgestone, så jeg skal ikke kunne sige, om de er mere genstridige end andre - men alle små tricks må man jo suge til sig.

  • #22   30. dec 2018 Brian, lav en video pm hvordan du gør, det lyder pære let. smiley

  • #23   30. dec 2018 #22
    Du kommer bare omkring Karsten, så skifter jeg dæk på din havelåge mens du filmer smiley


  • #24   30. dec 2018 Hmm.. yeps den ser supersmart ud, ingen tvivl.. smiley
    Men jeg har det bedst med selv at kunne skifte uafhængigt af andre, hvis det skulle ske ‘on the road’ (for mig selv eller andre!) og har derfor de sidste år lært at skifte dæk selv, efterhånden kun med dækjern, et par små klodser, opvaskemiddel og en håndfuld strips smiley
    Altsammen noget der fylder lidt i oppakningen på Tour, - det tog vist et kvarters tid sidste gang jeg skiftede bagdæk..
    Og Mine overarme går vist endda, nærmere under betegnelsen ‘spagetti’ end ‘Mulle’..! smiley
    (Jeg skifter dæk ca. et par gange om året, hvis ikke nogen har været efter mig med sømmåtten.. he..he..) smiley smiley


  • #25   30. dec 2018 Har nu aldrig haft problemer med Bridgestone dæk på min dækskifter.

  • #26   30. dec 2018 jeg er med Brian på den her - øvelse gør mester.
    Hvis der skal skiftes mange dæk er sådan et aparat guld værd - mit er dog stadig noget hvor man roder rundt nede på gulvet, men det lever jeg fint med endnu. dækjern er altid handy, så kan man også klare sig når man ikke kan slæbe alt grejet med på tur, til gengæld er det nemmere at få lavet skrammer med dækjernene end med plastkloen.
    Jeg kan ikke mindes at Bridgestone kule være værre end pirelli eller metzeler selvom jeg har været igennem en 10-20 stykker af hver de sidste 3-4 år... dog er de fleste slicks eller skårne slicks...


  • #27   30. dec 2018 De stivestes dæk jeg har oplevet, var mine Avon Trailrider. Men dem lod jeg Sajmon om at montere

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #29   3. jan 2019 Ja.

Kommentér på:
Erfaring med dækapparat

Annonce