{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.557 visninger | Oprettet:

motorolie {{forumTopicSubject}}

Hej. Det her er nok lidt et dumt spørgsmål, men vil hellere stille det her end ovre på værkstedet.
Jeg bor langt fra et mc værksted, så tror i at de har motorolie typen SAE 10W-40 (det min instruktionsbog rekommendere) liggende på et almindeligt bilværksted, og er det overhovedet den "rigtigte" olie man skal bruge til min gs500e, for den skal have skiftet meget snart.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  motorolie
  • #1   1. aug 2007 Ethvert velassorteret værskted har en standard olie som 10W/40 - Men hvis det er et autoværksted er det nok ikke sansynligt, at de har motorolie til Motorcykler, som skal kunne klare den oliebadede kobling og gearkassen.

  • #2   1. aug 2007 hej der er jo mulvad mc. ligger i st.darum tæt ved bramming . han har olie hjemme. (kan se du bor i ribe )det er kun ca. 15-20 km fra ribe.


  • #3   1. aug 2007 Du kan i hvert fald IKKE kører på bilolie!

  • #4   1. aug 2007 Undskyld mit dumme spørgsmål??? hvorfor ikke bilolie??? 10W40..? bare det ikke er en af dem som laver en "teflon agtig hinde" i din motor??
    Nej jeg har ikke forstand på olie, men min gamle gs 400l, Som minder en del om motoren på gs 500, brugte jeg da standard, men god 10w40, uden problemer (Mobil 1)

    Hvad skulle problemet blive??? bare så jeg ved det, ville jo nødigt ødelægge noget!

    /Jesper


  • #5   1. aug 2007 Det vigtigste er at det overholder de krav/specifikationer som der står i manual, om det så kaldes mc eller bil olie er for så vidt ligegodt. Jeg har ennu ikke set en manual hvor der står at det skal være MC olie, kun at de anbefaler et bestemt mærke, Viskositet(Oliens tykkesle, og flydeevne ved forskellige temperature.)
    Det man skal være opmærksom på er at det helst skal være samme type olie, hvis det er en efterfyldning.


  • #7   1. aug 2007 Hvis man laver en enkelt søgning på ement i Forummet, tror jeg der vil komme uendeligt mange hits efterhånden!!! smiley

    I en motorcykelmotor kører motor, gearkasse og kobling i den samme olie, modsat en bil.
    For at være sikker på at bibeholde friktionen i koblingen og at oliemolekylerne ikke bliver ødelagte af gearkasse-hjulene, tilsættes der nogle additiver til motorcykelolien, som gavner dette.
    Dermed ikke sagt, at en motorcykel ikke kan køre på biloile, men der er en rimelig sansynlighed for, at koblingen ikke fungerer lige så godt og at holdbarheden ikke er så god.


  • #8   1. aug 2007 Det vigtigste er vel at de er JASO godkendt(Koblinger i oliebad) Som skrevet før så kig på hvad der kræves til din motor, derefter hvad den pågældende olie har af egenskaber. Du vil næsten altid kunne mærke hvis du køre på forkert olie(kobling).
    Men omvendt hvorfor spare på så vigtig en ting, hvis man føler sig utryg.


  • #9   1. aug 2007 Med fare for at blive skudt

    Bruger ikke andet og har aldrig brugt andet en ganske almindelig 10-40 olie, der så overholder de angivne api specs- det går fint - ingen koblingsproblemer.

    P.T. er det noget Shell helix i 4 liters bøtter fra BILKA.


  • #10   1. aug 2007 Nu hvor vi har gang i olie.spørgsmål, så har jeg osse et spørgsmål! Har lige købt en 91` Suki GSXR750 (Olie / luftkøl), er der nogen specielt olie der kan anbefales til den (tænker bare mere nu hvor den er olie-luftkøl om det "kræver" en lidt bedre olie en noget "standart" eller er det uden betydning)...

  • #11   1. aug 2007 takker for info, jeg kørte 30000 km på min gamle mc, på standard olie. MEN den havde heller ingen heste, så jeg kunne nok ikke mærke om den kunne holde fast smiley

    Men tak for den oplysning, der lærte jeg noget nyt igen.

    Men jeg må indrømme at den nye/brugte 1992, får ordentlig olie!!

    /Jesper


  • #12   1. aug 2007 Peter R: Ok, men lad os bare sige at jeg køre lidt frisk ;-D , men selvfølgelig med omtanke!!! Jeg kører en del på motorvej, så jeg skal nok prøve en Fuld syntetisk og må så se om den glider i koblingen... Jeg ved ik hva den køre med nu og den glider heller ik i koblingen nu... MVH Martin

  • #13   1. aug 2007 Peter R: Det skriver jeg mig lige bag øret, tak...

  • #15   2. aug 2007 "Bil" olie er fint nok. Bare de overholde dekarv ens mc har til dens olie.

    Har selv kørt på flere motorcykler med "bilolie". Der har sku aldrig været noget galt med dem....

    Det er ligesom religion - hvad tro du på. Og tro man på noget. Så er det jo altid det "rigtige".


  • #19   4. aug 2007 Har lige et bonus spørgsmål om olie osse, så tænkte jeg lige så godt kunne bruge denne tråd.
    Jeg har lige skiftet olie på min "nye" cykel.
    En sv650 fra 99. Købte olien hos Enghave mc, men fik åbenbart 2 forskellige typer af samme mærke.
    Det lagde jeg selvfølgelig ikke mærke til før efter jeg havde skiftet. Så der er altså kommet 10/40 og 15/50 på...
    Er det noget rigtig pis, og skal jeg skifte olien igen med det samme, og nyt oliefilter igen?



  • #20   4. aug 2007 Sakset fra følgende indlæg
    http://motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=47969
    , lagt ind af Kim B.>


    <i>"
    The campaigns promoting motorcycle-specific oils have successfully indoctrinated an entire Generation of motorcycle riders and mechanics. The doctrine is now so ingrained in the industry that questioning its veracity instantly marks you as an ill-educated outsider. Even MCN has fallen victim to the hype, espousing the superiority of such products in these very pages. Our own technical experts from the American Motorcycle Institute have repeatedly advised our readers against the dangers of straying from the straight and narrow path.

    What we, as well as the AMI, your local mechanic and all the other motorcycling publications have been doing is simply repeating what we have been carefully taught to believe over the years. The only problem with this approach is that our only source of information has been the people who stand to profit from our faith in the superiority of motorcycle-specific oils.
    "

    "
    The viscosities of petroleum-based oils, whether designed for auto or motorcycle application, drop at approximately the same rate when used in a motorcycle.
    There is no evidence that motorcycle-specific oils out-perform their automotive counterparts in viscosity retention when used in a motorcycle.
    "

    "
    Despite more than six months of research, reading all the claims and counter-claims printed by dozens of industry experts and lubrication experts, MCN cannot and does not purport to know all there is to know about the differences between automotive and motorcycle oils. However, what we do know is that we can find no substantive evidence that using a high-quality, name-brand automotive oil in an average street motorcycle is in any way harmful or less effective in providing proper lubrication and protection than using the more expensive, motorcycle-specific oils.
    "</i>

    kilde: (link fjernet)

    Tjek i øvrigt resten af den tråd, der er en masse gode pointer.

    Kan lige kort ridse op, hvad jeg selv mener:
    Endnu har jeg <b>aldrig</b> set et datablad/manual fra en MC fabrikant, der foreskriver at det specifikt <b>skal</b> være "MA" mærket olie (MC olie), tvært i mod er det kun API standarder der skal overholdes, og sjovt nok findes der kun API standarder for to typer motorer; Benzin og Diesel, ikke noget med specielle standarder for MC motorer.

    Der ud over så er der ved lov vedtaget at alle olietyper med samme API krav <b>skal</b> være blandbare, uden risiko, og også derfor ville det være ret uheldigt hvis man kunne lave defekter på sin MC motor ved at blande med noget olie der ved lov skulle være muligt at blande i.
    Mon ikke MC fabrikanterne ville være opmærksom på den slags, og dermed også sikre sig imod det ved at foreskrive specifik MC olie, hvis det var det eneste der duede... smiley




Kommentér på:
motorolie

Annonce