{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Justering af kæde?
  • #1   2. aug 2007 ?

  • #2   2. aug 2007 Køb en med remtræk eller kardan.

  • #3   2. aug 2007 Jan.

    Åndsvavg svar ikk? Svar på hvad du kan bidrage med, eller lad helt være...

    THOMAS R.

    Jeg smører min kæde for hver ca. 200-300 km. Justeres skal den efter behov. Prøv og kig i din instruktionsbog hvor meget din kæde skal kunne bevæge sig op og ned. Husk, at det er med dig på mc´en..


  • #4   2. aug 2007 Det kommer an på hvor meget din kæde kan give sig op..
    sæt din mc på centralfoden, tag så en tommelstok og sæt dig ned på siden af mc"en og mål hvor meget din kæde kan give sig op og ned.. den må max give sig 3 cm men alt inden for 1 og 3 er ok...
    Håber at du kan bruge dette til noget....


  • #5   2. aug 2007 Har skrevet det før, men gør det liiige igen...Pas på med at du ikke strammer kæden FOR meget.....Har hørt det kan være skadeligt for motoren (nogle der evt kan sige hvad der tager skade ved en for stram kæde ???)

  • #6   2. aug 2007 Søren: det er lejerne...

  • #7   2. aug 2007 En for stram kæde er værre end en lidt for slap kæde...

    Så vidt jeg ved, så kan man risikere at kæden sprænger hvis den er for stram. Følgerne af det kan være mange...

    Mener også at have hørt, at akslen hvor det foreste kædehjul sidder på, at i værste fald tage skade (blive skæv) og dermed skader på motoren som er meget dyr og lave...

    Jeg justere helst lige en smule for slapt, så hellere gøre det et par gange ekstra... Normalt har man jo et område kæden må være imellem, så bare man holder sig nogenlunde i midten af det område, så skulle alt vist være iorden..



  • #8   2. aug 2007 Kommer lige fra en opstramning af kæde da jeg fik min baghjulsløfter af kranen i forsinket føsdags gave.

    På bladen er der på Bagsvingeren en lille målestok med nogle små bjælker man kan gå ud fra så man er sikker på den har fået lige meget i begge sider. strammede kæden kun en enkelt bjælke dvs et par mm højst og så var min kæde alt for stram, løsnede den så en halv bjælke og nu virker den tilpas. Så fik kæden også en gang spray, men det gør den nu næsten efter hver tur jeg tager, ihvertfald halvdelen af den.


  • #9   2. aug 2007 Før du justere så kig lige i en manual og se hvor meget den MÅ kunne give sig.

    1-3cm lyder ikke rigtigt, fx min skal ligge mellem 30-40mm, men det kan selvfølgelig svinge fra model til model.

    Resultatet af en for stram kæde kan være den springer, og så laver piske-eftekten og smækker hul i motorblokken = ny motor.


  • #10   2. aug 2007 Jeg synes nu også det er svært at vurdere..

    Min skal kunne give sig 2-3 cm op/ned.. når den står på sidestøttefoden (iflg. manualen)..men strammer jeg den sådan, så er den alt for stram når jeg sidder på maskinen synes jeg..

    tror det tager nogle gange at lære at ramme det helt rigtige. men hellere lidt for slap end for stram


  • #12   2. aug 2007 På min Kawasaki ZRX1200R foreskriver kawa at kæden skal kunne give sig 15-25mm OG DET PASSER IKKE
    så er den så stram at det hele skraldre og skrumler, derimod skal den kunne give sig ca 30-35mm....

    Sikke en fejl i en instruktionsbog, og kawa gider ikke at rette det !!!!


  • #13   2. aug 2007 Lars N,
    Det kan godt være, du synes svaret er "Åndsvavg",
    men hvis ikke man ved, hvordan man justerer en kæde burde man måske prøve at sætte sig ind i det istedet for at oprette en post om det. Dette gælder iøvrigt mange andre indlæg i samme kaliber.
    Min søn kunne justere kæden på sin cykel i en alder af 7 år, og jeg tror ikke han udskiller fra resten af den danske ungdom.
    Jeg er utryg ved folk, der bevæger sig rundt på MOTORCYKLER med en teknisk indsigt, der overgås af mange børnehave børn.
    Og til sidst Lars N: Det er iIKKE lejerne i motoren, der tager skade af en for stram kæde, det er udgangslejet fra gearkassen.
    Mvh.
    Jan L



  • #14   2. aug 2007 Det med kæden kommer an på hvor meget vægt du har på... en 3-4cm lyder ikke helt forkert og som sagt hellere en for slap kæde end for stram. prøv at sætte dig på din kværn og mærk med en finger på kæden, mens du belaster din bagafjedring. Kæden må ikke på noget tidspunkt være strammet helt ud.

    MHT smøring, så det meget forskelligt. kig på rullerne. Begynder de at blive blanke skal der smøres. Hvis du kører i tørt vejr så kan man køre 500-1000km på en smøring i regnvejr skal der som regel smøres ved hver tankning altså 200km ca..... Men det kommer også an på hvilken fedt du bruger. Når du påfører fedt, så kør kæden varm og sprøjt så fedt på indersiden af kæden og lad den trænge ind i min 10minuter inden du kører. Herved undgår du at det hele bliver slynget af igen. Når du så kører, vil fedtet fordele sig på hele kæden vha centrifugalkraften.


  • #15   2. aug 2007 Spænd du lige hjelmen Jan,
    Hvis folk ikke har lov til at spørge til ting som de ikke ved, så lærer man det sgu aldrig, hvis man bare skal læse en manual uden at få lidt erfaringstips fra andre mc'er.

    Nok den lameste post jeg har læst til dags dato.


  • #16   2. aug 2007 Oki. Kloge åge ;o) Bøjer mig i støvet for din visdom!! Men hvorfor skrev du så ikke bare det til at starte med ;o)

  • #17   2. aug 2007 Caspar / \ F
    Hvordan kontrollerer jeg mit dæktryk?
    Hvordan skifter jeg min forlygtepære?
    Skal visiret vende fremad eller bagud?
    Der må da være grænser.
    Kædejustering er beskrevet i ALLE instruktionsbøger.
    Det jeg reagerer mod, er at man beder andre bruge tid på at beskrive noget, man selv kan læse sig til, hvis man ellers gider.
    Jeg kunne bedre forstå, at man skrev: Jeg er et fjols med værktøj i hånd, hvem gider hjælpe med at stramme min kæde.
    Som det godtroende og hjælpsomme fjols jeg er, ville jeg nok invi tere og demonstrere det en gang for alle.
    Mvh.
    Ham med de lamme indlæg (fra grøn stue)
    NB Tilbudet står ved magt. Jeg justerer gerne din kæde.
    U/b
    Mvh.
    Jan L


  • #18   2. aug 2007 Jan hvis du ikke gider svare så hold dig ude af tråden! Der er heldigvis andre der gider at bidrage.. hvis der ikke er nogen der gider at bidrage ja så står sprg såmænd ubesvaret... men nu var der heldigvis nogen der godt ville svare på Thomas R's spørgsmål... Du gider ikke.... så luk røven!

  • #19   2. aug 2007 Synes det er 120% iorden han spørger, da det måske ikke er så simpelt for en der ikke haar gjordt det før...lidt arrogant holdning. F.eks. står der bare i min Instriktionsbog at der skal være 20-30 mm men ikke noget om at det er med en person på, hvilket resulterede i at jeg kørte med en lidt for stram kæde......skete dog ikke noget...BETTER SAFE THAN SORRY

  • #20   2. aug 2007 Glemte at skrive: Mit tilbud om at justere hans kæde er betinget af, at han selv gider undersøge maks. / min. kædeslack og tilspændingsmoment for bagakselmøtrik.
    Ellers gider jeg ikke få sorte fingre. smiley
    Mvh.
    Jan L


  • #21   2. aug 2007 Jan jeg syntes sgu det er for billig at beskrive det sådan.

    Først og fremmest så er det vel ret ofte at når man køber en brugt cykel at man ikke får instruktinsbogen med, også fordi de tit er blevet importeret i tidernes morgen. Ok det er så ikke tilfældet her med Thomas.

    Men en ting er at læse noget i en bog, en hel anden ting er at få det vist, eller få det forklaret med en som har roddet med det før og kan beskrive det på en lidt "dummere" måde der er lettere at forstå for en skruemongol som undertegnede.

    Hele pointen med et mcg forum går da også lidt fløjten hvis man ikke kan spørge om hjælp, og selv drager jeg sgu stor nytte af folks erfarringer.

    Du må da også tænke på at vi er mange nybegyndere her, som aldrig har brugt tid på at skille alt mulig mekanisk ad, så derfor ikke aner noget om emnet. Men nu har man fået mc og skal igang med at lære det, som i andre måske lærte for 10 år siden.


  • #22   2. aug 2007 Mvh
    ham som selv strammed sin første kæde idag , og er vældig stolt af det.


  • #23   3. aug 2007 Ved du hvad Jan L, jeg syntes at du skal lade være med at skrive i de tråde der ikke interesserer dig.
    Jeg prøver netop at lære hvordan man strammer en kæde, ved at søge hjælp hos folk jeg ved der kan finde ud af det.

    Lad venligst være med at sammenligne mig med et børnehavebarn, hold en sober tone, du skal ikke blive nedladende overfor mig. Håber dette er fuldt ud forståeligt for dig.

    Og til alle jer andre tak for svarene, men jeg savner et helt konkret svar om HVORDAN man strammer kæden?


  • #24   3. aug 2007 Oki..

    1. Du finder ud af om den skal strammes
    2. Hvis dette er tilfældet, så løsner du mørtrækken på den bagaksel.
    3. På begge sider af dit bagsvinger (Den som dit baghjul sidder i) er dér der hvor akslen løber gennem, nogle mærker eller tal. Det er MEGET vigtigt, at disse er 100% identiske på begge sider, da du ellers vil stramme dit baghjul op skævt.. IKKE GODT..
    4. Når du så har læst dig frem til (instruktionsbogen eller GOOGLE) hvor stram/slap den skal være), så strammer eller løsner di de skinner som holder din bagaksel i den rette afstand.
    5. Der sidder på disse en contra møtræk som regl oppe mod den ene ende. Denne skal løsnes først, da denne holder selve splitten/Bolten i spænd.
    6. Så strammer/løsner du efter behov. Sæt di på mcén og tjek at din kæde kan svinde de givne mm op og ned.
    7. Spænd efter din kæde har rette spænding bagfra:
    8. Stram contramørtækken. Stram så bolten på på din bagaksel.
    9 KØR................


  • #25   3. aug 2007 http://i7.photobucket.com/albums/y264/starknezz/DSC00504.jpg

    som Lars beskriver i punkt 2 & 3.

    http://i7.photobucket.com/albums/y264/starknezz/DSC00505.jpg

    Som Lars beskriver i punkt 5 & 6.


  • #26   3. aug 2007 Lars og Casper.... Jeg er ikke helt sikker på, at den er den måde det er på Thomas's maskine....

    Det ser mere ud som om, at dem skal justeres fra enden af svingeren og ikke som billedet viser inden I svingeren...

    Jeg plejer og måle med en skydelære fra enden af gevindbolten og indtil endestykket.... de markeringer er ikke videre præcise og til den smule man faktisk spænde før kæden er stram kan næsten ikke ses...

    Kan godt forstå nogle er forvirret, når måden man justere en kæde er vidt forskelligt... Tag f.eks. en VFR med enarmssvinger... den kræver lidt øvelse og viden for at justere kæden...


  • #27   3. aug 2007 Nej det har du nok ret i , men det var også bare ment så at han fik en ide hvad det var vi snakkede om.
    Suzukien ligner at den har det samme som en GSX f hvor der er en plade på enden af bagsvingeren hvor den gevind stang sidder som vist på mit ene billede.
    Men princippet i det er jo det samme.


  • #28   12. apr 2008 He he, godt der lige kom det der med vifferen, har ikke prøvet at stramme kæden endnu, har lige købt den, men det bliver spændende om jeg ka hitte ud af det, ellers håber jeg da at jeg kan læse mig til det her, det er jo derfor det også findes. Lige en støtter til at her må man da spørge om alt. NEMLIG....


Kommentér på:
Justering af kæde?

Annonce