{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.203 visninger | Oprettet:

Ensretter lithium batteri {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg er igang med at ombygge en Yamaha XS 1100 til en cafe racer smiley
Har købt et 390CCA lithium batteri
https://www.caferacerwebshop.com/en/blast-moto-390cca-lithium-batterie.html

Men er blevet i tvivl om jeg skal skifte den originale ensretter ud med denne?
https://www.antigravitybatteries-uk.co.uk/lithium-friendly-voltage-regulator-rectifiers-bike/lithium-ion-battery-compatible-rectifier-regulator-14-410.html

Håber i kan hjælpe smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ensretter lithium batteri
  • #1   16. sep 2019 Jeg kender ikke nogen der har skiftet ensretter, når de går over til lithium batteri.
    Har selv kørt med Lithium batteri i 4 år uden problemer med ensretter.
    Tjek evt ladespændingen på din cykel, hvis ikke den er over 14 volt, vinder du ikke noget med ny ensretter.


  • #3   17. sep 2019 Som allerede skrevet, bare ladespændingen ikke overstiger batteriets maksspænding. Så er alt godt, jeg har kørt med lithium på 4 forskellige cykler uden problemer smiley

  • #4   17. sep 2019 Tak for svarende smiley

    Hvordan måler jeg ladespændingen? smiley


  • #5   17. sep 2019 Med et ladespændingsvoltmeter smiley start cyklen og mål på batteriets terminaler, og giv den lidt omdrejninger, den må ikke komme over 14,3-14,4 for de fleste lithium.

  • #6   17. sep 2019 Spam mig men hvad er forskellen på et ladespændingsvoltmeter og et multi/voltmeter?

  • #7   17. sep 2019 Mange tak for hjælpen smiley

  • #8   17. sep 2019 #6 ingenting, det var bare for morskab. Helt almindeligt multimeter smiley

  • #9   28. sep 2020 Nu er denne tråd godt nok et år gammel men jeg står i samme situation med at ville skifte batteri og min mc mekaniker siger at det kan blive et problem med at gå op i AH da et eller andet skal arbejde hårdere for at følge med til at fylde batteriet og da jeg så foreslog lithium da den jo er meget lavere i AH samtidig med at den leverer meget CCA så ville han mene at den får det modsatte problem med at den skal arbejde for lidt. Nærmest som om den så skal prøve at slippe af med det overskydende strøm den producerer. Det havde selvfølgelig været en fordel hvis jeg havde husket hvad han snakkede om. Måske er det ensretteren som nogle nævner. Jeg aner ikke noget om det.

  • #10   29. sep 2020 #9 den mekaniker ved vist ikke ret meget om elektronik og batterier smiley

  • #11   29. sep 2020 Til hans forsvar skal lige siges at han selv sagde at han ikke var helt inde i det med lithium OG jeg kan have misforstået noget. Det jeg har søgt mig frem til på nettet er også lidt broget. Et sted står der at motorcyklen skal lade med mellem 13.4 og 14.6 volt. Hvis den er under så vil et lithium batteri ikke lade og over det tager det skade. De snakker her om en regulator/rectifier der i så fald er dårlig og skal skiftes. Når alt kommer til alt vil jeg egentligt bare gerne vide om man kan skifte det gamle batteri ud med et lithium som har meget mindre AH men en del mere CCA. Og om det gør nogen forskel om det er en motorcykel fra 2012 eller 1993 med hvad der nu har været af ændringer i elektronik i den tid.

  • #12   29. sep 2020 Umiddelbart gør det ikke noget. Uanset størrelse ah skal stator og ensretter jo kun fylde den mængde strøm på, som du har brugt. Resten “brændes af”.
    Ladespændingen er vigtig, og hvis din maskine er iorden, er det ikke et problem.


  • #14   25. feb 2021 Nu står jeg og skal til at have et nyt batteri til MC scooteren. Så for at få det fuldstændig slået fast så selv en som mig der ikke fatter noget om det er med på det: Kan jeg bare skifte mit almindelige batteri ud med et lithium uden at skifte andre dele på kværnen så længe alt ellers fungerer som det skal?

    Hvis ja er der så noget jeg kan gøre for at sikre mig at den opererer som den skal? Jeg vil jo lige tjekke ladespændingen men er der andet?

    Bare for at få alle detaljer med så udskifter jeg et batteri på 9AH og ca 120CCA med et Lithium på 2.4 AH og 150CCA.

    På forhånd tak for hjælpen og tålmodigheden.


  • #15   25. feb 2021 #14 det er bare at skifte.. Eneste problem du kan komme i, hvid det er et helårskøretøj, er at lithium virkelig taber pusten når temperaturen er lav.

  • #16   25. feb 2021 Det er det ikke. Men lige det punkt har jeg da set at der er en løsning på. Man skal tænde lyset i et stykke tid så batteriet vågner op og så skulle den kunne igen.

  • #17   25. feb 2021 Netop, men man skal være opmærksom på det smiley

  • #18   27. feb 2021 Nu har jeg forresten en gang købt et dårligt GEL batteri der var helt fladt og jeg kunne ikke oplade det til at levere hvad den burde kunne. Kan man komme ud for det samme med et lithium batteri?

Kommentér på:
Ensretter lithium batteri

Annonce