7.128 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Moment nøgle?? Moment nøgle??

Hej allesammen.

Jeg mangler en moment nøgle til når jeg skal have skruet baghjulet løst, så jeg kan justere og stramme min kæde!!

Og nu står julen jo for døren, så det er jo en oplagt mulighed for at ønske mig en....

Men hvad er det nøjagtig for en moment nøgle jeg skal bruge, har sgu ikke så meget forstand på det endnu, i må meget gerne komme med et link så jeg kan se et billede af den eller hvor jeg kan få sådan et værktøj???

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afmontering og rens af ventilationskanal, vådrum. Lejlighed øverst. 390 kr.
  • Montering af væghængt skænk 700 kr.
  • Ophægning af maleri i beton væg 1.000 kr.
  • Tilstoppet afløb i bad. 500 kr.
  • Shower sink water trap 1.000 kr.
  • Put a large tv up on a wall mount 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Moment nøgle??
  • #1   22. nov 2007 http://www.thansen.dk/product.asp?c=1464004718&n=313484279&pn=486091885

Sådan en er udmærket til hobbybrug!

• #2   22. nov 2007 hvilken momentnøgle du helt præcist skal bruge ved jeg ikke, men de billige skal du holde dig langt fra, tit og ofte passer det moment man spænder med ikke med virkeligheden pga af fejl på selve justeringen

• #3   22. nov 2007 Hvad bruger i selv??

Jeg skal bare have en i en god kvalitet, som ikke bare går i stykker efter en uge...!!

• #4   22. nov 2007 nu er en moment nogle ikke en nødvendighed bare en god hjælper, og selvfølgelig også det mest rigtige, men den fra T Svansen tror jeg er fin til dit forbrug.

• #5   22. nov 2007 Har en der ligner den fra T-hansen meget.
    Intet galt med den.
    Om den spænder til korrekt moment ved jeg dog ikke, men naboen der er værkfører på et autoriseret værksted, er da fin tilfreds med at låne den.

• #6   22. nov 2007 Jeg købte min i Bauhaus, i sin tid.... men ellers prøv og søg på nettet... der er flere steder som sælger dem.... Husk at det er bedre og have flere størrelser end én som spænder over meget stor område.... Dermed er præcisionen størst...

• #7   22. nov 2007 Der har været en test af momentnøgler i motor. De kårede en momentnøgle til kr. 449,- fra Biltema som vinderen.
    Er du interesseret i at se testen, har jeg den som pdf. Du kan enten smide en mailadresse her eller til mig pr. PB. Så skal jeg nok sende den.

• #8   22. nov 2007 Har selv to fra Bauhaus, mellem og stor tror jeg.
    Den store til aksler og den mellemste til alt andet.

Wisent tror jeg mærket hedder.

• #9   22. nov 2007 har sku aldrig hørt man skal bruge en moment nøgle til at skrue noget løst med.

• #10   22. nov 2007 jeg har købt en i harald skrald ser ud til at virke fint og min vt 600 buddy som er flymekker har da ikke sagt det var lort såå det går nok. det vigigeste er vel at den psser til de toppe du skal bruge den til... hvis ikke det er et helt sæt du køber. dertil jo længere den er jo færre krafter skal du bruge men jo mere uhandy er den.

• #11   22. nov 2007 Jakob J - Hehe... Nej, det er nok ikke lige der den skal bruges, men hjultet skal jo spændes fast igen ikke?;)

Man kan tydeligt mærke forskel på de foskellige moment nøgler når man står med dem, nogle virker noget billige i det, andre mere robuste og holdbare, hvor nøjagtig de forskellige er ved jeg ikke noget om:)

Rasmus

• #12   22. nov 2007 Er godt nok ik mekaniker. men er det ikke afstands bøsninger i et baghjul. så det kræves bare en topnøgle og ca, 2 mtr 1/2" vandrør.
    skal man der imod montere bremseskiver kunne jeg nok nøjes med en billig momentnøgle.
    Skulle jeg montere et topstykke er det ikke momentnøgle jeg vil spare på.

• #13   22. nov 2007 Hej Gert

Jeg er fra Horsens og du kan låne en momentnøgle af mig, hvis du skal bruge den inden jul.

Jeg har nogle gode forbindelser = rabatter på Kamasa og KS-Tools hvis du er interesseret. Så kan jeg pakke den ind og så kan du selv smide den under træet.

Mht. hvad du skal bruge så er et interval på omkring 20 - 200 Nm stort set alt hvad du skal bruge på en motorcykel.

Jan

• #14   22. nov 2007 Helt på linie med jakob's meninger her, bruger ikke moment nøgle til de ting der "bare" skal spændes. MEN kvalitet til topstykke og den slags (tror den jeg har er en stahlville)

• #17   22. nov 2007 Tal for alle jeres svar, så har jeg noget at gå ud fra smiley

• #18   22. nov 2007 Hej Gert

Jeg kan fornemme at der er lidt ny udi disciplinen "stram din kæde" så prøv at downloade denne film, så skulle du være rigtig godt forberedt på din opgave. det er godt nok ikke lige din model, der får strammet kæde, men princippet er ens

http://70.85.12.34/~saf/chain_adjustment704k.wmv

den fylder vist ca. 33 mb så er du advaret

Mvh
    Michael

• #19   23. nov 2007 De fleste momentnøgler ligger i rimelig nærhed af de korrekte indstillinger - de er absolut brugbare.

Jeg har det selv sådan, at man kan købe værktøj til en milliard forskellige priser. Jeg køber god/dyre ringgaffel nøgler,skruetrækkere og toppe, mens værktøj som jeg anvender sjældnere f.eks. momentnøgler som regel er discount. En amatørmekaniker behøver ikke verdens mest solide værktøj - vi får det alligevel ikke slidt op:-)

Jeg vil hellere have lidt forskellige størrelser til samme pris end en dyr dims.

T-Hansens er OK, men jeg vil da anbefale en lidt kortere - f.eks fra biltema.

• #20   21. dec 2009 Det er ikke uvæsentligt, at en momentnøgle har et udsving på op til 10%, og det er der mange af de billige der har. F.eks hvis baghjulet skal spændes med 65 Nm, ville det kunne ligge mellem 58,5 Nm og 71,5. Spændes det for hårdt, slides lejet hurtigere. Jeg har en Bahco med certifikat, som jeg købte på tilbud til ca 1200. Den dækker området mellem 20 og 200 Nm. Kan købes til 1345,- her: http://www.toolworld.dk/store.php?pno=65278&m=94

Mvh Ole

Kommentér på:
Moment nøgle??

Annonce