4.811 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Vinter benzin Vinter benzin

Der er meget snak om benzin, om tanken skal være tom eller fuld, og også tilsætning af additiver, og så var det jeg overvejede, hvis man nu købte sig en dunk aspen benzin, det koster godt nok 24-25 kr. literen, men der er jo rent, og kan holde sig i flere år, og kan fjerne evt. aflejret sod når man kører med det.

Er det helt tosset eller en snedig idé ?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Opsætte og skære loftlister i forskellige grader.(Kongens Lyngby) 700 kr.
  • Butiksskilt strammes 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vinter benzin
  • #2   2. dec 2007 Hej
    Alle de steder jeg har kikket, og alle de svar jeg har hørt siger alle at man bare skal fylde tanke helt op..... eller tømme den helt, for at ungå kondens.... problemet opstå hvis din tank kun er havl fuld og den holder et sted med svingende temperaturer så kan der komme kondens i tanken og den kan påbegynde rust indvendig..
    og
    Jeg har aldrig oplevet at ( som nogle siger ) at benzinen skulle blive for gammel over vinteren og ikke fungerer optimalt til foråret....

    ved ikke om du kan bruge dette til noget

    mvh


  • #4   2. dec 2007 Benzin holder ret godt.

    Og med benzinprisernes himmelflugt så er det da kun en god ide at have et lille "lager" vinteren igennem smiley


  • #5   2. dec 2007 Jeg har faktisk brugt Aspen til at rense 23ccm benzin motorere i fjernstyrede biler, de soder ret vildt til når man bruger alm. benzin, og kom så i tanke om at det måske kunne bruges på MC´ere også.

    En anden ret stor fordel er jo at aspen ikke afgiver dampe der er giftige på nogen måde, og det kan jo være rart når man har ens barn til at stå i kælder eller stue.


  • #7   2. dec 2007 Det er nok mere karburator-modeller som døjer med gammelt benzin.. jeg plejer aldrig at gøre noget ved benzinen.. evt lade den være halv tom, også til sæson start fyld noget frisk benzin på..

  • #8   2. dec 2007 Ja, hvis man har haveredskaber står der tit i brugsanvisningen at man skal tømme tanken for gammel benzin. Faktisk hvis man læser på det danske haveselskabs hjemmeside står der "Fjern den gamle benzin
    Benzin kan ikke holde en god forbrændingsevne ud over 3 måneder, og gammel benzin kan faktisk skade motoren, så det skal suges eller hældes ud af tanken. "

    Det er dog ikke en holdning der deles alle steder.


  • #9   3. dec 2007 Jan J

    Lige en lille ting- Du siger at Aspen benzin ikke afgiver farlige dampe --- Gu gør det så:-) Det er i hovedsagen Isooktan, med samme damptryk og opløselighedsparametre som alt andet, brænder også mindst lige så godt. Har man sin MC i rum, hvor man opholder sig, bør det altid væremed tom, olieret og udluftet tank!

    Det er også rigtigt, at benzin kan blive for gammel,men normalt tager det en del mere end 3 kolde måneder. 3 sommermåneder kunne nok gøre noget.

    Kondensvand gør ikke skade, hvis det bare holdes opløst. Problemet er, at vand og benzin-også Aspen benzin-ikke er blandbart! Der vil altså dannes et vandlag i bunden af tanken og et benzinlag over dette. Ved at tilsætte alkohol, opløses vandet i benzin-sprit blandingen og vandaktiviteten på tankens overflade nedsættes voldsomt.


  • #10   3. dec 2007 Knud - Ja, man kan jo læse tingene på mange måder, og helt rent er det jo nok ikke ... jeg læste bare En aspen guide, og der er produktet måske forgudet en "lille" smule, men mængden af skadelige stoffer er så reduceret en del, og aspen indeholder ikke benzen eller MTBE, hvilket jo er en fordel, en dyr fordel, men hvad det koster jo kun 13-14 kroner mere pr liter, så det er jo ikke den store investering, hvis det havde nogen fordel.

    Jeg ved at f.eks Svendborg kommune ikke bruger andet i deres små maskiner (græstrimmere og lign.) og at man mange steder har det til at være i tanken på nødstrømsgeneratorere, kommunen bruger det p.g.a. et miljø hensyn, har dog ikke lige sat mig ind i de nærmere detalier, og havde heller ikke tænkt mig at gøre det ...

    Men nu er man jo sådan indrettet at man skal prøve en masse nye ting, og en af mine underlige idéer var, at det kunne være en fordel, jeg manglede bare nogle andre tosser til at bakke mig lidt op i min idé.

    Jeg er sikker på at min MC vil køre meget bedre hvis jeg prøver det, jeg er jo typen, hvis bil kører meget bedre når den er vasket og gummilisterne er smurt smiley


  • #11   3. dec 2007 Jeg fylder min helt op - når det så er forår starter jeg min mc og køre en god "lang" tur på 15-20 km for at varme den godt op og få brugt lidt benzin og få olien godt rundt.
    Så vasker jeg den og rengøre den igen.
    Køre så en tur på 15-20 km igen og tanker den så op med 98 oktan til den er fuld.

    Har aldrig brugt sprit eller adativer i min benzin - tørner bare motoren lidt inden jeg starten den.


  • #12   3. dec 2007 Jan J

    Det er helt rigtigt, at at benzen og MTBE er væk. Det er også rigtigt, at disse stoffer har meget grimme effekter 8mistanke og kræft mm.), men det allerstørste problem ved at have benzinen (Aspen eller ej) isooktandampe.

    De er brandfarlige og opløser myelinen i dine nerveceller - malerhjerne!!!!!


  • #13   3. dec 2007 MEN smiley

    Jeg er helt sikker på, at dine karburatorer vil holde sig meget bedre rene ligesom dine benzinfiltre også vil smiley

    Om man mærker forskel ved kørsel er nok tvivlsom, men det udelukker ikke at du mærker forskel smiley


  • #14   3. dec 2007 SÅDAN Knud - jeg manglede bare den mindste smule opbakning, til at bruge nogle penge på noget ganske unødvendigt ....

    Og nu skal jeg jo først i gang med at tage kørerkortet den 4 marts, så den kommer til at stå et par måneder ekstra.

    Og så igen, jeg har jo ikke engang monteret tanken endnu, den skal lige forbi maleren først.


  • Finn A
    Finn A Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 1 Svar: 54
    #15   6. nov 2012 Vedlagte er en rigtig god løsning, og et gammelr annerkendt mærke.
    Bell Add Benzin Additiv renser og smører Kaburator / indsprøjtningsdyser, tank og brændstofsystem, ventiler og ventilsæder, forbrændingkammer og udrenser kondensvand fra tanken.

    Additivet er meget anvendeligt til at komme i tanken inden MC'en stilles ind om vinteren.


    Bell Add Benzin additiv er et effektivt rense- og plejemiddel til benzinmotorer.

    Det kan afhjælpe en række ting, f.eks:

    Startproblemer, koks- og sodaflejringer,

    ligesom ophobning af kondensvand

    og tæring i tanken kan undgås.

    Ved regelmæssig brug af Bell Add

    Benzin additiv opnås bl.a. bedre

    kompression, nedsat benzinforbrug,

    flere hestekræfter, øget levetid på motor

    og renere miljø.


    Vandrensningsfunktion

    På grund af luftens fugtighed og temperatursvingninger dannes der kondensvand i tanken, som kan tære

    brændstofsystemet. For motorcykler med direkte benzinindsprøjtning, kan vandet

    på grund af sin hårdhed flække indsprøjtningsdyserne, hvis det kommer op i for stor mængde.
    Derfor opløser rensemidlet vandet i mikroskopiske dråber i benzinen,
    sådan at det føres ud gennem forbrændingskammeret uden at skade motoren.
    Bell Add Benzin Additiv bærer kun vandet ud i små koncentrationer,
    sådan at det ikke kan stoppe filtre eller skade dyser og motor.


Kommentér på:
Vinter benzin

Annonce