1.826 visninger
|
Oprettet:
spørgsmål om motorgang {{forumTopicSubject}}
Da jeg jo ved der her inde er nogle kloge hoveder spøger jeg.
hvorfor har Kawasaki, valgt at deres parallel twin skal køre med en 180 græder krumtap.
hvad kan opveje at den kommer til at lyde som min plæneklipper
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.436
På en tocylindret rækkemotor med 180 graders krumtap, som er den rette betegnelse for den Kawasaki motor, er den modsatrettet stempelgang med til at udligne hinanden, og der er derfor ikke samme behov for en balanceaksel.
Jeg er udemærket klar over, at parallel twin på engelsk, refererer til alle tocylindret rækkemotorer. Men på et eller andet tidspunkt fik Kawasaki (mfl), ansat folk, som ikke længere kunne oversætte det engelske salgsmateriale selv, og derfor står den motor benævnt som en parallel twin i det danske materiale også.
Det samme gør sig i øvrigt gældende med det nye danske ord “trellis stel”. Google translate vidste ikke, at det engelske “trellis frame”, betød rørgitterstel, og derfor er ordet opstået i danske brochurer.
Trellis stel findes ikke.
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.500
jul 2005
Følger: 11 Følgere: 28 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 1.489
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.436
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 77 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.863
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.436
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 77 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.863
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 25 Emner: 13 Svar: 186
mar 2009
Følger: 1 Svar: 2
jul 2005
Følger: 11 Følgere: 28 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 1.489
Den har også den rigtige lyd - som en klassisk englænder
maj 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 67
Jeg ved ikke med alle de forskellige moderne maskiner, men en gammel Triumph Borneville og BSA Golden Flash, de er parallel-twin (og derned også Yamaha SR650)
mar 2009
Følger: 1 Svar: 2
maj 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 67
Der er ingen, der tænder samtidig, eller rettere har forbrænding i samme takt. Så har du jo bare en encylindret med 2 kamre.
Der er dog nogle, der tænder hver gang stemplerne er i top, men den ene cylinder er i udstødstakten, så det sker der jo ikke rigtig noget ved det. Den anden er derimod i forbrændingstakten og her er der brug for gnisten.
(vi taler kun 4-taktere. 2-taktere er noget andet, men der er krumtappen også forsat 180 gr.)
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 77 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.863
maj 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 67
Der er ingen, der tænder samtidig, eller rettere har forbrænding i samme takt. Så har du jo bare en encylindret med 2 kamre.
Der er dog nogle, der tænder hver gang stemplerne er i top, men den ene cylinder er i udstødstakten, så det sker der jo ikke rigtig noget ved det. Den anden er derimod i forbrændingstakten og her er der brug for gnisten.
(vi taler kun 4-taktere. 2-taktere er noget andet, men der er krumtappen også forsat 180 gr.)
maj 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 67
Der er ingen, der tænder samtidig, eller rettere har forbrænding i samme takt. Så har du jo bare en encylindret med 2 kamre.
Der er dog nogle, der tænder hver gang stemplerne er i top, men den ene cylinder er i udstødstakten, så det sker der jo ikke rigtig noget ved det. Den anden er derimod i forbrændingstakten og her er der brug for gnisten.
(vi taler kun 4-taktere. 2-taktere er noget andet, men der er krumtappen også forsat 180 gr.)
maj 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 67
Der er ingen, der tænder samtidig, eller rettere har forbrænding i samme takt. Så har du jo bare en encylindret med 2 kamre.
Der er dog nogle, der tænder hver gang stemplerne er i top, men den ene cylinder er i udstødstakten, så det sker der jo ikke rigtig noget ved det. Den anden er derimod i forbrændingstakten og her er der brug for gnisten.
(vi taler kun 4-taktere. 2-taktere er noget andet, men der er krumtappen også forsat 180 gr.)
spørgsmål om motorgang