{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.586 visninger | Oprettet:

E 10 til gamle 2 takts MC'er {{forumTopicSubject}}

Jeg sidder og pusler med en artikel til "MZ nyt" om skiftet til E10.
I bund og grund kan en MZ køre på næsten hvad som helst - Et forsøg med 80% diesel medførte dog ret ringe motorgang!
E 10 kan have indflydelse flere steder:
Pakninger, slanger mm.: Benzinslangen holder såmænd nok, hvis der er købt en nyere slange. Pakningerne i indsugningen er ikke berørt af benzinen, og pakdåserne er lavet af Viton - Ingen problemer der. Altså OK.
Forbrændingstemperatur: Der er faktisk et problem for gamle motorcykler, at forbrændingstemperaturen er steget over årene, og vi anbefaler at gøre stemplet en anelse konisk over stempelringene i dag. Stiger temperaturen (eller falder den?) ved E10? Kommentarer?
Selvblandende to takts olie - Jeg har faktisk ikke forstået hvordan man gør olien 'Selvblandende', udover at det fungerer langt bedre i dag end det gjorde for 57 år siden, da min MZ var ny. Hvordan fungerer 'Selvblandende olie' egentligt, og vil en slat ekstra ethanol have en indflydelse?
Henvisning til kloge mennesker jeg kan ringe/skrive til tages også imod med taknemmelighed.


Kommentarer på:  E 10 til gamle 2 takts MC'er
  • #1   7. jan 2020 temperaturen falder med ethanol... Det gør dit Lambda tal også til 14.130

  • #2   8. jan 2020 Det er hvis blandingen fedes tilsvarende op ikke?

  • #3   8. jan 2020 Dit Lambda tal vil være på 14.7:1 på rent benzin. Ethanol har et Lambda tal 9.0:1
    Du skal derfor have mere brændstof, for at opnå samme effekt.


  • #4   8. jan 2020 Hvis i tvivl får du 98 E5 hos Uno-X og Ingo, siger begge, foruden 100 E5 hos Ok og Shell. Mon ikke flere selskaber følger, hvis ejere af ældre køretøjer holder fast i E5?

  • #5   8. jan 2020 Kan hænde, men min pointe drejer sig om 'Hvad er konklusionen baseret på E10 for MZ totaktere'. Jeg er ganske sikker på, at det vil være OK, men jeg mangler lidt baggrund. Den kommer nu i hurtige trin pt.

  • #6   8. jan 2020 Ved det godt, kedede mig blot lige på det tidspunkt og supplerede med en ren serviceoplysning smiley

    Og førstår egentlig ikke hvorfor du ikke blot fortsat tanker E5, men det...


  • #7   8. jan 2020 Jeg ville også google "e10 fuel 2 stroke engines" eller "e10 fuel on old two stroke motorcycle". Selvfølgelig skal mange indlæg tages med forbehold for at de kan være misvisende og modstridende. Denne her side advarer mod ethanol: https://www.fixyourdirtbike.com/tips/how/fuel/ethanol-damages-2-stroke-engines/

  • #8   8. jan 2020 Der har været 5 % ethanol blandet i alt benzin, i mindst en håndfuld år nu. Det har tilsyneladende ikke givet større problemer. #7`s link henviser til en test af ren benzin V E85, hvor der påståes et næsten 50% større forbrug på Ethanol, så jeg tvivler på fakta i den artikel. Som #3 siger skal der mere brændstof til, så med en dyse eller to større kører 2-takteren sikkert som den plejer.

  • #9   8. jan 2020 Kan konstatere at min bil, ikke bryder sig om E10, det giver hele tiden fejlkoder. men E5 kan den godt klare.
    Syntes dog ikke, at det volder problemer på min mc. den har også kun karburator. Ikke alt det smarte udstyr


  • Jan T
    Jan T Tilmeldt:
    apr 2014

    Følgere: 3 MC-er: 2 Svar: 12
    #10   8. jan 2020 Ingen MZ motorcykler kan køre på E10. www.drivkraft.dk har en komplet liste over bil/mc, hvilke modeller og årgange som kan/ikke er godkendt til E10

  • #11   8. jan 2020 #10 "/godkendt" og "kan" kan være vældigt forskellige ting. Selvfølgeligt har den ikke eksisterende MZ frabrik ikke godkendt 50 år gamle motorcykler. Men det betyder ikke, at de ikke kan uden skader - Det er jeg efterhånden ganske sikker på.

  • #12   8. jan 2020 #7 Interessant artikel, men der er en hvis forskel på E10 og E85. Jeg prøvede at køre på 33% acetone (med ca. 50 ppm guldcyanid iøvrigt, restprodukt fra høreapparatfremstilling), og det gik den heller ikke godt på!

  • #13   9. jan 2020 Jeg er endt på:

    E10 er på vej, og jeg har gjort en hel del ud af at se på hvad det medfører.

    Helt overordnet er der ingen MZ motorcykler der er godkendt til E10 brændstof—Så den simple løsning er bare at lade være med at bruge det. F.eks. Mobil 100 oktan er E5.
    Det virker nu lidt overdrevet at skifte til 100 oktan, når min manual skriver: ”Svarende til konstruktionen skal der anvendes benzin med et oktantal på 79”
    Så hvad er ulemperne ved et højere ethanolindhold?
    Ethanol er et opløsningsmiddel, der kan skylle olien af cylindervægge mm.
    Ethanol har mindre brændværdi end benzin.
    Ethanol kan ændre forbrændingstemperaturen.


    Min gennemgang af alt hvad jeg har kunnet finde siger:

    Hvis din motor lugger på grænsen med en eller flere egenskaber, kan det tænkes, at det ekstra ethanolindhold skubber den over grænsen.

    Vores MZ motorer er nu generelt meget blidt tunet, så det er nok ikke særligt sandsynligt

    Hvad der skal ses på er:
    Hvis benzinhanen begynder at gå stramt, så tjek gummiet i hanen. Den er af nitrilgummi, der ikke er specielt ethanolbestandig.
    Det kan tænkes at blandingen skal gøres en smule federe (Større hoveddyse/flyt nålen)
    Når motor skal renoveres, så brug udelukkende Viton pakdåser. De er 100% bestandige overfor Ethanol.
    Hvis man skifter fra E5 til E10 uden at ændre blanding vil motoren skulle arbejde mere for at levere det samme—Den vil altså køre lidt varmere.
    Hvis der kompenseres for E10 med blandingen vil motoren køre en smule koldere.
    Benzinslange skal måske skiftes til en nyere, der er E10 godkendt.
    ETZ modellerne med oliepumpe—Her er der ingen problemer i pumpedelen. Der kommer jo ikke benzin dertil. Min erfaring er, at pumpen leverer rigeligt olie i forvejen, så jeg ser ingen problemer her.

    MZ modeller med olie blandet i benzinen. Her ser jeg heller ikke de store problemer—man kan evnt. Gå ½ procent op i oletilsætning. Hvis den yder mindre (Lidt tvivlsomt!) kan der kompenseres med større hoveddyse/nålestilling.

    Scorpion modellerne kører med en Yamaha motor. Jeg har tjekket for den tilsvarende Yamaha motor, og fundet at den er E10 godkendt, men andre har set anderledes. Allerede E5 giver tanken problemer—Lakeringen holder ikke, og det bliver kun værre med E10.

    Jeg har ikke kunnet finde noget på Rotax.

    Og hvorfor skifter vi så til E10 brændstof?

    Fordi der nu kommer dobbelt så meget bioethanol i benzinen, vil der også blive udledt mindre CO2. Samlet vil det reducere udledningen af CO2 med cirka 200.000 ton om året at gå fra E5 til E10.


  • #14   12. jan 2020 Ved ikke om du kan bruge det her til noget, men fra en 5-6 år siden, havde jeg en lille Honda CBF 125, hvor jeg var medlem i en engelsk facebookgruppe, hvor ejerne derovre delte en masse erfaringer. I England har de kørt med E10 i en årrække nu, og allerede dengang havde folk problemer med at deres benzinpumper stoppede til, og det var altid samme fejl, nemlig at gummi fra slangerne og inderbelægningen i benzintanken var opløst og klumpet sammen. Løsningen var for dem, at påmontere et lille benzinfilter på slangen, som så selvfølgelig skulle rengøres/skiftes ind i mellem. Jeg forestiller mig at det nok er en lignende udfordring vi kommer til at stå med herhjemme, nu vi også har fået E10 benzin.

  • #15   12. jan 2020 #14 - Takker!


Kommentér på:
E 10 til gamle 2 takts MC'er

Annonce