{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.013 visninger | Oprettet:

Lader ikke med lyset tændt, {{forumTopicSubject}}

hej til jer alle smiley min Honda VFR lader ikke hvis lyset er tændt, jeg har skiftet ensretter 2 gange. 1 gang var med en billig Kina udgave som smeltede sammen. nuværende ensretter er koblet sammen med en cpu køler + en cpu blæser smiley har kun målt lade spænding. og uden lys lader den med 14.2V og med Lys lader den slet ikke. jeg har prøvet at koble blæsere og baglys fra, uden held. tænder jeg lyset så stopper min vfr med at lade. den går også ud hvis jeg afmonteret batteriet,


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lader ikke med lyset tændt,
  • #2   17. jan 2020 Du har formentlig en "slortkutning" på din lygte / lys side..sluk lyset..multimeter på..start med bremselys..stadig ladning ?...tænd pos lys..o.s.v ..Kort sagt "udelukkelses metoden " smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
  • #4   17. jan 2020 Min Afrikaner ( xrv750)gjorde nøjagtig det samme. Det var en defekt stator. Den kunne holde 14 volt når der ikke var meget forbrug, men når lyset blev tændt kunne den ikke følge med.

  • #6   17. jan 2020 Jeg vil prøve at måle på ensretteren/regulatoren som Sajmon sendte link til smiley
    Karsten S. jeg mistænker også at min stator er slidt. og mistænker at den billige Kina ensretter nok har noget med det at gøre smiley nærighed straffer smiley stikket og ensretter var helt smeltet sammen sidst.
    Ruben S. jeg prøvede igår aftes at koble alt fra undtagen forlyset. det er kun når forlyset er tændt at den stopper med at lade smiley
    Mange tak for de positive svar smiley har heldigvis nogle måneder at få det lavet i endnu smiley


  • #7   17. jan 2020 Har din VFR stik på de tre, formentlig gule ledninger fra stator til ensretter, så rens dem grundigt. Eller erstat dem med lodninger mv. smiley

  • #8   17. jan 2020 #6: Sjovt. Har du set hvad der har lavet den vejledning, som Sajmon har linket til?

  • #9   17. jan 2020 Er der lavet fiksfakserier med at begge lygter er tændt som nærlys på den VFR? Eller er der andre ting på den som der er strømforbrugende? Ofte er motorcykler ikke lavet så der er meget at give af.
    Men gå alle ledninger igennem og mål! Sidst jeg skiftede en ensretter på min gamle Tenere var den gamle også virkeligt feset af, den havde taget sig et par ledninger og et stik med i faldet. Det er nogle ret fesne stikben de ofte sidder med, varme + fugt kan over tid sørge for en virkeligt skidt forbindelse.


  • #10   17. jan 2020 Jesper[Helsinge] P nej det havde jeg ikke før du lige påpegede det. så ville det da være oplagt at han skrev eller vedlagde det link selv i stedet for en dum smart kommentar. Hvis jeg købte nyt uden at fejlfinde havde jeg jo bare købt en ny cykel og aldrig lavet dette opslag. det er da logik at jeg har lavet fejlsøgning inden jeg overhovedet oprettede dette indlæg. underligt at få kommentarer som det når man efterspørger hjælp og erfaringer fra andre.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #12   17. jan 2020 www.discteknik.dk kan sælge dig en spændingsregulator, når du finder ud af at din stator ikke fejler noget. smiley

  • #14   18. jan 2020 Hans Henrik... det er uden tvivl at du nok har mere erfaring og viden indenfor MC end jeg. og jeg vil mest af alt gerne lære det jeg kan og så vidt muligt selv lave min MC da det interessere mig. Men at håne i stedet for at hjælpe er da tarveligt.

  • #15   19. jan 2020 Ser ud til HH fortrød hans arrangement i tråden her.
    Han har faktisk et uddrag fra en værksteds manual i mellem hans fotos.
    https://www.motorcykelgalleri.dk/fotoalbum/guider/24872-suzuki___kawasaki___yamaha___honda___ladeanlaeg___udmaaling_af_stator

    Et lade system er ikke ret avanceret men kan være drilsk.
    Man kan undres til hudløshed over alle de ensrettere der skiftes.
    De koges i stykker af varmen, varme der udvikles på grund dårlig elektronik og dårlige forbindelser. På mange maskiner er lade systemet også så svagt at en ekstra forlygte pære, eller varme håndtag osv. faktisk er nok til at det ikke kan følge med.

    De fleste værksteder har svært ved det elektriske, isolerbånd og strømtyve er stadig det førende våben. Tag tiden det tager at måle det igennem, tjek stik og ledninger.
    Billige ensrettere fra EBay osv. er sjældent lykken, de er ofte udført meget meget ringe.


  • #17   19. jan 2020 Åh nej så blev HH igen ukonstruktiv og primitiv.

  • #19   19. jan 2020 Ukonstruktiv eller konstruktivt er ikke synonymer med falskt eller sandt.
    At være ukonstruktiv handler om ikke at bidrage med noget der gavner eller fremmer et bestemt formål.
    Ingen har noget ud af dine hånlige og til tider direkte ondskabsfulde svar.
    Da du allerede har brugt tid på diverse albums med projekter og beskrivelser, hvorfor så ikke åbenhjertet hjælpe folk? Forstår ikke hvad du har ud af det her forum, men noget må jo være taget til efterretning siden du slettede flere svar.
    Ingen dolker nogen i ryggen? Underlig tankegang!
    Men tilsyneladende hjælper det jo alligevel lidt at pirke lidt til de “sure svar”.
    Det fremmer ikke just et uddøende forum, at nye brugere skal hånes af en erfaren bedrevidende herre. Ville klæde dig bedre at dele ud af din viden, så vil du opleve positiv respons.


  • #22   20. jan 2020 Hvad med blot at lukke den her og høre om Daniel har fået noget brugbart hjælp?
    Ingen grund ævle og kævle mere.
    Det er trods alt et mc forum det her, det handler vel ikke om at uddele dummebøder for alle spørgsmål som man føler sig højt hævet over.


  • #23   21. jan 2020 Onkel Jan. Ja jeg har fået en masse ting jeg kan afprøve og testes, og jeg er ret sikker på at løsningen er blandt de forslag der er kommet smiley

    Så jeg takker alle og håber snarest at få tid til at afmontere skjolde og få kigget nærmere på ledningerne hovedsageligt omkring mine forlygter.

    Stor Tak til Lemmy for en stor hjælp ang. stator måling smiley Håber at nå det iaften.
    (skal lige ind og hente nye briller, ordne det huslige og putte børn)


  • #24   22. jan 2020 Mål Amp.


  • #25   22. jan 2020 Mål ampere? Med hvilket formål i den sammenhæng?

  • #26   22. jan 2020 Det kan altså også være noget så simpelt som en dårlig stelforbindelse fra ensretteren

  • #27   22. jan 2020 Hej.
    Jeg vil gerne bidrage med tegninger af en simpel test af stator, som jeg har vedhæftet som pdf.
    Den fortæller også lidt om montering af de regulator/ensretter som jeg laver.
    Hvis der er spørgsmål, så kontakt mig gerne på disc@discteknik.dk
    Se mere www.discteknik.dk
    Hav' en go' aften
    Mvh Disc


    profilbillede
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #29   22. jan 2020 Man kan desværre ikke vedhæfte andet end billeder. smiley

  • #30   22. jan 2020 Det er lige gået op for mig, så kontakt mig på disc@discteknik.dk , så skal jeg maile til dem der ønsker smiley
    Mvh Disc


  • #32   24. jan 2020 Hej alle sammen smiley
    Så fik jeg endelig tid til at komme ud i værkstedet smiley
    Jeg måler 63AC Volt henover alle 3 faser på stator. så ingen kortslutningerne i min stator. dog har jeg hørt at volt målingen gerne skulle ligge tættere på 70ac volt.
    Jeg burde nok selv have opdaget at min MC ikke skal køre med lys i begge lygter.. både nærlys og langtlys. jeg må indrømme at det har jeg aldrig tænkt over da den kørte et års tid før jeg havde strøm problemer smiley
    Jeg har så været inde og kigge lidt på fatningerne til lygterne.. og der går en lidt tykkere gul ledning imellem lygterne som tydeligvis er lavet for at koble lygterne sammen.

    Jeg tog den ene fatning (eller hvad det nu hedder) ud og tændte cyklen med nærlys på højre pære. 13.8 volt ved 1300 omdrejninger, og med lyset helt slukket 14.2V i tomgang. ved 4000 omdrejninger med lys fik jeg 14.3 volt.
    Så forbruget ved at anvende 2xh4 er for meget.

    Men hvorfor har jeg så kunne køre med det i et års tid?


  • #34   24. jan 2020

    profilbillede
  • #35   24. jan 2020 Hej Daniel
    Du får nu lige simpel test af stator, som nu skulle kunne ses og prøv så at teste for overgang mellem stator ledninger og stel. Hvis der er overgang til stel, så laver den strøm, men ødelægger regulator/ensretter og lader ikke rigtigt. Hvis nogen spørgsmål, så kontakt mig gerne på www.discteknik.dk
    Mvh Flemming Disc


    profilbillede
  • #36   24. jan 2020 ikke for at være uhøflig. men har i taget Erik Schnabel´s instrukser og tilføjet ting i teksten? som disc schnabel?

    Men jeg har målt stator og regulator allerede. som Erik Schnabels anvisninger viser. dog fik jeg mine oplysningerne af Lemmy smiley


  • Henning M
    Henning M Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 67
    #37   24. jan 2020 Det der med strøm er åbenbart lidt svært for jer uindviede... smiley Man kan jo ikke vide alt om alting.
    Generatoren laver strøm. Den laver det der er brug for - dog max et eller andet. Batteriet kan optage det der er i overskud. Dog max et eller andet. Brugsgenstande e bruger det strøm der er brug for. Her er ingen max.
    Dvs. forbruget kan stille og roligt dræne batteriet, hvis generatoren er for lille. Hvis du kun kører med en forlygte et stykke tid, vil du få fyldt batteriet helt op igen og kan igen kører med 2 lygter indtil batteriet atter er drænet.



  • #38   24. jan 2020 Henning uvidende?
    Nej en generator laver en spænding altså volt! Når der sluttes noget til løber der en strøm.
    Der er heller ikke strøm i en stikkontakt, når man tænder for spændingen og sætter en brugsgenstand til ja så løber der en strøm.
    Så spar lige på dine floskler med kalde folk uvidende her, det er da absolut ikke til hverken gavn eller hjælp.


  • #40   24. jan 2020 #39 VFR er født med nærlys i begge lygter

  • #41   24. jan 2020 Nej den er ikke født med lys i begge lygter.
    I 1995 lavede jeg nemlig selv samme trick på min 1994 VFR magen til trådstarter.
    Det så super ud, men da vi nåede hen af efterår stod den også en dag med fladt batteri.
    Det skulle åbenbart være lige på kanten, min Super Tenere kunne heller ikke klare en opgraderet dobbelt lygte og kunne slet ikke klare håndtag med varme.
    Kredsløbet var faktisk så ringe dimensioneret at man med fordel kunne “råbe flyt dig fedtøre” i stedet for spilde strøm ved at bruge hornet.


  • #43   24. jan 2020 #40: Det var min 91’er ikke

  • Henning M
    Henning M Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 67
    #44   25. jan 2020 Til nr 38......
    Du læser vist indlæggene, som fanden læser biblen..... Hvis ikke en smiley og den efterfølgende bemærkning, leder tanken hen på ironi, så undskylder jeg meget, men vi kan jo ikke vide alting om alting, allesammen...
    For eks. ved jeg ikke ret meget om finere madlavning og strikning af sweatre....
    Men strøm, det ved jeg dog noget om. Jeg har arbejdet med strøm de st idste 50 år. Det er lige fra 750kw motor, til microvolt følere - incl. div. generator, så din bemærkning om, at generator laver volt og så kan man trække den strøm man har brug for, viser jo netop at du ved lidt (om end kun meget lidt) om generator. Man kan nemlig ikke trække ubegrænsede mængder af strøm (moget med interne elektromotoriske kræfter og spændingafald, som er meget spændende, men nok lidt for langhåret til dette forum)
    Men lad den nu ligge her og lad os alle hjælpe hinanden efter bedste evne smiley


  • #46   26. jan 2020 Henning M. kan du forklare mig forskellen på stator og generator? smiley
    i mit hovede er generatoren ligesom statoren, en masse viklinger hvor en jern dims drejer hurtigt rundt om og det hele bliver magnetisk som derved giver strøm. generatoren laver det så om til jævn strøm inde i generatoren i diode broen.
    og i statoren bliver vekselspændingen sendt til regulatoren/ensretteren og bliver der til jævn strøm. ved generator, når jeg tænder flere ting i bilen bliver magnet feltet i generatoren større og giver mere modstand som giver mere strøm.
    så i teorien kan man udskifte generator i bilen til en større model der kan levere mere strøm, kan man det samme på en mc? har lavet en 230VAC til 12VDC strømforsyning i skolen for MAAANGE år siden, kan da huske lidt af det smiley


  • #47   26. jan 2020 En stator er i den her sammenhæng en del af generatoren, generatoren består af en stator en magnet (enten elektromagnet eller permanent magnet) og en form for regulering og ensretning

  • #48   26. jan 2020 #42
    Lyder spændende, det vil jeg godt høre mere om smiley


  • #49   26. jan 2020 Generelt kan man sige, når man er ejer af en VFR, at der kommer en dag hvor man bliver træt af at skifte ensretter (og evt tændingsboks) - så er det tid til en Schnabel-ensretter. smiley
    Og så skal den aldrig skiftes igen. smiley


  • Henning M
    Henning M Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 67
    #50   26. jan 2020 Til #46
    Den bliver vist lang denneher......
    Der er lige et par begreber, vi skal have styr på.
    Generator er en dims, der bliver drevet / trukket rundt og så laver vekselstrøm (AC)
    Dynamo er ligeledes en dims, der blot laver jævnstrøm (DC)
    Statoren er den del af dimserne, der står stille.
    Rotoren er den del af dimsen, der roterer.
    Jeg vil helst kun tale om generatore, da det ellers bliver meget omfattende.
    I generatore består rotoren enten af en permanent magnet eller en elektromagnet. Er det en elektromagnet - som på f.eks. ældre BMW'er og Guzzi'er - så er der et par slæberinge, hvorigennem der føres strøm til de roterende spoler i elektromagneten.
    Ved at regulerer på strømen til elektromagneten - og derved varierer magnetfeltet på denne - kan man så regulerer på spændingen, der genereres i statoren.
    Nu har vi altså en veksel-spænding, som vi reelt ikke kan bruge til noget som helst, da vi jo bruger DC på motorcykler, for at kunne opbevarer noget strøm i akkumolatoren (batteriet). Derfor ensretter vi denne vekselstrøm til jævnstrøm. Det sker via ensretteren (der består af et antal dioder).
    Så er der noget med 12v, 13,2v og 14.4v.
    12v er den nominelle driftsspænding. Altså det vi kalder det.
    13.2v er den spænding, der skal til for at lade på akkumolatoren (groft sagt)
    14,4v er den spænding, der indikerer at akkumolatoren er fuldt opladet. (ydereligere forsøg på opladning, vil føre til destruktion af denne)
    Nu er vi så kommet til lade-relæet eller laderegulatoren. Den måler på de 12v vi har ude i systemet. Er spændingen under 13,2v skruer laderelæet op for strømmen til rotoren. Det vil medfører, at spændingen stiger og vi kan få lidt strøm fyldt på akkumolatoren. Kommer vi over 14,4v så skrues der ned igen, for ikke at koge vandet af akkumolatoren.
    Konen kalder - der er kaffe smiley smiley smiley
    Vender tilbage med lidt om regulering med Zenerdioder m.v.


Kommentér på:
Lader ikke med lyset tændt,

Annonce