886 visninger
|
Oprettet:
CBR 600 F2 - knastkædestammer {{forumTopicSubject}}
Jeg har idag afmonteret min knastkædestammer, for at ville udskifte den med en ny original strammer. Jeg fandt dog ud af at den gamle uheldigvis var blevet påsvejst ca. 1 cm gods i længden for at kunne holde kæden stram. Så jeg tænker umiddelbart at kæden er godt slidt? eller kan det være de såkaldte guides? Hvordan løser jeg det her bedst? (:
Venligst Rasmus
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 277 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.632
Det er ikke så slemt som det lyder. Manualen kan vise dig hvad du skal.
dec 2011
Følger: 26 Følgere: 31 Emner: 8 Svar: 26
Spørgsmålet er bare om knastkæde hjulene også skal skiftes? Det kan vel ikke undgåes at de også bliver slidte hvis kæden er så slidt. Ny kæde og gamle hjul kører vel ikke optimalt sammen?
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 277 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.632
dec 2011
Følger: 26 Følgere: 31 Emner: 8 Svar: 26
Jeg er udemærket klar over hvor de sidder (:
Men hvorfor mener du at kæden er nok at skifte?
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 277 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.632
Hjulene fejler aldrig noget, medmindre der har været en bolt eller møtrik med rundt - men det havde du helt sikkert opdaget.
dec 2011
Følger: 26 Følgere: 31 Emner: 8 Svar: 26
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 277 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.632
dec 2011
Følger: 26 Følgere: 31 Emner: 8 Svar: 26
dec 2011
Følger: 26 Følgere: 31 Emner: 8 Svar: 26
dec 2011
Følger: 26 Følgere: 31 Emner: 8 Svar: 26
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 277 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.632
De gange det var kæden der var for lang, skiftede jeg kun den og skinnerne, og det afhjalp problemet.
Manualen siger også at det ikke er tvingende nødvendigt at skifte tandhjul.
Er det hvad internettet fortæller dig?
Hvem ved mest om Honda'er - internettet eller Honda's tekniske afdeling som har lavet manualen?
#10 - Eller også er tidligere ejer idiot, og har læst det forkerte opslag på et forum han søgte på.
Som minimum er han for nærig til at købe en manuel strammer.
dec 2011
Følger: 26 Følgere: 31 Emner: 8 Svar: 26
dec 2011
Følger: 26 Følgere: 31 Emner: 8 Svar: 26
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 277 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.632
Det er længe siden jeg sidst lavede sådan en.
Men stadig - med de km ville kæden ikke være min hovedmistænkte.
dec 2011
Følger: 26 Følgere: 31 Emner: 8 Svar: 26
jun 2005
Følger: 1 Følgere: 55 MC-er: 12 Svar: 271
Hvis du ikke selv kan gøre det så få et tilbud fra den lokale MC Doktor.
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 377 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.711
Men at svejse på er helt galt, timingen kommer jo ud af tur når kæden er blevet for lang, hvor meget det bliver i grader aner jeg ikke, men er den for lang skifter man den.
mar 2009
Følger: 12 Følgere: 108 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 1.341
jeg skiftede min strammer til en APE Manuel, og virker fantastisk.
ellers må du udmåle kæden, så er du da sikker
dec 2011
Følger: 26 Følgere: 31 Emner: 8 Svar: 26
dec 2011
Følger: 26 Følgere: 31 Emner: 8 Svar: 26
mar 2009
Følger: 12 Følgere: 108 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 1.341
at direkte sige folk der bruger manuel gør det for at skjule et problem, er måske overkill.
jeg kører selv med manuel strammer, og hverken kæde, styr eller tandhjul fejler noget (så kan jeg bruge tide. på at skifte andre stumper).
min gamle kædestrammer kunne ikke holde tryk når den blev primet, og derfor skiftede jeg til en manuel.
jeg har nu altid fået fortalt at knastkædestrammeren på f2 er kendt som en børnesygdom sammen med regulator/ensretter.
mar 2009
Følger: 12 Følgere: 108 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 1.341
for hvis der er påsvejst en hel cm gods på strammeren fordi kæden var slidt, så må den alligevel have strukket sig en hel del.
hvordan ser tandhjulene ud?
dec 2011
Følger: 26 Følgere: 31 Emner: 8 Svar: 26
Har du tjekket din kæde? Nu er min jo adskilt, så hvis jeg trykker kædestrammeren ca. 1 cm tilbage (hvilket vil tilsvare at sætte en ny i) Så rører den akkurat kun lige guiden til kæden, altså den spænder faktisk ikke kæden overhovedet. Hvilket betyder at kæden kan give sig pænt meget. Derfor er jeg ret nervøs for at den måske vil tand over på enten krumtap eller knast.
dec 2011
Følger: 26 Følgere: 31 Emner: 8 Svar: 26
dec 2011
Følger: 26 Følgere: 31 Emner: 8 Svar: 26
dec 2011
Følger: 26 Følgere: 31 Emner: 8 Svar: 26
mar 2009
Følger: 12 Følgere: 108 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 1.341
jeps, alt blev kontrolleret når motoren alligevel stod på bordet. gider ikke samle noget, for at skille det ad igen pga dovenskab. dobbeltarbejde er aldrig fedt!
grunden til jeg ikke købte en ny original var fordi jeg ikke havde hørt særlig godt om dem (holdbarhed). og valgte derfor en manuel.
med en manuel skal man dog være meget opmærksom på ikke at spænde den for hårdt, for så får man først er stort slid som er unødvendigt
dec 2011
Følger: 26 Følgere: 31 Emner: 8 Svar: 26
dec 2011
Følger: 26 Følgere: 31 Emner: 8 Svar: 26
mar 2009
Følger: 12 Følgere: 108 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 1.341
Jeg må indrømme at i starten var jeg sku lidt nervøs for om den manuelle kan klare opgaven, hvorfor jeg også valgte den fra APE. men efter 3 år fungerer den stadig upåklageligt.
dec 2011
Følger: 26 Følgere: 31 Emner: 8 Svar: 26
mar 2009
Følger: 12 Følgere: 108 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 1.341
der stikker en hel del af den ud når den er monteret, tilgengæld giver det bedre plads til at få en nøgle på når motoren sidder i stellet. om det er tilfældigt eller gennemtænkt fra producentens side vides ikke
okt 2011
Følgere: 180 MC-er: 4 Emner: 282 Svar: 2.390
CBR 600 F2 - knastkædestammer