{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
886 visninger | Oprettet:

CBR 600 F2 - knastkædestammer {{forumTopicSubject}}

Jeg har idag afmonteret min knastkædestammer, for at ville udskifte den med en ny original strammer. Jeg fandt dog ud af at den gamle uheldigvis var blevet påsvejst ca. 1 cm gods i længden for at kunne holde kæden stram. Så jeg tænker umiddelbart at kæden er godt slidt? eller kan det være de såkaldte guides? Hvordan løser jeg det her bedst? (:

Venligst Rasmus


Kommentarer på:  CBR 600 F2 - knastkædestammer
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 277 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.632
    #1   29. maj 2020 Skifter kæde og skinner på den.

    Det er ikke så slemt som det lyder. Manualen kan vise dig hvad du skal.


  • #2   29. maj 2020 # 1:
    Spørgsmålet er bare om knastkæde hjulene også skal skiftes? Det kan vel ikke undgåes at de også bliver slidte hvis kæden er så slidt. Ny kæde og gamle hjul kører vel ikke optimalt sammen?


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 277 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.632
    #3   29. maj 2020 Det er knast og krumtap hvor hjulene sidder fast på, så ny kæde er fint. smiley

  • #4   30. maj 2020 #3:
    Jeg er udemærket klar over hvor de sidder (:
    Men hvorfor mener du at kæden er nok at skifte?


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 277 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.632
    #5   30. maj 2020 Fordi kæden strækker sig. Kæden er en sliddel sammen med skinnerne.

    Hjulene fejler aldrig noget, medmindre der har været en bolt eller møtrik med rundt - men det havde du helt sikkert opdaget. smiley


  • #6   30. maj 2020 Ja og en strukken kæde vil da slide på hjulene da de så ikke passer 100 procent sammen mere? Har googlet en del på nettet nu, og der er svaret altså det modsatte af dit

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 277 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.632
    #7   30. maj 2020 Hvor mange km har cyklen kørt?

  • #8   30. maj 2020 Men altså jeg må jo åbne den op og undersøge nærmere (:

  • #9   30. maj 2020 52.000 km ifølge speedometer og synrapport

  • #10   30. maj 2020 Men som sagt har tidligere ejer åbenbart påsvejst 1 cm på strammeren, så kæden må jo være noget slap

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 277 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.632
    #11   30. maj 2020 Der er meget blandede meninger om emnet. De gange jeg har rodet med F2'ere, var det kun strammeren - og med "kun" 52.000km på tælleren, ville kæden ikke være min hovedmistænkte.

    De gange det var kæden der var for lang, skiftede jeg kun den og skinnerne, og det afhjalp problemet.

    Manualen siger også at det ikke er tvingende nødvendigt at skifte tandhjul.

    Er det hvad internettet fortæller dig?

    Hvem ved mest om Honda'er - internettet eller Honda's tekniske afdeling som har lavet manualen? smiley

    #10 - Eller også er tidligere ejer idiot, og har læst det forkerte opslag på et forum han søgte på. smiley

    Som minimum er han for nærig til at købe en manuel strammer.


  • #12   30. maj 2020 Se her

    profilbillede
  • #13   30. maj 2020 Der står direkte at det skal skiftes hvis kæden har været strukken

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 277 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.632
    #14   30. maj 2020 Ja så huskede jeg sgu da helt forkert, kan jeg se. smiley

    Det er længe siden jeg sidst lavede sådan en.

    Men stadig - med de km ville kæden ikke være min hovedmistænkte.


  • #15   30. maj 2020 Jeg har prøvet at bytte den fuskede strammer ud med en helt ny orginal, den kan slet ikke stramme kæden op, så den må sku være for lang

  • #16   30. maj 2020 Så skift dog strammeren, kæden og skinnerne.
    Hvis du ikke selv kan gøre det så få et tilbud fra den lokale MC Doktor.


  • #17   30. maj 2020 Har hørt man skifter til en manual fabrikat APE.
    Men at svejse på er helt galt, timingen kommer jo ud af tur når kæden er blevet for lang, hvor meget det bliver i grader aner jeg ikke, men er den for lang skifter man den.


  • #18   30. maj 2020 måske har han svejst ekstra materiale på fordi han ikke har primet den ordenligt?

    jeg skiftede min strammer til en APE Manuel, og virker fantastisk.

    ellers må du udmåle kæden, så er du da sikker smiley


  • #19   30. maj 2020 Kan så fortælle jer at jeg har åbent min motorcykel op, og ja kæden er slidt! Har snakket med flere fagfolk som siger at den originale knastkædestrammer er hel fin. Grunden til at så mange bruger de manuelle strammere er netop at kæden er slidt! Derved kan den originale strammer ikke spænde kæden ordenligt op. Så det helt rigtige er at skifte kæden, hvis ikke man kan få den til at holde mund med en original strammer i (god stand). Problemet kan den kan være at den ikke virker ordenligt før at der er tilpas olietryk, derved er oliepumpen også værd at holde øje med. En manuel strammer er kun en måde at skjule et meget større problem.

  • #20   30. maj 2020 Jeg prøvede også at montere en helt ny original strammer, Det virkede selvfølgelig ikke, da den gamle jo var 1 cm længere. Den skulle op på 5000 omdrejninger for at holde mund (:

  • #21   30. maj 2020 godt du fik styr på kæden (og dertilhørende sliddele). så er det bare at sætte igang og få noget hyggetid i garagen smiley

    at direkte sige folk der bruger manuel gør det for at skjule et problem, er måske overkill.
    jeg kører selv med manuel strammer, og hverken kæde, styr eller tandhjul fejler noget (så kan jeg bruge tide. på at skifte andre stumper).
    min gamle kædestrammer kunne ikke holde tryk når den blev primet, og derfor skiftede jeg til en manuel.
    jeg har nu altid fået fortalt at knastkædestrammeren på f2 er kendt som en børnesygdom sammen med regulator/ensretter.



  • #22   30. maj 2020 hvor meget havde kæden strukket sig?
    for hvis der er påsvejst en hel cm gods på strammeren fordi kæden var slidt, så må den alligevel have strukket sig en hel del.

    hvordan ser tandhjulene ud?


  • #23   30. maj 2020 #21 :
    Har du tjekket din kæde? Nu er min jo adskilt, så hvis jeg trykker kædestrammeren ca. 1 cm tilbage (hvilket vil tilsvare at sætte en ny i) Så rører den akkurat kun lige guiden til kæden, altså den spænder faktisk ikke kæden overhovedet. Hvilket betyder at kæden kan give sig pænt meget. Derfor er jeg ret nervøs for at den måske vil tand over på enten krumtap eller knast.


  • #24   30. maj 2020 Jeg har ikke afmonteret kæden endnu, kun åbnet op derind til (: Ved heller ikke hvordan den skal måles og hvor lang osv den skal være? Jeg kan bare konkludere at en original strammer ikke har den nogen mulighed for at holde den stram (:

  • #25   30. maj 2020 Tandhjulene ser helt fine ud! (:

  • #26   30. maj 2020 Det med at strammeren er påsvejst 1 cm, tænker jeg både er fordi kæden er for lang, men også fordi strammeren er slidt. Den virker utæt i pakningen i forhold til den nye jeg har købt. Så måske tidligere ejer har været for nærig til at købe en manuel strammer :b

  • #27   30. maj 2020 det er godt nok meget. tror du skal være glad for du valgte at undersøge det inden det blev en dyr fornøjelse.

    jeps, alt blev kontrolleret når motoren alligevel stod på bordet. gider ikke samle noget, for at skille det ad igen pga dovenskab. dobbeltarbejde er aldrig fedt!
    grunden til jeg ikke købte en ny original var fordi jeg ikke havde hørt særlig godt om dem (holdbarhed). og valgte derfor en manuel.

    med en manuel skal man dog være meget opmærksom på ikke at spænde den for hårdt, for så får man først er stort slid som er unødvendigt smiley


  • #28   30. maj 2020 At køre med en manuel strammer er sådan set helt fint hvis du spørger mig, bare man sørger for at kæden er i orden først. Så sørger man jo for at de bankelyde fra kæden forsvinder når cyklen er kold og startes op, da den ikke kræver olietryk. Og ja den originale strammer holder måske ikke så længe som den burde, men til gengæld er den til at betale og rigtig nem og hurtig at montere.

  • #29   30. maj 2020 Ja syndes også den virker meget lang, men måske den hjemmefuskede strammer har siddet der længe og slidt unødvendigt på kæden som du siger, Den er nemlig ret svær at få presset så langt ned så boltene kan komme i, Selv om krumtap er stillet korrekt efter mærker også videre

  • #30   30. maj 2020 Jeg er helt enig.

    Jeg må indrømme at i starten var jeg sku lidt nervøs for om den manuelle kan klare opgaven, hvorfor jeg også valgte den fra APE. men efter 3 år fungerer den stadig upåklageligt.


  • #31   30. maj 2020 Altså når jeg kigger billeder af den strammer fra APE så bliver jeg helt dårlig over hvor lang den bolt/gevindstang er! Den kan sku strammes rigtig meget smiley

  • #32   30. maj 2020 det er rigtig lang, og håber da ikke nogen forsørger at spænde den helt ind!
    der stikker en hel del af den ud når den er monteret, tilgengæld giver det bedre plads til at få en nøgle på når motoren sidder i stellet. om det er tilfældigt eller gennemtænkt fra producentens side vides ikke smiley


  • #33   1. jun 2020 Hvis du ikke kan skifte kæde osv. selv, så ville jeg nok overveje at sælge den med den defekt og købe en anden maskine, hvis du har lidt penge. Det kan blive en dyr værkstedsregning.

Kommentér på:
CBR 600 F2 - knastkædestammer

Annonce