{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.503 visninger | Oprettet:

Hjul lejer slår dig ihjel !?!? {{forumTopicSubject}}

Hej i får altså lige denne på engelsk da jeg ikke gider oversætte smiley

I saw a YouTube video, from a respected youtuber, her alwsys sounds so preparied and like he knows what he is talking about. 

He had a report from like 800 motorcycle crashes, and that report stated that wheel Barrings are a real killer. 

He said that they can fail suddenly, without warnings - Is that true? 

How often do You change your wheel Barrings? (Millage or years? - And one thing is maybe how often You do, and how often You should do?)

?????


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjul lejer slår dig ihjel !?!?
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #1   26. jun 2020 Spørger du, eller poster du bare spørgsmålet?


  • #2   26. jun 2020 Det nemlig rigtigt, når man kører på noget gammelt skrot-møg.... Man kan være heldig at det er bag-lejerne der ryger først.... Kendt dødsårsag i Asien mm..... og lejerne , som koster ingenting, skifter de ikke samtidig på hjul-2... Men kører bare videre..................................................(Reservedels tip: Find jeres reservedele i Asien, hvis I er på ferie der: f.eks... alm. mc nøgle 41 dkk... osv... chip keys 300 dkk....)

  • #3   26. jun 2020 Sajmon: Du får max 3 gæt smiley

  • Nicolai K
    Nicolai K Tilmeldt:
    feb 2015

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 14
    #4   26. jun 2020 Hvis du ignorer mislyd og slør fra lejet. Så kan den godt slå dig ihjel

    Men det gør man jo ikke?


  • #5   27. jun 2020 jeg skifter lejer i hjulene hvert andet år

  • #7   28. jun 2020 Hjullejer skal vel skiftes, hvis der er slør i - ellers ikke. Why fix it if ain't broke smiley . Er det kun det ene, der er slør i, er det vel sund fornuft at skifte dem begge, når nu man alligevel er i gang ...

  • Per H
    Per H Tilmeldt:
    jul 2019

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 5
    #8   3. jul 2020 Ifølge Haynes er det en "non-scheduled maintenance".
    Det er ret let. Tjek om der er slør ved at vrikke hjulpet og tjek om det kører "smoothly" i lejet.


  • Michael N
    Michael N Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 13
    #9   3. jul 2020 Kan også komme uden du hører det før i sidste øjeblik
    Jeg skiftes også ca. hver andet år, men alligevel ..
    Kolapset under en tur, dog uden den helt store dramatik


    profilbillede
  • Michael N
    Michael N Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 13
    #10   3. jul 2020 Et mere

    profilbillede
  • #11   3. jul 2020 Med billigt lort kan alt jo gå uventet istykker og få helt fatale konsekvenser. Og ja hvis 4 hjullejer koster 250,- og du kan få dem for 80,- hvad køber DU så??? Om igen tænk nu på kvalitetssikringen af det du køber! Der står oftest mennesker bag at kvalitetssikre produkter, de vil også have løn - støt dem så støtter de din sikkerhed!

  • Bine D
    Bine D Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 4 Følgere: 4 Svar: 1
    #12   3. jul 2020 smiley


    Altså tænker bare at uanset hvad så, er det jo garanteret rigtig nok.....

    Hvordan du undgår det: ????


    Tja som alle ved er der jo intet der er 100procent men som skrevet i kommentar før Mig,


    Skift alle ikke bare når slidt,
    Hvert andet år med mindre slitage skulle opstå...

    Kvaliteten gør jo klart en forskel, ikke dermed men det skal være det dyreste af det dyreste - men købt på Wish- Ja er nok ikke vejen frem...

    Tjek lortet indimellem, og tænk logisk hvad angår regelmæssig servicetjek, så er du vidst så vidt som muligt helgarderet smiley


    ( Ved som sagt intet faglig viden messigt, men tænker det er kvalificeret nok skrevet )????


  • Knud
    Knud Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 37
    #13   3. jul 2020 Som Maskiningeniør er et lige mit område,
    1. Det er desværre ret tilfældigt hvor lang tid, eller rettere, der er mange der påvirker et kuglelejes levetid. Ved 2 enes lejer kan det ene nemt holde 10 gange længere end det andet.
    2. Et leje skal have lidt slør, men det er så lidt, at man ikke kan mærke det. Er det så meget slør så man ikke kan være i tvivl, skal begge lejer skiftes. De 2 farligste sæt er forhullet og kronrøret.
    3. Wobler cyklelen ved høj hastighed eller er der andet galt, så tjek det. Tjek om du kan vrikke hulet med hænder; se om hullet kan løbe frit rundt (hullet skal løbe 2 omgange for at kuglerne har fået 1 omgang og kuglen møder det samme forhindring i lejet). Kronrørret tjekker du ved at rykke i hullet frem og tilbage mens forhullet er hævet over jorden.
    4. Når du skiftet lejet, må du ikke på noget tidpunkt overspænde lejet eller slå på inderringen. Slag gennem kuglerne på lejet smadder lejet. Det kan godt betale sig at varme navet op og bruge en ring på størrelse lejet til at slå på. Husk også at skifte simmerringe og pakdåser og brug lejefedt.


  • Ole B
    Ole B Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 2 Svar: 61
    #14   4. jul 2020 Ting som kan ødelægge motorcykelhjullejer:
    1. forkert tilspænding
    2. forkert afpasning af afstandrøret mellem lejerne
    3. vandindtrængning
    4. støvindtrængning
    5. forkert montering - f.eks. brug af hammer på inderringen
    6. slid - den årsag som forekommer mest sjældent - og jeg tror aldrig jeg har oplevet det - derfor er regelmæssig udskiftning også overflødigt og man risikerer bare at få monteret lejerne forkert eller lejer af en ringere kvalitet end dem fra fabrikken.

    På en kina-ATV har jeg oplevet at man fordi man havde forøget bagakslens tykkelse, fremfor at ændre tilsvarende på lejehuset - havde valgt den nemmere løsning at anvende tyndringslejer - de kunne selvfølgelig ikke holde, da deres styrke kun er 1/3 af normale lejer - hvorfor de selvfølgelig var separeret.

    Lejer kan pga. manglende fedt løbe varme - eller løbe varme og smide fedtet - og det kan få kuglerne til at udvide sig så meget at de får lejeskålen til at separere - derfor vil jeg mene at kvaliteten på lejefedtet er vigtigere end selv lejet.


  • #15   4. jul 2020 #10 det der er helt sikkert noget har stået på i nogen tid, og har lavet en del støj.
    Det er en videnskab at reparere korrekt, og siden det er ens liv som står på spil, vil jeg aldrig gå på kompromis med sikkerheden.
    At udskifte sine lejer med KINACRAP er direkte dumt, de holder ikke og du risikerer at de enten sætter sig, spinner rundt eller begår sebuku.
    Jeg tror at rapporten er korrekt.


  • Knud
    Knud Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 37
    #16   4. jul 2020 Brug ikke kina-lejer, jeg foreslå f.eks. SKF,
    Et leje kan nemt holde i 10 år, men tjek jævnligt styrtøj, som lys, dæk, bremseklodser, kæde m.m., Det kan gøre mere skade end gavn at skifte lejer jævnligt pga. indkøringsproblemer/børnesygedomme hver gang man skifter. Det er ikke slidtage der ødelægger et leje, men der imod urenhedder.
    Højtryksspuleren må heller ikke komme for tæt på pakninger og lejer.


  • Finn S
    Finn S Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 7 Følgere: 6 Svar: 5
    #17   5. jul 2020 Har på suzuki opdaget, at et tilsyneladende lukket leje i hjul (rs2), har manglet den indvendige pakdåse.
    Det er ellers original japanske kvali lejer, men de holder højst 1 år.
    Har skiftet på de 4 suzuki jeg har haft.
    Koniske lejer i kronrør, får som regel standmærker, og det kan mærkes, selvom de ikke har slør.
    Generelt har ingen lejer på ny MC, fået mere smørelse fra ny, end de de så på et foto af en fedtspand. Har dog aldrig set et sætte sig,


  • #18   5. jul 2020 Efter 41 år på MC ( lovligt) har jeg endnu tilgode at opleve en fatal lejefejl. Der kan blive slør eller mislyde, og så skiftes der selvfølgelig, men det er ikke noget der er sket særlig tit. Har kørt i klub altid og har heller aldrig hørt sådant fra andre.

  • #19   5. jul 2020 Jeg går også ud fra at lejerne kommer i velsmurt tilstand fra underleverandøren til fabrikken.

  • #20   5. jul 2020 Jeg tror nok jeg skiftede hjullejer ved 80’000 km på min Blacbird, kan dårligt huske det. Den har nu rundet 180’000+ , ingen problemer ved hverken kronrør, hjul eller andre lejer.

    Jeg er ikke i tvivl om at fejl montage af lejer er den største lejedræber, så som andre også mener : er der hverken slør eller mislyde, så pil snitterne fra det smiley


  • Knud
    Knud Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 37
    #21   6. jul 2020 #19 Det er ikke kuglelejet, der skal have lejefedt, det er forhåbentlig lukket i begge sider. Det er pakdåsen, der skal efterses og have lejefedt, når man fx. skifter til nye dæk, ellers kan dåsen skære dybe spor i akselen.
    Det at skifte kronrørskonuslejer kræver stor erfaring og meget opmærksomhed og perfektion, specielt hvis cyklen skal kunne køre 2-300 Km/h.


Kommentér på:
Hjul lejer slår dig ihjel !?!?

Annonce