4.123 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
20 Svar
Hjul lejer slår dig ihjel !?!? Hjul lejer slår dig ihjel !?!?
Hej i får altså lige denne på engelsk da jeg ikke gider oversætte
I saw a YouTube video, from a respected youtuber, her alwsys sounds so preparied and like he knows what he is talking about.
He had a report from like 800 motorcycle crashes, and that report stated that wheel Barrings are a real killer.
He said that they can fail suddenly, without warnings - Is that true?
How often do You change your wheel Barrings? (Millage or years? - And one thing is maybe how often You do, and how often You should do?)
?????
1 synes godt om
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.719
jul 2018
Følger: 1 Følgere: 19 Emner: 7 Svar: 165
jun 2007
Følger: 14 Følgere: 114 MC-er: 5 Emner: 95 Svar: 137
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 14
Men det gør man jo ikke?
dec 2005
Følger: 12 Følgere: 20 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 1.808
jul 2005
Følger: 11 Følgere: 26 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 1.466
jul 2019
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 5
Det er ret let. Tjek om der er slør ved at vrikke hjulpet og tjek om det kører "smoothly" i lejet.
jan 2010
Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 13
Jeg skiftes også ca. hver andet år, men alligevel ..
Kolapset under en tur, dog uden den helt store dramatik
jan 2010
Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 13
jul 2019
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 16
mar 2013
Følger: 4 Følgere: 4 Svar: 1
Altså tænker bare at uanset hvad så, er det jo garanteret rigtig nok.....
Hvordan du undgår det: ????
Tja som alle ved er der jo intet der er 100procent men som skrevet i kommentar før Mig,
Skift alle ikke bare når slidt,
Hvert andet år med mindre slitage skulle opstå...
Kvaliteten gør jo klart en forskel, ikke dermed men det skal være det dyreste af det dyreste - men købt på Wish- Ja er nok ikke vejen frem...
Tjek lortet indimellem, og tænk logisk hvad angår regelmæssig servicetjek, så er du vidst så vidt som muligt helgarderet
( Ved som sagt intet faglig viden messigt, men tænker det er kvalificeret nok skrevet )????
mar 2013
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 37
1. Det er desværre ret tilfældigt hvor lang tid, eller rettere, der er mange der påvirker et kuglelejes levetid. Ved 2 enes lejer kan det ene nemt holde 10 gange længere end det andet.
2. Et leje skal have lidt slør, men det er så lidt, at man ikke kan mærke det. Er det så meget slør så man ikke kan være i tvivl, skal begge lejer skiftes. De 2 farligste sæt er forhullet og kronrøret.
3. Wobler cyklelen ved høj hastighed eller er der andet galt, så tjek det. Tjek om du kan vrikke hulet med hænder; se om hullet kan løbe frit rundt (hullet skal løbe 2 omgange for at kuglerne har fået 1 omgang og kuglen møder det samme forhindring i lejet). Kronrørret tjekker du ved at rykke i hullet frem og tilbage mens forhullet er hævet over jorden.
4. Når du skiftet lejet, må du ikke på noget tidpunkt overspænde lejet eller slå på inderringen. Slag gennem kuglerne på lejet smadder lejet. Det kan godt betale sig at varme navet op og bruge en ring på størrelse lejet til at slå på. Husk også at skifte simmerringe og pakdåser og brug lejefedt.
jun 2016
Følger: 2 Svar: 61
1. forkert tilspænding
2. forkert afpasning af afstandrøret mellem lejerne
3. vandindtrængning
4. støvindtrængning
5. forkert montering - f.eks. brug af hammer på inderringen
6. slid - den årsag som forekommer mest sjældent - og jeg tror aldrig jeg har oplevet det - derfor er regelmæssig udskiftning også overflødigt og man risikerer bare at få monteret lejerne forkert eller lejer af en ringere kvalitet end dem fra fabrikken.
På en kina-ATV har jeg oplevet at man fordi man havde forøget bagakslens tykkelse, fremfor at ændre tilsvarende på lejehuset - havde valgt den nemmere løsning at anvende tyndringslejer - de kunne selvfølgelig ikke holde, da deres styrke kun er 1/3 af normale lejer - hvorfor de selvfølgelig var separeret.
Lejer kan pga. manglende fedt løbe varme - eller løbe varme og smide fedtet - og det kan få kuglerne til at udvide sig så meget at de får lejeskålen til at separere - derfor vil jeg mene at kvaliteten på lejefedtet er vigtigere end selv lejet.
aug 2015
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 12
Det er en videnskab at reparere korrekt, og siden det er ens liv som står på spil, vil jeg aldrig gå på kompromis med sikkerheden.
At udskifte sine lejer med KINACRAP er direkte dumt, de holder ikke og du risikerer at de enten sætter sig, spinner rundt eller begår sebuku.
Jeg tror at rapporten er korrekt.
mar 2013
Et leje kan nemt holde i 10 år, men tjek jævnligt styrtøj, som lys, dæk, bremseklodser, kæde m.m., Det kan gøre mere skade end gavn at skifte lejer jævnligt pga. indkøringsproblemer/børnesygedomme hver gang man skifter. Det er ikke slidtage der ødelægger et leje, men der imod urenhedder.
Højtryksspuleren må heller ikke komme for tæt på pakninger og lejer.
feb 2014
Følger: 7 Følgere: 6 Svar: 5
Det er ellers original japanske kvali lejer, men de holder højst 1 år.
Har skiftet på de 4 suzuki jeg har haft.
Koniske lejer i kronrør, får som regel standmærker, og det kan mærkes, selvom de ikke har slør.
Generelt har ingen lejer på ny MC, fået mere smørelse fra ny, end de de så på et foto af en fedtspand. Har dog aldrig set et sætte sig,
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 9 Svar: 52
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 20 Emner: 15 Svar: 944
jun 2017
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 19
Jeg er ikke i tvivl om at fejl montage af lejer er den største lejedræber, så som andre også mener : er der hverken slør eller mislyde, så pil snitterne fra det
mar 2013
Det at skifte kronrørskonuslejer kræver stor erfaring og meget opmærksomhed og perfektion, specielt hvis cyklen skal kunne køre 2-300 Km/h.
Hjul lejer slår dig ihjel !?!?