1.144 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Bremsevæskemåler Bremsevæskemåler

Er der nogen der kender et sted hvor man ikke skal betale flere tusind kroner for en bremsevæskemåler, har set en model med 3 lysdioder som så ud til at virke perfekt eller næste spørgsmål...

Skal man bare skifte bremsevæsken hvert år ????

Jeg regner med at anvende DOT 5.1

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Køkkenamatur er løst 800 kr.
  • Vandhane skiftes 750 kr.
  • vinduespusning 800 kr.
  • Samle gyngestativ 630 kr.
  • Hænge badeværelsesspejl og soveværelsesspejl op og ophængning af loftslampe ikøkken 850 kr.
  • Græsslåning naturgrund 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bremsevæskemåler
  • #1   24. jan 2008 Jeg mener man kan se på hver enkelte type hvornår det skal skiftes. Men det kan man alligevel ikke altid regne med, da det også har meget at sige hvor meget du har bremset. Noget skal skiftes hvert år, andet kan klare 2-4 år. Ved du hvad der er på nu?

• #2   24. jan 2008 Hej,

Hvis du blot skifter hvert år, så kan du spare udgiften til en bremsevæskemåler.

Til normalt brug også "normalt" race, er det ikke nødvendigt at "opgradere" til den siliconebaserde Dot 5.x. Den almindelige Dot 4 er ganske udemærket, også til race.

Men hvis du skifter fra Dot 4 til 5, så husk at få hele bremsesystemet tømt og rengjort grundigt, da de 2 typer ikke må blandes.

• #3   24. jan 2008 Ups! var lige hurtig nok!

DOT 5.1 kan du godt blande med DOT4 og DOT3.

Det er kun DOT5 som er siliconebaseret og ikke må blandes med de andre.

Undskyld forvirringen!!

• #4   24. jan 2008 Hej

Grunden til at man skal skiftes bremsevæsken, er at væsken optager vand fra kondens, og kogepunktet dermed falder. Det betyder igen, at hvis væsken indeholder meget vand, vil der ved hårde/maksimale opbremsninger opstå så meget varme i caliberne, at vandet vil blive til damp, og dermed MINUS-bremseeffekt.
    Så skift den bremsevæske en gang årligt, det koster jo ingenting i forhold til hvad der kan ske med mand/kvinde og maskine hvis bremsen ikke virker.

• #5   24. jan 2008 De fleste fabrikanter mener jeg anbefaler hvert andet år, jeg gør det selv hvert år, 1 liter bremsevæske koster 60-80 kr, så det kan vel ikke ødelægge budgettet helt. :0)

• #6   24. jan 2008 Mikkel J: Jeg ville ikke være sikker på, at automatisk skiftede væsken ved Service.

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.726
    #7   24. jan 2008 Jeg skifter hvert år - better safe than sorry.

• #8   24. jan 2008 Klaus J: Men går fidusen ikke lidt af det hvis man køber bremsevæske ind i så store mængder, at det er nødt til at stå i flere år før det er brugt? Det tager i hvert fald nogle år for mig at bruge 1 liter, og det gælder vel om at hælde så frisk bremsevæske på som muligt, for at undgå vand i væsken..

Hygge

• #9   24. jan 2008 @Mads. Det er korrekt at man ikke skal opbevare bremsevæske i længere tid, mener at kunne huske fra dengang jeg var mekaniker, at når en ny dunk blev åbnet skulle den bruges inden for en måned. Jeg bruger 1 liter i alt, fordi jeg har selv to maskiner, + en bekendt jeg servicere lidt MC for. Men de fleste steder kan man købe bremsevæske i 250ml og ½ liter, så det er ikke nødvendigt at købe 1 liter hvis man kun har én maskine.

• #10   24. jan 2008 Ok, så forstår jeg bedre smiley

Hygge

• #11   24. jan 2008 kør hen på det lokale auto værksted, de har med garanti en til det............

• #12   24. jan 2008 Skift dog stadset en gang hvert eller hvert andet år. Så er der ikke nogen som helst grund til at måle smiley

• #13   25. jan 2008 enig med Knud, det koster jo ikke en skid

Kommentér på:
Bremsevæskemåler

Annonce