1.197 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Tjek af oliestand Tjek af oliestand

Ved koldmotor (og på centerstand) kommer min oliepind ikke engang op på minimum. Når jeg skruer pinden ned (som manualen foreskriver man IKKE skal) når den op mll. min/max.

Når jeg tjekker efter en køretur - med varm motor, så ser tingene straks mere fornuftige ud. Men Haynes manualen nævner ikke noget om, hvorvidt olien skal tjekkes med kold eller varm motor.

Hvis der ikke er olie nok; fylder man bare nyt på, eller hvordan griber man det an? Maskinen fik ny olie/filter ved sæsonstart.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Dishwasher e15 error 1.000 kr.
  • Montere et vitrineskab 500 kr.
  • Vandhane problemer 500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.
  • Kogeplade afmontering og montering 1.000 kr.
  • Hækklipning af ca. 38 m inkl. bortkørsel 2.100 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tjek af oliestand
  • #1   2. aug 2020 Der bør ikke være mere olie på når den er varm..
    Fyld op til næsten max

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
    #2   2. aug 2020 Lad være med at skrue pinden ned, når manualen siger du ikke skal.

Olie udvider sig, så det vil altid stå højere når den er varm.

Jeg tænker at man må kunne få det til at passe, så fyld lidt på til den står på minimum kold. Så er mit gæt at den ender på max varm.... smiley

På min SV1000, skal der f.eks være olie til nederste streg i skueglasset kold - og så skal det være til øverste streg varm... Forskellen er ca 15mm, og der er 3,1 liter olie i den.

• #3   2. aug 2020 Hos Aagesen har de hældt 'Delsyntetisk motorolie10W-40' på maskinen – så jeg finder noget lignende og fylder bare på ?

• Sajmon ™

#4   2. aug 2020 Spørg dem om mærke og model olie - så du kan hælde det samme på den, som de har brugt.

Det ville jeg gøre. smiley

• #5   2. aug 2020 Olie udvider sig ca 5% ved en temperaturstigning på 100°
    Det skaber ingen problemer at fylde til max på en kold motor. Motoren er konstrueret til at der er plads til udvidelsen .

15mm smiley det lyder vandvittigt

• #6   2. aug 2020 Kiggede lige i manualen til min SV650, hvor der står om tjek af oliestand: start motoren og lad den køre i tre minutter. Stop motoren og vent tre minutter, så skal oliestanden være mellem stregerne på glasset. Der er ikke centerstand, så motorcyklen skal blot stå lodret.
    Jeg har nu altid tjekket oliestanden i kold tilstand...

• Sajmon ™

#7   2. aug 2020 #5 - Det er muligt det kun er 10, men deromkring.

• #8   3. aug 2020 Altid tjek olie når varm efter tur ( Bare 5 min er nok)..

• #9   3. aug 2020 Olien skal tjekkes efter instruktionsbogens anvisninger. Basta.

• Richard P
    Richard P Online Tilmeldt:
    maj 2008

Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.130
    #10   4. aug 2020 @Matthias H M Ja, med mindre det erfarne brugerkollektiv gennem årene har fundet en bedre metode som fx for Honda XBR500/GB500 og søstermodeller smiley

Kommentér på:
Tjek af oliestand

Annonce