1.457 visninger
|
Oprettet:
Ladesystem {{forumTopicSubject}}
Hey
Jeg har et, efterhånden gammelt problem... Min Yamaha xs 750 vil ikke lade ordentlig. Jeg har skiftet generatoren 2 gange. Godt nok med brugt fra eBay.
Efter kørsel ser batteriet fint ud 12,6 V, starter ok med el-start, lader kun med 12,9 i tomgang, men ved øget omdrejninger stiger den ikke, nærmest tværtimod.... Den går ofter ud i lyskryds ?? og kan så kun startes med kickstart, der er ikke strøm nok til at trække starteren rundt. Når jeg kommer hjem og måler batteriet, er der 12,6 V og dagen efter starter den ok igen ????
Har du et bud på hvorfor den ikke kan startes med el-start "under kørsel" ????
mar 2006
Følger: 20 Følgere: 41 MC-er: 5 Emner: 74 Svar: 812
maj 2014
Følger: 25 Følgere: 23 Emner: 13 Svar: 85
Prøv at måle mens du trykker på starteren når problemet er der.
dec 2005
Følger: 12 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 1.813
aug 2020
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
Når jeg måler og mens jeg el-starter ryger den ned på 9 V.
apr 2007
Følger: 24 Følgere: 18 MC-er: 4 Emner: 7 Svar: 327
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 275 MC-er: 5 Emner: 130 Svar: 4.950
Inden der blot skiftes mere ville det nok være en ide lige at finde fejlen.
Kan lige såvel være en lednings/stik fejl som dårligt batteri eller ensretter.
mar 2006
Følger: 20 Følgere: 41 MC-er: 5 Emner: 74 Svar: 812
aug 2020
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
okt 2013
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 1.269
Kig eventuelt i en servicemanual til din MC
jul 2020
Følger: 4 Følgere: 18 Emner: 8 Svar: 391
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 275 MC-er: 5 Emner: 130 Svar: 4.950
Tag stikket af til din ensretter for at få adgang til måle på stator.
Herfra kommer 3 ensfarvede ledninger der er tre faser.
Sæt multimeter i ohm og mål om der skulle være gennemgang på nogle af dem til stel.
Det er der forhåbentligt ikke, så sæt multimeter over i AC altså veksel spænding.
Start maskinen og mål mellem hver fase, de skal hver i sær ligge på omkring 70 volt.
Målingen vil stå og “flikke lidt”.
Når du har det skilt af tjek stik og ledninger, det kan ofte være irret eller nærmest smeltet i stik pga. varme. Fra ensretteren går der de 12 V ud på cyklen og batteriet.
Når alt dette er ok bør du kunne måle en 13-14 volt på batteri ved ca. 3000 omdrejninger.
Tjek både spænding i tomgang og lidt op igennem omdrejninger, en defekt ensretter kan lave ok lade spænding ved nogle omdrejninger og noget helt i hegnet ved andre.
Har haft et par stykker der lavede en overspænding og herved nærmest “kogte batteriet” til følge - så havde man to defekte ting.
Så det betaler sig altså lige at kaste 15 minutter efter inden man blot skifter løs.
På flere gamle cykler jeg har haft var stik nærmest smeltet sammen med totalt irrede forbindelser.
De klassiske ensrettere fyrer jo blot effekten af i sig selv og bliver kogende varme.
aug 2020
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 275 MC-er: 5 Emner: 130 Svar: 4.950
dec 2005
Følger: 12 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 1.813
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 275 MC-er: 5 Emner: 130 Svar: 4.950
Her er faktisk en udmærket beskrivelse: https://www.batterifabrikken.dk/faq_fejlfinding_ladeproblemer hvis man altså ved hvad der er hvad.
nov 2004
Følger: 5 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 188
maj 2008
Følger: 8 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.114
https://www.yumpu.com/da/document/view/17705557/mc-elektro-virkemade-og-fejlfinding-ducati-klub-danmark
Men der er også mindst en bredere dækkende udgave på Nettet, hvis denne ikke dækker dit anlæg. Du finder det med forfatter og titel
okt 2013
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 1.269
http://www.v.biker.net/750_service/electric.pdf
Ladesystem