2.002 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Michael L
Michael L
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Ladesystem Ladesystem

Hey
Jeg har et, efterhånden gammelt problem... Min Yamaha xs 750 vil ikke lade ordentlig. Jeg har skiftet generatoren 2 gange. Godt nok med brugt fra eBay.
Efter kørsel ser batteriet fint ud 12,6 V, starter ok med el-start, lader kun med 12,9 i tomgang, men ved øget omdrejninger stiger den ikke, nærmest tværtimod.... Den går ofter ud i lyskryds ?? og kan så kun startes med kickstart, der er ikke strøm nok til at trække starteren rundt. Når jeg kommer hjem og måler batteriet, er der 12,6 V og dagen efter starter den ok igen ????
Har du et bud på hvorfor den ikke kan startes med el-start "under kørsel" ????

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montere fatning 400 kr.
  • Samling af spisebord 1.350 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Hækkeklipning 500 kr.
  • 2 lamper og 2 billeder 500 kr.
  • Tilslutning af komfur 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ladesystem
  • #1   6. aug 2020 Defekt laderelæ/ensretter

• #2   6. aug 2020 Dårligt batteri, så når der kommer belastning på dykker spændingen.
    Prøv at måle mens du trykker på starteren når problemet er der.

• #3   6. aug 2020 defekt batteri

• Michael L
    Michael L Tilmeldt:
    aug 2020

#4   6. aug 2020 Havde tænkt at skifte batteri, men tænkte at det var ok, når der er 12,6 V
    Når jeg måler og mens jeg el-starter ryger den ned på 9 V.

• #5   6. aug 2020 Det er dit ladereelæ

• #6   6. aug 2020 Ja eller noget 3. Hans Henrik havde et udklip fra en service manual der fint forklarede hvordan man fejlsøgte på et simpelt lade system. Men den er desværre væk.
    Inden der blot skiftes mere ville det nok være en ide lige at finde fejlen.
    Kan lige såvel være en lednings/stik fejl som dårligt batteri eller ensretter.

• #7   6. aug 2020 Når spændingen ikke stiger med omdrejningerne, men nærmest falder, Så er der ihvertfald noget der ikke lader som det skal, den ska over 14 volt når der gasses op.. ja det kan være en dårlig forbindelse, men jeg holder på laderelæet..

• Michael L
    Michael L Tilmeldt:
    aug 2020

#8   6. aug 2020 Tak for hjælpen folkens. Tror jeg prøver at skifte laderelæet i første omgang.

• #9   6. aug 2020 Mål nu efter i stedet for så der ikke bare skiftes i “blinde”! Du kan finde mange gode guides på udmåling af ladesystemer (og der er/var også en del at komme efter på denne side).

Kig eventuelt i en servicemanual til din MC

• #10   6. aug 2020 Jeg har prøvet noget af det samme og målt på ladespænding og alt muligt.... Det var "bare" batteriet der var færdigt da det kom til stykket. Når det er kaput kan det ikke tage imod ladespænding og aflæsninger er på multimeteret er utilregnelige. Kan du låne et batteri et sted og prøve af inden du køber dig fattig

• #12   7. aug 2020 Hvis nu ikke du blot vil skifte dele i blinde, så find et multimeter.
    Tag stikket af til din ensretter for at få adgang til måle på stator.
    Herfra kommer 3 ensfarvede ledninger der er tre faser.
    Sæt multimeter i ohm og mål om der skulle være gennemgang på nogle af dem til stel.
    Det er der forhåbentligt ikke, så sæt multimeter over i AC altså veksel spænding.
    Start maskinen og mål mellem hver fase, de skal hver i sær ligge på omkring 70 volt.
    Målingen vil stå og “flikke lidt”.
    Når du har det skilt af tjek stik og ledninger, det kan ofte være irret eller nærmest smeltet i stik pga. varme. Fra ensretteren går der de 12 V ud på cyklen og batteriet.
    Når alt dette er ok bør du kunne måle en 13-14 volt på batteri ved ca. 3000 omdrejninger.
    Tjek både spænding i tomgang og lidt op igennem omdrejninger, en defekt ensretter kan lave ok lade spænding ved nogle omdrejninger og noget helt i hegnet ved andre.
    Har haft et par stykker der lavede en overspænding og herved nærmest “kogte batteriet” til følge - så havde man to defekte ting.
    Så det betaler sig altså lige at kaste 15 minutter efter inden man blot skifter løs.
    På flere gamle cykler jeg har haft var stik nærmest smeltet sammen med totalt irrede forbindelser.
    De klassiske ensrettere fyrer jo blot effekten af i sig selv og bliver kogende varme.

• Michael L
    Michael L Tilmeldt:
    aug 2020

#13   7. aug 2020 Tak for beskrivelserne. Jeg prøver at fejlfinde

• #14   7. aug 2020 Ja der stor stor København, ellers var du velkommen i Aalborg til en "måler" smiley

• #15   7. aug 2020 når batteri ryger ned på 9.6 ved start, så kan du rengøre nok så meget, der er ikke amp på det batteri

• #17   7. aug 2020 Ja men hvis ikke lade anordning er i orden, ja så vil et nyt batteri jo altså heller ikke virke andet end til det er tømt eller kogt.

Her er faktisk en udmærket beskrivelse: https://www.batterifabrikken.dk/faq_fejlfinding_ladeproblemer hvis man altså ved hvad der er hvad.

• #18   7. aug 2020 prøv med en Akumulatortester !

• #19   7. aug 2020 Salig Steen Gruby skrev et glimrende kompendium om mc-ladeanlæg, Find det og bliv klogere, inden du skifter flere dele i blinde. Du finder en udgave hos Ducati-klubben:
    https://www.yumpu.com/da/document/view/17705557/mc-elektro-virkemade-og-fejlfinding-ducati-klub-danmark

Men der er også mindst en bredere dækkende udgave på Nettet, hvis denne ikke dækker dit anlæg. Du finder det med forfatter og titel smiley

• #20   8. aug 2020 Ellers kan du sikkert finde en maintenance manual til din MC på nettet. Jeg kender ikke årgangen, men der er da en del her:
    http://www.v.biker.net/750_service/electric.pdf

Kommentér på:
Ladesystem

Annonce