{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.789 visninger | Oprettet:

Ensretter hvor meget er de lavet til specifikke modeller? {{forumTopicSubject}}

Hej
Har en cbr600f2. Vil en ensretter fra en anden cykel kunne bruges på denne?
Cyklen som jeg vil tage den fra er en Kawasaki z1000 hvis det har nogen betydning? Kawa er med indsprøjtning hvis det betyder noget?
Min ensretter virker. 7-9-13, men køleribber er større på den anden. Så vil det være en god idé at bytte om på de to?
Ved de ikke bare kan byttes rundt uden at skifte stik, men det er vel noget som der er en løsning på hvis altså alt det med regulering af spænding er det samme!?
Sådan som jeg har forstået det. Så er ensretten en slags kondensator som "omdanner" den ekstra energi cyklen producerer til varme for at beskytte batteri og alt det der. Så funktionen er vel i princippet den samme!?
Har så ingen idé om hvorvidt der sidder sensorer, eller andet i en ensretter som gør at den ved præcis hvad den skal gøre hvis det er en anden motor som sidder tilsluttet?
Igen er min tanke at den primære funktion er at omdanne energi. Så det er vel kun et spørgsmål om at den modtager energi indenfor et vist område som den så ved skal komme ud i den anden ende med en vis spænding. Som jeg tænker er den samme eftersom de begge er 12v!?
Så den har et input stik. Et output og så nogen som fortæller om motoren er tændt, eller noget i den stil?
Hvis ikke det i forvejen er ret tydeligt smiley så har jeg absolut intet at basere det her på. Det er ren "gætværk".
Håber der er nogen som kan gøre mig lidt klogere.
Mvh
Michael


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ensretter hvor meget er de lavet til specifikke modeller?
  • #1   19. aug 2020

    profilbillede
  • #2   19. aug 2020

    profilbillede
  • #3   19. aug 2020

    profilbillede
  • #4   19. aug 2020 Et alternativ er at jeg kan tilpasse denne fætter som så kan hjælpe med at aflede varmen. Det tænker jeg er en sikker løsning som ingen problemer burde lave, men det andet vil være en pænere løsning, og resultatet burde jo være det samme!?

  • #5   19. aug 2020 Undskyld, men jeg kan slet ikke se ideen i at skulle bytte rundt smiley
    Din nuværende virker og konstruktionen er knap 25 år gammel.. Er der ikke andet der umiddelbart kræver opmærksomhed? smiley


  • #6   19. aug 2020 smiley det er der måske nok, men gode "idéer" og al den slags smiley
    Har lidt forstået at det er varmen som kan tage livet af ensrettere, og har den her gratis. Så tænkte det som noget jeg kunne pusle med til vinter.
    Har flyttet placering af ensretter og vil gerne være sikker på den ikke bliver for varm. Den er ikke flyttet til et sted hvor den er pakket ind bag en masse skjolde og den slags, og den oprindelige placering er jo bag ved et skjold. Så det er mest en hellere på den sikre side løsning/tanke.
    Og så er det jo altid lækkert at blive klogere smiley


  • #7   19. aug 2020 Umiddelbart bør du nok kunne bruge den fra z1000 men hvis det var mig, ville jeg bare lægge den på hylden og have den hvis den anden båler af smiley

  • #8   19. aug 2020 Ja. Det kan også være det kan være det er en bedre idé, men hvis det er en måske til at den kan bruges. Så er jeg da i hvert fald blevet klogere på om det overhovedet var værd at have den liggende...

    Et opfølgende spørgsmål.
    Er det en fordel med en så kold som mulig ensretter, eller skal den også helst have en "driftsvarm" temperatur? Det er mere i forhold til det med at montere den ekstra plade


  • #9   19. aug 2020 En ensretter er ikke blot en kondensator ...
    Input i ensretteren er vekselspænding der kommer fra stator, her kommer 3 faser med i størrelses ordenen 70 VAC, ensretter/regulator “ensretter” denne vekselspænding til en jævnspænding, og regulator delen transformerer denne ned til de ala 14 VDC (jævn spænding/strøm). En original typisk ensretter kortslutter på stator siden når batteri er fyldt. Det belaster stator og udvikler en masse varme som din ensretter skal af med.

    Men at skifte inden den fejler noget til en med samme opbygning kan ikke betale sig.
    Skulle du endeligt skifte skulle det præventivt være til en med en anden opbygning og virkemåde. Google evt. Schnabel ensrettere, han var berygtet og berømt for at levere ensrettere opbygget med mosfet, disse åbner i stedet for kortslutte faser. Dette giver mindre varme.
    Lidt køleribber giver ikke nødvendigvis en disse mere køling.
    Og om den skal have en drift temperatur? Nej den kører fra mange minus grader.

    Men hvis du syntes det ville være sjovt at prøve den du har liggende. Så bare gør det.
    Mål lige spændingen inden du kører løs.


  • #10   19. aug 2020 Okay. Så er jeg allerede blevet klogere. I er jo enige om at den i teorien burde kunne bruges. Så uanset hvad gemmer jeg den.
    Selvom jeg ikke helt forstår det med at det ikke giver mere køling, men det er måske fordi at varmeudviklingen er den samme og varmen bare vil blive optaget i en større "blok" og derfor skal bruge mere tid til at komme af med varmen når først den er høj fordi den masse varmen er optaget i er det større???
    Helt præcist hvordan skal jeg måle det hele for ikke at. Som Andreas skriver det. Båler hele elnettet på cyklen? Det er i hvert fald ikke en risiko jeg vil løbe eftersom det kunne gå hen og blive bogstavelig talt med kortslutning i hele elnettet på en gang smiley
    Har lige haft lidt problemer med at den kørte på 2 cylindre. Det viste sig at være en signal ledning til tændingsmodulet som var knækket. Her skulle jeg måle i ohm. Det har jeg aldrig skulle prøve før, men med lidt tal fra manualen kunne jeg måle spolerne var i orden.
    Så det var også en hyggelig lille læreproces smiley


  • #11   19. aug 2020 Tror nu ikke den “båler” hvis den alternative ensretter virker smiley
    Men det er ikke noget man bør lege med hvis man ikke er sikker på hvad man laver.
    Ikke for være kålhøgen, men når man ikke er sikker på om man skal måle volt, ohm eller ampere, ja så bør man lade helt være med rode i det. Var det blot originalt der skulle udmåles er det som sådant let nok.
    I min verden er alle nyerere japanske maskiner fra de 4. hovedværker med 12V ladeststem uhyre identiske. Det er stik og ledningsfarver så ikke, så her kan det gå helt helt galt hvis ikke man har et el diagram, og forstår læse det.
    På Honda er de tre faser fra stator tre gule ledninger.
    Plus er rød og stel grøn. Nogle ensrettere/regulatorer har en ekstra “sense” ledning forbundet i ledningsnettet på sekundær siden af tændings plus, denne er sort eller sort/hvid. Er en ensretter med en sådan ledning, så skal denne forbindes før den virker.

    Vær du bare glad for din virker, køb evt. en billig reserve på eBay til at have på hylden.
    Ellers køb en Schnabel som foreslået, så bør du være helt bekymringsfri.

    Skulle jeg omplacere en ensretter, så ville jeg hellere placere den så den fik luft på alle sider, end bekymre mig om alle mulige køleplade ting. Køle plader virker jo kun lige indtil de også selv er varmet op.


  • #12   19. aug 2020 "Køle plader virker jo kun lige indtil de også selv er varmet op"
    Hvis det var rigtigt, ville det se skidt ud for luftkølede motorcykler smiley


  • #14   19. aug 2020 Ja. Tænkte godt det var hvad du mente med at de ikke nødvendigvis gav noget som helst. Min forklaring var bare noget mere rodet:D
    Har manualen fra honda med alle de forskellige ledninger, moduler og etc. Så der kan man sige jeg har lidt at støtte mig op ad, den siger også præcis det samme som du skriver med farver, men det kan godt være det bare skal blive ved ideen. Har nemlig fundet en manual på kawaen som jeg er sikker på er den rigtige. Lige med det ene minus at den viser seks ledninger fra stikket hvor der kun er 5 på min ensretter. Det er lidt et problem :,D tænker at stelforbindelse måske figurerer som en ledning, men er lavet som en del af montering af ensretter!? Er det overhovedet noget som kan forekomme? Der er flere af dem som samles med andre og løber videre til noget andet. Der er f.eks to som løber til tændingslås. Kan ikke rigtig læse hvad farvekoder ledningerne har. Så er fuldstændig på bar bund omkring hvilken jeg mangler. Så indtil jeg får et andet diagram til Kawasakien. Så sker der i hvert fald ikke noget på den front, men tak for det.
    Har forresten godt hørt om Schnabel. Der var faktisk en som på et tidspunkt da min ensretter på en anden cbr stod af sagde at der var en her på Lolland som lavede dem. Tror nu han er gået på pension nu. Så det er ikke rigtig brugbart længere.


  • #15   19. aug 2020 @12 nej det ville det jo ikke, det er en helt anden dimension og gods end de små ribber på en ensretter.

  • #16   19. aug 2020 Mangler du en Schnabel http://www.discteknik.dk/Schnabel/schnabel.htm

  • #17   19. aug 2020 Hej Magoo
    Tak for linket. Det virker dog ikke smiley
    Det er heller ikke fordi jeg SKAL have ny. Det var nok mere ideen om at gøre det, som virkede. Skal vi sige spændende smiley
    Har ikke haft cyklen super længe, og synes det er hyggeligt og en god adspredelse at rode med den. Så tænker på hvad jeg kan lave når nu jeg har en anden cykel jeg mere, eller mindre gratis kan være kreativ med smiley


  • #18   19. aug 2020 Okay. Tak onkel Jan
    Men der kan man bare se. Han er ikke gået på pension. Så bor ca. en halv times kørsel fra ham smiley


  • #20   20. aug 2020 Hej OU812
    Har svaret på den besked du sendte smiley


  • #21   20. aug 2020 På Nettet finder du salig Steen Grubys glimrende kompendium om mc-lade- og tændingsanlæg. Læs det, inden du går videre smiley

  • #22   20. aug 2020 Blev træt af min og byggede en Flux Capasitor på i stedet.

    profilbillede
Kommentér på:
Ensretter hvor meget er de lavet til specifikke modeller?

Annonce