1.240 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 6 Svar

Christoffer  H
Christoffer H
Følger: 12 Emner: 2 Svar: 3

Udskiftning til LED og overskud af strøm. Udskiftning til LED og overskud af strøm.

Hej. Som hobbyprojekt har jeg købt en lidt ældre motorcykel at rode med, for at lære mest muligt om den.
Jeg har udskiftet forlygten med en LED pære som bruger væsentligt mindre strøm.
Mit spørgsmål er, om den ekstra strøm generatoren levere bare bliver brændt af henover ensretter-regulatoren iform af varme? Og risikere man så, at den brænder af før tid fordi strømforbruget er væsentligt reduceret hvilket giver mere varme?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Opsætte og skære loftlister i forskellige grader.(Kongens Lyngby) 700 kr.
  • Butiksskilt strammes 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Udskiftning til LED og overskud af strøm.
  • #3   26. aug 2020 Næh, det "overskudsstrøm" oplader batteriet lidt hurtigere. Når det så er helt opladet, reguleres ladestrøm ned af regulator, så "overskudsstrømmen" bliver aldrig et problem smiley
    Læs evt lidt om hvordan ladesystemer virker.

• #5   26. aug 2020 Husk det ikke er tilladt at montere en LED pære i en lygte beregnet til glødepærer.

• #7   26. aug 2020 Mon ikke også bilfabrikanterne trækker i trådene her, man får jo ikke folk til at betale ekstra mange penge for smarte/gode LED lygter hvis det blot er noget som man kan få lov til at efter montere.
    Men der er altså også noget mere teknik i at lave en LED pære der kan erstatte en glødepære, her skal blænde osv. være yderst præcist for at den giver det rigtige afgrænsede lysbillede på vejen. Herfor har flere seriøse producenter jo en justeringsmulighed på pæren hvor den kan drejes for at give det rigtige billede.
    En LED pære giver så meget mere lys at en fejlmonteret eller forkert justeret pære virkeligt kan være til gene for modkørende.
    Men det er imponerende hvad en LED pære kan kontra en klassisk glødepære.

• #8   26. aug 2020 mosfet

• #10   28. aug 2020 Enhver for for lys der frembringes ved a noget bliver meget varmt, har været forældet i mindst 10 år. Problemet med en LED i en forlygte beregnet til en gammeldags pære er at adskillelsen mellem lys og mørke ved nærlys er meget dårlig. Jeg prøvede det på min veteran, og gik tilbage til den originale 35/35W forlygtepære, der med garanti ikke blænder nogen. Til gengæld kan man heller ikke se noget som helst i mørke, men man kører heller ikke ret tit i mørke med sådan en. Resten er LED - inklusive positionslyset der har en 6W LED der går som køreys, og det en stor fordel på gamle motorcykler fra før 1960, hvor det var normalt med en 65w 6 volts dynamo.

Kommentér på:
Udskiftning til LED og overskud af strøm.

Annonce