1.406 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Affjedring og justering Affjedring og justering

Hej
Har læst herinde at forkert indstillet affjedring på cyklen kan være årsag til at cyklen begynder at wobble.
Er ikke sikker på det er det korrekte udtryk, men mener når styret pludselig begynder at ryste helt vildt, og kan være svært at få styr på igen.
Har forstået det som at det kun er i ekstreme tilfælde. Så det er ikke lige det jeg er nervøs for.
Jeg har bare når jeg kører tænkt over om min cykels affjedring er korrekt indstillet.
Hvis jeg skulle gætte. Så er bagfjederen god nok, men forgaflen er lidt for blød.
Har ikke haft cyklen særlig længe, og aner ikke hvordan det skal føles hvis det er korrekt.
Den går ikke ned, og banker imod når jeg f.eks kører høj fart og slipper gassen, MEN den går helt i bund.
Er det noget man skal forbi et værksted og have finjusteret, eller er det noget man kan justere med at pumpe luft i, og ramme et vist antal bar per kilo?
Det er en cbr600 fra 94.

På forhånd tak smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.
  • montering af induktionskogeplade 1.000 kr.
  • Elektriker 760 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Affjedring og justering
  • #1   31. aug 2020 Hvis den går i bund bare ved motorbremsning, så gør den det vel også ved brug af forbremsen? Det skal fikses/serviceres inden du kommer galt afsted. Der kommer nok mere udførlige råd om lidt.

• #2   31. aug 2020 Selvfølgelig skal afjedring justeres til kørers vægt og kørestil

• #3   31. aug 2020 der findes flere firmaer som gør sig i den slags og kør til dem som ikke laver andet der ved jeg du får det bedste resultat, affjedring er vigtigere end dæk, så det er noget der værd at smide lidt efter, jeg er dog af den erfaring at nogle af de her virksomheder gerne vil sælge den dyreste løsning, så vær lidt varsom og få guds skyld pris på det før de begynder

• #4   31. aug 2020 # det er ikke sådan at nogen ligger inde med et navn på ét af de firmaer?
    Jeg bor på Lolland Falster, men tænker næsten ikke at jeg er så heldig at der ligger noget i nærheden!?
    Mener hvis det er så vigtigt. Så kan det lokale mc værksted vel næsten ikke hjælpe?

• #5   31. aug 2020 Og Claus. Den går nok ret meget med også ved brug af forbremsen, men det er mere som om den er for blød.
    Det er jo desværre igen det med at jeg ikke er sikker på hvor meget den bør vandre ved opbremsning.

• #6   31. aug 2020 Har lige prøvet det med ikke at få en total pris på reparation af bilen inden de gik i gang og det blev voldsomt meget dyrere end jeg havde forventet

• #7   31. aug 2020 Mærkeligt at der ikke er nogen af de "gamle rotter" (ment positivt), der har svaret endnu. Det er ganske normalt, at affjedringer/støddæmpere skal renoveres på ældre motorcykler. Fjedre kan blive for sammenpressede og bløde, støddæmpere kan blive utætte og slidte. Det samme med pakninger og bøsninger. Det har der været mange emner omkring på motorcykelgalleriet og andre steder. Det er nok ikke det letteste gør-det-selv arbejde, så det kan være en god ide at finde et motorcykelværksted og høre nærmere og få et tilbud.

• #8   1. sep 2020 Som #7 antyder, så er affjedring en servicedel. Hvornår er der sidst skiftet olie i støddæmperen og hvor gammel er fjedrene? Det er ikke verdens sværeste opgave selv at give sig i kast med.

• #9   1. sep 2020 Bed værkstedet kigge lejer efter for slør i for- og bagtøj inkl. bremseophæng etc og få dem smurt. Det lyder til, at din cykel ikke er serviceret korrekt, når den oåfører sig som nævnt smiley

• #10   1. sep 2020 Et slidt fordæk kan også give rystelser som du beskriver. Når det er sagt så lyder det til at det er på tide med et afjerdringseftersyn. Hvis du har et lokalt mc-værksted så start med at få en pris og hør hvad der evt kan tilkomme. Der er jo stor forskel i pris om der blot skal skiftes olie eller om der også skal nye fjedre i. Og nu har du jo erfaring med hvad man skal spørge ind til ved værkstedsreperationer smiley

• #11   1. sep 2020 Kørsel med topboks kan på nogle cykler give voldsom wobblen ved hastigheder over 120 km/t.

• #12   3. sep 2020 Se din forgaffel efter om simmeringe er slidt der mangler sikkert olie i benene,og hvis du stryger hånden på fordækket mod køreretning kan du mærke om dit fordæk føles som en savklinge dvs.slidbanen er slidt sådan at der mellem drænrillerne er en højdeforskel kommer fra forbremsebrug

• #13   3. sep 2020 #7 Claus jeg har været inde på lidt sider som mere teknisk går ind i det med sammenpresning af fjedre, vandring og hvordan fjederen bliver påvirket ved x antal kilo. Udfra det burde man kunne danne sig en idé om hvorvidt fjederen er slidt op(I mangel af et bedre ord). Det kræver så umiddelbart at man har den oprindelige vandring og kilo påvirkning af fjederen. Tror dog mere jeg er til en lidt mere simpel løsning. Bare at sammenligne længden på fjederen når den er upåvirket. Altså hvis den er taget ud af gaffelbenet. Som Jacob i #7 skriver. Det er jo en mulighed selv at skifte delene. Om ikke andet. Så har jeg da lavet halvdelen af arbejdet når jeg afleverer stumperne på ét værksted hvis det går galt smiley hvis jeg skal teste fjedrene for sig skal der jo heller ikke være hjælp fra resten af opbygningen i benet. Så det med at regne mig frem til fjederens stand er måske slet ikke muligt...?
    Tror dog at jeg vil bruge min dyrt købte erfaring med bilen og høre hvad det koster på værksted inden jeg "gider" gøre det selv. Har en down-hill mountainbike hvor delene kostede 300kr mindre end at få et specielværksted i Jylland til at lave komplet service. Med den prisforskel. Så kan det ikke rigtig svare sig selv at gøre det. Hvis altså det var påkrævet... Har ingen problemer med simmeringe, eller utætheder. Så tænkte det måske bare var et spørgsmål om justering. Der er jo de der små spændende skruer i toppen af forgaflen som skriger skru på mig smiley men kører nok forbi et værksted og hører om jeg er helt galt på den, og alt er som det skal være, eller det er tid til service. Aner intet om hvornår sidste service var på den del.

#9 Richard jeg har heldigvis ikke problemer endnu. Det var mere en præventiv handling jeg er ude i, og så jeg samtidig kan danne mig et overblik over hvilke ting som kan gøre at jeg ville kunne havne i sådan en situation. Som det der er kommet med lejer, dæk og topboks f.eks.
    Mine tanker havde også været på om en styrdæmper ville være en investering som var noget jeg kunne tilføje. Udfra jeres input tænker jeg at det ikke er noget som er en nødvendighed. Min første cbr havde styrdæmper monteret da jeg købte den, MEN den havde også kørt som banecykel. Så var totalt ombygget i motoren.

• #14   3. sep 2020 #10 og #12 Leif og Kenneth jeg har prøvet at tjekke dækket på den måde som du skriver. Havde jeg ikke hørt om før. Kun det med at dækkene gerne bliver slidt så der kommer en kant fordi det bliver fladt på midten da man oftest på en cykel som bliver brugt på vej ikke kommer nok ud og bruge "siderne". Ingen savtakker endnu smiley men har jo heldigvis heller ikke problemer endnu. Til gengæld er den lille kant begyndt at komme. Så dækkene står alligevel nok snart til en udskiftning.

• #15   3. sep 2020 #10 Kenneth en lille tilføjelse til mit bil mareridt. Den har nok været hos mekaniker i 6 uger efterhånden. Så håber fanme den kommer tilbage som Porsche eller noget i den stil smiley

• #16   3. sep 2020 Nu har du ikke skrevet hvad det er for en mc, men tjekke lige priserne på nye fjedre til den (til den rigtige vægt) inden du spørger et værksted. De koster som regel ikke en bondegård. Jeg handlede vidst hos carpimoto.com sidst, der kan du få fjedre der er matcher din vægt.

• #17   3. sep 2020 Forfjedrenes slidgrænse = minimumslængde er gerne angivet i Honda's service manualer, sikkert også i din smiley

Forslag til at indstille for og bagfjedrene til din vægt finder du mange steder, det engelske stikord er "suspension sag". Men check først, at fjedrene er i orden, eller skift dem til nogle, der passer dig bedre smiley

Kommentér på:
Affjedring og justering

Annonce