Opfyldning af nyt batteri Opfyldning af nyt batteri
Jeg har netop fyldt og opladet et nyt batteri til min Suzuki TU 250 X. Da det var første gang, læste jeg både batteriets egen (kryptiske) vedledning og adskillige (noget mere informative) indlæg på dette forum, inden jeg gik i gang. Alligevel gik det ikke som forventet. Her er, hvad jeg gjorde:
- Jeg fyldte syre til 'upper level' stregen.
- Jeg bankede lidt på batteriet for at lade syren falde på plads, ventede en halv time, bankede igen og 'toppede op' til stregen.
- Jeg ventede et par timer og checkede syrestanden: Stadig perfekt, måske var den steget 1 mm.
- Jeg satte batteriet til opladning.
Nu kommer overraskelsen: For det første gik der kun tre timer, før opladeren mente, batteriet var 100% og skiftede til 'vedligeholdelses-tilstand'. For det andet var syrestanden ikke faldet som forventet, men derimod steget anseligt: Den er ca. en cm. over 'upper level', faktisk helt op til lågens nederste kant.
Jeg lod batteriet stå til i dag. I dag har jeg banket på batteriet - det løsrev et par luftbobler, men slet ikke nok til at syrestanden faldt.
Mine spørgsmål er derfor:
Er der nogen der ved, hvorfor syrestanden ikke er faldet ved opladning (som alle siger den vil)?
Og hvad jeg jeg i øvrigt gøre? Skal jeg tappe den overskydende syre af, eller kan jeg forvente, at den falder af sig selv, når batteriet tages i brug?
På forhånd tak for hjælpen.
PS:
Batteriet er et 11 amp. Aero:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=1639929960&n=1432351396&pn=1432351397
Opladeren er en Ring Motorcycle Charge: http://www.thansen.dk/product.asp?c=1639918220&n=-1592020869&pn=-1592020868
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 7 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 662
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Hvor det kommer fre ved jeg ikke, men det giver ingen mening.
Ofte er det faktisk bedre at fylde til min, lade op, og så hvis nødvendigt toppe op ca midt mellem max og min med vand! Ved opladning stiger temperaturen i batteriet ie. det hele inkl syren udvidder sig. Du kunne lige så godt have være "heldig", at have spildt svovlsyre!
I teorien vil du tabe lidt vand fra batteriet ved opvarmning. I min erfaring, er det så lidt, at det ingen betydning har.
Opladningstid: første gang, står du med helt friske og aktive blyplader i batteriet. De sulfateres lynhurtigt og der indstilles ret hurtigt en ligevægt mellem metallisk og ionisk bly (det er den der giver strøm!). I ganske mange tilfælde, kan man faktisk tage et frisk batteri, hælde syre på, og lade det stå i en time. Så vil det ote kunne starte en motor uden yderligere opladning.
Den går kun med helt nye blyplader - og kun hvi s der er kapacitet nok i batteriet:-)
feb 2008
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
Tak for de hurtige svar.
Opfyldning af nyt batteri