{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.366 visninger | Oprettet:

GS500, Kan ikke starte med elstart - diagnose? {{forumTopicSubject}}

Skal have en diagnose på hvad der kan være galt med GS'en.
Følgende er de symptomer jeg har oplevet og i kronologisk rækkefølge.

• Skal afsted om morgenen. Starteren drejer kun motoren en halv gang og klikker bare derefter hurtigt.
• Skubber den i gang og motoren starter nemt.
• Kører 25km og den starter fint derefter.
• Så står den stille i 8 timer og kan igen ikke starte. Gør det samme som om morgenen.
• Køber et ny batteri og den starter nu fint. Går ud fra at alting er ok nu.
• Morgenen efter starter hele cirkusset forfra og lortet starter ikke. Samme symptomer som i første punkt.


Selv med et nyt batteri, vil den ikke starte, så hvad kan her være galt?
Står den og aflader?
Lader den slet ikke?

Hvad kan jeg eventuelt måle på og hvordan?


Kommentarer på:  GS500, Kan ikke starte med elstart - diagnose?
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 260 MC-er: 15 Annoncer: 2 Emner: 125 Svar: 19.979
    #1   12. feb Få den startet og smid multimeter på batteripolerne på Volt måling.

    Omkring 2500 rpm, skal den stige til over 13 volt, og ved 4000 skal den være stabilt over 14 eller være i gang med at stige rimeligt kvikt.

    Mit gæt er at den ikke lader ordentligt. Alder alene, kan have taget livet af spændingsregulatoren.


  • #2   12. feb defekt starter ?

  • #3   12. feb #1 Tak for input, det lyder fornuftigt. Jeg prøver lige at måle på det senere i dag.

    #2 Starteren har det fint og kan sagtens tørne motoren, når batteriet ellers er tanket op.


  • #4   12. feb prøv at måle på batteri når cyklen er startet

  • #5   12. feb Hvor står den om natten?
    Det er slædehunde koldt lige for tiden.
    Det betyder tykkere motorolie og et batteri, som absolut ikke leverer max i startøjeblikket.
    Når du skubber den i gang, bliver olien stille og roligt lidt varmere, samtidig med at du lader på batteriet, som derved også bliver lidt varmere.
    Tilsammen kan det godt gøre udslaget mht om den vil starte eller ej.
    Når du får målt ladespænding, som beskrevet ovenfor, ved du om den lader.
    Hvis det ellers er OK, må du bare vente på varmere vejr, ligesom alle vi andre gør smiley
    En mulighed er at lade den stå med en lader på natten over, hvis du har mulighed for det, på den måde holder du batteriet fuldt opladet og lunt samtidigt.

    God weekend


  • #6   12. feb Gode forslag alle sammen, tak for det smiley

    #5 ja den står ude i kulden. Det har aldrig været et problem før nu og ja det er ganske rigtigt meget koldt for tiden, men maskinen skal jo stadig fungere. smiley

    Anyway. Fik opladet batteriet til ca. 12.9V. Det var rigeligt til at starte den.

    Ved omkring 2000rpm kunne jeg aflæse 14.3V på batteriet.
    Ved 4000rpm og på faldt det til 12.3 -ish.

    Så jeg ved at batteriet (nyt) kan modtage strøm samt afgive nok til at starteren kan starte motoren. I morgen tidlig vil den sikkert ikke kunne starte på el.

    Kan vi konkludere noget ud fra det?


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 260 MC-er: 15 Annoncer: 2 Emner: 125 Svar: 19.979
    #7   12. feb Ja. Din spændingsregulator er med al sandsynlighed død.

    Men for at være helt sikker på at spolerne virker, skal du pille stikket af fra statoren og måle vekselspænding mellem de tre gule ledninger.
    Der skal være samme spænding alle tre veje - og vist nok omkring 60-70 volt, ved ca 3-4000 omdrejninger.

    Spændingsregulatoren (også kaldet ensretter) er ikke et dyrt komponent, og er ikke blevet udviklet i mange år, så levetiden er gætværk.
    Har du tænkt dig at beholde cyklen i længere tid, er det værd at skifte til en MOSFet regulator fra f.eks discteknik.dk. Den spilder ikke den overskydende effekt i varme, så den belaster både stator, rotor, batteri og ledningsnet mindre, og sikrer samtidig stabil og problemfri ladespænding i mange år.
    Smid ham en mail - så kan han fortælle hvad du skal bruge. Mit gæt er den 3 fasede 375 watt model, men det ved han bedre end mig. smiley


  • #8   12. feb Jeg prøver at måle på de gule ledninger i morgen.

    Hvordan skal jeg præcis måle dem?
    Den sorte og røde på hvert sit ben i stikket, eller den sorte til stel?


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 260 MC-er: 15 Annoncer: 2 Emner: 125 Svar: 19.979
    #9   12. feb Der er 3 gule eller hvide fra motor til spændingsregulatoren.

    Motoren skal køre.

    Fra 1 til 2
    Fra 2 til 3
    Fra 3 til 1

    Der skal være samme spænding ved samme omdrejningstal, på alle 3 målinger.


  • #10   12. feb Holy shit - Det var sgu hurtigt svar smiley
    Tak, jeg prøver det i morgen smiley

    I øvrigt så skal den sælges til foråret, så jeg gider ikke at ofre mere end højest nødvendigt. Men spændende med MOSFet regulator. Skal lige huske det.


  • #11   13. feb Det gik jo strygende. smiley

    Kom med multimeteret til at krydse to af benene på stikket.
    Der kom en gnist og nu er multimeteret dødt smiley

    Men! Siden der kom en god gnist, antager jeg at der kommer strøm fra motoren, så jeg bestiller en ny spændingsregulator og tager den derfra.


  • #12   13. feb Jeg syntes det er svært at finde en spændingsregulator online.
    Kunne sagtens bestille fra brdr sejr. De har sagerne, men de er altid en evighed om at sende stumper.

    Kan nogen online btikker anbefales?


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 260 MC-er: 15 Annoncer: 2 Emner: 125 Svar: 19.979
    #13   13. feb mc-importen.dk

  • #14   13. feb De har den desværre ikke smiley

    Original part# er forresten sh640ha.


  • #15   13. feb Ring til Jim når han åbner ( mc-importen ), han kan også skaffe stumper der ikke er på hjemmesiden.

  • #16   13. feb Prøv mcbutikken.dk
    Jeg søgte en tilfældig årgang og fandt en under varenummer
    700.05.90


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 260 MC-er: 15 Annoncer: 2 Emner: 125 Svar: 19.979
    #17   13. feb En Schnabel koster kun 1275 kroner kontra 925 for en original.

    Jeg havde smidt de ekstra kroner i det.


  • #18   13. feb Det havde jeg også gjort. Men er man i nød og ikke kan få fat i andet, så -

  • #19   13. feb Den som Matthias linker til, passer ikke på min model, da den er for stor til at kunne sidde under skjoldet (facelift). Det var ellers et super godt fund.

    Ja, man kan godt lave en masse om, men jeg vil gerne holde det originalt og den skal på sigt også sælges, så derfor jeg vil ikke ofre en øre mere end højest nødvendigt smiley

    Skulle jeg beholde den, ville jeg 100% have snuppet en Schnabel!

    Ved en officiel forhandler skal jeg give 960,- og det er langt mere end jeg vil bruge.
    Fandt og har købt en der ikke har gået ret meget.

    Ja ja, kat i sæk osv, men det er trods alt en original del, så jeg tager sgu chancen smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 260 MC-er: 15 Annoncer: 2 Emner: 125 Svar: 19.979
    #21   13. feb Men den originale del er lort....

    Det er kina produktion til de fleste cykler, for man udvikler ikke på den mere, men sælger bare folk en ny når den fejler. smiley


  • #22   13. feb Den originale er lort, jeg er enig, men den er original.

    Derfor skal jeg ikke til at forklare en køber hvorfor jeg har instaleret X i stedet for en original og hvorfor jeg syntes den er meget bedre.

    Originale stumper kender man og ved hvad man kan forvente af smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 260 MC-er: 15 Annoncer: 2 Emner: 125 Svar: 19.979
    #23   13. feb Pointen er netop at man ikke ved hvad man kan forvente af en 20 år gammel dims - uanset hvor få km den har kørt.

    Det er alder og mangel på kvalitet, der dræber dem. Hvis ikke en eventuel køber forstår det, kan du jo bytte den ud til en original til den tid - og flytte schnabel'en over på din næste MC. Alle cykler har det samme problem, for det er som sagt et komponent man ikke regner for noget.


  • #25   13. feb #23 for fanden, nu giver du mig gode ideer. smiley
    #24: Hvem, hvad og hvor?


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 260 MC-er: 15 Annoncer: 2 Emner: 125 Svar: 19.979
    #26   13. feb #25 - Jeg fortæller bare hvad jeg selv gjorde. Mit liv er for kort til standard spændingsregulatorer. Den jeg har liggende, er 3 cykler gammel. smiley

  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    okt 2015

    MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 36
    #27   16. feb Defekt nåleventil på svømmeren?

  • #28   16. feb #27: Altså nu kan han jo skubbe den igang, så det er nok ikke fordi cylinderen er fyldt med benzin. Desuden er der fundet frem til at det er et el problem, så nej det er ikke en defekt nåleventil.

  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    okt 2015

    MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 36
    #29   16. feb Kunne sagtens skubbe min gsxr 400 i gang, da den havde en defekt nåleventil og havde samme problemer som trådstarter. Ud fra indlæggene er problemløsning ikke nået længere end at trådstarter har brændt sit multimeter af, Så det er måske lidt tidligt at konkludere problemet løst?

  • #30   17. feb Modtog i dag den nye spændingsregulator og har monteret den.
    Ved 2000rpm måler jeg 13.2V og fra 3000rpm og op, måler jeg nu 14.65V. Tak til Sajmon for at have ramt sømmet op hovedet i første hug. smiley

    #29 "Ud fra indlæggene er problemløsning ikke nået længere end at trådstarter har brændt sit multimeter af" - det lyder sgu alligevel af god humor. smiley

    Multimeteret er i mellemtiden blevet udskiftet og en ordentlig måling er udført.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 260 MC-er: 15 Annoncer: 2 Emner: 125 Svar: 19.979
    #32   17. feb #31 - Det der er toppen af dovenskab.... Læs lige tråden inden du kommenterer.

  • Steen R
    Steen R Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 14 Følgere: 1 Svar: 12
    #33   17. feb Nu ved jeg jo ikke hvordan du har målt statoren, -du sagde der kom gnist, som brændte måleapparatet af? Du må have indstillet det forkert.
    Det er den i del hvor strømmen laves, og de tre ledninger kommet ud fra generatoren. Det hedder en generator, fordi den laver vekselstrøm, som ensretteren laver om til pulserende jævnstrøm.
    En Dynamo laver strøm, som kan lade batteriet direkte, nå ja, der er selvfølgelig et relæ med en tilbageløbsfunktion m.v., ellers løber strømmen baglæns når motoren stoppes.
    Jeg forstår ikke ikke hvad der skete da du skulle måle? Når stikket er taget fra generatoren, skal den målte SPÆNDING (motoren startet) være ca 50 volt når du måler mellem de tre ledninger, ens spænding uanset kombination. ( tag aldrig ledningerne fra fra batteriet med startet motor!) du risikerer at alle pærer springer.
    Håber dit projekt lykkes.


  • Steen R
    Steen R Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 14 Følgere: 1 Svar: 12
    #35   17. feb Tændingsanlægget trækker kun den spænding der skal til for at gnisten springer. Lægger du tændrøret på motorblokken, og kan se gnisten springer fint. Det kan så godt være billedet er et andet når tændrøret er monteret i motoren. Kompressionstrykket mellem midterelektrode og sideelektrode gør at modstanden stiger, det gør spændingen også. Det som virker ude gør måske ikke inde! Normalt er maks spændingen ca. 30. 000 V. Det er kun milliampere, som trækkes.
    Startmotoren trækker kun den spænding, som er på batteriet. = 12,5v ca. som falder når startmotoren aktiveres. Nu ved jeg ikke lige med en MC, men en husholdningsfilm bruger mellem 300 - 400 amp.
    Det er jo derfor at startmotoren kun kan trække i begrænset tid. ??


  • #36   17. feb #35:
    HUSHOLDNINGSFILM .??


  • #37   17. feb Ordentlig syg husholdningsfilm der smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 260 MC-er: 15 Annoncer: 2 Emner: 125 Svar: 19.979
    #38   17. feb 3-400 amp husholdningsfilm.

    Er det lissom en 200km/t skaffel?


  • #39   17. feb Nu må du se i morgen om den nye spændingsregulator afhjælper problemet, men jeg tvivler nu.

    Du skriver at den kunne skubbes igang og at den efter at have kørt i lidt tid godt kunne starte med elstarteren. Den gamle spændingsregulator virkede altså rigeligt tilstrækkeligt.

    Hvis den ikke kan starte efter at have stået hen over natten, så aflades batteriet altså. Det kan ikke være anderledes og det har intet med spændingsregulatoren at gøre. Det kan være et meget ringe batteri, men det har du jo skiftet. Så den eneste anden mulighed er altså at der er noget som trækker strøm, selv når tændingen er slukket. Med alt sandsynlighed har du nogle kabler, hvor isoleringen er slidt ned og der altså løber en lille strøm imellem enten 2 kabler eller 1 kabel og stel.
    Du kan teste det ved at seriekoble dit multimeter mellem batteriet minus pol og stel(det er det nemmeste). Hvis der løber en strøm når tændingen er slukket, så har du en strømlækage.

    Hvor givne skade på kablerne er henne er der ingen der kan svare dig på hen over nettet, men det må nødvendigvis være en 12V ledning imellem batteriets plus pol og tændingslåsen. Eller imellem batteriet og elstarter relæet. Eller imellem batteriet og spændingsregulatoren. Det er de eneste kabler, hvor der er spændingen når tændingen er slukket, medmindre at det er selve tændingslåsens interne kontakt der hænger(tvivlsomt).

    Hvis dette viser sig at være problemet, så er det bedste at skifte kablet. Det er billigt. Alternativt kan du vikle elektriker tape om skaden, men det er ikke en ideel løsning. Krympeflex er bedre, hvis du kan få det på, men jeg ville stadigvæk skifte kablet, hvis muligt.

    Du kan selvfølgelig også være heldig at det var den gamle spændingsregulator, som havde en lækage. I så fald fantastisk.

    Åh ja der er ofte sikringer i multimetre. Det er meget muligt at det blot er en af dem som er sprunget i dit multimeter. De kan nogle gange tilgåes ved siden af batterierne. Andre gange skal man skille multimeteret ad. Sikringerne koster få kroner, så det kan være det værd medmindre at det er et meget billigt multimeter.

    Held og lykke.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 260 MC-er: 15 Annoncer: 2 Emner: 125 Svar: 19.979
    #41   18. feb #40 - Men du kender så ikke til en GS500, kan jeg se.

    1. Den har ikke kickstarter.
    2. Den har ikke accelerationspumpe.
    3. Den startede fint kold, det første stykke tid.

    Stemplet går ikke stramt, for så meget skrumper en cylinder ikke ind på 30 graders temperaturforskel - men olien kan være træg fordi den er iskold.

    Men bemærk venligst at den kan starte uden problemer, til den har kørt et stykke tid. Det tyder på enten afladning eller mangel på opladning, som er stort det samme - uanset hvad er der ikke strøm nok til rådighed, når den har kørt en tur.

    Havde du gidet læse tråden igennem, ville du se at han fandt en fejl, og rettede den. Om det så afhjælper problemet, må tiden vise. Mit gæt... Og det er KUN et gæt... er at det er tilfældet.
    Ingen af mine cykler bruger nogensinde choker. Hurra for indsprøjtning, som selv sørger for koldstartsopfedning.... smiley


Kommentér på:
GS500, Kan ikke starte med elstart - diagnose?

x