{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.422 visninger | Oprettet:

ØKO tuning marketingspjat eller ?! {{forumTopicSubject}}

Hej.

På en F10 520D, man gerne vil have til at køre så langt på literen som muligt, bør man så få lavet en "Øko chiptuning" af den? eller er det noget værre pjat?

Jeg kan se nogle chiptuning hjemmesider klder "Øko chiptuning" for noget pjat marketingsord. Mens andre sælger det.

Jeg er ikke vildt godt inde i de forskellige parametre man kan indstille på ved chiptuning af sådan en diesel motor.
jeg er ret så ligeglad med om den har 170 heste eller 230 eks.

Men hvis man gere vil have den til at køre så langt på literen som muligt, kan det så betale sig at få den chip tunet eller ej?
og skal man tage en af de chiptuningsvirksomheder der gerne vil sælge en "Økotuning" eller skal man tage en af dem der kalder en økochiptuning for noget pjat, men som faktisk også skriver lidt om brændstofsøkonomi på deres hjemmeside og måske ikke bare er interesseret i at hive folk igennem "salgskanalen" ved at kalde produkterne det der sælger.

mvh.


Kommentarer på:  ØKO tuning marketingspjat eller ?!
  • #1   16. sep 2022 Det er jo nok muligt at der er noget at hente..
    Jeg har en Talisman hvor man kan ændre køremode til Eco mode og i forhold til Normal mode giver det en forskel på ca 10 % - fra 5,4 l / 100 km til ca. 4,8 l - ca.
    Fra Sport mode er det nok nærmere 20 % - så jeg tænker at muligheden er der..


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 277 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.632
    #2   16. sep 2022 Hvis du vil køre længere på literen, så tag et øko kørsels kursus - der får man at vide hvad der rent faktisk virker.

    Lige så snart du får dem dimset i motorstyringen, er der chance for beslaglæggelse kva regeringens "vi hader biler" indsats.


  • #3   16. sep 2022 Det var jo netop det VW gjorde i diselskandalen.
    De lod hånt om forurening og kom så til at køre længere på literen.
    I servideindkaldelserne stod jo netop at når de fixede det kunne man risikere at køre kortere på literen.

    https://www.nationalgeographic.com/science/article/151114-can-you-hack-your-car-for-better-mileage

    Så ja, du kan køre længere på literen med chip-tuning, men du forurener mere end lovligt er, og ingen ved om du over tid laver skade på dele af motoren.


  • #4   16. sep 2022 Øko kurset er nok den enkle og billig forslag , vi kan tydelig se hvem der kører billigst i turist busser og det er nok til at det kan ses på mdr. Bestillingen af diesel , husk at tage konen med på kursus

  • #5   19. sep 2022 Hvad den enkelte gør og ikke gør vil jeg overhovedet ikke blande mig i, men er det ikke netop denne type tuning der gør, at bilerne i hobetal bliver konfiskeret og derefter giver ejeren to muligheder: send bilen til skrot ELLER få den gjort original på originalt værksted med orginale dele (og evt. chip/motorstyring som her)?

    Bare man lige i det mindste er opmærksom på den heftige økonomiske straf såfremt fælden klapper smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 277 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.632
    #6   19. sep 2022 #5 - Der er faktisk faldet principiel dom, om at der er frit værkstedsvalg.

    Men ellers har du ret.


  • #7   19. sep 2022 6> Du har ret - nu du lige skriver det, så kan jeg faktisk godt huske, at der er blevet frit valg af værksted.

  • #8   21. sep 2022 I virkeligheden skal der ikke meget mere til, end at man dropper tanken om, at man har så forbandet travlt med at komme fra A til B.
    Kan man komme væk fra den tanke og køre derefter, er der allerede sparet på brændstoffet. smiley


  • Kenneth G
    Kenneth G Tilmeldt:
    dec 2015

    Følger: 1 Svar: 49
    #9   22. sep 2022 Jae. At sætte farten ned til fartgrænsen, er faktisk den hurtigste vej til brændstofbesparelse.

  • #10   23. sep 2022 Venligst hold jer til emmet.

    Tænker ikke der er nogle herinde der ikke ved at en bil går længere på literen hvis man træder mindre på speederen.

    No hate og god dag. :)??


  • #11   24. sep 2022 Til Martin. Det er vist også det at der er rådet til igennem hele tråden . Kør ordentlig og du sparer brændstof . Kører selv Elbil og der flytter 80 til 130 min 25 % på forbruget

  • #12   24. sep 2022 Til #6 og 7: Det er rigtigt, at man nu har frit værkstedsvalg, men efter en retssag er der åbenbart krav om, at reparationen skal godkendes af et autoriseret værksted efterfølgende.
    Se videoen her, hvor ovenstående omtales efter ca. 28 minutter.
    https://www.facebook.com/highoncars/videos/472732518099250


Kommentér på:
ØKO tuning marketingspjat eller ?!

Annonce