{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mer benz uden db killer
  • #1   26. nov 2022 Hvorfor?

  • #2   26. nov 2022 Hvorfor jeg spørger er for at være sikker på den ik får for lidt. Da den uden db killer er lige å grænsen. Hvis det var det du mente

  • #3   26. nov 2022 Og er det normalt at en 4 cylinders mc fra 2000 med karburator kan tage 10-15 sek om at starte efter den har stået stille i kun 2-3 uger ?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #4   26. nov 2022 Den får ikke mere benzin uden db killer.

    Men det er MULIGT at den kræver mere benzin for at få den rette blanding, når db killeren pilles ud.


  • #5   26. nov 2022 Super. Men var lige ude at køre idag, så da jeg kommer hjem og får den på standeren drejer jeg dækket rundt, og mærker det går meget sejt. Især bagud er det somom der er et punkt hvor den nærmest er låst. Fremad stoppet den med det sammen men bagud ska jeg nærmest bruge 2 hænder og stopper ogs med det samme

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #6   26. nov 2022 Sikkert et stift kædeled.

    Ellers kan det være et leje i baghjulet som er ved at være træt.


  • #7   26. nov 2022 Ville det hjælpe at gøre den ren, og smøre kæden ind tror du ?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #8   26. nov 2022 Det ville hjælpe dig at finde fejlen, før du gjorde noget andet. Det kan nemt ses ved at køre hjulet langsomt rundt. Det eller de led som ikke retter sig ud, er stive.

    Har kæden et stift led, så skal du skifte kædekit.

    Er baghjulslejerne trætte, skal de skiftes.


  • #9   26. nov 2022 Iordn skal jeg kigge der ved tandhjulet ik ?

  • #10   26. nov 2022 Og nu lagde der jo meget vand å vejen. Så vil skidt virkelig kunne gøre så meget ved kæden ?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #11   26. nov 2022 Du skal bare kigge på den slappe del af kæden. smiley

    Hvis det er en kæde med O eller X ringe, så kommer der ikke skidt og snavs ind i den.


  • #12   26. nov 2022 Hvordan ser jeg om det er o eller x ring ?

  • #13   26. nov 2022 Kan du se udfra det billede her ?

    profilbillede
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #14   26. nov 2022 Nej. Tag et billede tæt på kæden lige bagfra.

  • #15   26. nov 2022 Iordn gør jeg lige, er det ok jeg lige tager en video hvor du så også ka tjekke ledene for mig ?:)

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #16   26. nov 2022 Sæt kameraet på noget stabilt og sæt noget ordentligt lys på.

    Optag fra siden tæt på den slappe del af kæden, mens du roterer hjulet langsomt.

    Hvis jeg ikke svarer, er der helt sikkert en anden der gør. smiley


  • #17   26. nov 2022 Iordn, jeg lægger den op indenfor 15 min. Håber du har tid til at kigge det igennem der smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #19   26. nov 2022 Den har O eller X ringe.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #20   26. nov 2022 Lorte shorts... Man kan ikke få tidskode i dem. smiley

    Men 5. og 7. gang du flytter hjulet, er der stive led som ikke har rettet sig ud - sikkert flere.

    Det ville være tydeligere, hvis du filmede LIGE ind fra siden.

    Men enten slæber din bagbremse eller også er der OGSÅ noget med hjullejerne, for hjulet stopper alt for hurtigt.


  • #21   26. nov 2022 Super så ska jeg ik bekymre mig om skidt hvertfald, har du set videoen, det hyler fanme ogs noget da..

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #22   26. nov 2022 Jeg havde ikke lyd på, men hvis den gør det, er der flere ting du skal se efter.

    Kæden ser jo fin ud, men der er helt sikkert stive led på den.

    Kaliperen hænger sikkert, så det skal som minimum adskilles og renses og smøres.

    Når kaliper og kæde er pillet af, kan man mærke om lejerne er sløje.


  • #23   26. nov 2022 Ja ved ik hvorfor den gør det på auto laver shorts. Men de led du snakkede om kan slet rettes op hvis jeg smurte kæden ? Og ja dækket går meget stramt. Men det ku ogs godt lyde som bremsen ikk når jeg drejer dækket ?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #24   26. nov 2022 Stive led på en kæde med O eller X ringe = død kæde.

  • #25   26. nov 2022 Daamn. Så ny kæde, og afrensning af kaliber, evt hjulleje, ikk? smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #26   26. nov 2022 Kæde og tandhjul sammen.

    Regn med at kaliperen skal have et sæt nye ringe. De vokser altid når man piller dem ud, så man ikke kan samle det igen.

    Hjullejer er kun måske. De skal kontrolleres først.

    Jeg køber normalt den slags dele på mcbutikken.dk


  • #27   26. nov 2022 Tak for hjælpen, og ka godt se hva du mener med der 6-7 gang jeg drejer dækket. Men er der en grund til den går meget strammere med hjulet baglæns?

  • #28   26. nov 2022 Og ka det virkelig la sig gøre at det der sker på en tur. Inden jeg kørte snurrede den ok rundt, men stadig ik som når man ser andre på YouTube. Og efter køreturen var den bar stram som fanden..

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #29   26. nov 2022 Den virker jo, til den ikke virker mere.

    Start med at finde ud af hvor meget der fejler før du konkluderer noget.


  • #30   26. nov 2022 Det ser ud som om kæden er meget stram, og det kan godt gøre, at hjulet kører trægt rundt, især visse steder på omgangen. Det er lidt svært at se, men på første billede kan det godt se ud som om at kædehjulet er godt slidt - på den ene tand, man kan se i hverfald. Når kæden er løsnet kan man se om der er slitage ved at trække ud i den midt bag på kædehjulet, alt efter, hvor meget luft og slip, der er mellem kæde og tænder.
    Når kæden er løsnet, kan du også bedre finde ud af, hvad der får baghjulet til at gå trægt.


  • #31   26. nov 2022 Iordn tak for hjælpen. Så i tror begge det kæde og de tænder den går på, som ska skiftes?

  • #32   26. nov 2022 Ja man skifter normalt kæde og begge kædehjul samtidig. Det kræver noget værktøj og lidt håndelag, hvis du ikke vil have et værksted til at gøre det.
    Der burde stå i din manual til MC'en noget om, hvordan man gør (også med justering af kæde osv). Man kan også finde vejledninger på youtube (man skal måske søge på engelsk, men der er også danske).
    Her er der f.eks. én fra Lasses Motorblok om kontrol af kæden: https://m.youtube.com/watch?v=-UEKvpDBCE8

    Du skal selvfølgelig også finde ud af, som Sajmon siger, om det er bagbremsen, der hænger, eller noget andet der er galt.


  • #33   26. nov 2022 Super hvor stor er sandsynligheden for at det noget med gearkassen at gøre ? Kan de stive led virkelig gøre det. Hvis nu det ik er bagbremsen der hænger

  • #34   26. nov 2022 Gearkassen? 0%
    Jeg kunne høre nogle pibelyde på din video. De kan komme fra bremsen, hvis den hænger eller fra hjullejet (som Sajmon har skrevet). Hvis kæden er meget stram, når du roterer baghjulet kan det også bremse hjulet. Der er også den mulighed, at hjulet har rykket sig lidt og sidder skævt.

    Du er nødt til at få løsnet baghjulet, og måske taget helt af for at kontrollere og fejlfinde. Hvis du har manualen, burde der stå, hvordan man griber det an.


  • #35   26. nov 2022 Den værste af de ting er vel hvis hjulet har rykket sig skævt ikk ? Og hvorn faen sker det lige ?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #36   27. nov 2022 #35 - I stedet for at dine tanker vandrer i alle retninger, så adskil og fejlfind.

    Du spiler alt for meget tid med gætteri.


  • #37   27. nov 2022 100 % men det eneste jeg vil kunne finde udaf er at skille kaliberen ad.. Men så længe det ik ka være gearkassen er jeg mer rolig smiley

  • #38   27. nov 2022 Det er simpelt nok at justere hjulet ind, så det sidder lige. Det skal man hver gang man justerer kæde - og altså har haft akselboltene i hver side løsnet.
    Det er næppe det, der er problemet i dit tilfælde. Jeg nævnte det bare som en mulig årsag.

    Når hjulet er kommet af kan man presse kalibrene ind ved at lirke med et stykke træ eller skruetrækker mellem bremseklodserne. De skal bare ikke presses helt i bund.

    Når du engang har justeret kæden og sat hjulet rigtigt med stilleskruerne i hver side, er der et trick med at køre en klud ind mellem kæde og kædehjul, så hjulet sidder i spænd. På den måde flytter hjulet sig ikke så let, når man strammer akselboltene til i hver side.


  • #39   27. nov 2022 Men hvordan ved man det ik er det som er problemet ? Vil hvertfald ud at prøve at tage kaliberen af først og se om den kører frit så

  • #40   27. nov 2022 For mig ser det helt sikkert ud som om det er bremsen, som hænger, altså går for stramt.
    Der er også et par kædeled, som ikke er rettet helt ud, men kan du rette dem, blot ved at klemme let på dem med to fingre, ville jeg ikke gøre mere ved det. Er de derimod helt stive, så du skal have fat med begge hænder, for at rette dem, er der ingen vej udenom at bytte til nyt.
    Bagbremsen skal der helt sikkert kigges på.
    Men er du ikke 100% sikker på hvad du laver, så få hjælp.
    Enten af en, som hjælper ved at kigge over skulderen og vise hvordan, eller ved at overlade det til et værksted. Det er både din egen og dine medtrafikanters sikkerhed, som er på spil, hvis bremserne ikke virker. Bagbremsen er bestemt ikke den mest kritiske, men stadig skal den virke 100%, især i en nødsituation.


  • #41   27. nov 2022 Fee vil lige prøve det med kæden. Var faktisk lige ude at køre en hurtig tur på 10 km inden jeg ville tage kabilbern af. Og efter det kørte hjulet fint rundt både frem og tilbage.. så hva faen ka det være som har gjort det ? Nåede ik at tage kaliberen af

  • #42   27. nov 2022 Så skal du bare tjekke kædespændingen. En for stram kæde kan knække under kørslen. En for løs kæde kan hoppe af (nogen siger hellere lidt til den løse side, end den stramme side). Og så hvordan leddene har det. Det vil være et fint vinterprojekt at få det ordnet/skiftet som andre allerede har nævnt.

  • #43   27. nov 2022 For mig lyder det 100 % som din bagbremse hænger. Prøv at afmonter kaliberen, så jeg næsten sikker på det løber frit igen.
    Men rigtigt, der er også et par stive led på kæden, men de burde mere give sådan punktvis at hjulet kan gå stramt samt du kan se kæden blive stram/løs når du rotere.
    Bør ihverfald skiftes.


  • #44   27. nov 2022 Kæden vil jeg ogs få skifter i løbet af vinteren, men hvordan kan det være baghjulet løber frit efter en køretur idag, uden jeg havde kaliberen af

  • #45   27. nov 2022 Det har været bremsen der "hang". Bremserne fungerer jo på den måde, at stemplet presser klodsen ind mod skiven, når man aktiverer håndtaget/pedalen. Når man slipper håndtaget, er der ikke nogen fjeder eller andet mekanisk, der presser klodsen væk fra skiven, den løsner sig blot lidt af sig selv på en eller anden måde. Hvis så stemplet går lidt trægt kan klodsen blive hængende for tæt ind på skiven. Når du så har kørt en tur og aktiveret bremsen og det hele er blevet varmt, har tingene rettet sig igen.

  • #46   27. nov 2022 Det gir mening. Tak for forklaringen ! smiley

  • #47   27. nov 2022 Hvis det er bremsen bør du smøre den.
    Så vidt jeg husker er det altid 2 stemplede kalibre bagpå, altså uden glidestænger.
    Så tager du kaliberen af og fjerner bremseklodserne.
    Stikker et stykke træ ind i mellem og blæser FORSIGTIGT stemplerne ud med noget trykluft (Træstykket er for at det ikke siger SMELD metal mod metal, hvis du ikke er forsigtig nok)
    Så ploerer du stemplerne, giver dem bremsefedt og stopper dem ind.
    Du kan også vaske kaliberen lidt af i sprit inden du samler.
    Så monterer du og hælder ny væske på og lufter ud osv.
    Husk at smøre bremseklodserne PÅ KANTERNE hvor de skal kunne bevæge sig.
    (Og KUN på de kanter.)


  • #48   28. nov 2022 Super tak for det. Vil jeg få gjort, men ska jeg ogs smøre den på kanterne hvis det hel nye klodser der kommer på ?

  • #49   28. nov 2022 Jeg har skiftet bremseklodser bagpå uden at smøre kanterne. Gjorde dog godt rent for snavs og bremsestøv. Klodserne sidder så de kan bevæge sig en anelse frit. Og jeg har ikke haft problemer.
    Vær opmærksom på, at der kan sidde nogle blikstykker ved klodserne, som kan falde ud, når man skifter, og at man får dem sat rigtigt på plads igen.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #50   28. nov 2022 Man skal ikke smøre klodser nogen steder - der skal bare være rent når man monterer dem.

  • #51   29. nov 2022 Super tak i to smiley

  • #52   1. dec 2022 Kender ik din model !!
    - og det er ikke blot fordi gummi dæmperne i navet er slidte??
    - så kan bag tandhjulet godt hænge, og ‘slå’ sig (ligner det!) med klik lyde, - når man snurrer hjulet ubelastet..

    - just asking??
    smiley


  • #53   2. dec 2022 Hvor sidde de henne ?

  • #54   2. dec 2022 De sidder inde i dit baghjul.
    Tandhjulet bagpå sidder faktisk slet ikke fast
    Det sidder på en anordning med 5-6 flanger som går ind i hjulet.
    Og så er der gummi mellem disse flanger og nogle flanger i navet.
    Så når du kobler til eller skifter gear lidt brutalt, så er der faktisk noget elastik til at tage chockpåvirkningen:

    https://www.webike.ph/ph_news/webike-original/how-to/20210527-dampers-are-important-extends-the-life-of-the-drive-chain-by-reducing-the-impact-when-starting/


  • #55   4. dec 2022 Tak. Vil jeg prøve at kast mig ud i over vinteren smiley

  • #56   4. dec 2022 Ved en af jer hva grunden ka være til at min mc går ud med det samme jeg slipper koblingen halvt kun nogle gange. Så da jeg løb den igang var der ingen problem. Har video af det. Anbefales at spole 1 minut frem

    https://youtu.be/8lKpp8B31Q4


  • #57   4. dec 2022 Du skal vel give lidt gas samtidig med at koblingen slippes. Videoen er privat og kan ikke ses.
    Måske trænger den også til en gang service.


  • #58   4. dec 2022 Men har du noget specifikt du tror det ka være? Men nu ka du se videoen, og jeg giver gas som du kan se

    https://youtu.be/8lKpp8B31Q4


  • #59   4. dec 2022 Så den går ud selvom den står i frigear?

  • #60   4. dec 2022 Nej når den står i frigear går den ik ud

  • #61   4. dec 2022 Ja det er ikke til at vide ud fra videoen, da motorcyklen ikke bevæger sig.
    Det kunne være støttefodskontakten der "hænger". Ligesom hvis man glemmer at slå støttebenet op og sætter i gear og vil køre, så stopper motoren med det samme.
    Nede ved sidestøttebenet sidder der en kontakt... en lille arm, der bliver skubbet ind og ud alt efter om støttebenet er oppe eller nede.
    Andre kan vist fortælle, hvad man skal gøre, hvis det er det, der er galt. Ellers så prøv at slå støttebenet ind og ud nogle gange i træk for at "massere" kontakten. Eller skub kontakten ind og ud nogle gange med håndkraft, når støttebenet er nede. Hvis ikke kontakten er ordentligt inde eller er i "udu" (måske snavset), "tror" motorcyklen at støttebenet er slået ud.


  • #62   4. dec 2022 Nåår det gir mening, ogs det at det kun er nogle gange. Men selve fodhviler og gearpedal sidder løst er det meningen ? smiley

  • #63   4. dec 2022 Fodhvilerne er monteret, så de vippe op (og ned), så der vil også være lidt sideslør.
    Gearskifteranordningen har også et vist "slup" og skal altså kunne rokkes lidt. Den er selvfølgelig sikret med en låseskive eller noget i den stil. Det er som regel også muligt at ændre på indstillingen i forhold til fodhvileren, så den kan tilpasses den enkelte fører, hvis der er behov for det.


  • #64   4. dec 2022 For helvete hva sku man gøre uden den gruppe her er for fed, den har satme sparet mig for mange spekulationer ! Tak for hjælpen ven, og venner i for fede ! Go jul i alle smiley

Kommentér på:
Mer benz uden db killer

Annonce