{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Led lys
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #1   30. dec 2022 Ja 1% skal den falde - og være asymmetrisk.

  • #2   31. dec 2022 Der er ikke krav om at den er asymetrisk på MC.

    Og det er mindst 1% den skal falde. Må gerne falde mere når bare den kan oplyse 30m frem.


  • #3   1. jan 2023 1%, altså 1 cm pr. meter. Men er det ikke noget med, at det er ulovligt at skifte til LED, hvis det ikke kommer fra fabrikken?

  • #4   1. jan 2023 Det er i hvert fald hele lygten der skal skiftes. Det er ikke lovligt at montere en LED pære i den eksisterende lygte.
    De pærer man kan købe og selv montere, giver ikke særligt godt lys. Kun hvad der svarer til 15 til 20 w.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #5   1. jan 2023 Man kan sagtens få LED lygter der er E mærkede.

    Nej det skal ikke være asymmetrisk - det har du ret i. smiley


  • #6   1. jan 2023 Godt Nytår til alle! Sajmon, kan du linke til en led-løsning, der er lovlig?? Synes ikke, jeg kan finde det, har dog heller ikke kikket ret meget.

  • #7   1. jan 2023 Man behøver nu ikke anstrenge sig ret meget for at finde et par løsninger:
    https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=led+forlygte+mc


  • #8   1. jan 2023 #7 Det jeg leder efter, er mere en komplet led-forlygte til ST 1300. Jeg har set sådan en på Youtube engang, men kan ikke finde den nu. Sku egentlig også være mærkeligt, da modellen jo forlængst ikke produceres mere. Må vist nøjes med gammeldags glødepærer, der ikke holder særlig længe og er umulige for mine store grabber at skifte!!

  • #9   1. jan 2023 Et alternativ kunne også være, at du sender din forlygte ned til "Doctor Light" (se link) i Polen.
    Så bygger han den om til en moderne LED forlygte, som giver din mc et ordenligt lys. smiley

    https://www.facebook.com/RegeneracjaDL


  • #10   1. jan 2023 Det ser spændende (og måske dyrt) ud. Det er formentlig ikke helt lovligt i DK at ændre forlyset? Så det er nok klogt at finde en brugt lygte til evt syn. Tak for tippet!

  • #11   4. jan 2023 Krav til lys på motorcykel
    Lyset foran på motorcyklen skal være hvidt eller gulligt.

    Positionslys skal kunne ses på 300 meters afstand.

    Nærlys skal oplyse 30 meter og skal have et fald på 1 %.
    Tænd lyset på motorcyklen. Stil dig lige foran og markér på dit ben hvor den øverste kant af lyset er. Gå et par meter tilbage og du vil kunne se at lyset er længere nede end det markerede punkt.

    Fjernlys skal oplyse 100 meter frem. Dette er det eneste lys der må blænde.

    Der skal være 4 blinklys. 2 foran og 2 bagved. De skal kunne ses i kraftig solskin og blinke 60 til 120 gange pr. minut.

    Motorcyklen skal have rødt baglys, der kan ses fra mindst 300 meters afstand.

    Bremselyset skal være kraftigere end baglyset.
    Bed motorsagkyndig om at tjekke om bremselyset virker, men du trykker begge bremser(for- og baghjul) hver for sig.

    Der skal være 1 rød refleks bagpå, som ikke må være trekantet.

    Nummerpladelyset skal oplyse nummerpladen, så den kan ses på 20 meters afstand


  • #12   4. jan 2023 Du må ikke sætte LED i en MC der ikke er født med det. (Lygterne er nok heller ikke godkendt til det)
    Du får den i hvert fald ikke synet med dem i. smiley

    Jeg kørte med Philips X-treme Ultinon H4 LED Gen2 i min GSX750F fra 2007.
    Der var ingen modkørende der blinkede ad mig og snakkede med flere jeg kendte efter at have mødt dem som modkørende og spurgte til det.
    Ingen var blevet blændet af det...

    De gav et fantastisk godt lys.
    De sidder nu i en kammerats maskine og han er lige så glad for dem som jeg var...


  • #13   4. jan 2023 #12 Det var jo det jeg skrev i #4.
    Det er ikke lovligt at montere en LED pære i en alm. forlygte. Men man må godt montere en komplet lygte der er bygget med LED. Den skal selvfølgelig have de rigtige E mærker.


  • #14   4. jan 2023 #13
    Det må du sørme da undskylde… det skal jeg da voldsomt beklage at jeg kom til at skrive det samme som dig.z ????

    Det sker jo aldrig at folk skriver det samme i forskellige tråde… men ret skal være ret… du skrev det først…
    Så undskyld… mange gange undskyld… ??

    Men du skriver så også at dem man kan købe og montere giver et dårligt lys???
    Så har du ikke prøvet Philips som jeg henviser til??


  • #15   4. jan 2023 Nej, jeg har ikke prøvet disse pærer, fordi de er ulovlige.

  • #16   4. jan 2023 #15
    Kun hvis du bliver opdaget…. ??????

    Men du har prøvet de andre?
    Altså dem der giver dårligt lys?


  • #17   4. jan 2023 Jeg har prøvet Xenon. Lyser fantastisk, men blænder ad h- til. Det samme gør langt de fleste diodepærer. Samtidig har mange af dem problemer med pladsen i lygtehuset og med at komme af med varmen.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #18   4. jan 2023 #16 - Årsagen til det er ulovligt, er at det blænder - for det gør LED pærer altid hvis ikke de er monteret i en lygte der er lavet til det.



  • #19   6. jan 2023 #18
    Nu har jeg ikke selv prøvet LED i alm H4 lygtehus men jeg ved fra andre i omgangskredsen at det er korrekt at de som udgangspunkt blænder.

    Jeg er dog overbevist om at når producenter som Philips og PIAA har kastet sig ind i kampen er det fordi de kan få det til at virke.

    Problemet med de fleste LED pærer er at alt lyset ikke bliver frigivet i parabolens brændpunkt (grundet mere end én diode) hvorfor det blænder.

    Måske Philips og PIAA har enkelt dioder der er kraftige nok til at de kan nøjes med én diode til nærlyset.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #20   6. jan 2023 Det har de ikke - men de satser på markeder hvor den slags ikke er vigtigt. smiley

    Hvis de kunne få det til at virke, kunne de også få dem E mærkede... Men det kan de ikke.


  • #21   8. jan 2023 Hvordan forholder det sig så, hvis man bibeholder en std. H7 Halogen i midterparabolen med nærlys og så monterer LED i de to andre paraboler med fjernlys på en '03 954RR? smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #22   8. jan 2023 Fjernlys må blænde så meget det vil, så det kan du roligt gøre.

  • #23   8. jan 2023 Interessant! smiley

  • #24   28. jan 2023 Er.nu synet med led forlygte er den før 2004 er der ingen krav ellers skal den have E mærket

Kommentér på:
Led lys

Annonce