1.098 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
9 Svar
Måling af Volt og ampere ? Måling af Volt og ampere ?
Hej folkens.
Jeg har mistanke om at mit batteri er færdigt , noget der aflader eller min mc ikke lader.
Jeg har arvet denne måler ( på billedet ) .
Er der nogle kyndige der kan fortælle mig hvad den skal stå på for at måle Volt på batteriet, samt ampere ?
Og selve ledningerne , sidder de som de skal ? Der er jo 3 porte de kan sættes i ?
Pft.
0 synes godt om
okt 2004
Følger: 62 Følgere: 190 MC-er: 10 Emner: 18 Svar: 806
så kan du måle din spænding over batteripol plus og minus eller minus et sted på Mc ( motor eller andet metal, påspændt direkte på cyklen)
Din spænding over batteri skal gerne være 13.5v - 14.5v med mc i tomgang.
et friskt opladet batteri skal holde minimum 12.65v 24 timer efter opladning , hvis det er iorden.
Du kan ofte måle om der er afladning ved at afmontere din batteripol. Der skal ikke være spændingsudfald.
jan 2025
Følger: 12 Følgere: 10 Annoncer: 1 Emner: 3 Svar: 7
Den siger 12,88 og fjernede laderen i aftes.
Når jeg starter mc stiger den til 14,18 så den lader fint.
Spændigsudfald ? Mener du at jeg skal afmontere stel på batteriet og så måle mellem plus og stel igen på batteriet eller hvordan måles det ?
Tusind tak for hjælpen
jan 2025
Følger: 12 Følgere: 10 Annoncer: 1 Emner: 3 Svar: 7
Jeg oplever bare at selvom jeg har ladet det op, når jeg så har startet mc og kørt et par ture, så er der ikke nok strøm til at starte. Laderen skal så bare sættes på i 2 minutter , så starter den …?
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.129
Dit måleapparat kan maks måle 10 Ampere, det er muligvis for lidt, se i mc-service manualen. (Den ene måleledning skal flyttes over i det tredje hul, når du måler Ampere - hos Biltema kan du helt sikkert hente en brugervejledning ).
Spændingsfald måler du mellem to punkter i ledningsnettet, men start med at måle forbruget, når tændingsnøglen er fjernet.
I din situation kan du med fordel læse et tidligere hæderkronet medlem Steen Grubys (RIP) værk om mcers ladreanlæg og fejlfinding herpå:
https://www.yumpu.com/da/document/view/17705557/mc-elektro-virkemade-og-fejlfinding-ducati-klub-danmark
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 10 Svar: 455
Du skriver:
"Den siger 12,88 og fjernede laderen i aftes.
Når jeg starter mc stiger den til 14,18 så den lader fint."
Umiddelbart lyder det jo som om den lader, men er de 14,18V med eller uden lys osv tændt? Jeg ved hverken hvilken MC der er tale om, eller hvordan det står til med dine evner mht elektrisk fejlfinding, men jeg prøver:
Udgangspunkt: MC er slukket og nøglen taget ud
Sæt stelkablet på batteriet. Sæt derefter dit multimeter til at måle i 10A området (Der hvor der står 10A ved A D/C, eller sådan ca kl 3 på skalaen. Husk at den røde ledning skal sidde i stikket hvor der står 10A
Sæt nu den røde ledning fra multimeter på batteriet og den anden på ledningen, som normalt skal sidde på Plus på batteriet. Nu skal du helt ikke kunne måle noget.
Flyt den røde ledning over i den anden side på multimetret OG skift til 200m pr drejeknappen. Samme procedure mht at måle. Nu kan du måske få en måling. Det er sådan set heller ikke galt, hvis du har alarm / ur eller andet der bruger en LILLE SMULE strøm. Men det må kun være ganske lidt du måler. Er dette OK, har du ingen eller kun ganske lidt afladning.
Nu skal du finde et startkabel, kun et.
Sæt multimeter til at måle 10A igen.
Sæt begge ledninger fra multimetret fast, den røde på kablet (ikke startkablet), og den sorte på batteriets plus pol. Nu tager du startkablet og "kortslutter" multimetret.
Start din MC med lyset tændt.
Fjern startkablet (pas på ikke at lade det røre ved stel på din MC, det giver nogle grimme gnister og kan evt ødelægge noget) Sæt omdrejninger til omkring 2500. Nu skal der meget gerne være en POSITIV læsning på multimetret, hvis der står minus ( - ) foran tallet har du afladning, altså lader din MC ikke nok til at holde alt med strøm.
Giver det mening ?
jan 2025
Følger: 12 Følgere: 10 Annoncer: 1 Emner: 3 Svar: 7
Forklaringerne giver god mening, måske ikke lige det der med at “kortslutte” og måle med et startkabel, men måske det giver mening når jeg står ved cyklen i weekenden
jan 2023
Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 66
Du har allerede fået fin vejledning vedr. fejlfinding og brug af måleapparatet.
I startøjeblikket trækker startmotoren stor kraft fra batteriet, men så snart motoren kører lyder det til, at der lades på batteriet.
Jeg tænker, at det kan være værd at tjekke de væsentligste samlingspunkter i el-anlægget. Det er forbindelsen mellem batteripoler og batterikabler. + kabelforbindelse og kontaktpunkter/kontaktflader mellem selve starteren og evt. startrelæ. På et gammel køretøj kan der også være dårlig forbindelse mellem el-tråden i kabler/ledninger og til de stik, der er klemt på.
Sådanne dårlige forbindelser er dårlige til at lede strøm. Især kraftig strøm. Og så kan de være årsagen til periodiske drillende fejl.
vh
Poul
sep 2017
Følgere: 18 MC-er: 4 Emner: 3 Svar: 47
jan 2025
Følger: 12 Følgere: 10 Annoncer: 1 Emner: 3 Svar: 7
Så måske den ikke lader nok. Jeg ser hvad den siger i weekenden, der har jeg tid til at rode med det. Vejret skulle blive godt, så jeg kan jo starte med at køre en times tid og så se om batteriet stadig siger 12,88V , er det tal lavere så må mc jo ikke lade nok…
Måling af Volt og ampere ?