1.098 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Måling af Volt og ampere ? Måling af Volt og ampere ?

Hej folkens.

Jeg har mistanke om at mit batteri er færdigt , noget der aflader eller min mc ikke lader.

Jeg har arvet denne måler ( på billedet ) .
Er der nogle kyndige der kan fortælle mig hvad den skal stå på for at måle Volt på batteriet, samt ampere ?
Og selve ledningerne , sidder de som de skal ? Der er jo 3 porte de kan sættes i ?

Pft. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.
  • Ukrudt fjernes 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Måling af Volt og ampere ?
  • #1   21. apr 3 klik til venstre ( 20 )
    så kan du måle din spænding over batteripol plus og minus eller minus et sted på Mc ( motor eller andet metal, påspændt direkte på cyklen)
    Din spænding over batteri skal gerne være 13.5v - 14.5v med mc i tomgang.
    et friskt opladet batteri skal holde minimum 12.65v 24 timer efter opladning , hvis det er iorden.
    Du kan ofte måle om der er afladning ved at afmontere din batteripol. Der skal ikke være spændingsudfald.

• #2   21. apr Jonas W - tak for svar .

Den siger 12,88 og fjernede laderen i aftes.
    Når jeg starter mc stiger den til 14,18 så den lader fint.

Spændigsudfald ? Mener du at jeg skal afmontere stel på batteriet og så måle mellem plus og stel igen på batteriet eller hvordan måles det ?

Tusind tak for hjælpen smiley

• #3   21. apr Batteriet er fra oktober 2024 og passer i størrelse jf. instruktionsbog på mc ( 12v 14amp ) men det er et LP fra thansen til 599kr - måske det er for ringe kvalitet. Jeg har haft vedligeholdelse lader ( c-tek ) på on/off i vinter.
    Jeg oplever bare at selvom jeg har ladet det op, når jeg så har startet mc og kørt et par ture, så er der ikke nok strøm til at starte. Laderen skal så bare sættes på i 2 minutter , så starter den …?

• #4   21. apr Så lader cyklen sikkert for lidt og / eller noget trækker strø,, når cyklen er slukket.

Dit måleapparat kan maks måle 10 Ampere, det er muligvis for lidt, se i mc-service manualen. (Den ene måleledning skal flyttes over i det tredje hul, når du måler Ampere - hos Biltema kan du helt sikkert hente en brugervejledning ).

Spændingsfald måler du mellem to punkter i ledningsnettet, men start med at måle forbruget, når tændingsnøglen er fjernet.

I din situation kan du med fordel læse et tidligere hæderkronet medlem Steen Grubys (RIP) værk om mcers ladreanlæg og fejlfinding herpå:

https://www.yumpu.com/da/document/view/17705557/mc-elektro-virkemade-og-fejlfinding-ducati-klub-danmark

• #5   22. apr Hej Lars

Du skriver:
    "Den siger 12,88 og fjernede laderen i aftes.
    Når jeg starter mc stiger den til 14,18 så den lader fint."

Umiddelbart lyder det jo som om den lader, men er de 14,18V med eller uden lys osv tændt? Jeg ved hverken hvilken MC der er tale om, eller hvordan det står til med dine evner mht elektrisk fejlfinding, men jeg prøver:

Udgangspunkt: MC er slukket og nøglen taget ud
    Sæt stelkablet på batteriet. Sæt derefter dit multimeter til at måle i 10A området (Der hvor der står 10A ved A D/C, eller sådan ca kl 3 på skalaen. Husk at den røde ledning skal sidde i stikket hvor der står 10A
    Sæt nu den røde ledning fra multimeter på batteriet og den anden på ledningen, som normalt skal sidde på Plus på batteriet. Nu skal du helt ikke kunne måle noget.
    Flyt den røde ledning over i den anden side på multimetret OG skift til 200m pr drejeknappen. Samme procedure mht at måle. Nu kan du måske få en måling. Det er sådan set heller ikke galt, hvis du har alarm / ur eller andet der bruger en LILLE SMULE strøm. Men det må kun være ganske lidt du måler. Er dette OK, har du ingen eller kun ganske lidt afladning.
    Nu skal du finde et startkabel, kun et.
    Sæt multimeter til at måle 10A igen.
    Sæt begge ledninger fra multimetret fast, den røde på kablet (ikke startkablet), og den sorte på batteriets plus pol. Nu tager du startkablet og "kortslutter" multimetret.
    Start din MC med lyset tændt.
    Fjern startkablet (pas på ikke at lade det røre ved stel på din MC, det giver nogle grimme gnister og kan evt ødelægge noget) Sæt omdrejninger til omkring 2500. Nu skal der meget gerne være en POSITIV læsning på multimetret, hvis der står minus ( - ) foran tallet har du afladning, altså lader din MC ikke nok til at holde alt med strøm.

Giver det mening ?

• #6   23. apr Tak for jeres forklaringer. Jeg er på niveau 0 i fejlsøgning så tænkte bare jeg selv ville prøve , nu jeg har fået et måleapparat smiley
    Forklaringerne giver god mening, måske ikke lige det der med at “kortslutte” og måle med et startkabel, men måske det giver mening når jeg står ved cyklen i weekenden smiley jeg takker for hjælpen smiley

• Poul L
    Poul L Tilmeldt:
    jan 2023

Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 66
    #7   23. apr Hej Lars
    Du har allerede fået fin vejledning vedr. fejlfinding og brug af måleapparatet.
    I startøjeblikket trækker startmotoren stor kraft fra batteriet, men så snart motoren kører lyder det til, at der lades på batteriet.
    Jeg tænker, at det kan være værd at tjekke de væsentligste samlingspunkter i el-anlægget. Det er forbindelsen mellem batteripoler og batterikabler. + kabelforbindelse og kontaktpunkter/kontaktflader mellem selve starteren og evt. startrelæ. På et gammel køretøj kan der også være dårlig forbindelse mellem el-tråden i kabler/ledninger og til de stik, der er klemt på.
    Sådanne dårlige forbindelser er dårlige til at lede strøm. Især kraftig strøm. Og så kan de være årsagen til periodiske drillende fejl.
    vh
    Poul

• #8   23. apr Prøv at afmontere stel på batteriet og med tændingen slået fra så mål mellem minus Pol på batteri over til stel på cyklen så skulle der ingen strøm flyde ellers er det et eller andet der slinger strøm

• #9   23. apr Poul og Leif, Tak for jeres indspark smiley jeg havde lige hurtigt måleren på i dag , der er stadig 12,88V på batteriet , her 3 dage efter jeg fjernede laderen.
    Så måske den ikke lader nok. Jeg ser hvad den siger i weekenden, der har jeg tid til at rode med det. Vejret skulle blive godt, så jeg kan jo starte med at køre en times tid og så se om batteriet stadig siger 12,88V , er det tal lavere så må mc jo ikke lade nok…

Kommentér på:
Måling af Volt og ampere ?

Annonce