{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.028 visninger | Oprettet:

Kn-filter m.m. til Hayabusa {{forumTopicSubject}}

Ah undskylder trykkede lige enter også røg der lige et tomt indlæg ind... Men her er så det jeg egentlig ville høre jer ad omkring:
Kn-filter til en Suzuki Hayabusa, - nogen der har erfaring med det? Kan det betale sig. Satte et på min gamle cbr det gav faktisk en del (ca 5 hk i mellemområdet, og ca 2 hk på toppen)... den havde komplet sportsudst. Det har hayabusaen også. Nogen der ved om man kan lave andre ændringer der øger effekten?
Evt nogen der har forsøgt med køling af indsugningsluften? overvejer lidt at lave noget køling heraf... hvis det ikke bliver for besværligt... evt. med komplet køleanlæg eller med peltiere monteret i indsugningsboxen...
Evt . links m.m. er jeg interesseret i.

på forhånd tak.
mvh Offslow...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kn-filter m.m. til Hayabusa
  • #1   1. dec 2004 det er da kun en go ide om somemren, om foråret og efterår, skal luften helsdt varmes op, mener at ha hørt at omkring 15 grader skulle være det optimale.

    morten


  • #2   1. dec 2004 mht nedkøling af luften bliver ilt-molekylerne, - ja og kvælstofmolekylerne mindre... Ilten er det primære. Ved godt at man hidtil kun har lavet køling af ladeluft på turboladede motorer ja og på kompressortunede modeller... Men det er jo nok også kun peanuts man kan hente v. det trick...
    måske var det bedre at installere et ilt anlæg derpå... hehe ah nu holder jeg...
    mvh Klaus


  • #3   1. dec 2004 det prøvede jeg på en knallert, men så blev blandingsforholdet helt forkert, det duede ikke

  • #4   5. dec 2004 Offslow>> Du vil ikke få nogen gevinst ved at køle luften på en sugemotor, og slet ikke om vinteren/koldetider. Hvordan har du tænkt dig at køle det? Hvis du kører med 7000 o/min ryger der 550 m3 luft gennem din motor på en time. hvis du skal ha en køleanlæg med "ombord" på cyklen der kan køle den mængde luft så tror jeg du får et problem med dit vægt/effekt forhold :o) Hvad med den effekt du skal bruge til at drive kompressoren? Den ska din motor jo lave.. Hvad bruger (effekt) en kompressoe der kan levere køleeffekt til 550m3 i timen? Lad os bare sige 5 grader lavere temp. på indsugningsluften? Jeg er sikker på at den effekt du vinder ved det bliver "spist" af kompressoren mange gange :o)

  • #5   5. dec 2004 Måske! Har ikke den store erfaring i det. Men jeg ved da så meget at man snakker om en "virkningsgrad" på køleanlæg med freon og ammoniak der kaldes Cop-faktor, - Coefficient of performance, den ligger på 5-7 stykker, det er nok forkert at sige at det er en virkningsgrad da den er over 1. Men det er forholdet imellem det energi du smider ind i kompressoren og det energi du flytter med køleanlægget (det som din fordamper og kondensator flytter...)
    Ved ikke hvad jeg gør endeligt, synes bare det kunne være sjovt at prøve, havde tænkt på at smide Peltiere i. Men ved ikke hvor mange watt de trækker... Så i første omgang bliver det nok et kn-filter også lidt omprog. af indsprøjtningen...


  • #6   6. dec 2004 Det er ik helt rigtigt det du skriver. COP faktoren er forholdet mellem den energi, i form af el-effekt, du smider ind i kompressoren kontra den effekt du bruger til at fordampe dit kølemedie. Effekten "ud" af kondensatoren (den effekt du skal bruge til at kondencere dit kølemedie plus evt. tab i form af dårlig K-værdi osv.) er en værdi for el-effekt til kompressor + effekt afsat i fordamper. I dit tilfælde vi du formentlig fjerene effekt fra kondensatoren ved at lade luften suse igennem køleren (kondensatoren) det skal være en ret stor køleflade når man igen ser på mængden af indsugningsluft du vil afkøle (ca. 550m3/time ved 7000 o/min). En anden lille ting er at lader du luft afkøle kølemediet i kondensatoren har du igen et problem. Så vil dit anlæg kun virke mens du kører da du ellers ik har nogen luft til køling af kondensator. Ellers skal du ha en lille trailer med til en pumpe og centralkølevandssystem :o) Hvad med vægten af styringen til anlæget? Skal det starte automatisk når du har tilstrækkelig fart på maskinen eller vil du selv trykke på en startknap osv osv. ...tror det hele kommer til at bide sig selv lidt i halen der :o) Hvis du vil montere Peltiere (termokoblinger) skal du ha en noget større generator der kan lever strøm nok til at du kan få systemet til at fungere og igen..hvad med dimensionen på anlæget. 550m3 luft er en del... God fornøjelse med det og lad endelig høre hvad det bliver til :o) Tror du henter mere effekt ved at montere et kn-filter og gå ud og pisse engang inden du kører..detvil gi dig bedre vægt/effekt forhold (joke) :o)

    Vh Jacob...med et glimt i øjet ,o)


  • #7   6. dec 2004 Du er sgu klogere end du ser ud til, Jacob Heide.. smiley

  • #8   6. dec 2004 Nå ja, - så lige for at få den på det rene: COP=Nyttig energi i fordamper/Tilført energi i kompressor

    sov hvis lidt i timen... beklager...


  • #9   8. dec 2004 Nemlig :o)

Kommentér på:
Kn-filter m.m. til Hayabusa

Annonce