{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.535 visninger | Oprettet:

Tuning af yamaha szr 600 {{forumTopicSubject}}

Som overskriften siger, så ønsker jeg at finde ud af, om man kan tune en yamaha szr 660. Jeg mener at have læst en test af den engang, men kan ikke huske hvor. Men der nævnte de at man kunne få nogel tuningskits til den.
Er der nogen der kender til disse? Eller ved hvad man kan gøre for at få noget mere power i den?
Til sidst vil jeg lige høre om der er nogen der har prøvet at ligge en anden motor i den?, altså en med flere heste...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tuning af yamaha szr 600
  • #1   13. jun 2007 det bedste ville være at få en anden motor i..

    den en-cylindrede motor, er ikke så god til høje hastigheder i længere tid af gangen. dvs ikke rigtig egnet som motor i en sports cykel.


  • #2   13. jun 2007 Peter S: Ikke egnet som motor i en sports cykel??
    Har du aldrig set SOS?

    Ulrik: Motoren er den samme som på tenere modellen, og blev også brugt af MuZ. Har set en MuZ Scorpion med 80hk, den var tunet for 40.000,- hos Egli Motor.
    Men der findes også billigere tuning. Du skal ikke satse på mere end 55-60 hk hvis du også vil have noget du kan bruge på vejen og som også kan holde.
    Stellet er afledt af TZR250, så det kan være du kan få sådan en motor i den, men så kan du ligeså godt købe en TZR250. Stellet er meget smalt, så det bliver svært at finde en motor der passer i det.
    Men sats på større stempel, portet topstykke og evt større ventiller sammen med en anden udstødning og luftfilter.
    FV-motor herhjemme er dem du skal have til at gøre arbejdet. De har god erfaring med tuning af en-cylindret motore

    /
    Jesper


  • #3   13. jun 2007 Peter der tager du fejl !:)
    man kan få 800 cc tunkit og over 80 hk udaf sådan en 1 benet sag
    Jan ved special motorcykler i Aalborg , kender vist til et par stykker og ved hvor delene fåes


  • #4   13. jun 2007 Jeg mener bare ikke at et benede cykler er gode til høje hastigheder i længere tid ad gangen...

    men det er måske kun offroadere der lider under det ?
    har selv haft xt 350 og XT 600 Tenere.. som bruger samme motor. Det anbefales ikke at man kører længere tid på motorvejen med dem. de kan simpelthen ikke tåle det. men om det kun er offroadere der lider under det ved jeg ikke..

    og ja , du får svært ved at finde en kraftig motor der passer i det smalle stel.


  • #5   13. jun 2007 Peter S: Pudsigt, ved Dakar ligger de også med 1-benet MC'er, og de kører fint en hel dag med 150 i timen og ørken-syepperne....
    Desuden er det ikke samme motor i XT600Z tenere som på SZR. Det er XTZ660 Tenere motoren der magen til SZR. 600 modellen er luftkølet, den anden er vandkølet.


  • #6   13. jun 2007 Jeg tænkte på, om det ville have en effekt, hvis man satte en anden knastaksel i den?

  • #7   13. jun 2007 En knastaksel alene giver ikke noget, ligesåvel som et luftfilter alene, eller en udstødning alene heller ikke giver noget.
    Der er 3 led du kan tune på en motor.
    Indsugning
    Motor
    Udstødning
    De tre led skal passe sammen, og ændre man noget på motoren, får man det bedste resultat, hvis de 2 andre led også bliver tilpasset.
    Mit bedste forslag er et kn-filter, jetkit, skarpere knastaksel, portet topstykke og en åben udstødning. Det giver nok en 8-10 heste mere, og endnu vigtigere, en bedre respons på gassen og træk i mellemområdet.
    Prøv at ringe til FV-motor og hør hvad sådan en omgang koster.

    Men som sagt, kun at optimere det ene led, er spild af penge. Det tæller kun ved café'en hvor man vil prale. :o)

    /
    Jesper


  • #8   13. jun 2007 Jesper (lyngvy)

    tak for svaret.

    Vi er ikke ude i noget med pral ved cafeen:-)

    Det er min kæreste der kører på den, og hun er ikke interesseeret i teknikken, men kunne bare tænke sig noget mere træk i den, især i mellemområdet og acceleration. Topfarten gør ikke så meget.
    Men jeg vil prøve at ringe til FV-motor.


  • #9   13. jun 2007 Hej
    Fandt lige dette fra en der endte med ca 65hk på en SZR.
    Har selv haft en SZR men fik den aldrig tunet mere end en racerpotte.

    http://www.thumperpage.com/articles/ACSZR.html

    mvh Henrik


  • #10   13. jun 2007 Hvis topfarten er ligegyldig og hun skal bruge mere i mellemområdet og et bedre optræk så kan du vel nærmest nøjes med at geare den lidt om
    hun skal så bruge gearene lidt oftere , men smid da en potte på og et stage1-jetkit så har hun den cykel hun skal bruge


  • #11   13. jun 2007 prøv og spørg min bror http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=2235 han havde en og nåede at undersøge en del om det, inden den blev solgt.

  • #12   13. jun 2007 Hej Ulrik!

    Hans herinde fra fik 8hk ekstra i forhold til standard, ved at montere åben potte, KN luftfilter og Dynojet kit på sin SZR - og det vel at mærke målt på samme rullefeldt!: http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=3018

    Min SZR skal have samme tur, lige så snart jeg får råd!


Kommentér på:
Tuning af yamaha szr 600

Annonce