1.272 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 5 Svar

Skift af insugnings knastaksel eller ikke skifte ? Skift af insugnings knastaksel eller ikke skifte ?

Hej.
Jeg spurgte om følgende i et internationalt forum.
Jeg oversætter det ikke lige til Dansk, men måske jeg er heldig at få et sagligt godt svar herinde. Hvem ved:

To gen 3 cam or not to gen 3 cam:

I can see quite a few has changed to gen 3 intake cam on gen 1. ZX10R.
I am considering to also do it.

BUT, I am not interesting in losing low end torque. (As this is more important for me than top end HP.

From what I can read the longer duration of the gen 3 intake cam, will most likely make more top end power, but sacrifice low end power. - Is this correctly understood?

(Stock the ZX10R 2008 also made 112 nm, while the gen 1 made 115, very small difference, but just wanted to mention it.)

Gen 1 stock intake camshaft is 244/358(9.1mm lift)
Gen 3 stock intake camshaft is 296 duration / 10.3mm lift

(Ja, den passer over på gen 1, der er en del der har gjort det.)

Jeg må hellere lige skære lidt ud i pap, der plejer at være nødvendigt herinde:

**** Jeg er 100% udelukkende interesseret i at vide om man ofrer moment i bunden, ved at skifte til gen 3 indsugnings knastaksel ****


I have a couple of links for the interested:
https://www.motortrend.com/how-to/torque-versus-horsepower-cams-whats-difference/?fbclid=IwAR0arViun27CECUAfbP6h2C1ixIUOlxTak51c8VZTTfwGQfBG9sJuN8ARLo

https://www.psychobike.com/threads/2004-zx10r-widow-maker-best-camshaft-for-9-10.118958/?fbclid=IwAR2uHkuVpGe6X9FoLlJQgEp0xNmJFAT3gCJm8eNhJnmak4V762FuQkB3_EM

https://www.onallcylinders.com/2016/11/11/ask-away-with-jeff-smith-how-and-why-camshaft-manufacturers-grind-advance-into-their-camshafts/?fbclid=IwAR0uLD0IRae3HL0g_C1q-JdLoZ3A1EJmpqfpmTVTftPj-iD9ba8wOTKKuOA

https://www.onallcylinders.com/2012/03/29/cam-glossary-2-0-the-5-key-camshaft-specs-you-need-to-know/?fbclid=IwAR0Y0CE9zP2WFIioqXfRoWa9y1911rGNz-2Yrb1FhfQ_rhh0a_B1Uy7gt_k


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Bygge terrasse for spejderhytte 5.000 kr.
  • USM HALLER disassembly - today! 1.410 kr.
  • montering af sovesofa 800 kr.
  • Replacing smoke alarm battery 375 kr.
  • Sætte lampe op 500 kr.
  • TV mounting / hanging 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skift af insugnings knastaksel eller ikke skifte ?
  • #1   25. feb 2022 Hvis du sammenligner en 2004 og en 2008. Så har 2004 115nm ved 9500rpm og 2008 113 ved 8700rpm. Om det kun er indsugningsknasten der her gør forskellen aner jeg ikke. men 2008 både er og føles mere momentstærk ved lavere omdrejninger.
    Hvis du alligevel skal skifte knast så ville jeg prøve en gen 3. men hvis det kun er i tuningsøjemed, så gad jeg ikke for den ganske lille effekt det ender ud i. Ville hellere bruge pengene på at opgraderer cyklen til noget nyere smiley


  • #2   25. feb 2022 Jeg ved intet specifikt om det skifte, men jeg ved med sikkerhed, at med Na tuning, så er der intet man får gratis, topeffekt koster næsten altid effekt (og derved moment) andre steder. Jeg håber nogen kan svare på dit spørgsmål.
    Jeg kan kun dele en oplevelse jeg havde for mange år siden, jeg havde købt en opel manta. Den kørte fint, men den skulle tunes. Så jeg købte en top med en skarp knast. Da jeg tog den gamle af, konstaterede jeg, at kasten var så slidt, at der næsten ikke var løft tilbage på to udstødningsventiler og alle indsugning knaster var trekantede. På med det nye topstykke og ud og køre.
    Med det gamle setup trak den ikke meget efter 4500 omdrejninger, så jeg kørte en tur og lod den rende op til 4500 og tænkte ved mig selv, der var sgu ikke rigtig nogen forskel. Men så første gang jeg lod den rende op til 5900(Maks på de gamle motorer) så skal jeg love for, jeg mærkede forskel. Nå, men det var bare en historie fra gamle dage med en motor der oprindeligt var designet tilbage i 60'erne. Der er sket meget siden smiley


  • #3   26. feb 2022 Jeg ved det ikke specifikt, men har været tilskuer og ydet lidt rundslibning til min arbejd kollegas Honda (bil), da den blev transformeret til en "ræserbil"
    Den har en H22 motor på 2,2 liter der ydede 185hk standard, den endte med at køre rigtig godt. Også i tomgang og alting, og have 270 HK da den blev rullet ind på feltet med en fin momentkurve oveni.
    Men du skal virkelig vide hvad du roder med, piller du ved en ting flytter du på andre parametre..... Og penge!!! ......Hold nu kæft! det stod ham i 85000kr da den var færdig.
    Der kan virkelig gå tudekiks i den, når man roder med den slags, og måske mere enkelt på motorcykler, og nemmere.... Meen jeg ville tænke over det 7 gange, også selvom det er meget sjovt bagefter.


  • #4   26. feb 2022 Henrik L
    Der er mc som standard har 185 hk på 1.000 ccm, GSXR1000 K7/8 og nyere har 207 hk, der får man ikke ret meget for pengene når man skiller ad for at tune, for der er ikke meget at hente på moderne mc motorer i topklassen.
    80.000 kostede det at lade en svensk specialist skille GSXR1000 og sætte andre stempler og andre små fiduser, for 5-10 hk, på en fabriksny motor, og det er 15 år siden.


  • #5   27. feb 2022 Allan! Præcis det jeg mener, tror ikke det kan svare sig.
    Det kunne det heller ikke på den Honda (bil) Men der var sagt A! Og vejen var vist til man endte ved B!
    Eneste eksempel jeg sådan har været tæt på... Og nej! Der er også div. genopbygninger... Her er reglen også: regn ud hva det løber op i... og derefter gange tallet med 1,6.

    Det koster lidt tudekiks indimellem smiley


Kommentér på:
Skift af insugnings knastaksel eller ikke skifte ?

Annonce