Skift af insugnings knastaksel eller ikke skifte ? Skift af insugnings knastaksel eller ikke skifte ?
Hej.
Jeg spurgte om følgende i et internationalt forum.
Jeg oversætter det ikke lige til Dansk, men måske jeg er heldig at få et sagligt godt svar herinde. Hvem ved:
To gen 3 cam or not to gen 3 cam:
I can see quite a few has changed to gen 3 intake cam on gen 1. ZX10R.
I am considering to also do it.
BUT, I am not interesting in losing low end torque. (As this is more important for me than top end HP.
From what I can read the longer duration of the gen 3 intake cam, will most likely make more top end power, but sacrifice low end power. - Is this correctly understood?
(Stock the ZX10R 2008 also made 112 nm, while the gen 1 made 115, very small difference, but just wanted to mention it.)
Gen 1 stock intake camshaft is 244/358(9.1mm lift)
Gen 3 stock intake camshaft is 296 duration / 10.3mm lift
(Ja, den passer over på gen 1, der er en del der har gjort det.)
Jeg må hellere lige skære lidt ud i pap, der plejer at være nødvendigt herinde:
**** Jeg er 100% udelukkende interesseret i at vide om man ofrer moment i bunden, ved at skifte til gen 3 indsugnings knastaksel ****
I have a couple of links for the interested:
https://www.motortrend.com/how-to/torque-versus-horsepower-cams-whats-difference/?fbclid=IwAR0arViun27CECUAfbP6h2C1ixIUOlxTak51c8VZTTfwGQfBG9sJuN8ARLo
https://www.psychobike.com/threads/2004-zx10r-widow-maker-best-camshaft-for-9-10.118958/?fbclid=IwAR2uHkuVpGe6X9FoLlJQgEp0xNmJFAT3gCJm8eNhJnmak4V762FuQkB3_EM
https://www.onallcylinders.com/2016/11/11/ask-away-with-jeff-smith-how-and-why-camshaft-manufacturers-grind-advance-into-their-camshafts/?fbclid=IwAR0uLD0IRae3HL0g_C1q-JdLoZ3A1EJmpqfpmTVTftPj-iD9ba8wOTKKuOA
https://www.onallcylinders.com/2012/03/29/cam-glossary-2-0-the-5-key-camshaft-specs-you-need-to-know/?fbclid=IwAR0Y0CE9zP2WFIioqXfRoWa9y1911rGNz-2Yrb1FhfQ_rhh0a_B1Uy7gt_k
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Hvis du alligevel skal skifte knast så ville jeg prøve en gen 3. men hvis det kun er i tuningsøjemed, så gad jeg ikke for den ganske lille effekt det ender ud i. Ville hellere bruge pengene på at opgraderer cyklen til noget nyere
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 77 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.848
Jeg kan kun dele en oplevelse jeg havde for mange år siden, jeg havde købt en opel manta. Den kørte fint, men den skulle tunes. Så jeg købte en top med en skarp knast. Da jeg tog den gamle af, konstaterede jeg, at kasten var så slidt, at der næsten ikke var løft tilbage på to udstødningsventiler og alle indsugning knaster var trekantede. På med det nye topstykke og ud og køre.
Med det gamle setup trak den ikke meget efter 4500 omdrejninger, så jeg kørte en tur og lod den rende op til 4500 og tænkte ved mig selv, der var sgu ikke rigtig nogen forskel. Men så første gang jeg lod den rende op til 5900(Maks på de gamle motorer) så skal jeg love for, jeg mærkede forskel. Nå, men det var bare en historie fra gamle dage med en motor der oprindeligt var designet tilbage i 60'erne. Der er sket meget siden
jul 2020
Følger: 4 Følgere: 18 Emner: 8 Svar: 423
Den har en H22 motor på 2,2 liter der ydede 185hk standard, den endte med at køre rigtig godt. Også i tomgang og alting, og have 270 HK da den blev rullet ind på feltet med en fin momentkurve oveni.
Men du skal virkelig vide hvad du roder med, piller du ved en ting flytter du på andre parametre..... Og penge!!! ......Hold nu kæft! det stod ham i 85000kr da den var færdig.
Der kan virkelig gå tudekiks i den, når man roder med den slags, og måske mere enkelt på motorcykler, og nemmere.... Meen jeg ville tænke over det 7 gange, også selvom det er meget sjovt bagefter.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
Der er mc som standard har 185 hk på 1.000 ccm, GSXR1000 K7/8 og nyere har 207 hk, der får man ikke ret meget for pengene når man skiller ad for at tune, for der er ikke meget at hente på moderne mc motorer i topklassen.
80.000 kostede det at lade en svensk specialist skille GSXR1000 og sætte andre stempler og andre små fiduser, for 5-10 hk, på en fabriksny motor, og det er 15 år siden.
jul 2020
Følger: 4 Følgere: 18 Emner: 8 Svar: 423
Det kunne det heller ikke på den Honda (bil) Men der var sagt A! Og vejen var vist til man endte ved B!
Eneste eksempel jeg sådan har været tæt på... Og nej! Der er også div. genopbygninger... Her er reglen også: regn ud hva det løber op i... og derefter gange tallet med 1,6.
Det koster lidt tudekiks indimellem
Skift af insugnings knastaksel eller ikke skifte ?