509 visninger
|
Oprettet:
Stattestik! {{forumTopicSubject}}
Vi snakker så meget om hvor farligt det er at køre MC.
Statistisk,, hvor farligt er det så i forhold til gående, cykle, knallert og bil ??
Det kunne egentligt være interessant at se. Der er jo mange der kommer tilskade og dør i bil også, og der er jo efterhånden temligmange mcíster til at være en del af stattestikkerne.
Håber at der er nogen der ved det.
mar 2007
Følger: 23 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 109 Svar: 839
feb 2005
Følger: 9 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 39 Svar: 413
Men 100 gange sjovere så længe det går godt - hvis du spørger mig ;O)
nov 2006
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 27 Svar: 43
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.160
Det gør den bestemt ikke - Jeg mener der nu er mindst 15 dræbte MC-ister.
Og som sædvanlig har godt halvdelen "klaret" det selv - selv om første reaktion i dette galleri er, at det er de fucking bilisters skyld!
mar 2007
Følger: 23 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 109 Svar: 839
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.160
Kig på Hektos tal -der er slået 10 gange så mange bilister ihjel i 2005 som MC ister - direkte overført på antal, er dødsrisikoen altså dobbelt så stor for MC-ister som for bilister.
Der er to fejl i dette. Jeg tror antal indreg mc i 2005 var noget lavere, og så er det måske mere reelt at regne det hele ud i "døde/km kørt".
mar 2007
Følger: 23 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 109 Svar: 839
Du kan have delvist ret i din antagelse med kørte km. og at faren så er væsentligt højere.
For mit eget vedkommende er jeg så en af dem der køre mange km. på mc. Så jeg regner så med at jeg er med til at trække den anden vej i statestikken. Og at jeg også er i mindre riciko via mere erfaring, men til gengæld så er jeg jo flere km. på vejen og derved i større riciko.
Jeg forsøgte egentligt bare at komme til bunds i hvor stor en riciko jeg og fruen løber når vi køre på MC og hvor stor riciko vi udsætter ungerne for.
Nu kommer konen jo i den modsatte ende af erfaringen, hun er ved at tage kortet.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.160
Jeg tror ikke du udsætter nogen for specielrisiko, ligesom jeg heller ikke selv mener at gøre det.
Det rigtig interessante, men også skræmmende er, at langt over halvdelen af de MC-ulykker, der sker er eneulykker!!!!
Det er ikke det, der fremgår tydeligst af debatten på disse sider - her skal man jo hade bilisterne!!
Ud over eneulykkerne, er der rigtig mange tilfælde af MC-ister, der simpelthen selv forårsager (dukker mig bagefter) sammenstød, og endelig tror jeg, at der er en udpræget tendens i dansk trafik til at sige: "jeg har retten på min side, så de andre skal..."
Det gælder i alle trafikgrupper, men hvis man som MC-ist tænker sig om, og accepterer, at man ikke skal køre på sin ret men på sin sikkerhed, så kan man meget langt hen ad vejen undgå at blive involveret i noget som helst - også selv om andre er bindegale!!!
Jeg mener ikke at MC-er som sådan er farlige, der findes desværre en række farlige trafikanter - også MC-førere. I modsætning til bilisterne nøjes MC-ister ikke i 90 % af uheldstilfældene med et brev til forsikringsselskaberne.
mar 2007
Følger: 23 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 109 Svar: 839
og så siger de 40-50 eller 100 gange farligere end bil. hvis man så kunne sige med beviserne i baghovedet at det er 3 gange så farligt rent statistisk
så er den jo ikke længere, kan man leve med det!
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.160
Normalt bliver jeg bare arrogant
Det er nærmest umuligt at give er svar i form af tal. Risiko i relation til noget som helst er en statistisk fordeling med middelværdi og et antal spredninger. Det gøres op over antal, så man ved ca. hhvor mange individer, der har hvilken risiko. Man ved aldrig i statistik hvad navn det enkelte individ har. Skulle det kunne lade sig gøre, skulle vi alle lave et eller andet antal uheld, og så skulle man regne på hvem, der havde hvor mange.
Du og jeg og ret mange andre ville aldrig blive registreret i sådan en sag
mar 2007
Følger: 23 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 109 Svar: 839
Hvem har ikke en gang imellem en situation man reder sig ud af. senest for mig var en regnvåd dag her i foråret hvor en bil kørte ind i en rundkørsel og fortrød og bremsede.
Der sad jeg på Nimbussen solo og viste at jeg skulle dreje til højre, så jeg havde kun fodbremmsen.
Det var lidt tæt på.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.160
I ovennævnte tilfælde kørte du jo netop ikke på den bremsende bilist - fordi du havde holdt en rimelig afstand - eller hva?
mar 2007
Følger: 23 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 109 Svar: 839
Havde det ikke været våd vej havde der heller ikke været fare på fære, for så havde bagbremsen ikke blokeret.
Men havde det været for 10 år siden havde jeg nok enten smidt cyklen eller ramt op bag i bilen.
Jeg giver dig helt klart ret i at der er meget mindre chance for at jeg kommer til skade end min kone de første par år, eller altid lidt efter hvor god hun bliver til at køre mc på arbejde istedet for bilen.
Men det kan ske for selv den bedste.
Forleden var jeg faktisk lige ved igen, jeg kørte i regnvejr igen, denne gang på Hondaen, da jeg skulle indflætte på motorvejen ser jeg mig til siden og i sidespejlet, der er ikke nogen, jeg vil så ud i ydrebanen, og havde holdt øje i spejlet om der kom nogen til bagfra, det gjorde der ikke, der var stadigt ikke nogen når jeg kiggede til siden.
Noget sagde mig at der var altså en bil, så jeg kiggede til siden igen og drejede hovedet helt om, og hov. der var min kolega der havde trukket ud da han så jeg var på vej ned på motorvejen, han kørte lige en smule stærkere end mig og havde ubevidst holdt sig lige i min blinde vinkel. så jeg var lige ved at trække ud i snuden på ham.
Igen en redning på målstregen, så det er 2 i år.
Men det er så ellers en helt del år siden at jeg sidst har haft sådan nogle lige ved nogle.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.160
Jeg har ikke rigtig har nogen på MC i år, men en næsten som den sidste du nævner her, mens jeg kørte i min kones nye bil.
I fjor havde jeg en close call mens jeg kørte med min søn bagpå. Det var i en stor rundkørsel med to ligeud baner. I højre bane krte en bil, og jeg var skråt bag ved ham i venstre. Jeg ved ikke, hvorfor, men et eller andet sagde mig, at jeg først ville løbe forbi ham på vej ud af rundkørselen. Jeg nåede faktisk at skifte vægten for at svinge ud, inden manden i bilen bestemte sig for at fortsætte rundt! Jeg fik rettetop og hevet så meget fart af cyklen, at vi øjagtig kom bag om ham og op på rabatten.
Ja - jeg ved ikke hvad, men et eller andet ved hans kørsel på vej ind må have advaret mig-det var bevidst jeg ventede med at passere. Havde jeg begyndt passagen tidligere var han kørt lige på os!
mar 2007
Følger: 23 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 109 Svar: 839
På vej hjem fra jobbet i dag, var der en i den store motorvejs rundkørsel ved Odense S der ikke overholdte sin vigepligt, jeg var heldigvis hurtig nok på bremsen, og kunne lige smutte inden om, der skulle jeg nemlig af.
nov 2006
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 27 Svar: 43
Det er der det gode ved motorcykel er.. man skal/kan kun køre cyklen for der er jo ikke så meget andet at lave
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.160
kan godt forstå dig, men i virkeligheden er du så med til at legalisere at alle andre kører på "ret"
Forkørselsret er ikke påkørselsret!!!
Kan ikke siges HØJT NOK!
nov 2006
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 27 Svar: 43
Stattestik!
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside