{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
509 visninger | Oprettet:

Stattestik! {{forumTopicSubject}}

Vi snakker så meget om hvor farligt det er at køre MC.

Statistisk,, hvor farligt er det så i forhold til gående, cykle, knallert og bil ??

Det kunne egentligt være interessant at se. Der er jo mange der kommer tilskade og dør i bil også, og der er jo efterhånden temligmange mcíster til at være en del af stattestikkerne.

Håber at der er nogen der ved det.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stattestik!
  • #1   5. jun 2007 var inde på danmarks statistik men jeg kan ikke lige finde en stattestik der holdes op imod antal der køre på vejene.

  • #2   5. jun 2007 Ifølge hjemmesiden sikkertrafik.dk er det mellem 40 og 50 gange farligere at køre på motorcykel end i bil.

    Men 100 gange sjovere så længe det går godt - hvis du spørger mig ;O)


  • #3   5. jun 2007 Jeg tror ikke den statestik holder i år... Hvor mange har mistet livet end til videre på mc

  • #4   5. jun 2007 Martin!

    Det gør den bestemt ikke - Jeg mener der nu er mindst 15 dræbte MC-ister.

    Og som sædvanlig har godt halvdelen "klaret" det selv - selv om første reaktion i dette galleri er, at det er de fucking bilisters skyld!


  • #5   6. jun 2007 Ja men hvad siger stattestikkerne hvis man medregner antal biler/MC kontra antal dødsullyker med biler/mc

  • #6   6. jun 2007 Der er omkring 2 mio indreg biler i DK og ca 100000 MC. Altså 20 gange så mange biler!

    Kig på Hektos tal -der er slået 10 gange så mange bilister ihjel i 2005 som MC ister - direkte overført på antal, er dødsrisikoen altså dobbelt så stor for MC-ister som for bilister.

    Der er to fejl i dette. Jeg tror antal indreg mc i 2005 var noget lavere, og så er det måske mere reelt at regne det hele ud i "døde/km kørt".


  • #7   6. jun 2007 OK så som udgangspunkt med lidt usikkerhed så er det dobbelt så farligt på MC (ikke 40-50 gange så farligt)

    Du kan have delvist ret i din antagelse med kørte km. og at faren så er væsentligt højere.

    For mit eget vedkommende er jeg så en af dem der køre mange km. på mc. Så jeg regner så med at jeg er med til at trække den anden vej i statestikken. Og at jeg også er i mindre riciko via mere erfaring, men til gengæld så er jeg jo flere km. på vejen og derved i større riciko.

    Jeg forsøgte egentligt bare at komme til bunds i hvor stor en riciko jeg og fruen løber når vi køre på MC og hvor stor riciko vi udsætter ungerne for.
    Nu kommer konen jo i den modsatte ende af erfaringen, hun er ved at tage kortet.


  • #8   6. jun 2007 Flemming:

    Jeg tror ikke du udsætter nogen for specielrisiko, ligesom jeg heller ikke selv mener at gøre det.

    Det rigtig interessante, men også skræmmende er, at langt over halvdelen af de MC-ulykker, der sker er eneulykker!!!!

    Det er ikke det, der fremgår tydeligst af debatten på disse sider - her skal man jo hade bilisterne!!

    Ud over eneulykkerne, er der rigtig mange tilfælde af MC-ister, der simpelthen selv forårsager (dukker mig bagefter) sammenstød, og endelig tror jeg, at der er en udpræget tendens i dansk trafik til at sige: "jeg har retten på min side, så de andre skal..."

    Det gælder i alle trafikgrupper, men hvis man som MC-ist tænker sig om, og accepterer, at man ikke skal køre på sin ret men på sin sikkerhed, så kan man meget langt hen ad vejen undgå at blive involveret i noget som helst - også selv om andre er bindegale!!!

    Jeg mener ikke at MC-er som sådan er farlige, der findes desværre en række farlige trafikanter - også MC-førere. I modsætning til bilisterne nøjes MC-ister ikke i 90 % af uheldstilfældene med et brev til forsikringsselskaberne.



  • #9   6. jun 2007 Giver dig fuldstendigt ret, og vil da heller ikke ændre min adfær, men det kunne være sjovt nok at vide hvilken riciko man skulle sige til folk at det er når de står og siger at det er uansvarligt at have børn med i sidevognen eller bag på.

    og så siger de 40-50 eller 100 gange farligere end bil. hvis man så kunne sige med beviserne i baghovedet at det er 3 gange så farligt rent statistisk
    så er den jo ikke længere, kan man leve med det!


  • #10   6. jun 2007 Tja jeg forstår dig godt, og jeg er da også selv blevet præsenteret for det spørgsmål.

    Normalt bliver jeg bare arrogant smiley og siger, at kører man ordentligt, er det ikke farligere end nogen som helst anden transport, men selvfølgelig skal man da ikke køre i is og sne!!! Og så er mine unger næsten vokset op bag på geden.

    Det er nærmest umuligt at give er svar i form af tal. Risiko i relation til noget som helst er en statistisk fordeling med middelværdi og et antal spredninger. Det gøres op over antal, så man ved ca. hhvor mange individer, der har hvilken risiko. Man ved aldrig i statistik hvad navn det enkelte individ har. Skulle det kunne lade sig gøre, skulle vi alle lave et eller andet antal uheld, og så skulle man regne på hvem, der havde hvor mange.

    Du og jeg og ret mange andre ville aldrig blive registreret i sådan en sag smiley - det kan man da kun glæde sig over.


  • #11   6. jun 2007 Til trods for erfaring så kan det nu gå galt alligevel.

    Hvem har ikke en gang imellem en situation man reder sig ud af. senest for mig var en regnvåd dag her i foråret hvor en bil kørte ind i en rundkørsel og fortrød og bremsede.
    Der sad jeg på Nimbussen solo og viste at jeg skulle dreje til højre, så jeg havde kun fodbremmsen.
    Det var lidt tæt på.


  • #12   6. jun 2007 Jo- det er selvfølgelig rigtigt. Der vil altid være et antal joker-tlfælde, man <b>overhovedet</b> ikke selv har indflydelse på, men de er ikke mange! Det svarer muligvis til at blive ramt af lynet, falde ned med et fly, blive umotiveret overfaldet af en for dig ukendt voldsmand

    I ovennævnte tilfælde kørte du jo netop ikke på den bremsende bilist - fordi du havde holdt en rimelig afstand - eller hva?


  • #13   6. jun 2007 Jo men afstanden blev hurtig i underkanten for vi havde lige holdt stille, og satte igeng for at køre ind i rundkørslen.
    Havde det ikke været våd vej havde der heller ikke været fare på fære, for så havde bagbremsen ikke blokeret.
    Men havde det været for 10 år siden havde jeg nok enten smidt cyklen eller ramt op bag i bilen.

    Jeg giver dig helt klart ret i at der er meget mindre chance for at jeg kommer til skade end min kone de første par år, eller altid lidt efter hvor god hun bliver til at køre mc på arbejde istedet for bilen.

    Men det kan ske for selv den bedste.
    Forleden var jeg faktisk lige ved igen, jeg kørte i regnvejr igen, denne gang på Hondaen, da jeg skulle indflætte på motorvejen ser jeg mig til siden og i sidespejlet, der er ikke nogen, jeg vil så ud i ydrebanen, og havde holdt øje i spejlet om der kom nogen til bagfra, det gjorde der ikke, der var stadigt ikke nogen når jeg kiggede til siden.

    Noget sagde mig at der var altså en bil, så jeg kiggede til siden igen og drejede hovedet helt om, og hov. der var min kolega der havde trukket ud da han så jeg var på vej ned på motorvejen, han kørte lige en smule stærkere end mig og havde ubevidst holdt sig lige i min blinde vinkel. så jeg var lige ved at trække ud i snuden på ham.

    Igen en redning på målstregen, så det er 2 i år.
    Men det er så ellers en helt del år siden at jeg sidst har haft sådan nogle lige ved nogle.


  • #14   6. jun 2007 Det er da bestemt noget der sker.

    Jeg har ikke rigtig har nogen på MC i år, men en næsten som den sidste du nævner her, mens jeg kørte i min kones nye bil.

    I fjor havde jeg en close call mens jeg kørte med min søn bagpå. Det var i en stor rundkørsel med to ligeud baner. I højre bane krte en bil, og jeg var skråt bag ved ham i venstre. Jeg ved ikke, hvorfor, men et eller andet sagde mig, at jeg først ville løbe forbi ham på vej ud af rundkørselen. Jeg nåede faktisk at skifte vægten for at svinge ud, inden manden i bilen bestemte sig for at fortsætte rundt! Jeg fik rettetop og hevet så meget fart af cyklen, at vi øjagtig kom bag om ham og op på rabatten.

    Ja - jeg ved ikke hvad, men et eller andet ved hans kørsel på vej ind må have advaret mig-det var bevidst jeg ventede med at passere. Havde jeg begyndt passagen tidligere var han kørt lige på os!


  • #15   6. jun 2007 Jeg burdte nok lade være med at køre i år, jeg tror at der er nogen ude efter mig.
    På vej hjem fra jobbet i dag, var der en i den store motorvejs rundkørsel ved Odense S der ikke overholdte sin vigepligt, jeg var heldigvis hurtig nok på bremsen, og kunne lige smutte inden om, der skulle jeg nemlig af.


  • #16   6. jun 2007 Jamen folk køre simpelthen af helvede til.. Hvis jeg kommer kørende i bil og der er en anden bil der ikke overholder sin vigepligt trykker jeg slet ikke på bremsen... Er pisse træt af folks åndsvage måde at køre på.. De skal både ryge, snakke i tlf og spise på samtidig..

    Det er der det gode ved motorcykel er.. man skal/kan kun køre cyklen for der er jo ikke så meget andet at lave


  • #17   6. jun 2007 Martin G:

    kan godt forstå dig, men i virkeligheden er du så med til at legalisere at alle andre kører på "ret"

    Forkørselsret er ikke påkørselsret!!!

    Kan ikke siges HØJT NOK!


  • #18   6. jun 2007 Ja ved det godt... men man har satme lyst til det...

Kommentér på:
Stattestik!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce