{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.338 visninger | Oprettet:

Pendler motorcykel {{forumTopicSubject}}

Jeg skal til at pendle til arbejde (2x100 km) hver dag. Det bliver primært motorvej mellem København og Slagelse de første 9 måneder og herefter "kun" omkring København.

Jeg har derfor kig på en motorcykel, da totalomkostningerne er vigtige for mig. Jeg har ledt lidt rundt på div. fora, og er kommer frem til 3 muligheder umiddelbart:

Honda CBF 125 F - 24.995,00
Suzuki GW250 - 39.995,00
Honda CBR250RA - 49.995,00

Jeg er 1,90 m og 90 kg.

Nogen gode indputs eller forslag til andre cykler?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pendler motorcykel
  • #1   9. feb 2016 Helt klart en med noget med kubik i - i forvejen er motorvej a pain in the ass på motorcykel og du kommer for alvor til, at udfordre skæbnen ved at have minimalt med overskud på en 250'er derude.

    Hvis prisammen er 50.000, så er der mange bud - alt lige fra Suzuki GS 500, Honda CB 500, Yamaha XT 660, og mange andre bud. Jeg vil næsten sige alt andet end en 250'er.


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #2   9. feb 2016 Av mand. Hvis du er så ligeglad med komfort, at du kan overskue at køre 200 km motorvej hver dag på en lillebitte motorcykel uanset vejret, så vil jeg foreslå dig at overveje et telt på Amagerfælled i stedet.

    Og det er ikke gas. Jeg ville ubetinget hellere bo i et telt og skide i et hul i jorden, end jeg ville køre 200 km motorvej hver dag på en motorcykel, der kun lige kan følge med lastbilerne.

    Hvis du VIL have en motorcykel, så bør du helt sikkert følge Søren Bøghs forslag ovenfor og købe noget større.


  • #3   9. feb 2016 Jeg får det sku dårligt bare af tanken smiley

  • #4   9. feb 2016 Helt sikkert noget større og med kåbe som Søren skriver pga. mere overskud. De cykler du nævner er også alt for små til en mand af din størrelse, måske med GW'en som undtagelse, da den der er noget mere gods i den.

  • #5   9. feb 2016 Et par forslag til modeller jeg ville overveje til den slags brug...
    De ældre cykler har den fordel at registrerings - og forsikringsomkostningerne er billigere, til gengæld er køreegenskaber og udseende måske heller ikke lige "up to date" (betyder ikke noget på motorvejen)

    http://www.123mc.dk/bmw-r-807/mcid-95381
    http://www.123mc.dk/honda-gl-500-silverwing/mcid-112148
    http://www.123mc.dk/honda-nt-650-deauville/mcid-112438
    http://www.123mc.dk/suzuki-dl-650-v-strom-tour/mcid-115364
    http://www.123mc.dk/suzuki-vx-800/mcid-64828
    Btw. Jeg har intet med annoncørerne at gøre og det er tilfældigt udvalgtre annoncer, blot for at komme med eksempler nogenlunde indenfor prisrammen.


  • #6   9. feb 2016 Her er også et par bud baseret på et budget omkring 50k.

    Honda CBF 600: http://www.123mc.dk/honda-cbf-600-sa-abs/mcid-116434
    Suzuki GSF 650 S Bandit: http://www.123mc.dk/suzuki-gsf-650-s-bandit/mcid-101092
    Suzuki DL 650 V-Strom: http://www.123mc.dk/suzuki-dl-650-v-strom-tour/mcid-115364


  • #7   9. feb 2016 Tilslutter mig #5 og #6. Og de cykler er ikke til at slide op.

  • #8   9. feb 2016 V-Stromen vil være genial til formålet...

  • #9   9. feb 2016 Jeg kan se at #5 og jeg linker til den samme V-Strom. Men ja den er oplagt, og den er allerede forberedt til pendling med forhøjet vindskærm, sidetasker og topboks. Så mangler den bare varme i håndtagene og så kører det. Emnet er selvfølgelig pendling men den er også en genial touringcykel hvis man skulle få blod på tanden og lyst til mere.

  • #10   9. feb 2016 Min grund til at foreslå 250 selv, var grundet benzin økonomien da den jo har en betydning med 1.000 km/uge! Men tak for forslagene, dem prøver jeg at kigge lidt på.
    Men jeg vil da, selvfølgelig gerne have flere indspil smiley


  • #11   9. feb 2016 De små kører længere på literen, men jeg tror det bliver frygteligt at køre så langt på motorvej dagligt med så lille en motor. Forestil dig hvor mange omdrejninger den vil tage. En V-Strom kører nok omkring 20/kml.

  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #13   9. feb 2016 Hmm, altså nu har jeg ingen erfaring med GW250, men jeg kan simpelthen ikke forstå, hvis den ligefrem kan være behagelig at køre langt og hurtigt på.

    Jeg er med på, at det kan lade sig gøre, hvis man er entusiast eller ikke har nogen andre muligheder, men behageligt?

    Den kan, så vidt jeg kan se, kun lige køre omkring 110 med vinden i ryggen og ned af bakke. Dvs. at 90 kmt formentlig er en realistisk marchhastighed.

    90 kmt uden mulighed for at overhale noget som helst og hvor ethvert vindstød øjeblikkeligt bremser dig ned til 80 er ikke min definition på behageligt.

    Hvis du partout skal pendle fra Slagelse til København hver dag, og økonomi er din førsteprioritet, så tror jeg ikke, at du kan slå et periodekort til toget. Det kommer også med tag over hovedet og ly for regnen.



  • #14   9. feb 2016 Jeg er nødt til at sige NEJ - og jeg respekterer, at du har kørt fra Berlin til Odense på en 250'er, men det gør det på ingen måde til en pendlermaskine. Og der er altså også bare forskel på, at skulle køre sådan en tur og så skulle bruge den dagligt. Havde det været landevej, så kunne jeg til nød have givet dig ret smiley

    Jeg har én gang været på motorvej på en 250'er og det var de mest skrækindjagende fem minutter. Der var INTET at skyde med, og den kunne lige knibes op på 95. Havde jeg kørt derude længere tid, så havde det udelukkende været et spørgsmål om tid før lastbilerne havde blæst mig af vejen.


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #15   9. feb 2016 Nu læste jeg i øvrigt lige en anmeldelse af den glimrende GW250 ( http://www.sportrider.com/sportbikes/slow-going-suzuki-gw250-quick-shift-review).

    Anmelderen skriver, at motorvejskørsel er ubehageligt, fordi man er nødt til at køre med håndtaget i bund og alligevel kun lige kan følge med trafikken. Det vidste jeg godt.

    Derudover skriver han, at motorvejskørsel ødelægger benzinøkonomien så meget, at de kun kunne opnå 42 MPG ved motorvejskørsel.

    Dvs. at benzinøkonomien er lige så god/dårlig på motorvejen som min 5 år gamle bil eller min 8 år gamle SV1000.

    Begge dele kan du få for kr. 50.000, og jeg ville til enhver tid foretrække en af dem fremfor en 250 kubik motorcykel.


  • #16   9. feb 2016 En større kubik motorcykel vil sikkert alligevel gå længere literen ved 130 km/t end en 125/250 som skal ligge med fuld gas! Min egen gsxr 400 har jeg målt til 22-24 km/l ved voldsomt pæn kørsel mellem 80 og 130 og ved 140 ligger vi altså oppe på 10.000 omdrejninger næsten smiley

  • #17   9. feb 2016 Jeg får kørepenge af firmaet for at bruge motorcykel/bil (3,80 kr/km skattefrit), så derfor kan det bedre betale sig at bruge bil/motorcykel frem for offentligt.

    Mit oprindelige budget er egentlig 25.000 kr til anskaffelsen, så hvis nogen har nogle gode bud her - så sætter jeg stor pris på dette.


  • #19   9. feb 2016 Det har intet at gøre med, at nedgøre. Du argumenter for, jeg argumenter imod. Hvis dét er at nedgøre, så er det en hård verden du lever i smiley

    Skrev jeg, at den var grim, så var det at nedgøre.


  • #20   9. feb 2016 Havde en GS500E engang, hvad siger I til sådan en igen?

  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #21   9. feb 2016 Nu kan jeg se, at Peter B har slettet sine indlæg i tråden, fordi han har fået indtryk af, at hans motorcykel blev nedgjort.

    Det har bestemt ikke været min mening!

    Det er helt sikkert en fin motorcykel - den får også mange rosende ord i den anmeldelse, jeg har linket til ovenfor - jeg tror bare, det er en fejl at købe den for at pendle 200 km hver dag.

    Der vil trådstarter uden nogen som helst diskussion få større glæde ud af en større motorcykel eller en gammel bil.

    Når nu kørepengene er det udslagsgivende, så køb dog en gammel bil til kr. 25.000 - den har jo tjent sig ind på 3 måneder, selv når brændstoffet er betalt, og så har du da tag over hovedet.


  • #22   9. feb 2016 Jeg havde helt sikkert kigget eftre en Honda vfr 750 årg. 95-97. Denne maskine kan du ikke slide op.

  • #23   9. feb 2016 20> God pendlermaskine (med lidt mere overskud).
    Ikke til at slide op og er pålidelig.
    Billig i reservedele.
    Langt på literen.
    Billig i forsikring.

    Meget bedre bud.


  • #24   9. feb 2016 GS500 er en rigtig god maskine til formålet, den er møgbillig i anskaffelse og reservedele og kan fåes til under 15k i fin stand.

    Hvis den er for klejn så kan man også få en fin Transalp for 25k
    den kan du køre 1000km på en dag uden at mærke noget smiley


  • #25   9. feb 2016 En gs500 med kåbe.
    Kører langt på literen og billig at anskaffe.
    Jeg havde en og lå omkring 20 på literen også selv om man kører frisk.


  • #26   9. feb 2016 Kørte på en ER6 da jeg tog kørekort og den var skøn bare at fyre af ned af tilkørselsrampen og bare mærke at der var overskud til at følge med trafikken. Jeg ville godtnok blive ked af at blive kastet på en 125 eller 250'er og skulle kører motorvej.

  • #27   9. feb 2016 Jeg ville til enhver tid vælge en Honda VFR (fra 1990 og frem) som pendlermaskine.
    Den er ufattelig pålidelig og bekvem at køre på.
    Og så får du tillige en cykel, der kan bruges til meget mere end blot pendling smiley


  • #28   9. feb 2016 Hvis det er til budgettet på 50.000kr så snup en Honds NT650 Deauville. Formiddabel komfort, god benzinøkonomi, gennemprøvet motor der holder +500.000km med alm service, kardantræk så du ikke skal tænke på kæden, lavt tyngdepunkt og let at komme frem med.
    Hvis budgettet hedder 25.000kr så snup dens forgænger, NTV650.

    Kawasaki ER6f er også et fint bud. Den kan godt runde 25km/L.
    Glem GS500. Du bliver træt af at køre 100km hver vej på den. Afstanden mellem sæde og fodhvilere er for lille, så din knævinkel er for skarp.


  • #29   9. feb 2016 Lad være.

    Var selv super glad for min KLX250, men den er altså bare ikke egnet til mere end en hurtig tur på motorvejen.

    Hvis du skal pendle, så skaf noget med 600cc + og KÅBE for guds skyld, det vil du blive glad for i dårligt vejr.

    Pendler selv på en Yamaha XT660X, den går næsten det samme på literen som min KLX250. Jeg kører dog kun i byen (Berlin) og ikke på motorvej. Det er bare ikke sjovt på en motorcykel uden kåbe når man når over de 130km/t...især ikke hvis vejret er dårligt.


  • #30   9. feb 2016 som allerede nævnt, så er brændstofforbruget for en økonomisk 2cyl mellemstørrelse nærmest det samme som de helt små cykler hvis de skal køre fuldlast hele vejen frem og tilbage.
    komfort= bredt blødt sæde og kåbe nok til at komme i læ, skal der køres i regn(ikke valgfrit ved pendling!) så er det rart hvis kåben også kan skærme for det meste regn.
    Flere cylindre er næsten altid lig med højere forbrug og større udgift til reservedele når der skal skiftes sliddele, ligesom kardantræk er at foretrække frem for kæde når der skal køres 1k km hver uge.
    Bil kan sagtens skaffes til budgettet, men den er med garanti dyrere at holde kørende alene de faste udgifter er meget højere...og så er der jo ikke nogen kværn til søndags-isen på havnen smiley


  • #31   9. feb 2016 Kan lige tilføje, at jeg har pendlet på en 250'er med 40hk. 40 km hver vej, med 2/3 på motorvej. Den gjorde det altså helt fint, og havde også overskud til en sikker overhaling. Så små maskiner kan altså sagtens, og GW250 kan sagtens gøre det fint, men totaløkonomien er ikke bedre end end større brugt.

  • #33   10. feb 2016 Jeg kører jævnligt på besøg hos familien i København, året rundt, 2X200 Km hver gang. 150 på motorvej, og det fungerer godt. Du skal have en MC med fuld Kåbe og bekvem siddestilling, sæde med varme, handsker med elektrisk varme, formstøbte ørepropper, rygskjold, og det bedste MC tøj du kan få. + rimelige omklædningsmuligheder på jobbet. Det holder ikke i længden med en 125'er, men du behøver ikke 1000 kubik, eller 100.000 kr i investering. Kig ganske nøje på en Honda PC800 eller en BMW R850R. Kan begge fåes ned til 50.000 uden at være nedslidte eller i dårlig stand, hvis du giver dig tid, og er omhyggelig. Fås hos forhandler til 70.000 med garanti osv. Kan godt forstå dit valg, men det er nok mere praktisk med en microbil, og ikke dyrere. Skriv hvis du vil vide mere om Honda PC800. Held og lykke.

    profilbillede
  • Alex
    Alex Tilmeldt:
    nov 2004

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 23
    #34   11. feb 2016 Nu hvor motorcyklister pr 1 marts, skal betale for parkering på lige vilkår som biler i kbh ( samt parkere på vejen på bil-parkeringspladser), så køb en Lupo 3L.
    En lille bil som er en evighedsmaskine.
    De kører og kører og så koster de ikke alverdenen, fordi de fleste har kørt mange km.


    Jeg vil også fraråde en 250cc, du har brug for noget 2-cylindre mindst og helst en oprejst stilling med vindskærm - lidt morfar, jeg ved det. Men det er rigtigt behageligt.

    Jeg har selv brugt en maxiscooter på 300cc til at pendle 25km pr vej og der var masser af go i den.
    Men 100km hver vej vil jeg nok se efter en 400cc minimum maxiscooter feks suzuki Burgmann eller ligende. Det er totalt komfort på to hjul og du bliver glad for automatgearet i kbh.


  • #35   13. feb 2016 Gs 500 er verdens bedste motorcykel..

    Okay måske ikke. Men jeg vil vædde en stor fadøl på at man ikke får mere økonomisk eller troværdig cykel for 10 - 20 000. Alt efter hvad du kan leve med. Tag en med kåbe.


  • #36   13. feb 2016 #35: Man kan finde både CB500 og NTV650 for de 20.000kr. De matcher nu meget godt GS500 på økonomi og troværdighed. Men er vi tættere på de 10.000kr så er GS ofte et godt køb til prisen kun truet af en ER5 i ny og næ.

  • #37   13. feb 2016 Jeg er enig. Man får også en top gs til 20.

  • #38   13. feb 2016 Dl650 V-strømmen kan jeg kun anbefale på det varmeste
    Har nu selv rundet 130.000 pendler km på sådan en, - kører året rundt og jeg tror ikke det kunne gøres billigere på mange andre maskiner, den har kun fået skiftet sliddele, kæder, skiver og så'rn.. Ikke et eneste nedbrud.. Og den spinder og trækker så sprødt som første dag..!

    Som flere er inde på bliver du træt af for lidt power når du pendler, - du må ikke falde i som nogle motorcyklister gør - at de kører som om de stadig er billister, - bare på mc'en..!!

    Så lad dig ikke nøje med en lille 500kubikker eller derunder..!
    Som MC pendler bliver man vanvittig hvis ikke man bare kan trække fra, når bilisterne begynder at rode rundt med deres køer og dytten og sure fjæs.. smiley

    Generelt - gå efter en MC der er mange af = billige reservedele OG elektronisk alt - indsprøjtning, tænding, instrumenter osv.. Derved er alt elektrisk LEGO agtigt til at klikke af og nyt på.. Nemt og skift selv..
    Lær selv at skifte dæk, klodser, kæde osv. Så det kan gøres uden værksteds besøg.. Men blot kræver et par timer eller 3 timers hygge i løbet af en w-e.. Så den er klar alle hverdage smiley
    Det er nemt og meget tilfredsstillende at biken ikke behøver et værksted i hverdagene hele tiden..
    Til info skifter jeg.
    Bagdæk og kæde m fortand 2 gange om året
    Fordæk og bagtand 1
    Klodser 2-3 gange om året hvoraf forcaliperne skal renses 1-2 gange
    Bremsevædske 1 gang om året.
    Olie 3 gange og filter 2
    Tændrør har jeg valgt iridium og kølervædsken er vandfri så de skal ikke skiftes i min levetid, luftfilter et af foamtypen gør jeg blot behøver blæse det rent en enkelt gang om året smiley

    Men jeg kører kun 145km hver dag så du skal sikkert indstille dig på hyppigere skift.. smiley

    Men godt valg, - hver dag er en fornøjelse uanset vejret smiley smiley smiley
    Det bedste er næsten jeg virkelig har fri.. Fri.. Friiiii... Ha..ha..! I det øjeblik jeg sætter mig på biken, og ikke først når jeg er hjemme..
    Go fornøjelse..!!
    smiley


  • #39   14. feb 2016 Godt jeg ikke er trådstarter, for så havde jeg godt nok været noget forvirret med alle de forslag der er fremkommet.
    Kort fortalt, så kan alle cykler anvendes. smiley


Kommentér på:
Pendler motorcykel

Annonce