1.074 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

2-takt slides hurtigere op end 4-takt? 2-takt slides hurtigere op end 4-takt?

Har hørt at 2-takter hurtigere slider sig selv op pga af det høje omdrejning-arbejdsområde. Er dette en skrøne eller fact?

Og ved besvarelse af dette, hvilken kommentar ville du så knytte til at køb af en Aprilia RS125 og RS250 som start cykel.?

Ser frem til nogle kvilificerede kommentar, men alle kommentar er velkomne smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Montering af gardinstang – soveværelse. 500 kr.
  • Monter lampe på badeværelse, og fjern gammel fastmonteret lampeudtag. 1.000 kr.
  • Hovedrengøring 2.000 kr.
  • Udskiftning af køkkenbatteri 1.000 kr.
  • Have mand 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  2-takt slides hurtigere op end 4-takt?
  • #1   10. dec 2008 Slides op, er vel et spørgsmål om ord, men 2-taktere skal jævnligt have nye stempelringe og cylinderrenovering.

Det ligger i sagens natur - en en cylindret 4-takter har en eksplosion ved hver anden omdrejning, en en-cylindret 2-takter har en eksplosion på hver omdrejning. Den laver altså "dobbelt så meget".

Forbærnding ved 2-takt har så mindre nyttevirkning end 4-takt. så miljømæssigt er 4-takteren bedst, og da især, fordi den forbrænder langt langt mindre olie end totakteren

• #2   10. dec 2008 Man skal skifte stempel fra tid til anden.. men når først man har fået lært sig det, så bliver cyklen som helhed ikke slidt hurtigere..

• #3   10. dec 2008 Hmm kan kun udtale mig om en, og det er en rd350, og den kører vel ca 25000km før den skal ha nyt stempel osv, og ja det er jo ikke så meget.. men de er tilgengæld ret billlige at renovere sammenlignet med en 4T'er, og min havde gået 73000km da den blev solgt og den fungerede fint.. det det drejer sig om er at sørge for den får god olie og ikke får tæv når den er kold!

Så tager man den billigere renovering/vedligeholdelse med i regnskabet, så tror jeg ikke på det er meget dyere at kører 60000km på en 2T'er end en 4T'er.. men alt kan smadres hvis man ikke passer på det...

Hvis man brænder for en RS250 og man kan leve med de ting, incl RIIING DIING DIIING.... så er det bare om at hoppe på.... JEg togihvertfald hellere sådan en fremfor en gammel udbollet cbr600 fra 91. smiley

• #4   10. dec 2008 De tager ikke flere omdrejninger. En RS250er dør efter ca 11000 rpms. Jeg har haft en RS250. Bogen siger at stempelringene skal måles efter ved hver 16000 km og stemplerne/cylindrene gåes efter. Dette skal så gøres for ca hver 14000 km og regn med min. 2 nye stempler. Skal der nye cylindre er det så en 3000kr stykket oveni.
    En RS250 er et sjovt stykke legetøj ingen tvivl om det, men når man er ude at give den gas går den ikke over 10 km/l og dertil kommer så 1 liter god,ikke billig, 2taktolie) som Den bruger en 200-300km på at æde. Den sviner forfærdeligt:-) Den lyder som en 2 takter, den lyd kan bare ikke laves om. Men køreegenskaber har den sku. omkring 140kg til ca 70hk.
    Dobbelt 298mm skiver foran så stoppe kan den dælme også:)
    Og følelse når de powervalves åbner op ved 8000 rpms kan sammenlignes med en turbo, eneste kværn jeg har fået det kick på.
    Jeg ville bestemt aldrig købe den igen som min mc, kun hvis jeg havde en garage den kunne stå i og hives frem nu og da når man lige skulle mærke den:-)
    Håber det var lidt indput.

• #5   10. dec 2008 hvor ofte skal der skiftet stempelringe? for har rodet meget med 2-takter motor fra mine knallerttider smiley

Og hvad siger i til de to små nærtstående motorsykler jeg nævner? smiley

• #6   10. dec 2008 Jannic Det er præcis det jeg mener! gider ikke de gamle skrumler. ikke for at sige noget dårligt om dem smiley de er bare ikke mig

• #7   10. dec 2008 Nik&Jane... Det afskræmte mig faktisk lidt smiley hmm, men godt input smiley tusind tak

• #8   10. dec 2008 Ud og prøv dem Henrik.. smiley Der er ikke andet for... Nogle herinde vil nok mene det tosset med en RS som hverdags cykel, og at de ikke holder til noget, men HVAD holder i længden hvis det altid får kniven..? Og kan du skrue knallert, så kan du også lave sådan en der.. super nemt!

ville godt nok hoppe på 250'eren, den anden er lidt bette... smiley

Min Ymerhakker gik ca 14 ved pæn kørsle, og det er ikke mere eller mindre end min Honda, og ja den kunne godt komme ned på omkr 10 på literen, og det kan min 4T'er også.. faktisk 9 :o)

Hvem køber desuden en mc pga brændstofsforbrug.. smiley

• #9   10. dec 2008 Altså den er sjov at kører på igen tvivl om det. Brænder du for en så prøv en, skal du købe en så få en med service bog på og ja tjek lige hvor tæt den er på næste store service for det koster sku hurtigt rigtig mange knaster. Og husk lyden RIIINGE DING DING, den lyder sådan og ikke som en 4 takts racer.

• #10   10. dec 2008 Motorslid på en 2-T er større en på en 4-T som de andre også skrive. Hvad angår at starte på en rs-125 eller RS-250 vil jeg nemer de er godt startmaskiner. Startede selv på en Rs-125 (som er til salg nu) og jeg her været glad for den. Det er en cykel der er nem både at kører og betale Fx. forsikring. Et minus er dog at der ikke er alverden af bundtræk i 2-T maskinerne men de rykker fint når du får nogle rpm på.

Madsen

Kommentér på:
2-takt slides hurtigere op end 4-takt?

Annonce