2.121 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 52 Svar

Salt på vejen Salt på vejen

Hej MCG:)

Mener i at det er ok at køre på Søndag hvis der ikk bliver saltet yderligere?

Er min første sason så vil nødig gøre noget forkert, hehe.

På forhånd tak.

MVH Morten Priisholm.

PS til dem som kan huske mig fra sidste debat, har fået den bolt ud;)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af ny vaskemaskine - også el 1.000 kr.
  • Klip af hække 2.000 kr.
  • Samle et skab 500 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo bag kasse i mit skur 600 kr.
  • Sprøjtning af hvepseboer (app vil ikke tilføje billeder) 1.200 kr.
  • Skrue bordben på bord 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Salt på vejen
  • #1   24. feb 2009 Der er rigtig mange som har samme tanke :o) Oz mig.
    Ser ud til at der kommer frost fredag nat....
    http://vejret.tv2.dk/?portal

• #2   24. feb 2009 forkert??? den kan godt tåle det, men jeg gør det ikke før det HAR regnet saltet væk.
    T

• #3   24. feb 2009 godt tip jeg fik her den anden dag, find en vandpytte og stik en finger ned i vandet og smag på det, ellers kan man jo vaske den når man kommer hjem

• #5   24. feb 2009 Okey, jeg har bar hørt fra nogen at det ikk er nok selvom man vasker den, men godt tip med at smage på vandet egentlig.

• #6   24. feb 2009 Tror nok lige jeg ville vente til det blir lidt mere varmt , kan slet ikke nyde at kører hvis det er koldt .. Så det blir nok først slut af marts jeg begynder eller april!

• #7   24. feb 2009 haha søren, man behøver jo heller ikk at gøre det så kikset:D

• #8   24. feb 2009 paul vilsen: så må man håbe at de ikke bruger salt indeholdende urea hvor du bor.. det er udvundet at TIS!

• #10   24. feb 2009 Jamen jeg har smurt den overdrevet meget med VD40, og så da jeg os bankede den lidt(meget) løsnede den sig til sidst så meget så jeg godt ku få den af selv om bolten var godt rund.

• #11   24. feb 2009 Robert A
    he he he ja det ville ikke være så godt

• #12   24. feb 2009 nej det ville være lidt bittert egentligt robert:P

• #14   24. feb 2009 jaa lorte danmark, men må indrømme jeg saster meget på at kunne køre på søndag. Har den sidste måned sagt til alle de bliver solskin og plus 5 grader på søndag(lykketænkning) så håber det virker;)

• #15   24. feb 2009 kørte i går. så længe vejen er tør tror jeg ikke der sker noget. jeg satsede ihvertfald:)

• #18   24. feb 2009 Salttåge og dis vil trænge ind OVERALT, også steder hvor du ikke kan komme til at spule det ud eller af igen. Ser det hver dag på biler hvor man ikke regner med det kan komme ind. Men det gør det.

• #19   24. feb 2009 Ifølge min forhandler kan man vaske lige så meget man vil - skaden er sket alligevel.. Som andre også skriver, så trækker salt ind hvor man ik li kommer til at skylle med vand...

Personligt tager jeg ingen chancer, og vil hellere være på den sikre side. Kan også godt vente til det bliver noget varmere, og har en eksamen i slutningen af marts, så ka lige så godt vente med at hente den til derefter smiley
    Ingen saltskader, og ingen dårlig samvittighed over at køre mc i stedet for at læse til eksamen - win win!

• #20   24. feb 2009 det er en brugsgenstand, ikke andet for mig, skal ha det sjovt, så kan jeg smile over de kilometer jeg har fået kørt imens jeg kunne, og så kan i andre tude over hvor lidt i har kørt;), for hvis der er skal være +15 grader og solskin og ha regnet flere dage optil så i er sikre på der ikke er salt, så er det godt nok ikke mange dage om året i kan kører.

og ja man kan se lidt, men er godt nok minimalt hvad der ikke kan pudses væk, eller så kunne man jo købe den del / dele der er gået til. hvis folk synes det er nødvendigt.

respekterer folks holdning, men det værste er da godt nok, når folk siger man ikke holder af sine ting, eller om man er sindsyg fordi man kører når det har regnet eller der er chance for salt på vejen.

• #21   24. feb 2009 Angående det med at smage på vandet... Pas nu på det er vand, og ikke naboen der lige har luftet hunden;)

• #22   24. feb 2009 Jeg kører alligevel i københavn på min suzuki gn 250. Jeg skal ud og se hvor mange der er ude og kigge. Og selvfølgelig give årets mc hilsen smiley

• #23   24. feb 2009 Jeg er også i et dillema... Jeg vil også helt vildt gerne ud og kører i weekenden samtidig vil man heller ikke ødelægge maskineriet! Men skulle man ikke satse smiley

• #24   24. feb 2009 Harbo... Fint nok at du har din mc som brugsgenstand.
    Personligt fik jeg kørt lidt over 8.000 km sidste sæson selvom jeg kun har min mc som "pyntegenstand" - Jeg har det sjovere hvis vejret er godt. Kan ikke se meget underholdningsværdi i at køre i regnvejr (man kan selvfølgelig blive "fanget" i en byge..), eller hvis der er mega koldt.

• #25   24. feb 2009 jaaaa nu får vi jo at se hvor mange mc folk der er ude og køre søndag den 1 marts smiley

• #26   24. feb 2009 Jeg tror jeg har besluttet mig til at hvis det har regnet 1-2 gange inden søndag køre jeg:)

• #27   24. feb 2009 Faktum er at en cykel der er kørt i vand og salt er i betydelig større risiko for rustangreb i stellet, ir i stik og ledninger og diverse andre ting. Dvs. over en længere periode vil den være i dårligere stand end en mc der mest har kørt i tørt vejr eller saltfrit klima.
    Det er faktum.
    De der prøver at argumentere imod kan bare sammenligne en bil der har kørt hele sit liv på fanø, med en der har kørt omkring f.eks. Herning.

• #28   24. feb 2009 årh hold nu på... det er salt... ikke syre (ja ja det er saltsyre eller noget) motoren tager ikke skade, kæden skal måske have lidt olie. ellers går det kun ud over lakken og lidt jern hist og her. men det meste er vel efterhånden rustfrit stål og alu. om 10 år vil man måske kunne se om der er blevet kørt i salt med den.... men der skal den omlakeres alligevel. og så igen. jeg venter altså lige til det har regnet en enkelt gang.... måske...

• #29   24. feb 2009 jeg kommer ikk ud for 14 dage efter sidste saltning og så er det også for koldt selvom man har dragt på

vent så er man da sikker på at man får en super start med godt veje uden salt eller værre sand man kan vælte i
    men ja fuck det trækker i PI.... for at mærke rykket

god tur

• #30   24. feb 2009 jah man skal passe på med det der salt. jeg har set en motorcylkel springe i luften, fodi der var en det havde købt et kilo køkkensalt i netto og gik forbi motorcyklen. det sker næsten hver dag i vintermånederne. det er også derfor forsikringselskaberne ikke er glade for at sælger 1/1-års dækning smiley

• #31   24. feb 2009 Alt i alt kan vi vel blive enige om at være uenige? smiley

Nogle vil bruge deres cykler fra første sekund forsikringen gælder, mens andre vælger at vente til at salten er væk og temperaturen er steget en smule mere.

Uanset hvad, så må I ha en god 2009-sæson!

• #32   24. feb 2009 Hvis vejen er tør og jeg er ædru , skal jeg da ud og trille en mil eller 5 på Søndag.
    Salt skylles nemt af med en sjat vand. og lidt kulde gør ingen skade.
    + Så har jeg også en undskyldning til at polere SVinet Søndag eftermiddag smiley

• #33   24. feb 2009 fordi ens maskine er så vild at man ikke kan lade være. men så længe vejen er tør ser jeg ikke noget problem i det

• #34   24. feb 2009 Sonny N
    det vil så sige 6 måneder om året du ikke kører, det må sgu være lidt fesent, hvis jeg havde en rigtig fin cykel (ducati, agusta eller i den stil) så ville jeg heller ikke kører hele året, da der er lidt gensalgs værdi og stil i sådan en cykel. men at sige man ikke er glad for den fordi man kører nu fatter jeg ikke. vil da nærmere spørger om du hader din cykel siden du ikke har kørt på den i 5-6 måneder?

Brian S - Aalborg/Hjørring
    der har du helt ret, den store underholdningsværdi i at kører i regnvejr ser jeg self heller ikke. men tøj kan klare meget, og med temperaturen når man kører er lidt svær, ville da helt sikkert også ha 25 grader altid man kan vi desværre ikke i DK, men når der ikke er så meget varme gir det lidt ekstra udfordring, gør det bare endnu mere sjovt smiley

• #35   24. feb 2009 Sonny N , det bliver aldrig ordenligt mc vejr i DK , min SV har stået inde i varmen fra nov. til marts. Og den får en tur d. 1/3 .
    Alle cykler kan tåle en tur på "saltet" vej , det er nok nærmere et spørgsmål om at rengøre cyklen derefter.

• #36   24. feb 2009 Jeg er lettere rystet over, hvor mange der generelt er ligeglade med at køre inden saltet er væk..

Og jeg er af den opfattelse at det ikke bare uden videre kan skylles af..
    Jeg kunne aldrig drømme om at køre, før der helt sikkert ikke er saltet i mindst en uge, og derefter skal det regne kraftigt, så jeg er sikker på at alt salt er væk..
    Sådan har det altid været for mig, og sådan bliver det ved med at være..
    Det gør også, at vi nogle år har været et stykke henne i april før første tur, men hellere vente en uge ekstra, end tage en chance..
    Salt er Pest for en MC..

Men held og lykke til jer der skal ud i saltet, jeg siger bare godt jeg ikke skal købe brugt cykel af nogen af jer.. smiley

• #37   24. feb 2009 Ja min den står også inde til saltet er væk .. det skal den ikke ud i selv om det er en ældre sag så står den tørt og varmt

• #38   24. feb 2009 Per M , vil du seriøst ikke købe en cykel fra en der passer og plejer sin cykel. Skifter olie og filter for hver 5000 km. overholder alle service , bare fordi han/hun kører en tur (sent eller først) på sæsonen før ALT salt er væk fra vejen ?
    Hvis alt salt skal væk fra vejen kommer du ikke ud og køre i år smiley
    En velholdt cykel , der kører en tur eller to på den farlige salt vej dør da ikke af det. eller hva?
    VASK og smøring , klarer det fint smiley

• #39   24. feb 2009 Skal dog siges at jeg er i stald fra nov. til marts.

• #40   25. feb 2009 "godt tip jeg fik her den anden dag, find en vandpytte og stik en finger ned i vandet og smag på det, ellers kan man jo vaske den når man kommer hjem"

Fingeren?!

• #41   25. feb 2009 "Kan ikke se meget underholdningsværdi i at køre i regnvejr"

Det er da netop det mest underholdende, især når man aquaplaner i hvert andet sving, wheeeeee!!! smiley

• #42   25. feb 2009 Mikkel Dige J >>
    Nej jeg ville seriøst ikke købe en cykel hvis jeg havde kendskab til at den har været ude og køre i salt.
    En tur i salt er ikke noget der nødvendigvis sætter synlige spor med det samme. Saltet arbejder sig langsomt ind under belægninger, og når det først får fat, så er det for sent..

Jeg var sidste år med en kammerat ude og se på en Susuki GSX1400. Den var fra 2006. Der var begyndende rust mage steder på stellet, chromet var begyndt at ruste flere steder, og stort set alt alu. var angrebet af ir. Vi var rystede, det var trods alt kun en 2 år gammel cykel vi stod og kiggede på.
    Vi spurgte manden om han brugte den til vinterkørsel, men det kunne han forsikre os at han ikke gjorde, hans forsikring trådte først i kraft 1. marts sagde han, så den kom først ud til marts..
    Og den var ellers pænt passet med service osv.

Selvfølgelig kommer man ud iår, selv om man venter til alt salt er væk..
    Jeg regner ikke med at min sæson starter før i april engang, så har jeg trods alt 6 måneder at køre i, det kan jeg godt vente på, når det handler om at holde min mc fri for salt.. smiley

• #43   25. feb 2009 Helt enig med Per M. Jeg passer ligeledes på min kære 2-hjulede.

• #44   25. feb 2009 per m... men det var jo også en suzuki

• #45   25. feb 2009 Nu har det regnet en del her i Århus området, så mon ikke vi får nogle mc at se på vejene i weekenden. Så må vi jo håbe at solen kigger lidt frem smiley

• #46   27. feb 2009 Det ser ud til at blive regn i hele landet på søndag :-(. Er der nogle af Jer der tør trille en lille tur kun med dækkende ansvar, når solen nu er fremme og vejen tør idag?

• #47   27. feb 2009 Folk, der er bange for at køre på veje med salt, er dem der ikke kan finde ud af at vaske en motorcykel ordentligt bagefter. Vejsalt er i længden ikke godt for en mc, men en grundig efterfølgende fjerner det. Jeg har praktiseret det i flere år mine motorcykler bærer ikke præg af min delvise vinterkørsel. Men hvis man ikke får vasket eller ikke gør det grundigt nok, kan der komme nogen slemme rustskader og belægninger på alu.
    En motorcykel skal køres i stedet for at holde stille i et ½ år:-)

• #48   27. feb 2009 Jeppe-->
    Så er har du altså ikke set grundigt nok efter for skader.. smiley Spuler du stellet indvendigt og ovenpå motoren efter kørsel? Renser alle stikforbindelser for salt? Nej vel? Så er det heller ikke grundigt nok.

• #49   27. feb 2009 Det er vejgreb/temp der bestemmer hvornår jeg kan komme ud og køre. Det skal nemlig altid være en fornøjelse, og det er det ikke når skidtet skøjter rundt og laver hjulspin hele tiden.... Dette er selvfølgelig kun sjældent et problem med svage cykler som eksempelvis 600 og 750 kubiks cykler.

• #50   27. feb 2009 Præcis det sku ikke sjovt hvis man ikke kan fyre den af og mærke kicket .. Så fugt på vejen så springer jeg over ..

• #52   27. feb 2009 Klaus J >>

Hver sin lyst...

Så meget lyst til at køre kunne jeg aldrig få.
    Skulle lysten alligevel få magten, så tog jeg hellere en tur i bilen med hovedet ud af vinduet..
    Så kan man også smage saltet, og ikke mindst mærke hvordan det svier i øjnene.. Så får man nemlig fornemmelsen af, hvad det er man udsætter sin MC for..

Ham her lærte det på den hårde måde.. smiley
    http://farm1.static.flickr.com/174/461652767_3aab233a8f.jpg?v=0

• #53   27. feb 2009 -Per M
    Og linket viser, hvordan en mc ser ud dagen efter en kort tur på veje med vejsalt - i hvert fald hvis man skal tro de udtalelser, der i denne tråd;-)
    Nu har jeg primært kørt Suzuki, men mon ikke også de andre fabrikanter også kan holde til at blive brugt?:-)

• #54   27. feb 2009 @ Per M

Ham her lærte det på den hårde måde.. smiley
    http://farm1.static.flickr.com/174/461652767_3aab233a8f.jpg?v=0
    Er det ikke noget Honda der er vist?? smiley

• #55   5. apr 2009 Hvis Suzuki kan holde til lidt vand og salt, så kan de andre mærker vel også.... smiley Jeg kører næsten hele året, og har gjort det i 2 år nu og har ikke haft de store problemer....endnu smiley Men jeg vil da ikke argumentere for at mc'en har godt af det. Men for mig er mc'en altså en brugsgenstand og regner ikke med at skulle sælge den videre til nogen, så den bliver altså brugt smiley
    Jeg ville nok ikke køre hele året, hvis den skulle sælges videre, fordi den får lidt mere rust end mange andre. Og evt. motorproblemer kommer så senere hen......men det må vi tage til den tid.

• #56   4. okt 2009 Jeg har en gammel Harley Davidson fra 1946. Den er bobbet.. dvs. små skærme og brede dæk.. Den kører året rundt.. Er lavet i JERN.. bliver vasket når jeg gider.. fælgene er chromede.. INGEN RUST!! KØR!!!

Kommentér på:
Salt på vejen

Annonce