687 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Xenon?! hvem hvad hvordan?! Xenon?! hvem hvad hvordan?!

Hey nu har jeg kørt motorcykel en del år og lige erhvervet mit en sv1000. Da jeg har haft 2 close calls på min gamle vil jeg gerne have sat xenon på da jeg altid lægger mærke til når de sidder i biler frem for folk med almindelige lygter.
Så har læst lidt om det at de ikke er typegodkendt osv og ikke kan synes? så midt spørgsmål? nogen der kører med det? mærker i forskell? er i blevet stoppet og hvordan er loven?

Ikke mindst er der nogen der kender en forhandler på sydsjælland eller lolland falster må i meget gerne skrive.

Mvh marco

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte levende pumaer 570 kr.
  • Hæng spisebordslampe op 250 kr.
  • Græsslåning 950 kr.
  • El tjek og eventuelt fjerne stikkontakter i lejlighed 1.000 kr.
  • Montering af gardiner og TV stand 1.500 kr.
  • Fjernelse af ukrudt under hæk 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Xenon?! hvem hvad hvordan?!
  • #1   13. mar 2009 Jeg har det både på min Mc og i bilen .. det fungere fint men HUSK AT JUSTERE SÅ DET IKKE BLÆNDER det er et must

Jeg er blevet stoppet uden de har sagt noget men elles kan det vist give 500 Kr.- i bøde

• #2   13. mar 2009 jeg har xenon på biken (ja og i bilen også) .. og syntes ikke rigtig at jeg er blevet overset siden jeg har fået det på.. så syntes bestemt det er risikoen værd, for at blive stoppet.
    Og nej det er ikke lovligt. Men er ikke blevet stoppet endnu, men man kan jo altid løbe på en betjent der har en dårlig dag jo.

Ellers ville jeg sige at du skal vælge xenon på en 4000 - 6000 K, alt over syntes jeg bliver for blå og thansen agtig. Og har også på fornemmelsen at det er det blå som politiet jagter.
    4000 er kridt hvid og 6000 er hvid med et blå skær.

- Jan

• #3   13. mar 2009 Som Jan skriver Max en K 6000 det er også det jeg bruger har prøvet en K 8000 det dur ikke man kan ikke se en skid med det og så er det mege blå mener den hedder K 4300

K 6000 er en del blå når du kikker på den ( kommer i mod den ) men minder mest om dagslys når du sidder beg den og bruger den på vejen

K 4300 Er mere gul i det

• #4   13. mar 2009 Kører med det på mc'en, er ikke blevet stoppet endnu, er heller ikke blevet overset siden jeg fik det på.
    Det er ulovligt, og giver en bøde på 500,- men det betaler jeg gerne for ikke at blive jordet af en nød....

• #6   13. mar 2009 Problemet er, at glasset i std. lygten ikke kan håndtere det, og dermed uanset hvad man gør, kommer til at blænde (når det er på MC).
    Man kan skifte til klarlygteglas, det burde vist hjælpe...
    Men jeg synes helt ærlig, at du burde lade være og hellere få sat vibra-lys eller nogle gode alm. pærer i (phillips nightbreaker mener jeg fx er et godt bud på gode pærer), for det er meget muligt at du bliver set mere, men det er af de forkerte grunde!

Sidder personligt altid og småbander lidt inde i hjelmen hver gang jeg møder en med xenon, der ikke er sat ordentligt op!

• #7   13. mar 2009 haha sidder selv og småbander hver gang der kommen en med xenon og blænder men igen, har jeg ingen skrupler over det hvis de sidder på motorcykel, biler til gengæld skal være justeret ordentligt.. vi er jo desværre en meget udsat gruppe

• #8   13. mar 2009 Marco A
    Ja, det formilder omstændighederne lidt hvis det er på en MC... Og så på den anden side; jeg synes ikke det er rigtigt, at jeg skal blændes og risikere, at overse noget foran mig og dermed køre galt, blot fordi "du" skal ses bedre! (med "du" menes selvføgelig hvemsomhelst med xenon smiley )

• #9   13. mar 2009 Ja xenon blænder og ulovlige hvis lygten ikke har DE linse
    jeg har købt nogle super skarpe pærer stadig H4 og 55/60 w

• #11   13. mar 2009 Jeg kører selv med Philips X-Treme Power, og er meget glad for dem. De lyser ekstremt. Når jeg kører sammen med en kammeraterne virker det som om de har sat deres på positionslys. Men nu har jeg også dobbelt H4

Jeg kan godt lide idéen med xenon på mc, men juster det godt og brug en pære med lave kelvin

• #12   13. mar 2009 Xenon på MC er lovligt.

Detail forskrifterne for MC eksistere ikke, det er kun for biler, dvs. det er lovligt, indtil videre...

• #13   13. mar 2009

Hej.

Xenon eller ikke xenon ?, det må folk da selv om, men som andre også har påpeget, så få lygten justeret ordentligt ind

sikkerhed på mc gælder jo om at gøre sig synlig, og det mener jeg at man bedst gør ved at skille sig ud fra mængden, det kan man vist dårligt nok sige at man gør med xenon mere, der er kommet mange med det.. så hellere en gul forlygte pære i, så er man da med et hug blevet synlig i mængden af hvide/blålige lygter .........

/Dennis

• #15   13. mar 2009 Jeg tror der er mange misforståelser med xenon.Det virker kun ordentilgt på computerstyret lygter,dvs at man får slet ikke fuldt udbytte af lyset fordi lygterne hele tiden vil justere sig selv efter forholdene og modkørende.

• #16   13. mar 2009 jeg hader det lort... i hvert fald så længe at linsen ikke er beregnet til det. har prøvet et par gange at blive blændet så meget at jeg fakstik ikke kunne se hvor jeg kørte... og det er altså ikke skide sjov

• #17   13. mar 2009 Bo [Aars] J
    Computerstyrede lygter????
    Den bliver du lige nødt til at forklare.

• #18   13. mar 2009 Det er nok ikke computerstyret. På en bil skal Xenonlygter have automatisk niveau regulering, netop for ikke at blænde.

• #19   13. mar 2009 Ja, helt sikkert. Hellere blænde og blive set. De overser os jo så ofte.
    Har selv lige købt Philips Extreme + 80 %. Meget kraftigt lys. Og så er
    det lovligt.

• #20   13. mar 2009 Denne diskution har været oppe så mange gange, jeg ville osse selv ha´xenon på en gang, men slog koldt vand i blodet og købt nogle kraftige pærer i stedet for......... og husk man må heller ikke køre for stærkt..

Folk bestemmer jo selv om de vil sætte Xenon lys på, selv om det ikke er lovligt, jeg er ikke selv til det.... men kører engang imellem for stærkt ;-))

• #21   13. mar 2009 Ja okay, automatisk niveauregulering,men det bliver styret af en sensor som igen styres af en computer

Kommentér på:
Xenon?! hvem hvad hvordan?!

Annonce