{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.377 visninger | Oprettet:

Salg af MC {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Ville høre dem af jer (og andre), som har solgt en mc. Mit spørgsmål er hvad gør i når i har sat jeres mc til salg og der kommer en interesseret og vil prøve jeres mc?

Jeg ville være lidt nervøs for at låne den ud, men det jo klart at en evt. køber gerne vil prøve ens mc først, men findes der et standard dokument man kan underskrive hvor evt. køber står til ansvar for skader der er påført under prøvekørsel?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Salg af MC
  • #1   16. mar 2009 Mit bud:

1) Check hans kørekort og skriv hans navn, CPR og kørekort nummer ned.

2) For alt i verden.. ikke udlever registringsattesten.

Andre bud?

• #2   16. mar 2009 Du kan vel altid få ham til at underskrive et dokument du selv laver hvor der står at han står til ansvar for evt. skader.

Derudover kan du evt. også fortælle ham på forhånd at du gerne vil se ID og have ham til at ligge et depositum hvis han skal prøvekøre den..

• #3   16. mar 2009 Jeg plejer at se kørekortet og skrive kørekortnummer ned. Så burde man kunne finde dem igen HVIS de skulle få tossede ideer. Plus jeg er af den opfattelse at det må have en preventiv effekt at de er klar over man har lidt oplysninger på dem.

Ellers har jeg ikke gjort andet end at ønske dem god tur, med en bemærkning i stil med "you break it, you buy it".. smiley

Om der er en prøvekørselsformular for private ved jeg ikke.

• #4   16. mar 2009 Jesper, ja det selvfølgelig et minimum, men jeg tænker mere det med hvis han/hun skulle være selvforskyldt i en ulykke/skade. Så ville det være surt både at miste et salg og så stå med lorten bagefter....

• #5   16. mar 2009 Depositum er måske lidt voldsomt, men det er mere et dokument hvor køber tilskriver sig ansvaret.

Hvis det ikke bliver gjort kan man jo ikke gøre noget HVIS nu der skulle ske noget....?

• #6   16. mar 2009 Et dokument du selv laver, hvor han skriver på han tager ansvaret ved en selvforskyldt ulykke, tvivler jeg på du kan bruge til noget hvis uheldet er ude og vedkommende stiller sig på bagben.

• #7   16. mar 2009 Hvis dokumentet bare er noget man selv har lavet tror jeg altså ikke det holder i retten

• #8   16. mar 2009 jeg tager altid en kopi af kørekort
    forsikring stiger ikke ved skade ved prøvekørsel er der nogen der påstår om det er sandt ved jeg ikke

• #9   16. mar 2009 De 5 gange kæresten og jeg har ladet folk prøvekøre med henblik på salg, er det sket med almindelig tillid til mine medmennesker. Det er gået fint alle gange.

En sælger der forlangte købesummen i hånden inden prøvetur kunne seriøst glemme at sælge noget til mig. Sådan spiller klaveret bare ikke.

At få en evt. køber til at skrive under på et dokument om dennes ansvar for skader på prøveturen kan sikkert holde en bevismæssig værdi, men jeg har svært ved at forestille mig, at man ikke automatisk ville erstatte de skader man laver.

• #10   16. mar 2009 Chefen T:

Dine egne dokumenter holder lige så godt som dem folk printer ud på nettet. Bare de er tydelige og velformulerede, så meningen kan udledes.

• #11   16. mar 2009 Martin Z H:

Hvorfor ialverden skulle det ikke kunne bruges? smiley

• #12   16. mar 2009 Hvis en køber er seriøs så har han også pengene med og dem lægger han hos dig mens han prøver cyklen, ellers ingen prøve tur. !!!

på den måde er du sikker på at hvis de stikker af eller smadre den så er den hermed købt, og du har pengene hjemme til reperation eller salg !

hvis han ikke har pengene med er han blot endnu en testpilot og det for de ikke lov til på min cykel. ( burde du heller ikke gøre med din)

samtidigt med det tager du lige et billed af hans sygesikrings kort og kørekort. så er du sikret på hvem han / hun er.

det er den ENESTE MÅDE du er sikret på også lovligt for forsikringen gælder ikke for dig hvis du frivilligt har ladet ham låne / prøve din cykel, selvom det er i salgs øjemed.

De gange jeg selv har prøvet cykler i salgøjemed, har jeg gjort det samme, og det er den sikre måde hvor ved du som sælger for sorteret de useriøse købere fra... alle dem der gerne vil købe men ikke lige har pengene... det er nemlig også dem der intet dækker / betaler hvis de smadre den. og du kan intet gøre som sælger !

MVH
    Kenneth

• #13   16. mar 2009 Kenneth

Jeg skal ud og se på ny maskine, nmen jeg har sgu ingen planer om at rende rundt med 50000 i kontanter i baglommen. Det gør mig altså ikke useriøs!!!

• #14   16. mar 2009 nej sikker ikke, men en bank noteret chek fylder ikke meget !!!

og hvis du ny skulle falde over den helt rigtige cykel er det ved fedt at kunne sige den køber jeg med det samme !

går ud fra du kun kigger på de cykler du kunne være interesseret i ???? og derfor har interesse i at købe ? e

• #15   16. mar 2009 men igen, skulle jeg sælge min egen cykel og du gerne ville se den og høre den og alt det det måtte du da også gerne men du kom ikke ud og prøve den uden jeg havde den fornødne garanti, sådan er det bare.

alt alt for mange gange hører men om det går galt, og så siger folk jamen de stillede deres bil som sikerhed mens de prøvede min cykel, og så forsvandt de bare............. indtil du ringer til politiet og fortæller historein og de "tak " for at de fandt den bil for dem som er meldt stjålet for 2 dage siden og som du troede i god tro var deres egen... resultat : du har mistet din cykel og for INTET i erstatning, andet end at betale de typisk 40% i selvrisiko ved tyveri...

så er det sidste gang du er godtroende nok til at lave den type handel.. tro mig. !

Og underforstået dette gælder jo ikke hvis jeg sælger den til en kammerat eller en jeg kender. men til en fremmed jo det kan jeg love dig for.

• #16   16. mar 2009 Igen, så ville jeg ikke stole på en banknoteret check, der er en herinde der har stået med en falsk check, og manglet sin cykel uden afgift = ingen kasko...

• #17   16. mar 2009 Når det går galt, er det så netop ikke typisk forfalskede checks der er tale om?

Hvordan vil du så sikre dig? Tvinge ham til at overføre pengene med dig i banken, før han får lov at prøve?

• #18   16. mar 2009 Tror bare jeg må printe et dokument ud hvor køber tager ansvar.

Det nok svært at gardere sig mod alt muligt som kan forfalskes....

• #19   16. mar 2009 Ja et rimeligt læs kontanter (ca hvad en reparation vil koste hvis man lægger den) eller en banknoteret chek synes jeg ikke er urimeligt.
    Dem der bliver tøsefornærmede over at sælger ikke vil overlade et 150.000kr køretøj til en vildt fremmed uden at noget stilles som sikerhed... tjah, skriv jeres telefonnumre i en PM så kommer jeg gerne og prøver en gratis tur på jeres cykler, det er nemlig på tide jeg får genopfrisket hvordan man laver stoppies.

• #20   16. mar 2009 Kenneth F:

Hvordan vil du fortolke danske lovs bestemmelser om lån og lydesløs hjemkommelse contra det du skriver om, at sælger intet kan gøre ved skade?

Hvis du mener, at man intet kan gøre, fordi køber ingen penge har, så er det noget andet. Men hvis du mener, at sælger juridisk ingen beføjelser har, så svar gerne på ovenstående smiley

• #21   16. mar 2009 Cheden T:

Hvordan vil du gardere dig mod købere, der vil lave stoppies? Det tager ikke længe at få lavet en banknoteret check, hvis man gerne vil ud og være testpilot.

Enig - det viser større seriøsitet, men det er ingen garanti.

• #22   16. mar 2009 Lars L: Hvis det er i bankens åbningstid kan man ringe og oplyse nummeret på deres chek - og så kan de af-eller bekræfte ægteheden.

Hvis det var uden for bankens åbningstid ville jeg ikke tage imod chek på beløb over 200 kr.

• #23   16. mar 2009 Og selvom checken viser sig at være god nok, kan du ikke se på din cykel, om han har revet den i begrænseren 10 minutter under køreturen, når han kommer tilbage... smiley

• #24   16. mar 2009 Ved handel mellem private kan køberen ikke forvente prøvetur uden at aflevere en betragtelig del af salgsprisen i depositum..... Hvad nu hvis køberen smadrer cyklen og nægter at betale, så kan sælger ikke gøre en skid uanset hvilke dokumenter der er skrevet, eller hvis køber bare vælger at stjæle cyklen og derefter benægter noget kendskab til sagen...
    Seriøse købere har pengene med hvis de ønsker prøvetur.... Basta!!!

• #25   16. mar 2009 Lars L: Man kan ikke gardere sig imod at køber bare er en skør testpilot der tager den på baghjul eller laver stoppies - men hvis testpiloten har lagt en chek eller kontanter først, så er der til at betale for skaden hvis den sker - og det ER sket en gang for mig hvor der IKKE var lagt depositum. Og der kan også fra tid til anden læses efterlysninger rundt omkring hvor køber har vist falsk eller stjålet kørekort, lagt falsk chek osv. og bare er stukket af med geden.

• #26   16. mar 2009 Chefen T:

Fik du så ikke din skade betalt?

Keyser:

Hvordan vil du løbe fra en underskrevet aftale mellem to parter, hvor den ene påtager sig ansvar for skader på køretøjet under en bestemt køretur?

• #27   16. mar 2009 Lars L: Ikke en krone.

• #28   16. mar 2009 PS. alt det med kontrakter er selvfølgelig en fin idé hvis vi levede i en perfekt verden som f.eks. andeby. Virkeligheden er desværre således, at hvis du laver en lille lånekontrakt og låner din cykel ud til en der hugger den - så står du alligevel med regningen medmindre du betaler for privat søgsmål OG er heldig at vinde retssagen. Hvis geden bliver smadret eller stjålet, og "køber" ikke kan betale - så betaler køber ikke. Det kan være fordi køber er fattig og i forvejen har gæld pga. anden kriminalitet, det kan også være fordi køber er narkoman eller ludoman og har fået bedsked på at stjæle cyklen fra lånehajens tæskehold, og dem tør tyven ikke sige hvem er = tyven får en dom og skal måske dække sagsomkostningerne - men der er ingen erstatning.

Hvad me den anden vej rundt? Man tør måske ikke have 50.000 med i kontanter. Ok, gå hen i banken og få lavet en banknoteret chek. Hvad er man bange for? At motorcyklen er stjålet og at sælger bare løber hen og hæver pengene? Nemt nok, man ser lige reg.attesten før prøveturen og tjekker stelnummeret. Hvis sælger alligevel er væk når man kommer tilbage fra prøveturen så ringer man til banken og får spærret sin check.

• #29   16. mar 2009 Ja en skriftlig aftale kan man vel ikke løbe fra. Samme princip bruger forhandlere.

• #30   16. mar 2009 konklusion kassen på boret ellers ingen prøve tur !!!!

fandeme om jeg lader en fremmed prøve kræfter med et stykke legetøj til en værdi af 200.000, uden sikkerhed... så er man da idiot..

godt skrevet keyser N. og Chefen T.. jeg er 100% enig...
    pengene på bordet eller fingerne væk eller næsen siger knæk.

• #31   16. mar 2009 At få en evt. køber til at skrive under på et dokument før prøvekørsel, er godt nok, men skulle ulykken ske, og køberen ingen penge har, er dit dokument egnet til toiletpapir. Jeg vil også holde på, at køber må lægge hele eller en stor del af købssummen først. Man skal også have i mente, at stikker han af med cyklen under prøvekørslen, begår han rent juridisk ikke tyveri, men underslæb, da du selv har udleveret køretøjet til ham. Han stjæler det ikke, han `glemmer` blot at aflevere det igen, og det er altså ikke tyveri, derfor dækkes det ikke af din kasko. Jeg HAR prøvet det.

• #32   16. mar 2009 Da jeg skulle sælge min cykel, forlangte jeg pengene inden prøveturen. Det var dog også en billig en til 15.000,- Til gengæld fik køber registreringsattesten. Da han så havde prøvekørt den, gik vi op og skrev slutseddel.

Min køber var nu også super réel. Han var ved at fiske pengene op af lommen inden han overhovedet havde fået en prøvetur og registreringsattest.

• #33   16. mar 2009 Chefen T:

Havde han ingen penge, eller nægtede han, at han havde lavet skaden?

• #34   16. mar 2009 Aftal med ham at han ligger et beløb der dækker din selvrisiko, tag et scan af hans kørekort,, og hold vejeret...
    Har aldrig gjort det selv men stolet på folk. Kommer selvfølgelig an på hvilken værdi cyklen har og skulle jeg sælge min nu ville det være proceduren. Andre vælger simpelthen at side bagpå.....

• #35   16. mar 2009 Be ham om at lægge sit kørekort hos dig..

• #36   16. mar 2009 @Lars L: Læs lige hvad jeg skriver. Jeg skriver jeg tvivler på det. Det betyder jo ikke at jeg er skråsikker, men at jeg lad tvivlen stå tilbage.

Martin Z H:

Hvorfor ialverden skulle det ikke kunne bruges? smiley

• #37   16. mar 2009 Jeg tror at alle dem der ikke har tillid til en evt. køber skal holde sig langt væk fra privat salg. Jeg kunne da aldrig selv drømme om at skrive under på diverse kontrakter og lægge hele købesummen inden end prøvetur. Så var jeg da forlængst kørt igen. Folk der handler privat må være udstyret med en vis portion tillid eller bør man lade være.

• #38   16. mar 2009 Lars L

jeg er temmelig enig med dig. Kan man ikke hidse sig op til at vise så meget tillid, så skal man nok sætte sim ged i kommision hos en forhandler.

Kenneth F:

Du må selvfølgelig gøre som du vil, men du fik aldrig nogensinde solgt en cykel til mig på de vilkår. Der er rigeligt med isenkram i markedet til at jeg ikke gider spilde min tid på en paranoiker:-)

Kommentér på:
Salg af MC

Annonce